1000 kr covid

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. oktober 2020

Anonym

Anonym skriver:

Men hvis vi skulle have samme rettigheder som jer, så burde vi jo egentlig have 3 ugers optjent feriepenge (hvis folk selvfølgelig ikke har brugt al deres ferie) aka 3 ugers kontanthjælp, og så selvfølgelig betale skat af dem.. Men dem får vi jo ikke.. I stedet får vi så 1000 kr.. 

Jeg tror problemet er af du ser kontanthjælp som en løn . Det er ikke en løn du får for at skrive ansøgninger og gå til samtaler eller for af deltage i praktik. Det er en kontant HJÆLP til at hjælpe dig igennem en dum økonomisk situation , hvor du ikke kan forsørge dig selv. 
Rettigheder..? Man få feriepenge fordi man har opsparet dem og haft et LØNNET job. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. oktober 2020

Anonym

Anonym skriver:

Jeg kunne ikke drømme om at give penge til stofmisbrugere og alkoholikere

Så giv dem til nogle andre.. En enlig forsørger uden særlig mange penge, dyrehjem, børneorganisationer, den lokale Røde kors eller lignende

Anmeld Citér

3. oktober 2020

Anonym

Anonym skriver:

Det der puster lidt til mine fordomme. Jeg forstår ikke, hvordan det er muligt at gå på kontanthjælp i 3 år?!? Der er og har været masser af jobs.

Jeg spørger ikke grimt, men er du kræsen, er det geografi?, er det smalt uddannelsesmæssigt søgeområde? Hvad gør, at man kan gå uden job i så lang tid?

Ja det må du gerne spørge om, for jeg ved det ikke, for jeg har søgt MANGE jobs.. Men jeg er ikke engang blevet kaldt til samtale nogle steder uanset hvor jeg søger eller hvilket erhverv.. Jeg får ros for både ansøgninger og CV/erfaring, og bliver bare aldrig kaldt til samtale.. Så nu sætter jeg hårdt ind på praktik, da det var det, der gav mig job sidst.. 

Jeg har haft ét job i den periode, men det holdt kun 1,5 måned, da firmaet gik konkurs.. Min chef kæmpede for, at jeg fik lov til at blive der, da hun var vildt glad for mig, selvom jeg var nygravid, og hun har også lavet en pisse god anbefaling.. Men ja der er stadig ikke sket noget.. Og jeg har tigget og bedt jobcentret om at hjælpe mig, men de har ingen resourcer i dag til at hjælpe.. 

Og okay bevares der har været en barsel og en sygemelding på et halvt år i den 3 års periode 

Anmeld Citér

3. oktober 2020

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Jeg kunne ikke drømme om at give penge til stofmisbrugere og alkoholikere

Fordi alle der er hjemløse er stofmisbrugere eller alkoholikere. For det er jo den eneste grund til at man er hjemløs eller hva? �� 

Så giv dem til nogen andre, hvis du ikke vil ha dem.

Anmeld Citér

3. oktober 2020

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Så giv dem til nogle andre.. En enlig forsørger uden særlig mange penge, dyrehjem, børneorganisationer, den lokale Røde kors eller lignende

Men hvorfor skulle jeg give dem til andre, jeg kan da snildt finde noget at bruge dem på alternativ opspare dem. Synes bare det er dybt forygt at regeringen gør deres underskud endnu større ved at give 1000 kr til en masse mennesker total spild af penge  - Dem de giver dem er dem på overførselsindkomst, altså dem som ingen ændring i deres økonomiske situation har haft af Corona , så hvorfor ?

Anmeld Citér

3. oktober 2020

Anonym trådstarter

Fordi alle der er hjemløse er stofmisbrugere eller alkoholikere. For det er jo den eneste grund til at man er hjemløs eller hva? �� 

Så giv dem til nogen andre, hvis du ikke vil ha dem.

Det ved jeg ikke om de er, men størstedelen er nok og har aldrig hørt om nogen der er hjemløse uden det er selvforskyldt, såh nej det kommer jeg så aldrig til at støtte.

