Corona - landets økonomi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. marts 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Jeg taler ikke om pest eller den spanske syge. Der har været pandemier siden...

som jeg nævner ville den tidligere direktør for Sundhedsstyrelsen have håndteret/ rådgivet helt anderledes og kalder det et politisk valg. 

Selvfølgelig er det et politisk valg. Hvad skulle det ellers være? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. marts 2020

Anonym

Anonym skriver:

Jeg taler ikke om Italien. Jeg taler om at vi bruger enormt mange penge hver dag vores statsminister vælger at folk skal være hjemme. De penge vil kunne bruges til fx et sygehus.

I Italien er der rigtig mange over 80. Det er ikke underligt at der er en højere dødelighed.

Nemlig 

Anmeld Citér

20. marts 2020

Anonym trådstarter

SDD skriver:

Men din mor er jo ikke vigtigere end andre der er i risikogruppe fx

moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt? Eller hvordan? 

Nej på ingen måde - jeg skriver jo netop st jeg som alle andre gerne subjektivt det gerne vil beholde mit eget liv og min mors liv - men også at det ikke er det der samfundsmæssigt skal styre beslutningen.

Anmeld Citér

20. marts 2020

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Selvfølgelig er det et politisk valg. Hvad skulle det ellers være? 

sundhedsfagligt fx

Anmeld Citér

20. marts 2020

Tommelise

Anonym skriver:

Nej på ingen måde - jeg skriver jo netop st jeg som alle andre gerne subjektivt det gerne vil beholde mit eget liv og min mors liv - men også at det ikke er det der samfundsmæssigt skal styre beslutningen.

Men det er jo så meget mere nuanceret end det.

Det er netop ikke kun det, der samfundsmæssigt har styret beslutningen.

Anmeld Citér

20. marts 2020

lineog4

Jeg har ikke guldsvaret, men synes dækningen er enøjet.  ... i mine øjne ville det da være bedre at isolere svage og ældre end at samfundet lukkes ned. Det er ikke papirpenge men reelle penge der hver dag fosser.

Der er hvert år 1000-1600 der dør af normal influenza. Her løfter ingen et øjenbryn. Det er også ens gamle bedstemor og den kræftsyge. 

De kloge taler også om at bølge to kommer til efteråret. Skal vi så igen have børn hjemme i to måneder og lukke os inde igen. 

Du og mange andre taler hele tiden kun om dødstallene, og det er nok der vi kan går skævt af hinanden.

Jeg har en datter siddende i Norditalien, plus familie og venner og derfor er vores øjne selvsagt rettet der ned.

Ja gennemsnitsalderen for døde af netop cororna er høj, og de fleste har en anden sygdom (det kan så være forhøjet blodtryk). Og der er mange efterladte i sorg, men det er ikke deres største bekymring. 

Den store bekymring er, at man allerede nu vælget, hvem vil vi forsøge at redde og hvem må "bare" dø? Lige nu lader man de ældste dø, mens de yngste reddes- og jo der er yngre, flere end man regnede med. Og det man frygter er den dag, hvor det er en yngre man må lade dø, fordi der ikke er muligheden for den rigtige behandling. Man frygter den dag man skal vælge mellem det unge trafikoffer og den unge med cororna og fortsætter udvikling som den er nu i Italien, så vil de ende i de valg. 

Jeps lyder som skrækscenarier, men det er meldingerme  fra sygehusvæsenet i Norditalien - og ingen tør tænke på, hvad der sker når der rammer syd Italien på samme måde, for der er sygehusene ikke så vel udrustede som i nord. 

Forstår godt din cost benefit analyse, men den baseres i min optik på forkerte parametre og oplysninger, fordi den beror på at det kun er ældre og meget syge som ender på intensiv, og det er ikke meldingen fra Italien. De har i Italien indtil nu kunne redde de unge (og ved endnu ikke om de får varige skader), men de frygter helt reelt, at de ikke vil kunne blive ved med at have ressourcerne til at redde de unge og raske.

Hvad synes jeg selv - må indrømme jeg startede med at synes det var for voldsomt, men jo mere jeg ser og hører fra Italien, jo mere frygter jeg den her virus. Frygter vores sygehusvæsen bryder ned som det er slet i fx Bergamo. 

Anmeld Citér

20. marts 2020

Tommelise

Anonym skriver:

So what... hendes ekspertise omkring smitsomme sygdomme kan da ikke tages væk fra hende. 

Ja, men hun har jo også nedenstående holdning:

"Det er her, Else Smith mener, at flere af de drastiske tiltag ikke afspejler den aktuelle smitterisiko. For der  er sundhedsfagligt belæg for at lukke skoler, universiteter, arbejdspladser og alle andre steder, hvor der  er konstateret smitte, påpeger hun eksempelvis. Det vil minimere spredningen. Det er også godt at råde folk til at minimere store forsamlinger inden døre"

Og det betyder vel, at hun mener, at hvis smitten viste sig at sprede sig, så ville det være ok at lukke ned - og det ville jo betyde, at den ene skole efter den anden- det ene universitet efter det andet - ville lukke ned.

Anmeld Citér

20. marts 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

sundhedsfagligt fx

Øh - det ene udelukker da ikke det andet? Mener du, at det sundhedsfaglige billede er så entydigt, at der udelukkende er én vej at gå? Enhver beslutning - om den er baseret på sundhedsfaglige vurderinger, etiske, økonomiske etc. etc., er da i sagens natur politisk. Hvordan skulle den IKKE kunne være det her? 

En sundhedsfagligt baseret beslutning kunne også være at skyde alle med corona i en fart - dermed smitter de ikke. 

Adskillige læger bakker fuldstændigt op om fremgangsmåden - og andre er imod den. Så længe, vi ikke har en krystalkugle, må de mennesker, vi har valgt til at styre vores land, nødvendigvis træffe politiske valg, baseret på rådgivning af eksperter. 

Og så må jeg altså lige minde om, at Mette Frederiksen - og regeringen - ikke er alene om at have truffet disse afgørelser. 

Anmeld Citér

20. marts 2020

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Anonym skriver:

Nu er det jo bare vores samfunds holdning at vi redder folk. Nogle gange mere end man måske skal. Fx skal man give førstehjælp til en på 100 medmindre at der er et samtykke fra borgeren og dennes læge. 

Anmeld Citér

20. marts 2020

MinC

Men! Øvelsen går først og fremmest ud på at sikre at sundhedssystemet ikke kollapser. Hvis det kollapser, så er det ikke kun de Coronasmittede indlagte der vil dø. Det er den fødende med komplikationer, der ikke får kejsersnit i i tide, det er barnet der får akut leukæmi, det er spædbarnet som har brug for kuvøsebehandling, det er din far der har lungebetændelse eller din søster, der har været ude for et trafikuheld og jeg kunne blive ved. Jeg betaler dælme gerne en høj pris for at undgå dette - og det er for mig helt ubegribeligt at så mange tilsyneladende ikke forstår det. 

Vi kommer jo desværre nok dertil, hvor lægerne benhårdt må prioritere hvem der får lov at overleve. Vi er i den spæde start nu og jeg synes personligt ikke, at det er tid til at diskutere økonomi. Det er tid til at handle og det gør vores regering. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.