Hvorfor får I så mange børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

50.836 visninger
64 svar
251 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. september 2021

Anonym trådstarter

Jeg er selv af en børneflok på fem, og jeg husker tydeligt, at jeg som barn tit følte, at mine forældre ikke havde tid nok til os alle sammen, og at de ofte var stresset over alt det praktiske, der hører med, når man har en stor familie.

Mine venner med mange søskende har samme opfattelse af deres opvækst, så jeg ved, at jeg ikke er den eneste, der har følt sådan. 

Jeg kan personligt ikke se nogen grund til at få mere end to børn, og finder det faktisk decideret egoistisk taget vores overbefolket klode i betragtning. 

Hvad er jeres grund til at få så mange børn? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. september 2021

Anonym

Anonym skriver:

Jeg er selv af en børneflok på fem, og jeg husker tydeligt, at jeg som barn tit følte, at mine forældre ikke havde tid nok til os alle sammen, og at de ofte var stresset over alt det praktiske, der hører med, når man har en stor familie.

Mine venner med mange søskende har samme opfattelse af deres opvækst, så jeg ved, at jeg ikke er den eneste, der har følt sådan. 

Jeg kan personligt ikke se nogen grund til at få mere end to børn, og finder det faktisk decideret egoistisk taget vores overbefolket klode i betragtning. 

Nu har jeg kun to børn og skal ikke have flere, men jeg føler mig alligevel stødt på vegne af de mennesker der får flere børn, da det føles somom du kalder alle egoistiske hvis de får mere end to børn. Jeg håber at jeg misforstår dit indlæg. 

Anmeld Citér

1. september 2021

AnoMor

Anonym skriver:

Nu har jeg kun to børn og skal ikke have flere, men jeg føler mig alligevel stødt på vegne af de mennesker der får flere børn, da det føles somom du kalder alle egoistiske hvis de får mere end to børn. Jeg håber at jeg misforstår dit indlæg. 

Jeg har det som du. Jeg læser det også som et angreb på dem med mange børn. 

jeg har selv kun 1 og ønsker ikke flere. 

Anmeld Citér

1. september 2021

Anonym

“Vores klode” ender faktisk med at mangle folk, læs op på det.. jeg tvivler på, at du skaber en god debat, ved at starte med at beskylde dem du vil have svar fra, for at være egoistiske. 

Jeg vil gerne have 3-4 børn. Fordi jeg selv er af en børneflok på 3 +1. + 1 fordi min storebror er vokset op med sin mor, som ikke deles med mine øvrige søskende. Jeg ELSKER det, mine søskende og min store familie. 

Så. Er kærlighed nok grund for dig? 

Anmeld Citér

1. september 2021

Anonym trådstarter

“Vores klode” ender faktisk med at mangle folk, læs op på det.. jeg tvivler på, at du skaber en god debat, ved at starte med at beskylde dem du vil have svar fra, for at være egoistiske. 

Jeg vil gerne have 3-4 børn. Fordi jeg selv er af en børneflok på 3 +1. + 1 fordi min storebror er vokset op med sin mor, som ikke deles med mine øvrige søskende. Jeg ELSKER det, mine søskende og min store familie. 

Så. Er kærlighed nok grund for dig? 

Hvor kan jeg læse om det? 

Anmeld Citér

1. september 2021

Anonym

Det har jeg også undret mig over, at man gør. Jeg har tit tænkt, om man ikke har brug for at gøre andre ting i livet end at få en kæmpe familie Jeg har et barn og har måske plan om at få et mere, that’s it.

Men jeg vil ikke sige, at jeg synes det er egoistisk, jeg forstår bare ikke helt begejstringen i en stor familie.

Anmeld Citér

1. september 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det har jeg også undret mig over, at man gør. Jeg har et barn og har måske plan om at få et mere, that’s it.

Rart at vide at jeg ikke er den eneste, der undrer mig over det. 

Anmeld Citér

1. september 2021

Mor11

Profilbillede for Mor11

Måske det bare er mig. Men jeg synes godt nok du skyder med skarpt på de forældre der får mere end 2 børn. Det fordrer måske ikke de mest konstruktive tilbagemeldinger  

Nå. Men jeg tror altså ikke der er nogen forældre der sætter deres børn i verden med den hensigt at de vil være stressede over hverdagens trummerum. Men det kan vi jo alle blive overvældet af alligevel engang imellem? Selv mig, der kun har 2. 

Jeg vil så vende det om og sige, ift at være en større søskendeflok end 2, at jeg selv er vokset op som mindste af 3 og aldrig har oplevet det du siger. Og i øvrigt er lykkelig for mine søskende og den store familie vi sammen har skabt idag med nevøer og niecer, svigerinder osv. Det samme oplever jeg hos mine veninder der er op til 6 søskende. De beretter om en barndom hvor de store nærmest var "ekstra voksne" i nogen situationer og gav en hvis tryghed. Jeg har aldrig hørt dem tale om stress eller manglende tid. Ja deres forældre har da sikkert været pressede af og til - ligesom mig - men det er ikke dét der præger deres barndomsminder.. de er alle utrolig store familiemennesker som ses tit med forældre, søskende og deres familier. Der er bare så meget kærlighed  

I øvrigt er det noget fis at tale om egoisme og overbefolkning. Hvis det virkelig er en seriøs bekymring, så burde vi jo sætte færre børn i verden end vi er. Altså 0-1 pr. par. Men mennesker vil gerne have børn. Og det er ALTID en egoistisk beslutning, som ingen andre har bedt om.

Anmeld Citér

1. september 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Der har i mange år været faldende børnetal, så dit argument med overbefolkning kan du ikke bruge til så meget, i hvertfald ikke i DK 

Jeg er selv enebarn og synes simpelthen det er synd og egoistisk, jeg har altid savnet søskende, så derfor vidste jeg også at jeg ville have flere børn end gennemsnittet.

Jeg venter nu nr 4, formentlig bliver det den sidste, da jeg ikke ønsker at hverdagen kun går op i vasketøj og madlavning, men rent faktisk gerne vil bruge tiden på børnene.

Indtil videre virker det ikke som om de lider under det, de leger med hinanden, vi giver dem enetid, når de har behov, de har tre engagerede bedsteforældre som også gerne vil give dem enetid, de glæder sig til at de får en lillebror, såh for os er det, det rigtige for andre er det det rigtige at få et barn . Så længe man gør hvad man har overskud til, så får jeg altid ikke ondt i røven over hvor mange eller hvor lidt børn folk får.

Min kæreste er af en søskendeflok på 3 og har været glad for sine brødre og ville ikke undvære dem

Anmeld Citér

1. september 2021

drabo

Profilbillede for drabo

Personligt har jeg rigeligt i de to børn jeg har - men ser masser af forældre som magter at være deltagende i deres 3, 4 eller 5 børns liv end andre magter at være i deres ene barns liv. 

Af ren nysgerrighed - hvorfor er det lige 2 børn som er optimalt?

Fødselsraten i dk er langt under 2 (det er den faktisk i det meste af europa) og den er også faldende i langt de fleste lande - de fleste forskere er nu enige om at verdens befolkningen er tæt på toppet: https://da.wikipedia.org/wiki/Verdens_befolkning

Tænker dog at mange har det modsatte ønske omkring børn i forhold til hvad de selv er vokset op med - dem med mange søskende tænker lykken er få - enebørnene ønsker sig modsat en kæmpe børneflok. Alle antal søskende har deres fordele og ulemper 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.