Mor og meget mere skriver:
Det er jo svært at vurdere, om drengens opfattelse af advokatens pres på moderen er i overensstemmelse med virkeligheden. Moderen er jo i hvert fald uenig med ham. Hvis vi nu antager, at hun rent faktisk overfor advokaten har udtrykt, at han skal gøre alt for, at hun kan få sønnen hjem - vel vidende, at det ikke er, hvad sønnen ønsker - er det jo ikke sikkert, hun over for ham spiller med åbne kort. Så kan det være belejligt for hende at sige, at det er advokaten og ikke hende, der presser på.
Uanset hvad, så er det ansvarsfralæggelse af moderen. Advokaten har ikke mandat til at handle uden hendes tilsagn, og hans opgave er jo nu engang, indtil hun giver udtryk for andet, at kæmpe hendes sag. Så er det da muligt, nogle advokater går for langt - det kan vi bare ikke konkludere på baggrund af en 15-årigs udsagn.
At det skulle kunne føre til, at et barn bliver hjemgivet på forkerte præmisser - altså mod barnets tarv - synes jeg slet ikke, man kan konkludere. Man må da formode, at selv den mest emsige og insisterende advokat ikke kan påvirke afgørelsen alene ved at “mase på”.
Det er et meget komplekst område, hvor grænserne mellem fejlanbringelse og hensigtsmæssig anbringelse ofte er udflydende, og hvor subjektive vurderinger nødvendigvis spiller ind. Advokaterne skal sådan set slet ikke tage personlig stilling til, om en anbringelse er berettiget eller ej. Han skal tilgodese forældrene og kæmpe deres sag.
Jeg er helt enig i, at moderen lægger ansvaret fra sig.
Mit "problem" er nok lige så meget, når en sag er imod barnets tarv.
Det er jo ikke det, der interesserer advokaten.
Det må han eller hun jo ikke interessere sig for.
Vi ved alle sammen godt, at en retssag ikke altid handler om, hvad der er rigtigt, men om, hvor dygtig advokaten er.
Det krænker min retsbevidsthed, og jeg kunne ikke selv arbejde som advokat.
Det er jo også derfor, at en del personer går fri eller får en lav straf, selv om deres advokat godt ved, at klienten er skyldig og har gjort noget forfærdeligt.
Eller at en person dømmes, selv om han eller hun måske er udskyldig.
Og sådan er det også nødt til være - for det er advokatens job, og han eller hun må ikke lade personlige følelser være afgørende.
Men man skal ikke altid undervurdere børnenes stemme (det ved du selvfølgelig godt med det job du har).
Selvfølgelig kan man ikke bare "konkludere", at barnet bliver hjemgivet imod dets tarv. Og du har ret i, at en 15-årig ikke kan overskue kompleksiteten.
Og moderen mangler stadig selvindsigt.
Det, er "irriterer" mig mest ved tvang og magt er, at det skræmmer mange mennesker.
Ganske almindelige mennesker, som "har hørt", at kommunen fjerner et barn udelukkende p.gr.a. en mors unge alder.
Du har måske også set spørgsmål herinde (eller er det må minmave? ) - hvor kvinder spørger:
"Jeg er gravid, men jeg har haft en depression ? Fjerner kommunen så mit barn?"
Eller kvinder der bliver helt vidt bange, hvis jordemoderen foreslår, at det måske var en god idé, hvis de kommer i kategorien "Sårbar gravid"
Og desværre så er der nogen, der bekræfter dem i, at de har god grund til at være bange.
Men heldigvis også mange, der siger "Nej kommunen fjerner ikke dit barn, udelukkende fordi du engang har haft en depression"
Jeg ved, at der sidder en plejemor herinde, der er lige så træt af "tvang og magt", som jeg nogle gange er.
Nogle siger: "Hvad ville du sige, hvis det var dit barn?" og så får man næsten lyst til at svare. "Nu har jeg jo ikke opført mig lige så "dumt", som du har"