Anmeld Citér

3. oktober 2020

Hck

Profilbillede for Hck
Anonym skriver:

Det ved jeg ikke om de er, men størstedelen er nok og har aldrig hørt om nogen der er hjemløse uden det er selvforskyldt, såh nej det kommer jeg så aldrig til at støtte.

Så bør du nok undersøge det lidt nærmere, før at du kommer med den slags udtalelser. 

Anmeld Citér

3. oktober 2020

lineog4

Anonym skriver:

Har jeg skrevet, at jeg er utilfreds? Nej jeg er lykkelig for at få dem.. Men jeg er utilfreds med, at vi ikke har samme rettigheder som jer andre.. For havde vi det, så ville vi få vores optjente feriepenge.. Men det gør vi ikke.. Og skulle vi have dem, så ville det i mit tilfælde blive mellem 7000-8000 kr. udbetalt.. 

I får jeres løn uanset om I arbejder eller holder ferie.. Holder I ferie, så hedder lønnen bare feriepenge.. Vi får vores KH uanset om vi arbejder (praktik, ulønnet arbejde og jobsøgning) eller om holder ferie.. Men vi får ikke 3 ugers KH, selvom vi ikke har holdt ferie.. I får da i det mindste jeres løn/feriepenge stadig.. Så for os er det fuldstændig uændret bortset fra de 1000.. 

Hvorfor har folk så så ondt i røven over, at vi får dem? Jeg mener, at vi burde få vores optjente feriepenge i stedet for de 1000 kr., men det ville jo så koste samfundet endnu flere penge at udbetale 7000 kr. frem for 1000 kr. 

Bliver lige lidt usikker, så nu spørger jeg dig:

Du skriver opsparede feriepenge på kontanthjælp - er det sådan, at du på kontanthjælp også rammes af af den nye ferielov, så du fx ikke har tjent op til fx at holde en uges ferie her i uge 42? Eller har du stadig ret til 5 ugers ferie? 

Jeg undres lidt over det med opsparing af feriepenge på kontanthjælp - har du ikke som kontanthjælp modtager ret til 5 ugers ferie efter 12 måneder uafhængigt, og hvis du er heldig at få job så har du ikke sparet feriepenge op? Troede det var ideen med den nye ferielov, at en ny ansat sparede feriepenge op fra dag 1, fordi de netop kun en komme fra fx kontanthjælp og derfor ikke havde nogle feriepenge til de første helt op til 18 måneder.

Anmeld Citér

3. oktober 2020

lineog4

Anonym skriver:

Har jeg skrevet, at jeg er utilfreds? Nej jeg er lykkelig for at få dem.. Men jeg er utilfreds med, at vi ikke har samme rettigheder som jer andre.. For havde vi det, så ville vi få vores optjente feriepenge.. Men det gør vi ikke.. Og skulle vi have dem, så ville det i mit tilfælde blive mellem 7000-8000 kr. udbetalt.. 

I får jeres løn uanset om I arbejder eller holder ferie.. Holder I ferie, så hedder lønnen bare feriepenge.. Vi får vores KH uanset om vi arbejder (praktik, ulønnet arbejde og jobsøgning) eller om holder ferie.. Men vi får ikke 3 ugers KH, selvom vi ikke har holdt ferie.. I får da i det mindste jeres løn/feriepenge stadig.. Så for os er det fuldstændig uændret bortset fra de 1000.. 

Hvorfor har folk så så ondt i røven over, at vi får dem? Jeg mener, at vi burde få vores optjente feriepenge i stedet for de 1000 kr., men det ville jo så koste samfundet endnu flere penge at udbetale 7000 kr. frem for 1000 kr. 

En anden ting udfordringen er jo, at kontanthjælp ikke er tænkt som en langvarig forsørgelse. Den er netop en kontant hjælp i en periode, hvor man rammes økonomisk pga man mister sit eksistensgrundlag i form af løn. 

Desværre har vi så et Danmark, hvor kontanthjælp for nogle er deres indkomst i en længere periode. Det er der forskellige grunde til, men det gør der er regler omkring kun kontant hjælp som er tænkt i en helt anden kontekst nemlig en hjælp der gives i en kortvarig periode, fordi man uventet mistet sin indkomst. 

