Hvorfor får I så mange børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. september 2021

koeapabshicar

Hmmm… jeg ønsker mange børn. Jeg nyder at være omgivet af min store familie. Jeg bruger MEGET tid sammen med mine børn. Lige nu har jeg 3 børn og hvis jeg selv bestemmer så er jeg ikke færdig med at få børn endnu. 
Jeg vil elske at give mine børn søskende at vokse op med, venner for og i livet, nogle at have sammenhold med, særligt når os forældre en dag ikke er her mere. Det er også vores livsførelse og sådan vi selv er opdraget. 
Personligt stresser vi ikke over dagligdags ting Vi er bare sammen alle sammen og nyder det. Vi er sammen om opgaverne. Sådan var det også da der var 1 og 2 børn. 
Vi har valgt at få vores børn fordi det er ønskebørn for os. Så hvis vores hverdag ikke hænger sammen så ændre vi bare på den. Børnene kommer først. 

og derudover så synes jeg næsten ikke du fortjener et svar. Jeg synes det er grimt at svine folk og gemme sig bag anonym knappen mens man gør det. Det er okay at stille sig undrende over andres valg men det kan man godt gøre uden at kalde folk egoistiske og tale ned til dem. 
Alle prioritere konstant, måske mit klima aftryk er mindre end dit fordi vi har taget nogle andre valg end du har. Måske vi er veganere og handler kun lokale vare og har ikke haft plastik inden for dørene i 10 år. Måske køber vi aldrig noget nyt men kun brugt. Måske vasker vi tøj med vores badevand osv. Så tænker egenligt at den der sviner ift at man er egoistisk fordi du mener verden er overbefolket er mega malplaceret. Husk når man peger fingre af andre er der flere der peger ind mod dig.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. september 2021

Anonym trådstarter

Hmmm… jeg ønsker mange børn. Jeg nyder at være omgivet af min store familie. Jeg bruger MEGET tid sammen med mine børn. Lige nu har jeg 3 børn og hvis jeg selv bestemmer så er jeg ikke færdig med at få børn endnu. 
Jeg vil elske at give mine børn søskende at vokse op med, venner for og i livet, nogle at have sammenhold med, særligt når os forældre en dag ikke er her mere. Det er også vores livsførelse og sådan vi selv er opdraget. 
Personligt stresser vi ikke over dagligdags ting Vi er bare sammen alle sammen og nyder det. Vi er sammen om opgaverne. Sådan var det også da der var 1 og 2 børn. 
Vi har valgt at få vores børn fordi det er ønskebørn for os. Så hvis vores hverdag ikke hænger sammen så ændre vi bare på den. Børnene kommer først. 

og derudover så synes jeg næsten ikke du fortjener et svar. Jeg synes det er grimt at svine folk og gemme sig bag anonym knappen mens man gør det. Det er okay at stille sig undrende over andres valg men det kan man godt gøre uden at kalde folk egoistiske og tale ned til dem. 
Alle prioritere konstant, måske mit klima aftryk er mindre end dit fordi vi har taget nogle andre valg end du har. Måske vi er veganere og handler kun lokale vare og har ikke haft plastik inden for dørene i 10 år. Måske køber vi aldrig noget nyt men kun brugt. Måske vasker vi tøj med vores badevand osv. Så tænker egenligt at den der sviner ift at man er egoistisk fordi du mener verden er overbefolket er mega malplaceret. Husk når man peger fingre af andre er der flere der peger ind mod dig.. 

At dele sin mening og at svine andre til er to forskellige ting. Jeg har på intet tidspunkt talt ned til nogen, og jeg synes ikke at bruge ordet "egoistisk" er at svine nogen til. 

Anmeld Citér

1. september 2021

Anonym

Man deler sin holdning? Er det nu blevet forbudt? 

Anmeld Citér

1. september 2021

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Man deler sin holdning? Er det nu blevet forbudt? 

Det er retorikken der ødelægger det. Ikke selve undringen. 

Start indlægget ligger op til at folk med flere børn nærmest skal komme med en undskyldning for deres valg, fordi TS allerede har fastslået at det er lort at være barn i en stor flok og hele verden i øvrigt vil lide under ens valg.  

