Uenige om amning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. september 2020

Anonym

Fortvivlet skriver:

Min viden er ikke anekdotisk, men stammer fra erfaring udfra mit job som vuggestuepædagog.

DVS erfaringen kommer fra mange børn og jo mere barnet bliver ammet jo sværere er det for barnet at gå i vuggestue, hvilket er klart da mad/trygheden/søvnen sidder i deres mors bryster, som hun sjovt nok tager med når hun går fra barnet.

Igen jeg siger ikke at amningen ikke kan fungere, men måske 60-70 % af ammebørnene fungere det altså ikke for.

Men er det ikke fuldstændig underordnet? Ts har jo forklaret, at hendes barn både trives, sover og spiser godt - selvom hun ammer....

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. september 2020

fehår

Fortvivlet skriver:

Min viden er ikke anekdotisk, men stammer fra erfaring udfra mit job som vuggestuepædagog.

DVS erfaringen kommer fra mange børn og jo mere barnet bliver ammet jo sværere er det for barnet at gå i vuggestue, hvilket er klart da mad/trygheden/søvnen sidder i deres mors bryster, som hun sjovt nok tager med når hun går fra barnet.

Igen jeg siger ikke at amningen ikke kan fungere, men måske 60-70 % af ammebørnene fungere det altså ikke for.

Min fejl, jeg udtrykte mig ikke præcist nok. 

Jeg er meget interesseret i saglige kilder, der beskriver, hvornår det er bedst at stoppe amning, før baby (eller mor) selv siger stop.

Anmeld Citér

1. september 2020

Anonym

Anonym skriver:

Mindre amning er ikke ensbetydende med mere søvn.. mit ældste sov først igennem som 3årig dvs 5-6timer i streg. Hun sover stadig ikke en hel nat uden hjælp (og før nogen begynder at snakke "dårlige vaner" så hjælper jeg hende. Fordi alternativat er at hun slet ikke sover, men står om kl 3 om natten og kollapser kl 6. Been there, tried that, didn't work) og hun stoppede altså natamningen ved 1 år. Desuden tog putning med amning 1 times tid. Da vi stoppede det kunne vi bruge op til 3 timer på det, uanset hvornår vi gik i gang.. så i stedet for at se amningen som problemet, kunne det måske være løsningen for netop den familie

At du beskriver 50/50 om ammebørn "fungerer" i instutution siger jo intet om amningen men mere børnene er forskellige.. hvordan ser det ud med ikke-ammebørn? Fiser de alle rundt i fred og fordragelighed? For småtspisende børn kan amningen netop være grunden til at de er i trivsel. Hvad sker der lige ved at fjerne den måske vigtigste næringskilde fra et barn? Ja man riskerer at barnet sulter. Det kan selvfølgelig være at barnet erstatter det mdd noget andet, men hvis ikke,er man sgu på den.

Kunne det tænkes at disse observationer var tegn på børns forskelligheder? At det bare ikke er alle, der fungerer i den ramme? Kunne det være et tegn på et miljø de ikke var trygge i og derfor ikke ville spise? At der var for tidligt at undvære sine primære omsorgspersoner og de derfor "pylrer"? Eller måske skal det ses som et tegn på at institution slet ikke er godt for så små børn generelt, når så mange tilsyneladende ikke har det godt? Det er så en diskussion der ikle hører denne tråd til. Det var bare for at sætte det i perspektiv, at man ikke kan bruge den fordeling til at sige noget som helst

Enig 

Anmeld Citér

1. september 2020

Anonym

Igen er jeg ikke enig. Ingen mand skulle bestemme om jeg skulle amme mit barn. 
at en mand skal have indflydelse på om et barn skal ammes eller ej er det mest tåbelige jeg længe har hørt. 

Igen et meget snævert svar fra dig.

Nogle studier vil viser, at det at gå på en boglig privat skole giver børn det bedste faglige grundlag .. hvilket giver flere uddannelsesmuligheder og jobmuligheder? 
Skal far så ikke have noget at sige ifht. skolevalg..? De valg man træffer som familie skal netop træffes som familie.? Og hvis far ikke er tilpas i et valg, er det da ikke noget som er godt for familien. Det går da også den anden vej. Man er da nødt til at kommunikerer - og et parforhold hvor den ene part har veto..? Tja det holder nok ikke så længe. Det var i hvert fald ikke noget jeg ville blive I.

Man er da nødt til at være tro og ærlige ifh følelser. Og det er lige så ok at far er supertræt sf ammehelvede, som det er at mor synes det skal fortsætte. Og så må man tale om det. 

Man kan da heller ikke bare egenrådig bestemme at nu skal et barn kun spise glutenfrit eller vegansk..???! Man skal tale sammen. 

