Corona - landets økonomi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. marts 2020

Tommelise

Anonym skriver:

Vi har tallene for hvor mange, der er i kontakt totalt med sundhedsvæsnet, indlagte og dør. Vi har ikke tal for smittede. Hverken her eller i andre lande. I Danmark er det ikke en stor stigning i døde når vi sammenligner med en alm influenza epidemi. 

hvis der endnu flere smittede, blot med milde symptomer kan det da kun gøre regnestykket i forhold til ikke at lukke landet helt ned bedre?

Jeg har bestemt ikke alle svar - men der bliver kun talt til vores frygt i pressen og fra statsministerens side. Som også har alt at vide ved at virke almoderlig og samlende. 
Det forhindret en nuanceret drøftelse af konsekvenserne ved forskellige valg. Pressen er også blevet meget tam.

det er ikke første pandemi. Men bestemt første gang en regering reagerer så voldsomt.

Ja, vi har de tal, der er i dag.

Men vi har ikke de tal, der ville have været, hvis intet var blevet gjort.

Jo flere smitttede, jo større belastning af sundhedsvæsnet.

Og dermed mindre kapacitet til alle. Der er jo stadig mange andre patienter, som har brug for behandling af andre sygdomme, er ude for alvorlige trafikulykker osv.

Og dem med milde symptomer kan stadig smitte dem, der ikke kan tåle det.

Og det ville - måske - øge dødeligheden hos yngre mennesker, der er i en udsat gruppe.

Jeg synes netop ikke, der kun bliver talt til vores frygt. Jeg synes, mange taler sagligt om det. 

De dramatiske overskrifter kan man jo springe over.

Jeg synes netop, du blokerer for en nuanceret drøftelse - netop fordi du bliver ved og ved med at fastholde dine "fakta" fra en artikel i Berlingeren.

Jeg synes ikke, det er fedt at være nyledig og have fået længere udsigt til at komme i job igen. Men jeg er også nødt til at se lidt på helheden.

Du er blevet præsenteret for meget andet her i tråden - men forholder dig ikke til det.

Nej, selvfølgelig reagerede reageringen ikke på samme måde udner den spanske syge eller pesten.

Der er faktisk ingen her i tråden, der skriver, at de synes, det er ligegyldigt med små erhvervsdrivende og hvordan det hele ser ud, når det engang er overstået.

Det handler ikke så meget om, hvilket politisk ståsted, vi har hver især.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. marts 2020

fehår

Anonym skriver:

Jeg har ikke guldsvaret, men synes dækningen er enøjet.  ... i mine øjne ville det da være bedre at isolere svage og ældre end at samfundet lukkes ned. Det er ikke papirpenge men reelle penge der hver dag fosser.

Der er hvert år 1000-1600 der dør af normal influenza. Her løfter ingen et øjenbryn. Det er også ens gamle bedstemor og den kræftsyge. 

De kloge taler også om at bølge to kommer til efteråret. Skal vi så igen have børn hjemme i to måneder og lukke os inde igen. 

Jeg oplever, at folk er kritiske. Vi sammenligner strategier for forskellige lande, sammenligner os med vores naboland, Sverige. Men det her er ukendt territorium. Vi kommer måske til at se tilbage om fem måneder og tænke, at det var en massiv overreaktion. Så er vi klogere næste gang. Det er lidt ligesom den første pandekage. Oftest går den galt. 

Jeg føler ikke, at Mette Frederiksen påstår, hun har SVARET. Det har hun vist heller ikke selv påstået. 

Anmeld Citér

20. marts 2020

Anonym trådstarter

Tommelise skriver:

Ja, vi har de tal, der er i dag.

Men vi har ikke de tal, der ville have været, hvis intet var blevet gjort.

Jo flere smitttede, jo større belastning af sundhedsvæsnet.

Og dermed mindre kapacitet til alle. Der er jo stadig mange andre patienter, som har brug for behandling af andre sygdomme, er ude for alvorlige trafikulykker osv.

Og dem med milde symptomer kan stadig smitte dem, der ikke kan tåle det.

Og det ville - måske - øge dødeligheden hos yngre mennesker, der er i en udsat gruppe.

Jeg synes netop ikke, der kun bliver talt til vores frygt. Jeg synes, mange taler sagligt om det. 

De dramatiske overskrifter kan man jo springe over.

Jeg synes netop, du blokerer for en nuanceret drøftelse - netop fordi du bliver ved og ved med at fastholde dine "fakta" fra en artikel i Berlingeren.

Jeg synes ikke, det er fedt at være nyledig og have fået længere udsigt til at komme i job igen. Men jeg er også nødt til at se lidt på helheden.

Du er blevet præsenteret for meget andet her i tråden - men forholder dig ikke til det.

Nej, selvfølgelig reagerede reageringen ikke på samme måde udner den spanske syge eller pesten.

Der er faktisk ingen her i tråden, der skriver, at de synes, det er ligegyldigt med små erhvervsdrivende og hvordan det hele ser ud, når det engang er overstået.