Anmeld Citér

1. september 2021

Anonym

https://videnskab.dk/kultur-samfund/professor-debat-om-overbefolkning-bliver-for-ensidig-og-enkel

google evt selv “fødes for lidt børn”. 
korrekt at der vil ske en overbefolkning i den forstand at mennesket bliver ældre og ældre. Dog fødes der færre børn i gennemsnit, muligvis da folk fokuserer på uddanelse, hus og job før børn = fertiliteten svinder ind med alderen. 

Så at påstå at man får mange børn er egoistisk, der vil jeg næsten sige tværtimod 

Anmeld Citér

1. september 2021

Anonym trådstarter

Måske det bare er mig. Men jeg synes godt nok du skyder med skarpt på de forældre der får mere end 2 børn. Det fordrer måske ikke de mest konstruktive tilbagemeldinger  

Nå. Men jeg tror altså ikke der er nogen forældre der sætter deres børn i verden med den hensigt at de vil være stressede over hverdagens trummerum. Men det kan vi jo alle blive overvældet af alligevel engang imellem? Selv mig, der kun har 2. 

Jeg vil så vende det om og sige, ift at være en større søskendeflok end 2, at jeg selv er vokset op som mindste af 3 og aldrig har oplevet det du siger. Og i øvrigt er lykkelig for mine søskende og den store familie vi sammen har skabt idag med nevøer og niecer, svigerinder osv. Det samme oplever jeg hos mine veninder der er op til 6 søskende. De beretter om en barndom hvor de store nærmest var "ekstra voksne" i nogen situationer og gav en hvis tryghed. Jeg har aldrig hørt dem tale om stress eller manglende tid. Ja deres forældre har da sikkert været pressede af og til - ligesom mig - men det er ikke dét der præger deres barndomsminder.. de er alle utrolig store familiemennesker som ses tit med forældre, søskende og deres familier. Der er bare så meget kærlighed  

I øvrigt er det noget fis at tale om egoisme og overbefolkning. Hvis det virkelig er en seriøs bekymring, så burde vi jo sætte færre børn i verden end vi er. Altså 0-1 pr. par. Men mennesker vil gerne have børn. Og det er ALTID en egoistisk beslutning, som ingen andre har bedt om.

Prince Harry og Meghan Markle har for nylig modtaget en environmental award for kun at få to børn, så det er altså ikke noget fis ifølge Population Matters. 

At have en lille familie reducere vores miljøaftryk, hvilket skaber en bedre fremtid for vores børn, børnebørn og fremtidige generationer, og netop derfor kan jeg ikke sætte mig ind i valget om at få mange. 

Anmeld Citér

1. september 2021

koeapabshicar

Anonym skriver:

At dele sin mening og at svine andre til er to forskellige ting. Jeg har på intet tidspunkt talt ned til nogen, og jeg synes ikke at bruge ordet "egoistisk" er at svine nogen til. 

Det er vi så bare uenige om. Jeg er enig i at hvis det ord stod med en ellers positiv eller neutral besked så kunne ordet egoistisk være mere et neutralt ord. Men det bliver meget negativt ladet når du sætter det i den valgte sammenhæng. 
Jeg synes du kritisere Andres personlige livsvalg helt vildt og stiller bestemt ikke spørgsmålet så det er rart at svare på. Ja du har ret til at dele din holdning men så er jeg virkelig oprigtigt i tvivl om hvad du vil med dit indlæg? Vil du fortælle folk at alle der får mere end 2 børn er egoistiske eller? For ja man har ret til son holdning men hvis det er meningen med dit opslag så synes jeg det er at tale ned til folk. 

Anmeld Citér

1. september 2021

aLOTofmother

Mor11 skriver:

Det er retorikken der ødelægger det. Ikke selve undringen. 

Start indlægget ligger op til at folk med flere børn nærmest skal komme med en undskyldning for deres valg, fordi TS allerede har fastslået at det er lort at være barn i en stor flok og hele verden i øvrigt vil lide under ens valg.  

