Corona - landets økonomi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. marts 2020

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Jeg er på ingen måde altvidende overhoved. 
Men de tiltag der sættes igang (lukkede grænser osv) er der også en hel del der er i tvivl om overhoved har en effekt. 
Selvfølgelig kan vi født sætte de store regnestykke om et års tid fx. Men det er da tankevækkende at det næsten ikke er legitimt at stille spørgmål ved alle de sindsygt mange penge vi poster i dette som samfund.

Selv en yderst kompetent kvinde som Else Smith, melder ud af det er overkill som samfund. Det er en politisk beslutning. jeg forholde mig til alt jeg læser og ikke kun de kulørte overskrifter på ekstrabladet. 

https://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/art7703620/Der-var-og-er-intet-reelt-sundheds-fagligt-belæg-for-at-lukke-hele-landet-ned

Der er en god grund til at vi har valgt nogle mennesker til at tage de hårde beslutninger, når det kræves. Og det er, at der ikke rigtig er tid til rundbordsdebat, når der skal håndteres kritiske incidents. Hertil skal det tilføjes, at jeg på ingen måde er fan af Mette F - men der er en grund til at politikerne lægger deres sædvanlige crap til side og står sammen og støtter op.

Men jo - selvfølgelig må man da stille spørgsmålstegn ved fremgangsmåden. Du bliver ved med at sige, at “det ikke er legitimt”.. selvfølgelig er det da det. Nogle gange skylder man bare sig selv at tænke to gange, om man virkelig selv bidrager til debatten, når man slynger postulater ud, som du gør i dit oprindelige indlæg.

Men så er et godt forslag (hvis man partout vil deltage i debatten); vælg noget konkret at fokuser på. Det er nemmere at overskue og nemmere at have en diskussion, hvor man bliver klogere.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. marts 2020

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg risikerer at dø, fordi jeg har erhvervet mig en kronisk sygdom i lungerne, som kun min egen krop står for. Mit immunforsvar er fucked op. Jeg har børn, og familie. Jeg går normalt på arbejde og arbejder med de svageste og syge i samfundet. Men nu må jeg ikke, fordi jeg er i risiko gruppen og gudskelov for det! Tak til samfundet fordi de ser mit liv vigtigere end evt. Arbejdskraft. Jeg er sikker på mine børn og kommende mand har det på samme måde. Det er skidt for samfundet økonomisk ja... Men sikke et menneskesyn og en indsigt du har i Corona. Jeg er åbenbart et gammel menneske på 30 der ikke fortjener et liv, fordi mit immunforsvar opfører sig anderledes. Tror ikke du har begreb om hvilken følelse du sætter i spil ved det her indlæg hos mig og andre kronikere.

Hej 

beklager hvis jeg har stødt dig. Jeg er faktisk heller ikke af et helbred hvor jeg nødvendigvis vil klare corona specielt godt.

det er enormt skræmmende.. enig. 

De fleste har jo også en ældre forældre de er bange for netop mår

Det køres så meget op. Men kigger man på tallene kommer der ikke til at dø flere end ved et normal influenza år. Og de mennesker der dør af denne influenza eller hvis man er kroniker er også hårdt ramt i sådanne situationer. 

når vi taler om et forsigtigt estimat på 300 mia kr Er det da værd at tænke på om andre tiltag kan redde flere liv... et nyt supersygehus ville som eksempel komme dig til gode eller en kræftramt mor... 

sSelv om der er ældre og kronikere mm er vi nødt til ikke kun at forholde sig til andet en enkelt enkelt situationer og udelukkende ud fra følelser og panik. Men jeg starter også med at sige at dette ikke er pressens fokus for tiden. Og det skaber en unuanceret debat.

Anmeld Citér

20. marts 2020

Tommelise

Anonym skriver:

Hej 

beklager hvis jeg har stødt dig. Jeg er faktisk heller ikke af et helbred hvor jeg nødvendigvis vil klare corona specielt godt.

