Mit ammebarn sov helt efter bogen. Og brugte ikke amningen som sut
Mit flaskebarn sov derimod af H til. Brugte flasken som sut
Der er så meget evidens for, at trygge relationer kommer i forskellige former - og tryghed danner tillidsrelationer, som giver mennesker med selvværd.
Hvis TS og barnet ikke er der, hvor der er etableret et overgangsobjekt, så er amningen virkelig hensigtsmæssigt. Og det er SÅ forskellige, hvornår barnet er klart til et andet overgangsobjekt.
Am eller giv flaske i det udstrækning det giver mening for mor og barn og far. Men hvis det her gælder fars behov for nærvær - som kommer det virkelig nederst på rangstigen. Men man bør dog kunne finde en løsning, hvor far tilgodeses og barnet ikke skal undvære sin tilknytning til moderen (som foregår ved at amning pt) og det er sundt.
Læs evt Bowlsby om tilknytning og relationer og selvværd.
Man får ikke fugle der TROR de kan flyve, ved bare at skubbe dem uden grund. Der er tale om en 6 måneder gammel baby. Ikke en 6-årig...
At pædagoger udtaler sig om, at det er besværligt med ammebørn, siger mere om normeringen, samt arbejdspresset og den manglende oplysning/efteruddannelse, end det giver “besværlige ammebørn” for andre end underbemandede vuggestuer.
Af samme grund har jeg fravalgt den lokale vuggestue, da de ikke kunne give mit barn den omsorg, de behøvede. (Både mit amme og mit flaskebarn) Man er jo nødt til at anlægge et kritisk blik på “ammebørn”, hvis de børn pludselig er naturlige og faktisk efterspørger tryghed, som ikke kan gives i en vuggestue.
Jeg har ofte mødt udtalelser som “du skal gå fra barnet, når det græder. Ellers tror det ikke, du tør lade os passe det” - og det bekræfter mig i, at den arbejdsgang der er i mange institutioner ikke fordre tilligsrelationer, for det er der ikke tid til og derfor bliver det “besværligt”.
Men jeg insisterer qua min faglige baggrund og viden om tillidsrelationer og børneudvikling, at et barn ikke forstår den abstrakte handling det er, når mor efterlader mig grædende, så er det fordi hun tror de kan passe mig. Det er altså intentionslæsning - og det kan selv mange topvoksne ikke.