Anonym skriver:
jeg forholder mig heller ikke til hvad du synes om længen på amning. Jeg forholder mig udelukkende til at du ikke mener man kan bruge who, fordi de ifølge dig nok især laver anbefalingerne mod 3. verdenslande. Det er faktuelt forkert, der har jeg underbygget med en udtalelse fra dem. Hvis du vil dykke nærmere ned i studier osv der ligger bag det, må du selv gøre det.
Jeg skrev netop også for at sige det ikke nødvendigvis er ukritisk at man skriver det. At jeg ikke har læst ethvert studie, der ligger til grund for anbefalingen, er da irrelevant. Jeg læser heller ikke alle studier om den medicin jeg tager og nogle gange vælger jeg at stole blindt på min læge. Men ingen af de ting er relevante ifht det jeg kommenterede på her
Jeg skrev min kommentar for det tilfælde at der ikke skulle sidde en mor og og læse dit indlæg og tænke at amningen var uvæsentlig til 2 år, fordi hun bor i et i-land. For det er det ikke. Og at påstå at whos anbefalinger primært er rettet mod 3. Verdenslande er noget fis
Hvordan man så selv vægter sundhedsfordele og ulemper op mod hinanden er jeg ligeglad med. Og bare fordi man ikke dør af noget, er det jo ikke ensbetydende med at det er direkte godt i stedet.
Først og fremmest, jeg skrev at WHOs anbefalinger (jeg burde måske have skrevet fokusområder) primært tager udgangspunkt i u-lande. Det kræver kun et hurtigt blik på hjemmesiden at se.
Jeg skriver desuden, at når man bruger WHOs anbefalinger, så skal man bruge dem i en kontekst, der giver mening. Og anbefalingen om at amme til barnet er 2 år er vigtigere i fattige lande end det er i DK - det kan ikke diskuteres.
Jeg har endnu til gode at se en samlet cost-benefit i Danmark eller lignende lande (det har du så heller ikke, kan jeg regne ud). Så jeg synes da, det er imponerende hvis du kan kvantificere sundhedsmæssige fordele samt personlige væsentlighedsniveauer.
Mødre må gerne synes, at de skal amme til børn er 2 år (siger SST i øvrigt ikke “kun” min 1 år?), men du kan ikke bare hive en hel verdensanbefaling op ad hatten til et individuelt tilfælde på baby.dk, særligt når det nu med al logik må antages at være mindre væsentligt i Danmark.
Og jo i øvrigt - jeg tjekker den medicin som lægen giver mig.
Slutteligt - nu tjekkede jeg dit link, og den nye empiri der præsenteres omhandler forskellen på at fuldamme de første 6 måneder kontra at fuldamme de første 3-4 måneder.
Deres anbefaling til “alle verdens mødre” er stadig den samme - men scopet for de nye præsenterede findings er ikke relevant for denne diskussion.
nu tror jeg ikke jeg har tid til mere pjat - min pointe var mest, at jeg ville ønske at folk ville sætte sig mere ind i tingene og danne sig deres egne meninger (hvadend de så er og baserer sig på), fremfor at lire en standardfrase af, hver gang der er en overskrift det hedder amning!