Jeg troede faktisk at barsel kom fordi jeg havde betalt til a-kasse, man kan da ikke få barselsdagpenge medmindre man har arbejdet x antal timer op til barsel eller lige er demmiteret fra uddannelse
Det har intet med din a-kasse at gøre :-)
Det et er udbetaling DK, der står for det.
Men du skal have tilknytning til arbejdsmarkedet.
(Så misledende jeg skrev alle- jeg mente alle med tilknytning til arbejdsmarkedet i forbindelse med barsel) (herunder tæller det at være på ordinære dagpenge, på samme måde som at være i arbejde, da man blot skal have en tilknytning til arbejdsmarked)
Så hvis du ikke havde en A-kasse men havde et normalt arbejde og havde haft en ansættelse der X-antal tid inden barsel, så havde du stadig krav på det.
Det er også derfor, du skal tale med udbetaling Danmark under din barsel - og ikke din A-kasse. For dine barselsdagpenge kommer fra staten og ikke fra A-kassen. :-)
Du er aldrig i kontant med en a-kasse under barselsdagpengeperioden. Det er der mange, der er forvirrede over.
Min mand har siddet for en a-kasse, og mange ringede og var sure over udbetalingerne eller fejl i deres barselsdagpenge... men de kunne jo ikke hjælpe. For det havde intet at gøre med dem. Det er som at købe en forsikring til på sin cykel, også ringe til rejseforsikring og klage over, at den er blevet stjålet, men det er faktisk politiet, man skulle ringe til.
Men kontanthjælp kræver faktisk også, at man skal arbejde 225 timer (eller ca 6 uger på et år) for at få fuld sats. Så er der nogle forskellige ting som eksempelvis praktikophold, som tæller med i det. Men det er det samme med barselsdagpengene.
Så dine barseldagpenge er ikke fra din a-kasse. Og dem ville du få selvom du ikke var i a-kassen, hvis du bare er på barsel fra et job. Så de er meget fint et eksempel på 100% finanseret overførselsindkomst.:-)