1000 kr covid

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. oktober 2020

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Det ved jeg ikke om de er, men størstedelen er nok og har aldrig hørt om nogen der er hjemløse uden det er selvforskyldt, såh nej det kommer jeg så aldrig til at støtte.

Så prøv at Google før du smider omkring dig med fordomme. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. oktober 2020

K&S

Anonym skriver:

Det ved jeg ikke om de er, men størstedelen er nok og har aldrig hørt om nogen der er hjemløse uden det er selvforskyldt, såh nej det kommer jeg så aldrig til at støtte.

Det er godt nok en uempatisk tankegang! 
Er det så ikke også selvvalgt at være på kontanthjælp - du kan jo bare finde et job?! 

Anmeld Citér

3. oktober 2020

lineog4

Anonym skriver:

Nej jeg bliver ikke ramt af DEN NYE ferielov.. Jeg bliver ramt af ferielov generelt, for jeg må ikke holde ferie, før jeg har været på KH i 1 år i den her nye kommune.. Det vil sige, at jeg kan først holde ferie til marts næste år, hvorimod folk i job kan holde 2 dages ferie nu PLUS de kan holde ferie for deres feriepenge, som de får udbetalt her i oktober 

Okay så kontant hjælp kører egentlig som den gamle ferielov, hvor en nyansat i dårligste tilfælde kunne gå 18 måneder, før de havde bog er ferie?

Igen er reglerne ved kontanthjælp jo lidt "underlige" fordi de er lavet til, at det netop er kontanthjælp til en kortere periode og samtidig er der desværre mennesker i Danmark som er på kontanthjælp i længere tid af forskellige årsager.

Det er ikke lang tid siden, hvor man slet ikke kunne holde ferie på kontanthjælp - det er da heldigvis ændret. 

Men igen ideen om feriepenge og de 1000 kroner handler ikke meget om, at vi har ret til noget. Det handler i høj grad om at få penge i omløb og helst uden det koster for meget af den fælles kasse. Gav man alle på kontanthjælp 7000 kroner kom de formodentlig alle i omløb, men tilgengæld kostede det statskassen x antal 7000 kroner som jo skal ind på en eller anden måde, mens feriepengene næsten er omkostningsfrie for den fælles kasse.

Jeg kunne sagtens unde alle flere penge, især dem med lav indkomst eller overførselsindkomst. Men betød det, at der skulle spares gevaldigt på de fælles ting som sundhedsvæsenet, skolerne, dagisntitutionerne osv. Ja så vil jeg egentlig hellere have penge til det. Super ærgerligt, men en på kontanthjælp har jo ikke fået mindre pga corvid19, det har jeg heller ikke fordi jeg er offentlig ansat, men jeg har venner der har accepteret en lønnedgang på op til 20% for at firmaet ikke skal gå konkurs, nogle er blevet fyret netop pga konkurser osv. Dvs. De er økonomisk ramt af covid19 på en måde som du og jeg ikke er, om dem ville jeg egentlig aller helst give en gave end os, der ikke ramt men blot har oplevet en irritation.

Nå men det er noget andet. Jeg ville ønske ingen behøvede at være på kontanthjælp, jeg ville gerne betale mere i skat for st alle havde nok, men jeg synes egentlig ikke det r økonomisk forkert tænkt, at man ikke bruger mere af den fælles kasse for at få penge i omløb, men vælger løsningen der er billigst for den fælles kasse som i forvejen er inde og støtte inden svære økonomiske tider for fx kulturbranchen, restaurationsbranchen osv. Og os der ikke lidt økonomisk skal kun se de penge vi får enten de 1000 kroner eller feriepengene som et tilskud til, at vi kan få penge ud i omløb og ikke som kompensation for noget som helst  

Anmeld Citér

3. oktober 2020

Anonym trådstarter

K&S skriver:

Det er godt nok en uempatisk tankegang! 
Er det så ikke også selvvalgt at være på kontanthjælp - du kan jo bare finde et job?! 