Det køres så meget op. Men kigger man på tallene kommer der ikke til at dø flere end ved et normal influenza år. Og de mennesker der dør af denne influenza eller hvis man er kroniker er også hårdt ramt i sådanne situationer. 

når vi taler om et forsigtigt estimat på 300 mia kr Er det da værd at tænke på om andre tiltag kan redde flere liv... et nyt supersygehus ville som eksempel komme dig til gode eller en kræftramt mor... 

sSelv om der er ældre og kronikere mm er vi nødt til ikke kun at forholde sig til andet en enkelt enkelt situationer og udelukkende ud fra følelser og panik. Men jeg starter også med at sige at dette ikke er pressens fokus for tiden. Og det skaber en unuanceret debat.

Vi kan ikke vide, præcis hvor meget, der ville være sparet.

Hvis der intet blev gjort, så ville mange blive syge - massevis af sygemeldinger, som ville koste både arbejdsgiverne og samfundet rigtig mange penge.

Igen synes jeg, det bliver stillet for sort/hvidt op. 

Anmeld Citér

20. marts 2020

Anonym trådstarter

“Artiklen” du henviser til er en kommentar fra en management konsulent...

og ved at poste de penge i den nuværende situation redder vi jo ikke kun liv. Du mindsker også smitte, sygedage (dvs dem skal du trække fra i udgifter), et hospitalsvæsen der krakelerer, medarbejderstress, menneskelige psykologiske faktorer.. jamen jeg kan blive ved..

Jeg har ikke sagt du er kynisk - jeg har netop sagt at meget meget kloge mennesker laver den slags udregninger hver dag. Men du er naturligvis klogere uden faglig baggrund, fordi du har læst en kommentar i Berlingeren. Sat på spidsen. Beklager - men man bliver lidt træt.

Man kan sagtens være både enig og uenig i de (økonomiske) tiltag, der foretages pt, men der er ikke noget galt i at prøve at være lidt ydmyg omkring ens eget vidensgrundlag og tale herudfra.

Der bliver stillet mange spørgsmål - jeg tænker slet ikke du kan tage fx sygedage ud. Corona kommer da med alt sandsynlighed ikke til at forsvinde men komme tilbage. Dem der ikke får den nu får den måske til efteråret. 
Hvad med al den psykologiske stress manngiver de selvstændige med små butikker osv. ledighed der stiger osv. Som følge af håndteringen af corona. Konkurser mm. Og familier der bliver pressede. 

der er ikke noget ved håndteringen som skaber mere ro i mine øjne eller mindre stress.

jeg talte netop med en veninde i går der er jurist i en fagforening. Hun er blevet kimet ned hele dagen af fyrede mennesker.

Anmeld Citér

20. marts 2020

Anonym trådstarter

Tommelise skriver:

Vi kan ikke vide, præcis hvor meget, der ville være sparet.

Hvis der intet blev gjort, så ville mange blive syge - massevis af sygemeldinger, som ville koste både arbejdsgiverne og samfundet rigtig mange penge.

Igen synes jeg, det bliver stillet for sort/hvidt op. 

Ligefrem massevis. 80 pct får meget lette symptomer. Jeg kender da mange der snøfter lidt og stadigvæk arbejder. Det er de færreste der ender på i hensov i respirator.

Anmeld Citér

20. marts 2020

Anonym

Anonym skriver:

Hej 

Er ikke den anonym du citerer..

Men hvad så med Italien? Er de af en eller anden grund meget specielle og udenfor sammenligning? Eller dør der også samme antal som hvert år af almindelig influenza, og man bare har misset kaoset de andre år? Kører der hvert år konvojer af militær køretøjer med ligene yil nabobyer, fordi man ikke kan nå at kremere alle? Der er jo noget der ikke stemmer i drn simple sammenligning med almindelig influenza. Som eksempelvis den hårde belastning på sundhedsvæsenet med så mange alvorlig syge, dog ikke døde, samt sygemeldte, og andre faktorer..