Anmeld Citér

1. september 2020

LSS

Anonym skriver:

Nogle studier vil viser, at det at gå på en boglig privat skole giver børn det bedste faglige grundlag .. hvilket giver flere uddannelsesmuligheder og jobmuligheder? 
Skal far så ikke have noget at sige ifht. skolevalg..? De valg man træffer som familie skal netop træffes som familie.? Og hvis far ikke er tilpas i et valg, er det da ikke noget som er godt for familien. Det går da også den anden vej. Man er da nødt til at kommunikerer - og et parforhold hvor den ene part har veto..? Tja det holder nok ikke så længe. Det var i hvert fald ikke noget jeg ville blive I.

Man er da nødt til at være tro og ærlige ifh følelser. Og det er lige så ok at far er supertræt sf ammehelvede, som det er at mor synes det skal fortsætte. Og så må man tale om det. 

Man kan da heller ikke bare egenrådig bestemme at nu skal et barn kun spise glutenfrit eller vegansk..???! Man skal tale sammen. 

Hvis du absolut ska bruge ord som “snæver” om mig, så stå da i det mindste ved hvem du er i stedet for at gemme dig bag anonymitet 

Anmeld Citér

1. september 2020

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg vil blot lige knytte en kommentar som har relevans i min tråd: Jeg ammer når hun vågner om morgenen. Efter Dagpleje, ammes hun. Og så når jeg putter hende til nat. Der er altså ikke tale om amme helveder her. Hun er en pige på 1 år som selv søger brystet efter en lang dag i Dagpleje. Det handler ikke om at hun er sulten - det er et behov for tryghed og nærvær efter at være adskilt en hel dag. Det er 10 min. ro på sofaen, og så er det det! Intet ammehelvede herfra.

Anmeld Citér

1. september 2020

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Det er ikke ukritisk. Who har selv været ude at sige det gælder ALLE lande

https://www.who.int/mediacentre/news/statements/2011/breastfeeding_20110115/en/

Desværre lever myten vider om at det kun gælder 3. verdenslande. Amning er bedst, uanset hvor man bor. 

Men det er klart at med ringere midler, hygiejnefaciliteter og mindre viden stiger riskoen for at børn reel dør af andet mad/mælk end modermælk. Men lad nu være med at blande det sammen med at anbefalingerne for amning ikke gælder for i-lande

Jeg har ikke sagt, at det ikke også kan tænkes at være gavnligt i i-lande. Jeg forholdet mig faktisk overhovedet ikke til for eller imod amning (omend jeg da gerne ser deres undersøgelser baseret på skandinaviske lande, hvis du har dem).

Folk må for min skyld amme lige så meget eller lidt de vil, til barnet er 6 måneder eller 6 år, hvor de vil, hvordan de vil, om de vil.. couldnt care less..

men jeg er så træt af, at folk smider en “WHO siger” fuldstændig ukritisk op i enhver f*cking tråd, fordi det er blevet sådan en standard-frase i alle online mødregrupper, der skal indoktrinere vha simpel og forståelig “argumentation”.

tag stilling selv. Og jo - det er relevant ift hvor meget sundhed du reelt går glip af ved ikke at amme til 2-års alderen når man skal diskutere for eller imod med faderen til barnet. Jeg vil vove at påstå at mor havde en betydelig bedre sag for fortsat amning, såfremt de boede i et 3.verdensland og ikke havde penge eller adgang til rent vand og nærende mad.

Anmeld Citér

1. september 2020

Anonym

Jeg forstår slet ikke den der 50/50. Hvad hvis det var den omvendte situation, hvor far gerne ville amning, men mor (og der kan jo være mange legitime både psykiske og fysiske faktorer på spil) ikke havde lyst? Skulle mor så tvinges til at amme? Det holder slet ikke i min verden. 

Men selvfølgelig skal man som partnere og forældre kunne tage en fornuftig dialog. Det er bare slet ikke det samme. 

Jeg ammede til mit barn var cirka 2,5 år. Til sidst kun en enkelt gang ved putning. Hun valgte selv at afvise brystet til sidst. Intet ammehelvede her. Hun har altid haft det godt i institution og sovet og spist så fint.

Min kæreste har heldigvis ikke ytret andet end støtte, men vi da haft snakken mange gange. Om fordele, ulemper, følelser og videnskab på området. For mig skulle der helt sikkert have været meget vægtige, reelle og saglige argumenter på bordet for at stoppe amning, hvis det havde været et ønske fra min kæreste.. 

Anmeld Citér

1. september 2020

Anonym

Panther skriver:

Jeg har ikke sagt, at det ikke også kan tænkes at være gavnligt i i-lande. Jeg forholdet mig faktisk overhovedet ikke til for eller imod amning (omend jeg da gerne ser deres undersøgelser baseret på skandinaviske lande, hvis du har dem).

