Corona - landets økonomi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. marts 2020

Anonym trådstarter

kamikaze skriver:

Og min pointe er at du slet ikke har regnet seriøst på hvad du taler om. Du ved ikke hvor mange penge vi bruger, og du ved ikke hvad det ville koste at agere anderledes. Tror du Italien har ekstra penge til supersygehuse om et halvt år?

Jeg taler ikke om Italien. Jeg taler om at vi bruger enormt mange penge hver dag vores statsminister vælger at folk skal være hjemme. De penge vil kunne bruges til fx et sygehus.

I Italien er der rigtig mange over 80. Det er ikke underligt at der er en højere dødelighed.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. marts 2020

Tommelise

Anonym skriver:

Jeg taler ikke om Italien. Jeg taler om at vi bruger enormt mange penge hver dag vores statsminister vælger at folk skal være hjemme. De penge vil kunne bruges til fx et sygehus.

I Italien er der rigtig mange over 80. Det er ikke underligt at der er en højere dødelighed.

Men du stiller det alt, alt for simpelt op.

Du bruger et (forkert) regnestykke fra en artikel.

Det er meget mere komplekst, end at det handler om et sygehus kontra x antal reddede liv.

Økonomi er meget komplekst. Det er derfor, det kræver mange års studier at sætte sig ind i det.

Du ved simpelt hen ikke, hvordan det ville have set ud, hvis der var truffet andre beslutninger.

Det gør jeg heller ikke.

Anmeld Citér

20. marts 2020

Anonym

Anonym skriver:

Hej 

beklager hvis jeg har stødt dig. Jeg er faktisk heller ikke af et helbred hvor jeg nødvendigvis vil klare corona specielt godt.

det er enormt skræmmende.. enig. 

De fleste har jo også en ældre forældre de er bange for netop mår

Det køres så meget op. Men kigger man på tallene kommer der ikke til at dø flere end ved et normal influenza år. Og de mennesker der dør af denne influenza eller hvis man er kroniker er også hårdt ramt i sådanne situationer. 

når vi taler om et forsigtigt estimat på 300 mia kr Er det da værd at tænke på om andre tiltag kan redde flere liv... et nyt supersygehus ville som eksempel komme dig til gode eller en kræftramt mor... 

sSelv om der er ældre og kronikere mm er vi nødt til ikke kun at forholde sig til andet en enkelt enkelt situationer og udelukkende ud fra følelser og panik. Men jeg starter også med at sige at dette ikke er pressens fokus for tiden. Og det skaber en unuanceret debat.

Jeg synes på ingen måde det her kan sammenlignes med en almindelig influenza.... Overhovedet. Den er noget mere smitsom og farligere end som så... Hvis ikke der var noget særligt i corona, havde man ikke taget alle disse forholdsregeler i regeringen.  Ja der kunne blive et nyt super sygehus, men det er ikke ligefrem fordi der er personaler til at varetage alle de funktioner og stillinger der vil være på et sådanne sygehus i dk. Der er ikke budget til at ansætte og det er umuligt at finde nok læger. Du kan bare se almen praksis i feks. Udkants kommunerne. Jeg spiller skam ikke kun på mine følelser fordi jeg er bange for hvad det vil gøre ved mig at få corona. Jeg har overlevet mange influenzaer, faktisk aldrig fået en, til trods for mit immunforsvar (men det er også for nyligt jeg har fået konstateret min sygdom). Jeg synes det er fornuftigt at Mette Frederiksen og regeringen de forsøger at sætte ind. Men jeg synes DER Er for mange danskere der dalrer rundt og ikke tager dette seriøst. I min optik burde alle skulle holdes hjemme og gaderne være tomme og så skulle der Max måtte være 10 Pers af gangen i feks. Supermarkedet. Ellers skulle man tage en model hvor alle der ikke var i risiko gruppen skulle rende og smitte hinanden og alle med sygdomme skulle være hjemme, indtil de fleste var blevet immune, men det har sundhedsvæsenet ikke kapacitet til på nuværende tidspunkt, da der vil være for mange smittede på kort tid. 

Anmeld Citér

20. marts 2020

Anonym trådstarter

kamikaze skriver:

Uden isolation vil tallene stige eksponentielt. Der vil være flere hundrede tusind døde af Corona på verdensplan indenfor en uge eller to.

