Anonym skriver:
Nej jeg bliver ikke ramt af DEN NYE ferielov.. Jeg bliver ramt af ferielov generelt, for jeg må ikke holde ferie, før jeg har været på KH i 1 år i den her nye kommune.. Det vil sige, at jeg kan først holde ferie til marts næste år, hvorimod folk i job kan holde 2 dages ferie nu PLUS de kan holde ferie for deres feriepenge, som de får udbetalt her i oktober
Okay så kontant hjælp kører egentlig som den gamle ferielov, hvor en nyansat i dårligste tilfælde kunne gå 18 måneder, før de havde bog er ferie?
Igen er reglerne ved kontanthjælp jo lidt "underlige" fordi de er lavet til, at det netop er kontanthjælp til en kortere periode og samtidig er der desværre mennesker i Danmark som er på kontanthjælp i længere tid af forskellige årsager.
Det er ikke lang tid siden, hvor man slet ikke kunne holde ferie på kontanthjælp - det er da heldigvis ændret.
Men igen ideen om feriepenge og de 1000 kroner handler ikke meget om, at vi har ret til noget. Det handler i høj grad om at få penge i omløb og helst uden det koster for meget af den fælles kasse. Gav man alle på kontanthjælp 7000 kroner kom de formodentlig alle i omløb, men tilgengæld kostede det statskassen x antal 7000 kroner som jo skal ind på en eller anden måde, mens feriepengene næsten er omkostningsfrie for den fælles kasse.
Jeg kunne sagtens unde alle flere penge, især dem med lav indkomst eller overførselsindkomst. Men betød det, at der skulle spares gevaldigt på de fælles ting som sundhedsvæsenet, skolerne, dagisntitutionerne osv. Ja så vil jeg egentlig hellere have penge til det. Super ærgerligt, men en på kontanthjælp har jo ikke fået mindre pga corvid19, det har jeg heller ikke fordi jeg er offentlig ansat, men jeg har venner der har accepteret en lønnedgang på op til 20% for at firmaet ikke skal gå konkurs, nogle er blevet fyret netop pga konkurser osv. Dvs. De er økonomisk ramt af covid19 på en måde som du og jeg ikke er, om dem ville jeg egentlig aller helst give en gave end os, der ikke ramt men blot har oplevet en irritation.
Nå men det er noget andet. Jeg ville ønske ingen behøvede at være på kontanthjælp, jeg ville gerne betale mere i skat for st alle havde nok, men jeg synes egentlig ikke det r økonomisk forkert tænkt, at man ikke bruger mere af den fælles kasse for at få penge i omløb, men vælger løsningen der er billigst for den fælles kasse som i forvejen er inde og støtte inden svære økonomiske tider for fx kulturbranchen, restaurationsbranchen osv. Og os der ikke lidt økonomisk skal kun se de penge vi får enten de 1000 kroner eller feriepengene som et tilskud til, at vi kan få penge ud i omløb og ikke som kompensation for noget som helst