Folk må for min skyld amme lige så meget eller lidt de vil, til barnet er 6 måneder eller 6 år, hvor de vil, hvordan de vil, om de vil.. couldnt care less..

men jeg er så træt af, at folk smider en “WHO siger” fuldstændig ukritisk op i enhver f*cking tråd, fordi det er blevet sådan en standard-frase i alle online mødregrupper, der skal indoktrinere vha simpel og forståelig “argumentation”.

tag stilling selv. Og jo - det er relevant ift hvor meget sundhed du reelt går glip af ved ikke at amme til 2-års alderen når man skal diskutere for eller imod med faderen til barnet. Jeg vil vove at påstå at mor havde en betydelig bedre sag for fortsat amning, såfremt de boede i et 3.verdensland og ikke havde penge eller adgang til rent vand og nærende mad.

jeg forholder mig heller ikke til hvad du synes om længen på amning. Jeg forholder mig udelukkende til at du ikke mener man kan bruge who, fordi de ifølge dig nok især laver anbefalingerne mod 3. verdenslande. Det er faktuelt forkert, der har jeg underbygget med en udtalelse fra dem. Hvis du vil dykke nærmere ned i studier osv der ligger bag det, må du selv gøre det.

Jeg skrev netop også for at sige det ikke nødvendigvis er ukritisk at man skriver det. At jeg ikke har læst ethvert studie, der ligger til grund for anbefalingen, er da irrelevant. Jeg læser heller ikke alle studier om den medicin jeg tager og nogle gange vælger jeg at stole blindt på min læge. Men ingen af de ting er relevante ifht det jeg kommenterede på her

Jeg skrev min kommentar for det tilfælde at der ikke skulle sidde en mor og og læse dit indlæg og tænke at amningen var uvæsentlig til 2 år, fordi hun bor i et i-land. For det er det ikke. Og at påstå at whos anbefalinger primært er rettet mod 3. Verdenslande er noget fis

Hvordan man så selv vægter sundhedsfordele og ulemper op mod hinanden er jeg ligeglad med. Og bare fordi man ikke dør af noget, er det jo ikke ensbetydende med at det er direkte godt i stedet.

Anmeld Citér

1. september 2020

ErDuHerIkkeSnart

Fortvivlet skriver:

Dårlig søvn: Nu er det jo ikke kun mor der får dårlig søvn, det gør barnet jo også, så det er faktisk et godt argument for at stoppe amningen. Jeg ser mange uoplagte børn på mit job, som bliver ammet natten lang og mange hvor putningen tager en krig pga barnet skal ammes i søvn, hvilket resulterer i at barnet også kommer al for sent i seng i forhold til at kunne fungere i vuggestuen næste dag. - Det er virkelig synd

Spiser ikke nok: Jeg her set et par ammebørn som ikke spiser nok og var ret undervægtige. Jeg har set mange ammebørn som spiser lidt /ingenting i institutionen, hvilket resulterer i uoplagte og pjevsede børn en lang vuggestuedag - det er også mega synd.

Ved ikke hvad du mener med intimitet for man kan give barnet nærhed på så mange andre måder en sut i en pat.

Vi ser ofte i mit job (vuggestuen) hvor det helt tydeligt er mors behov. Vi har faktisk mange ammebørn som pjevser, er kede af det og hiver ned i vores bluser fordi de mangler en pat.

Der er også børn der fungere fint i det, men hos over halvdelen, fungere det faktisk ikke specielt godt i forhold til deres trivsel. Og det glemmer mødrene altså lidt og tænke på, men de ser dem selvfølgelig heller ikke hvor mulighed for bryst ikke er der og de ser heller ikke hvordan de er uoplagte til en vuggestuedag, som jeg kræver lidt mere end at tuller rundt derhjemme i weekenden

Ud over at jeg egentlig er enig i det jeg opfatter som din grundpræmis: At trivsel er mere end blot amning og også omhandler fx kost og søvn (også for mor) og derfor må ses bredere end bare “amning er altid godt”, studser jeg over flere  ting ved dit indlæg:

- Du beskriver (og det er jo anekdotisk) eksempler på børn du har mødt i din praksis, som har haft problemer med kost/pjevsethed/andet - og kobler det til amningen som problem. Dels er grundlaget spinkelt (du sjusser dig frem til procenter), dels er der tale om problemer som TS   jo netop ikke oplever (hendes barn sover og spiser fint), så andre situationer er ikke relevante?

- Hvordan rationaliserer du dig frem til, at kausaliteten ikke er stik modsat, fremfor at ammebørn pjevser og spiser dårligt: Fx at de børn som ammes længst, bliver det fordi de har forældre med blik for at deres børn har ekstra gavn af den tryghed/næring/omsorg der ligger i langtidsamning? Altså at amning er en respons, fremfor en årsag?

- Der er noget enormt nedladende ved sprogbruget: “sut på pat”, “savner pat”... patter sidder på dyr og dyrs unger dier på dem. Menneskebørn ammer - på bryster. Det andet har undertoner af noget, som nærmest er vammelt?

Nå, men for at svare TS. Det har aldrig faldet mig ind at en mand kan være “mod” amning. Det har for mig været et fælles projekt med nogenlunde enighed om at det gav god mening for alle parter. Har ammet den ene til 9 måneder, den anden til 14, begge tabte selv interessen til sidst og jeg havde det fint med at stoppe. Jeg ville nok være enormt nysgerrig på hvis min mand havde holdninger som din - man han skulle dælme havde de tunge argumenter frem, hvis han skulle få lov at blande sig i ammestop.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.