Ellos skriver:
Ift din sidste sætning, så ved du jo ikke hvor dumt folk har opført sig, og om de overhovedet har opført sig dumt. Jeg er enig i at man ikke får sit barn fjernet bare fordi man har haft en depression, men der kan være et hav af begrundelser som ikke nødvendigvis er helt i orden. Nogen nyfødte børn bliver for eksempel fjernet på baggrund af manglende øjenkontakt. I disse sager glemmer kommunerne, at det altså er meget forskelligt hvor længe så små børn kan holde øjenkontakten ad gangen, og at nyfødtes syn i øvrigt er meget sløret. Jeg kender sågar til en sådan sag, hvor det senere blev konstateret at barnet havde nedsat syn, men barnet kom ikke hjem af den grund. Så pas nu på med at skrive ting som at folk opfører sig dumt. Det er ikke okay at komme med den slags formodninger om forældre til anbragte børn, hvis man ikke kender baggrunden for anbringelsen.
Ift din påstand om at advokater tjener nemme penge på anbringelsessager, så holder den ikke helt vand. Advokaterne får kun løn for et bestemt antal timer pr møde, som ikke nødvendigvis dækker det antal timer de rent faktisk bruger på at gennemgå sagen. Altså møder med børn og unge udvalget, ankestyrelsen og retten. Jeg kan ikke huske det præcise antal timer, men det var i hvert fald ikke meget. Og der bliver jo sat en genbehandlingsfrist efter hvert eneste møde. Så der kan gå flere år imellem at advokaten repræsenterer forældrene.
Du tolker rigtig meget på, hvad jeg "mener om forældre til anbragte børn"
Jeg holder f.eks. uendelig meget af min veninde, der fik tvangsfjernet sit første barn.
Det med den manglende øjenkontakt - sundhedsplejerskerne er meget opmærksomme på det, fordi det KAN være tegn på mistrivsel.
Kommunen "opdager" ikke, at der er manglende øjenkontakt, medmindre der er én, der underretter kommunen.
Og nogle sundhedsplejersker er mere emsige end andre - eller mere bange for at "overse" mistrivsel.
Så det handler også rigtig meget om, at sundhedsplejerskerne skal være bedre til at være opmærksomme på, at mangelende øjenkontakt kan skyldes andre ting.
Jeg har ikke læst den omtalte sag, og derfor er det umuligt for mig at vide, hvorfor barnet ikke kom hjem igen.
Så jeg vil hverken dømme i den ene sag eller den anden uden at kende hele sagen.
Jeg ved altså godt, at der sker fejl.
Men hvis kommune fjernede "mange børn på et løst grundlag" - så var mange, mange flere børn fjernet.