kamikaze skriver:
Kan du redegøre for det regnestykke der viser, at hvis vi ikke lukker Danmark ned vil kun 100 mennesker dø som følge? Det lader til at være en afgørende del af analysen.
Jeg har ikke Berlingeren, men hvis du vil bruge regnestykket som argument går jeg ud fra at du også er i stand til at gengive det for os.
Hvordan får vi mest menneskeliv for pengene? Det lyder som et kynisk spørgsmål ikke mindst i disse tider, hvor mange følelser spiller ind.
Jeg har selv et par kære gamle forældre i det nordjyske, som jeg glæder mig til jeg kan besøge igen – forhåbentligt snart. Alligevel vil jeg rejse spørgsmålet, for det er dog – selv nu – et relevant spørgsmål i et moderne samfund.
Lad os kigge på coronaudbruddet i Danmark med nøgterne briller. Sundhedsstyrelsen har inden regeringens beslutning om at lukke landet ned vurderet, at dødstallet ender på mellem 1.680 og 5.600 døde – dog »mest sandsynligt« tættere på 1680. Vores indsats for at forhindre dødsfald kan i så fald redde (højt sat) 3.920 dødsfald. I Italien har de døde som følge af coronavirus en gennemsnitsalder på 81 år.
Gennemsnitslevealderen i Italien er ifølge geoba.se ca. 82 år, dog lidt lavere for mænd, der ifølge bt.dk udgør 72 pct. af de døde. Hvis de døde har et år tilbage at leve i, betyder det, at Danmark kæmper for at spare 3.920 leveår som følge af coronavirusudbruddet. Det svarer til 98 menneskeliv, hvis personerne var 40 år gamle.
Anmeld
Citér