Anmeld Citér

20. marts 2020

Anonym trådstarter

Panther skriver:

Der er en god grund til at vi har valgt nogle mennesker til at tage de hårde beslutninger, når det kræves. Og det er, at der ikke rigtig er tid til rundbordsdebat, når der skal håndteres kritiske incidents. Hertil skal det tilføjes, at jeg på ingen måde er fan af Mette F - men der er en grund til at politikerne lægger deres sædvanlige crap til side og står sammen og støtter op.

Men jo - selvfølgelig må man da stille spørgsmålstegn ved fremgangsmåden. Du bliver ved med at sige, at “det ikke er legitimt”.. selvfølgelig er det da det. Nogle gange skylder man bare sig selv at tænke to gange, om man virkelig selv bidrager til debatten, når man slynger postulater ud, som du gør i dit oprindelige indlæg.

Men så er et godt forslag (hvis man partout vil deltage i debatten); vælg noget konkret at fokuser på. Det er nemmere at overskue og nemmere at have en diskussion, hvor man bliver klogere.

Men det er da netop konkret at kigge på hvad de penge vi bruger kunne bruges til ifht kræftbehandling eller bygning af sygehuse.

pengene kunne også bruges til flere pædagoger til børn i institutioner. 

pengene er jo de samme

Anmeld Citér

20. marts 2020

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Der bliver stillet mange spørgsmål - jeg tænker slet ikke du kan tage fx sygedage ud. Corona kommer da med alt sandsynlighed ikke til at forsvinde men komme tilbage. Dem der ikke får den nu får den måske til efteråret. 
Hvad med al den psykologiske stress manngiver de selvstændige med små butikker osv. ledighed der stiger osv. Som følge af håndteringen af corona. Konkurser mm. Og familier der bliver pressede. 

der er ikke noget ved håndteringen som skaber mere ro i mine øjne eller mindre stress.

jeg talte netop med en veninde i går der er jurist i en fagforening. Hun er blevet kimet ned hele dagen af fyrede mennesker.

Men du siger det jo selv - der er så mange variabler (på begge sider), som ikke kan indregnes i en kommentar på Berlingeren.

Jeg er helt enig i at man skal kigge rationelt på regnestykket - og det gør vi også i Danmark. 

Men du kan ikke starte med at sætte en pris på et menneskeliv, som du på ingen måde kan forsvare. Derfor sagde jeg til dig, at du må tage en filosofisk indgangsvinkel i stedet. Jeg tror ikke du er het sikker på, hvad det er, du gerne vil diskutere. Vil du diskutere de reelle økonomiske konsekvenser? Eller vil du diskutere, hvorvidt det er i orden (legitimt som du bliver ved med at sige) at foretage udregninger på et objektivt grundlag? For det bliver alle dage gjort med alle politiske, økonomiske og samfundsmæssige beslutninger. Hver gang du giver en krone til én, tager du den fra en anden.

Anmeld Citér

20. marts 2020

Tommelise

Anonym skriver:

Ligefrem massevis. 80 pct får meget lette symptomer. Jeg kender da mange der snøfter lidt og stadigvæk arbejder. Det er de færreste der ender på i hensov i respirator.

Man ender selvfølgelig ikke i respirator blot p.gr.a. en sygemelding.

Men hvis f.eks. 600.000 danskere er smittet på én gang, så vil mange arbejdspladser opleve sygemeldinger, og det kan påvirke meget.

Anmeld Citér

20. marts 2020

Tommelise

Du skal huske, at vi står i en fuldstændig usædvanlig situation, og derfor er det svært at vide, hvad der er det rigtige at gøre - det er det også for læger, politikere og økonomer.

Du må gerne have en holdning.

Hvad pengene skal bruges på, er jo altid genstand for politisk debat.

Men det her er så utrolig komplekst, at jeg ikke synes, det er specielt sagligt at læse en artikel og så basere sin holdning udelukkende på den ene artikel.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.