I princippet ja

Anmeld Citér

3. oktober 2020

Anonym

lineog4 skriver:

Okay så kontant hjælp kører egentlig som den gamle ferielov, hvor en nyansat i dårligste tilfælde kunne gå 18 måneder, før de havde bog er ferie?

Igen er reglerne ved kontanthjælp jo lidt "underlige" fordi de er lavet til, at det netop er kontanthjælp til en kortere periode og samtidig er der desværre mennesker i Danmark som er på kontanthjælp i længere tid af forskellige årsager.

Det er ikke lang tid siden, hvor man slet ikke kunne holde ferie på kontanthjælp - det er da heldigvis ændret. 

Men igen ideen om feriepenge og de 1000 kroner handler ikke meget om, at vi har ret til noget. Det handler i høj grad om at få penge i omløb og helst uden det koster for meget af den fælles kasse. Gav man alle på kontanthjælp 7000 kroner kom de formodentlig alle i omløb, men tilgengæld kostede det statskassen x antal 7000 kroner som jo skal ind på en eller anden måde, mens feriepengene næsten er omkostningsfrie for den fælles kasse.

Jeg kunne sagtens unde alle flere penge, især dem med lav indkomst eller overførselsindkomst. Men betød det, at der skulle spares gevaldigt på de fælles ting som sundhedsvæsenet, skolerne, dagisntitutionerne osv. Ja så vil jeg egentlig hellere have penge til det. Super ærgerligt, men en på kontanthjælp har jo ikke fået mindre pga corvid19, det har jeg heller ikke fordi jeg er offentlig ansat, men jeg har venner der har accepteret en lønnedgang på op til 20% for at firmaet ikke skal gå konkurs, nogle er blevet fyret netop pga konkurser osv. Dvs. De er økonomisk ramt af covid19 på en måde som du og jeg ikke er, om dem ville jeg egentlig aller helst give en gave end os, der ikke ramt men blot har oplevet en irritation.

Nå men det er noget andet. Jeg ville ønske ingen behøvede at være på kontanthjælp, jeg ville gerne betale mere i skat for st alle havde nok, men jeg synes egentlig ikke det r økonomisk forkert tænkt, at man ikke bruger mere af den fælles kasse for at få penge i omløb, men vælger løsningen der er billigst for den fælles kasse som i forvejen er inde og støtte inden svære økonomiske tider for fx kulturbranchen, restaurationsbranchen osv. Og os der ikke lidt økonomisk skal kun se de penge vi får enten de 1000 kroner eller feriepengene som et tilskud til, at vi kan få penge ud i omløb og ikke som kompensation for noget som helst  

Det var måske også forkert sagt, at de er mine "feriepenge".. For nej de er bestemt ikke en gave.. De er et tilskud/støtte til at få samfundet op at køre igen.. Som du selv siger, så vil folk med mange penge jo bare have dem stående på opsparing, mens folk med næsten ingen penge vil bruge dem.. Og det giver jo netop også mening, at vi så får dem, så vi kan bruge dem i samfundet igen.. 

Og derfor gør det mig også lidt irriteret, når folk så bliver sure over, at vi får dem og siger, at vi ikke fortjener dem, og at alle burde få dem.. For hvis vi skal få samfundet op igen, så skal vi bruge penge.. Men hvordan skal vi bruge penge, når vi ikke har nogle? 

Så vi er faktisk ret enige, lyder det til

Anmeld Citér

3. oktober 2020

Anonym

Anonym skriver:

Men hvorfor skulle jeg give dem til andre, jeg kan da snildt finde noget at bruge dem på alternativ opspare dem. Synes bare det er dybt forygt at regeringen gør deres underskud endnu større ved at give 1000 kr til en masse mennesker total spild af penge  - Dem de giver dem er dem på overførselsindkomst, altså dem som ingen ændring i deres økonomiske situation har haft af Corona , så hvorfor ?