Og det er en påstand uden belæg. Vi ved ikke hvor mange som er smittede. De mente for dage siden at der var mellem 9000 og 90.000 i Dk.

så der er jo et stort skygge tal (ikke mht døde) men med hensyn til antal smittede.

Anmeld Citér

20. marts 2020

Tommelise

Anonym skriver:

Og det er en påstand uden belæg. Vi ved ikke hvor mange som er smittede. De mente for dage siden at der var mellem 9000 og 90.000 i Dk.

så der er jo et stort skygge tal (ikke mht døde) men med hensyn til antal smittede.

Men så kan du vel også se, at alle dine egne argumenter ikke holdeer vand.

Du baserer det netop på tal, som du stiller op som værende fakta.

Anmeld Citér

20. marts 2020

Anonym

Anonym skriver:

Et sygehus, der så ret hurtigt ville blive fyldt op af corona syge alligevel, med dit scenarie

Anmeld Citér

20. marts 2020

fehår

Så hvad er dit alternativ? Vi skal lade Corona rase, og dem, der bliver alvorligt syge, skal bare sejle deres egen sø? Og så sætter vi de penge, som vi ikke bruger på at lukke Danmark ned og hjælpe de alvorligt Corona-syge, ind på en konto markeret "SUPERHOSPITAL"?

Anmeld Citér

20. marts 2020

Anonym trådstarter

Tommelise skriver:

Men så kan du vel også se, at alle dine egne argumenter ikke holdeer vand.

Du baserer det netop på tal, som du stiller op som værende fakta.

Vi har tallene for hvor mange, der er i kontakt totalt med sundhedsvæsnet, indlagte og dør. Vi har ikke tal for smittede. Hverken her eller i andre lande. I Danmark er det ikke en stor stigning i døde når vi sammenligner med en alm influenza epidemi. 

hvis der endnu flere smittede, blot med milde symptomer kan det da kun gøre regnestykket i forhold til ikke at lukke landet helt ned bedre?

Jeg har bestemt ikke alle svar - men der bliver kun talt til vores frygt i pressen og fra statsministerens side. Som også har alt at vide ved at virke almoderlig og samlende. 
Det forhindret en nuanceret drøftelse af konsekvenserne ved forskellige valg. Pressen er også blevet meget tam.

det er ikke første pandemi. Men bestemt første gang en regering reagerer så voldsomt.

Anmeld Citér

20. marts 2020

Astoria

Profilbillede for Astoria

Hm. Jeg er i Norditalien. Det sidste døgn er 627 omkommet. Det er langt flere end der dør af influenza. Det er ikke kun gamle, kroniske syge som nu ligger på intensiv. Jeg arbejder selv indenfor sundhedsvæsnet. Vi har simpelthen ikke ressourcer nok til at behandle alle hvis dette får lov til at sprede sig eksponentielt.

Italien er ikke som Danmark. De økonomiske og sociale konsekvenser vil være langt større her end i Danmark. Det er et land som knap nok er kommet sig over krisen i 2008. Alligevel mener jeg ikke man kunne have gjort anderledes. Hvad gør det ved samfundssamhørigheden at man afskærer en så stor befolkningsgruppe fra behandling? 

Anmeld Citér

20. marts 2020

Anonym trådstarter

fehår skriver:

Så hvad er dit alternativ? Vi skal lade Corona rase, og dem, der bliver alvorligt syge, skal bare sejle deres egen sø? Og så sætter vi de penge, som vi ikke bruger på at lukke Danmark ned og hjælpe de alvorligt Corona-syge, ind på en konto markeret "SUPERHOSPITAL"?

Jeg har ikke guldsvaret, men synes dækningen er enøjet.  ... i mine øjne ville det da være bedre at isolere svage og ældre end at samfundet lukkes ned. Det er ikke papirpenge men reelle penge der hver dag fosser.

Der er hvert år 1000-1600 der dør af normal influenza. Her løfter ingen et øjenbryn. Det er også ens gamle bedstemor og den kræftsyge. 

De kloge taler også om at bølge to kommer til efteråret. Skal vi så igen have børn hjemme i to måneder og lukke os inde igen. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.