Helt helt enig. Det er en lidt mærkelig måde at skabe en god dialog om noget, man udtrykker at være nysgerrig omkring. Jeg tænker mere, det lyder til, at trådstarter allerede fra start er dybt fordømmende omkring det. Det er da helt okay at have en holdning, men at skabe en debat er vel med henblik på at få nye perspektiver på den holdning, måske bliver der rusket lidt op i den, men jeg oplever ikke - måske tager jeg fejl - at trådstarter har lyst til at revidere sin holdning.

Jeg er gravid med nummer 4, de to første er fra et tidligere forhold. Jeg oplever ikke, at vi mangler tid til at prioritere børnene hver især eller have familieliv. Det er heller ikke noget med, at de store bliver udnyttet eller må tilsidesætte sig af hensyn til den yngste. Mine børn var vilde af lykke, da de fandt ud af, nummer fire er på vej. De glæder sig helt vildt, og de er mere end store nok til at forstå, hvad det er, der venter dem. Også med perspektiverne at et spædbarn i en periode kræver lidt ekstra. Der har de spurgt om de ikke godt må hjælpe med at skifte ble, give bad osv. Vi taler meget åbent om følelser og familieliv herhjemme. Jævnligt har vi små familiemøder, eller snakke med børnene hver især, hvor vi taler om, hvad der går godt herhjemme, om der er noget, de mangler. På den måde skabes der plads til alle kan dele deres behov.

Ift årsagen så er de to første fra et tidligere forhold som sagt og har et meget nært bånd, da det er pseudotvillinger. Med nummer tre var det et spørgsmål om, at min mand og jeg havde et stort ønske om et fælles barn, vi kunne ikke forestille os andet. Og vi mærker, at vores søn savner "sin egen søskende", og der er et afsavn i de store seje søskende forsvinder hver anden uge. Han mangler dem, så for os var et barn nr fire et naturligt valg. Som vi ikke føler er forkert.

I øvrigt mødte jeg en læge på fødegangen forleden som sagde, at hun var ud af en søskendeflok på 6, og det har hun altid elsket. Der vil være børn med mange søskende, der har hadet det. Nogen, der har elsket det. Nogen uden søskende der har elsket det og hadet det. Nogen med én søskende, der ville ønske de var enebarn eller ønske der var flere søskende. Enkeltstående dårlige oplevelser, eller sådan set gode, er jo bare anekdotiske personlige historier, og siger ikke noget generelt om, hvad der er bedst. 

Anmeld Citér

1. september 2021

Anonym trådstarter

Det er vi så bare uenige om. Jeg er enig i at hvis det ord stod med en ellers positiv eller neutral besked så kunne ordet egoistisk være mere et neutralt ord. Men det bliver meget negativt ladet når du sætter det i den valgte sammenhæng. 
Jeg synes du kritisere Andres personlige livsvalg helt vildt og stiller bestemt ikke spørgsmålet så det er rart at svare på. Ja du har ret til at dele din holdning men så er jeg virkelig oprigtigt i tvivl om hvad du vil med dit indlæg? Vil du fortælle folk at alle der får mere end 2 børn er egoistiske eller? For ja man har ret til son holdning men hvis det er meningen med dit opslag så synes jeg det er at tale ned til folk. 

Jeg synes personligt, at mit oplæg er nysgerrigt ladet, fordi jeg reelt er nysgerrig på at vide, hvorfor folk vælger, som de gør.

At visse folk får ondt i røven over, at jeg vælger at bruge ordet "egoistisk" kan jeg ikke tage mig af - det er trods alt et debatforum, og alle har ret til at udtrykke sig som de vil. 

Anmeld Citér

1. september 2021

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Prince Harry og Meghan Markle har for nylig modtaget en environmental award for kun at få to børn, så det er altså ikke noget fis ifølge Population Matters. 

At have en lille familie reducere vores miljøaftryk, hvilket skaber en bedre fremtid for vores børn, børnebørn og fremtidige generationer, og netop derfor kan jeg ikke sætte mig ind i valget om at få mange. 

Jeg synes vi skal uddele priser til alle dem der tager et aktivt valg om ikke at få børn det må da være den ultimative miljømæssige gave til verden  

Og så kan vi jo shame alle forældre i samme ombæring for at være så egoistiske at sætte børn i verden. Fy føj. Der er både krig, terror, præstationskultur og overbefolket. Tænk at vi vil være dét bekendt. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.