Hvis du virkelig synes, at du ikke fortjener dem og det er spild af penge, jamen så giv dem dog væk! Der findes masser af forskning eller noget, du kan give penge til.. Eller støt din lokale pizzamand med en lille donation.. Men nej det er bedre at være dobbeltmoralsk og så beholde pengene 

Anmeld Citér

3. oktober 2020

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Hvis du virkelig synes, at du ikke fortjener dem og det er spild af penge, jamen så giv dem dog væk! Der findes masser af forskning eller noget, du kan give penge til.. Eller støt din lokale pizzamand med en lille donation.. Men nej det er bedre at være dobbeltmoralsk og så beholde pengene 

Det har da intet med at være dobbelt moralsk og det ændre da intet ved regeringens tiltag om jeg beholder dem eller giver dem væk, så kan ikke rigtig se dit argument?

Det er bare brok over at en socialdemokratisk regering igen kaster om sig med pengene og de blå så igen skal rydde op efter dem, stakkels velfærd de næste 20-50 år

Anmeld Citér

3. oktober 2020

Hck

Profilbillede for Hck

Nej jeg bliver ikke ramt af DEN NYE ferielov.. Jeg bliver ramt af ferielov generelt, for jeg må ikke holde ferie, før jeg har været på KH i 1 år i den her nye kommune.. Det vil sige, at jeg kan først holde ferie til marts næste år, hvorimod folk i job kan holde 2 dages ferie nu PLUS de kan holde ferie for deres feriepenge, som de får udbetalt her i oktober 

Ved ikke helt hvad du mener med den nye kommune, men fakta er at har du været på kh i 12 sammenhængende måneder har du ret til ferie med ydelse. At du skifter bopælskommune undervejrs har normaltvis ingen betydning for dette.

Du har jo også altid ret til at holde nogle/noget selvbetalte fridage og ferie. 

Anmeld Citér

3. oktober 2020

Anonym

Anonym skriver:

Det der puster lidt til mine fordomme. Jeg forstår ikke, hvordan det er muligt at gå på kontanthjælp i 3 år?!? Der er og har været masser af jobs.

Jeg spørger ikke grimt, men er du kræsen, er det geografi?, er det smalt uddannelsesmæssigt søgeområde? Hvad gør, at man kan gå uden job i så lang tid?

Jeg kan oplyse at jeg gik hjemme på kh i 5 år. Det gjorde jeg fordi jeg ikke har uddannelse og ikke havde andet arbejdserfaring end lager i en tøjbutik. 
jeg kunne ikke stå i butik igen som enlig mor. Arbejdstiderne passer simpelthen bare ikke. Og lager arbejde kunne jeg ikke få uden truck kort. Og kommunen ville først betale for kortet når jeg havde kontrakt på et job og et job ville først ansætte mig når jeg havde kortet. Så der var ikk noget at gøre. 

men jeg sendte ansøgninger hver evig eneste dag til alt hvad jeg kunne komme i nærheden af. Kom til mange samtaler. Men så snart de hørte sætningen “ja jeg er enlig mor” så blev jeg valgt fra. 

Anmeld Citér

3. oktober 2020

IenFart

Profilbillede for IenFart
Anonym skriver:

Det har da intet med at være dobbelt moralsk og det ændre da intet ved regeringens tiltag om jeg beholder dem eller giver dem væk, så kan ikke rigtig se dit argument?

Det er bare brok over at en socialdemokratisk regering igen kaster om sig med pengene og de blå så igen skal rydde op efter dem, stakkels velfærd de næste 20-50 år

Hvorfor tror det du på nogen måde ville være anderledes hvis der havde været en borgerlig regering? De ville da på samme måde været tvunget til at lave hjælpepakker med mere til erhvervslivet og lave andre tiltag for at skubbe forbruget i gang igen i stil med de 1000 kr.

Så kan man hævde at en borgerlig regering måske ville have lavet en mindre omfattende nedlukning af samfundet, men så kan man jo kigge over mod Sverige. De gjorde noget andet og så vidt jeg er orienteret, så har deres økonomi ikke klaret sig stort bedre gennem corona end den danske og norske.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.