Ellos skriver:
Hvorfor er det noget helt helt andet? Det er børnesager jeg taler om i den besked.
Det handler om retorikken.
Hvis dem, der inde på "Tvang og magt" skriver "fucking lorte kommune" - og "kommunen har stjålet mit barn" -SELV om der i deres tilfælde rent faktisk er en rigtig god grund til at barnet er anbragt, og de ikke selv kan se det.
Så gavner det ingen af dem, der rent faktisk er kommet rigtigt i klemme.
Og dem, der rent faktiske ER kommet i klemme, bruger også nogle gange de ord. Hvilket er forståeligt, for det er jo helt forfærdeligt. Man er i sine følelsers vold. Og i det tilfælde er det bedre, hvis de ord bliver "inden for hjemmets fire vægge" - eller i en lukket facebookgruppe.
Når man bruger rigtig grimme ord, så er det ikke sikkert, det giver særlig meget sympati.
Derfor er det en god ide at tale anderledes i offentligheden. Hvilket er grunden til, at jeg hellere vil høre fra psykologerne og advokaterne - OG de forældre der er kommet i klemme, men udtaler sig mere sagligt - hvilket er svært, fordi det er følsomt.
Saglige dokumentarudsendelser, hvor man hører begge side af sagen.
For så lytter folk - og kan bedre forstå, hvorfor forældrene er i klemme.
Jeg har da også ondt at de forældre, som virkelig tror og mener, at de godt tage vare på barnet - men bare ikke kan. Og ikke forstår det. De elsker jo også deres barn og vil det bedste for barnet.
Og i de tilfælde, hvor jeg tænker, at forældrene eller den gravide har opført sig uansvarligt (i stedet for at bruge ordet dumt).
Det er, når jeg enten har stået på sidelinjen i sagen, og kender omstændighederne og derfor ved, hvorfor kommunen overvejer at fjerne barnet.
De er ikke et "særsyn" - der findes mange som dem. De mener, at de er ofre for kommunen - men i virkeligheden er de måske ofre for deres egne valg og handlinger.
Også selv om de rent faktisk får lov at beholde barnet.
Og jeg kan godt gætte, hvordan det ville lyde, hvis forældrene skrev inden på "Tvang og magt"
Eller kun hører den fra den gravide mor, hvor jeg ikke kender sagen. Hvis hun er hjemløs og gravid med en mand, der ikke vil have barnet, truer hende og er skredet. Ikke selv mener, at hun har noget ansvar for situationen, og ikke kan se, at det måske var en god idé at have styr på sin boligsituation, inden man bliver gravid.
Også selv om det viser sig, at hun rent faktisk kan tage vare på barnet og får lov til at beholde det.
Hun vil være enig med alle på "Tvang og magt" selv om hun ikke lige selv har opført sig så ansvarligt.
Og nogle gange - hvor jeg har tænkt - at det for BARNETS skyld havde været bedst, hvis kommunen havde fjernet barnet.
Jeg VED jo, at der i mange tilfælde er god grund til, at børnene bliver anbragt - eller at kommunen har overvejet at fjerne et barn" - også selv om forældene mener, at kommunen er "ond" og
Jeg er selv så heldig at være vokset op i en ressourcestærk familie med helt almindelige gode forældre. Har haft det godt og har lært lidt om, hvornår det måske er en meget dårlig idé at blive gravid.
For der ER jo nogen, der er ofre for systemet.
Men enten går folk i den ene grøft - barnet bliver ALDRIG fjernet, hvis forældrene kan tage vare på det.
Eller i den anden grøft - dumme, lortekommune, der leder efter børn, de kan fjerne.