På samme måde er dagpenge (giver navnet også) ikke tænkt som penge man får over en lang periode, men noget man får de dage man ikke får løn 

Jeg ved godt, at det ikke er en dans på roser at være uden job og enten på dagpenge eller kontant hjælp, men man har som sådan ikke et arbejde man får løn for. Man får en hjælp og for den hjælp skal man være til rådighed for arbejdsmarkedet og aktiv i sin jobsøgning enten ved at skrive ansøgninger, deltage i kurser eller i praktik. 

Så på den måde er der om man vil det eller ej forskel på en jobsøgende og en på job. Og rettighederne for den enkelte er også forskellige, der såmænd også forskel på rettigheder for to mennesker i forskellige erhverv.

Disse covid19 tider, hvor der skal penge ud i samfundet. Der handler det i bund og grund ikke om rettigheder, der handler det om at få penge i omløb og det skal helst ikke koste vores stat for mange penge, for I forvejen er vi ramt på økonomien.

Man ved, at jo lavere lønnet folk er jo større sandsynlighed er der for, at pengene kommer i omløb. De som har 0 kroner på kontoen og lav indkomst vil bruge de 1000 kroner, mens de med 1 million på kontoen og en god indkomst vil højst sandsynligt lade de 1000 kroner ende på bankkontoen. Derfor ønsker man at give de med lavest indkomst (offentlig forsørgelse) penge her og nu. Samtidig kan man ikke give mange, for for hver krone, der gives til en på fx dagpenge, skal den samme krone ind i offentlig indkomst fx ved skat, moms, afgifter osv. 

Så har man nogle penge som ikke er statens, men er folk egne nemlig de feriepenge, som er blevet indefrosset pga ny ferielov. Det er penge, som ikke kan bruges på en finanslov. Det er penge, som skal udbetales med tiden. Det vil sige de næsten er omkostningsfrie for staten at give ud nu. Og når man endda vælger, at man skal betale topakat af dem, så kan man håbe det netop er de med færrest penge og lavest indkomst, som vælger at få dem udbetalt, og de med højest indkomst, der lader dem stå. Igen kommer der flest penge i omløb.

Det handler ikke om rettigheder til feriepenge eller ferie, det handler om at få penge i omløb med så få omkostninger for vores fælles kasse som muligt. Og ja det er nu engang sådan, at de penge, der gives til fx kontant hjælp er penge fra den fælles kasse, mens de penge, der gives som feriepenge er penge som ikke hører til den fælles kasse, men den personlige kasse. Og her bliver jeg så lidt usikker, for er der indbetalt til feriepenge som udbetales ved pension, hvis man er fx på kontanthjælp?

Anmeld Citér

3. oktober 2020

Anonym

lineog4 skriver:

Bliver lige lidt usikker, så nu spørger jeg dig:

Du skriver opsparede feriepenge på kontanthjælp - er det sådan, at du på kontanthjælp også rammes af af den nye ferielov, så du fx ikke har tjent op til fx at holde en uges ferie her i uge 42? Eller har du stadig ret til 5 ugers ferie? 

Jeg undres lidt over det med opsparing af feriepenge på kontanthjælp - har du ikke som kontanthjælp modtager ret til 5 ugers ferie efter 12 måneder uafhængigt, og hvis du er heldig at få job så har du ikke sparet feriepenge op? Troede det var ideen med den nye ferielov, at en ny ansat sparede feriepenge op fra dag 1, fordi de netop kun en komme fra fx kontanthjælp og derfor ikke havde nogle feriepenge til de første helt op til 18 måneder.

Nej jeg bliver ikke ramt af DEN NYE ferielov.. Jeg bliver ramt af ferielov generelt, for jeg må ikke holde ferie, før jeg har været på KH i 1 år i den her nye kommune.. Det vil sige, at jeg kan først holde ferie til marts næste år, hvorimod folk i job kan holde 2 dages ferie nu PLUS de kan holde ferie for deres feriepenge, som de får udbetalt her i oktober 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.