Det handler ikke så meget om, hvilket politisk ståsted, vi har hver især.

Jeg taler ikke om pest eller den spanske syge. Der har været pandemier siden...

som jeg nævner ville den tidligere direktør for Sundhedsstyrelsen have håndteret/ rådgivet helt anderledes og kalder det et politisk valg. 

Anmeld Citér

20. marts 2020

Tommelise

Anonym skriver:

Jeg har ikke guldsvaret, men synes dækningen er enøjet.  ... i mine øjne ville det da være bedre at isolere svage og ældre end at samfundet lukkes ned. Det er ikke papirpenge men reelle penge der hver dag fosser.

Der er hvert år 1000-1600 der dør af normal influenza. Her løfter ingen et øjenbryn. Det er også ens gamle bedstemor og den kræftsyge. 

De kloge taler også om at bølge to kommer til efteråret. Skal vi så igen have børn hjemme i to måneder og lukke os inde igen. 

Der ville dø mange flere af normal influenza, hvis ikke rigtig mange af de svage var vaccineret.

Rigtig mange af de svage og ældre er allerede isolerede - de holder sig hjemme, fordi de ved, at de er i risikogruppen.

Men hvem skal vi isolere ? - alle over 70 år - eller over 65 år ?

Kræftpatienter i kemo render nok heller ikke særlig meget rundt i den her tid.

Jeg tror ikke, der er nogen, der modsiger dig i, at det her koster rigtig mange penge.

Men jeg tror heller ikke, at du er klogere på det end så mange andre.

Anmeld Citér

20. marts 2020

Tommelise

Anonym skriver:

Jeg taler ikke om pest eller den spanske syge. Der har været pandemier siden...

som jeg nævner ville den tidligere direktør for Sundhedsstyrelsen have håndteret/ rådgivet helt anderledes og kalder det et politisk valg. 

Ja, det var hende, der blev fyret p.gr.a. nogle uheldige sager.

Anmeld Citér

20. marts 2020

Anonym trådstarter

fehår skriver:

Jeg oplever, at folk er kritiske. Vi sammenligner strategier for forskellige lande, sammenligner os med vores naboland, Sverige. Men det her er ukendt territorium. Vi kommer måske til at se tilbage om fem måneder og tænke, at det var en massiv overreaktion. Så er vi klogere næste gang. Det er lidt ligesom den første pandekage. Oftest går den galt. 

Jeg føler ikke, at Mette Frederiksen påstår, hun har SVARET. Det har hun vist heller ikke selv påstået. 

Men den første pandekage smider man fx ud. Det en forskel og så på st skulle sige “fuck nå så endte vi i den største depression siden 30’erne”. Og det er ikke det som får lov til at komme frem i drøftelserne specielt meget.

Anmeld Citér

20. marts 2020

Anonym trådstarter

Tommelise skriver:

Ja, det var hende, der blev fyret p.gr.a. nogle uheldige sager.

So what... hendes ekspertise omkring smitsomme sygdomme kan da ikke tages væk fra hende. 

Anmeld Citér

20. marts 2020

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Anonym skriver:

Jeg vil da gerne leve og også have min mor. 
Men de beslutninger man træffer er nødt til st være hævet over personsituationer.

som jeg skrev vil du sikkert have mere gavn sf et nyt supersygehus end at vi i 1-3 mmd sender alle offentlige hjem. 
Der er over 18.0000 + ledige grundet de nye tiltag.

Men din mor er jo ikke vigtigere end andre der er i risikogruppe fx

moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt? Eller hvordan? 

Anmeld Citér

20. marts 2020

fehår

Anonym skriver:

Men den første pandekage smider man fx ud. Det en forskel og så på st skulle sige “fuck nå så endte vi i den største depression siden 30’erne”. Og det er ikke det som får lov til at komme frem i drøftelserne specielt meget.

Lige pt er vi i gang med massiv brandslukning. Der vil være masser af tid til refleksion, kritik og selvkritik bagefter. 

De gør jo f.eks. tingene anderledes i Sverige, og jeg skal love dig for, at Mette Frederiksen, Brostrøm og alle de andre kommer til at høre for det, hvis Sveriges strategi viser sig at være bedre i det lange løb.

Anmeld Citér

20. marts 2020

Anonym

Abracadabra skriver:

Jeg er ret kynisk: min mand ser helt forskrækket ud, når jeg rigtigt får talt mig varm...

Jeg håber virkelig, at vi på den anden side af denne krise er blevet meget klogere på prioritering. For selvfølgelig skal den raske 8 årige lægges i respirator og helbredes for corona - men skal den multihandikappede 12 årige? Selvfølgelige skal den 72 årige sportsaktive farmor lægges i respirator - men skal den 81 årige hjertesyge KOL-patient? 

Jeg savner en ALVORLIG diskussion om, at alle ikke kan få alt. I alt for lang tid har vi ladet som om, at der ingen grænser er for behandling (bare husk Spinraza). 

Så enig 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.