Anonym skriver:
Hej alle
Jeg har læst de flest nuancerede og også unuancerede artikler om corona.
Det er kun her de seneste dage, at der faktisk er komme en lille smule modstand imod de vilde tiltag der foretages for tiden i coronaens navn. Mange er enige næsten halleluja enige med Mette Frederiksen som læser folkestemningen.
faktum er at det vi redder i denne proces af menneskeliv i mine øjne på ingen måde kan retfærdiggøre den pris vi som samfund og verden kommer til at betale.
At redde en som er 75-80 år koster ca det samme som et superhospital. Jeg ved godt hbad jeg tror der i længden gør os bedre parat til næste corona bølge og redder flere kræftpatienter fx i længden.
https://www.berlingske.dk/kommentarer/foelg-regnestykket-et-enkelt-coronamenneskeliv-koster-det-samme-som-et
hvad tænker I?
Jeg kan godt følge din tanke, men der er ingen, der har en krystalkugle og kan sige, hvor mange og hvem der ville dø af corona, hvis vi intet gjorde. Ser man koldt på det, kan man godt diskutere, hvor mange penge, det er værd at redde en person, der måske alligevel, ville være død om 1 år eller 2, men det er jo ikke kun gamle og syge mennesker, der er i fare.
F.eks. kan en 20-årig i kemobehandling kan være i lige så stor fare for at dø af corona, men kan med den rette behandling måske helbredes og leve 60 år endnu, så man kan ikke sige, at man med disse tiltag kun redder folk, der så får et par år mere i deres liv.
Derudover vil det være svært at sige, hvor stor regningen ville blive, hvis vi i stedet lod coronaen rase, da det ud over flere dødsfald, ville betyde mange syge mennesker på en gang, som igen ville koste virksomhederne og samfundet rigtig mange penge. Det kunne også sagtens knække virksomhederne, hvis en meget stor del af medarbejderne på samme tid bliver syge, så man ikke kan producere.
Nogle af supermarkedskæderne melder allerede nu om, at de kan komme til at mangle medarbejdere til at betjene kasserne, så ahvde man intet gjort for at begrænse smittespredningen ville det give flere sygemeldinger nu, som kunne betyde lukninger af butikker og panik blandt befolkningen, hvis der ikke er nok produktion og salg af fødevarer.
Jeg mener ikke, at det er muligt at sætte det op på den måde, at samfundet bruger nogle hundrede milliarder udelukkende for at redde et par år til nogle gamle mennesker. Og jeg kan love dig for, at jeg bestemt ikke er 100% halleluja for, hvad statsministeren gør, og jeg er spændt på, om den tilsyneladende store opbakning kommer til at holde de kommende år, når regningen skal betales, men jeg er stadig af den holdning, at vi skal gøre meget for at mindske spredningen af sygdommen.