Corona - landets økonomi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. marts 2020

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Selvfølgelig kan man have en dialog om det uden at være ekspert. kig på størrelsesordenen - så er de små variable uinteressante.

det er de store tal vi skal kigge på- i store træk koster et menneskeliv (sikkert i den ældre ende eller svagelig) estimeret 3 mia kroner. Og hvis det så er estimeret højt er fx. 2 mia kr stadivæk mange penge. 
min anke er at det næsten ikke er legitimt at drøfte hvad de penge bør bruges til. Vi er ved at max. redde sikkert væsenligt mindre end 3000 mennesker og lukker samfundet. Der er følelser og politik der styrer beslutningerne.

det er ikke første gang vi møder en pandemi - men første gang vi (over-)reagerer så kraftigt. 
der dør ca. 1600 hver år som følge af influenza. 

Nej, de “små” variabler er overhovedet ikke uinteressante. Særligt ikke for hvordan du regner ud at et menneskeliv kommer til at koste 3 mia. Det er elementært dumt (beklager) at tro, at det på nogen måde kan regnes sådan ud - og slet ikke før vi er kommet ud på den anden side.

Det er legitimt at drøfte - den slags drøftelser forekommer hver dag. Men du må snakke ud fra en filosofisk indgangsvinkel, for jeg garanterer dig, at du ikke kan sætte noget der ligner et validt tal på - og slet slet ikke på nuværende tidspunkt.

Udgifter inkluderer jo ikke kun reddede mennekseliv.. jeg ved som sagt ikke engang hvor jeg skal starte den forklaring, da man slet ikke kan se isoleret på økonomi på en sådan måde.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. marts 2020

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Men det jo ikke kun de 75 80 årige. 

Hvad med alle de børn der er under 1 år de er også gruppen 

Langt størstedelen er jo ældre af dem der dør. I Italien var over 90 pct af de døde ældre med en eller flere alvorlige lidelser.

Anmeld Citér

20. marts 2020

Anonym

Det er svært, for vi ved jo ikke hvordan det her ender. Umiddelbart tænker jeg også at der er gået massehysteri i den. På verdensplan dør 650.000 mennesker af influenzavirus, heraf 1.500-3.000 i DK. Idag var det breaking news at 9 nu er døde herhjemme.
Jeg forstår godt alvoren i at mange kan blive ramt samtidig, overbelægning på hospitaler osv. osv. og vi overholder også regler om undgå at omgås andre. Men det er en høj pris vi betaler som samfund. 

Anmeld Citér

20. marts 2020

Anonym trådstarter

Nej, de “små” variabler er overhovedet ikke uinteressante. Særligt ikke for hvordan du regner ud at et menneskeliv kommer til at koste 3 mia. Det er elementært dumt (beklager) at tro, at det på nogen måde kan regnes sådan ud - og slet ikke før vi er kommet ud på den anden side.

Det er legitimt at drøfte - den slags drøftelser forekommer hver dag. Men du må snakke ud fra en filosofisk indgangsvinkel, for jeg garanterer dig, at du ikke kan sætte noget der ligner et validt tal på - og slet slet ikke på nuværende tidspunkt.

Udgifter inkluderer jo ikke kun reddede mennekseliv.. jeg ved som sagt ikke engang hvor jeg skal starte den forklaring, da man slet ikke kan se isoleret på økonomi på en sådan måde.

prøv at læse artiklen jeg henviser til

det er tal fra sundhedsministeriet og kendte tal vedr. vores BNP.

Danmark har et bruttonationalprodukt på 193 milliarder kr. per måned, hvoraf halvdelen ifølge Finansministeriet er offentligt. Lad os forsigtigt sige, at nedlukningen af samfundet koster 300 mia. kr. for tre måneder.

For det redder vi altså højst 100 gennemsnitsmenneskeliv. Det er tre mia. kr. per liv. For prisen på et eneste coronarelateret menneskeliv kunne vi ifølge TV 2 Lorry bygge et supersygehus. Kræftbehandling i Danmark behandler ifølge MedWatch 35.000 patienter om året for 12 milliarder. Over 60 pct. overlever mere end fem år – det er 1.600 gange så meget menneskeliv for pengene. Beregningen er ikke kynisk – tværtimod: Den handler om at redde menneskeliv.

Det er bestemt ikke en filosofisk tilgang jeg har til det. 

Anmeld Citér

20. marts 2020

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

prøv at læse artiklen jeg henviser til

det er tal fra sundhedsministeriet og kendte tal vedr. vores BNP.

Danmark har et bruttonationalprodukt på 193 milliarder kr. per måned, hvoraf halvdelen ifølge Finansministeriet er offentligt. Lad os forsigtigt sige, at nedlukningen af samfundet koster 300 mia. kr. for tre måneder.

For det redder vi altså højst 100 gennemsnitsmenneskeliv. Det er tre mia. kr. per liv. For prisen på et eneste coronarelateret menneskeliv kunne vi ifølge TV 2 Lorry bygge et supersygehus. Kræftbehandling i Danmark behandler ifølge MedWatch 35.000 patienter om året for 12 milliarder. Over 60 pct. overlever mere end fem år – det er 1.600 gange så meget menneskeliv for pengene. Beregningen er ikke kynisk – tværtimod: Den handler om at redde menneskeliv.

Det er bestemt ikke en filosofisk tilgang jeg har til det. 

“Artiklen” du henviser til er en kommentar fra en management konsulent...

og ved at poste de penge i den nuværende situation redder vi jo ikke kun liv. Du mindsker også smitte, sygedage (dvs dem skal du trække fra i udgifter), et hospitalsvæsen der krakelerer, medarbejderstress, menneskelige psykologiske faktorer.. jamen jeg kan blive ved..

Jeg har ikke sagt du er kynisk - jeg har netop sagt at meget meget kloge mennesker laver den slags udregninger hver dag. Men du er naturligvis klogere uden faglig baggrund, fordi du har læst en kommentar i Berlingeren. Sat på spidsen. Beklager - men man bliver lidt træt.

Man kan sagtens være både enig og uenig i de (økonomiske) tiltag, der foretages pt, men der er ikke noget galt i at prøve at være lidt ydmyg omkring ens eget vidensgrundlag og tale herudfra.

Anmeld Citér

20. marts 2020

Tommelise

Det er meget komplekst, og jeg synes, du forsimpler det meget.

Du sætter det meget sort/hvidt op - meget firkantet.

Der er netop ingen, der kan vide, hvad der ville være sket, hvis myndighederne ikke havde gjort noget.

Janey ridser nogle problemstillinger op ? - hvad tænker du mon om dem ?

Hvad sker der, hvis vores sundhedsvæsen bryder sammen ? - hvad sker der, hvis vi mangler læger og sygeplejersker, så der ikke er kapacitet til at tage sig af patienterne ?

Og hvad med den kræftramte mor, der er i kemobehandling og har tre mindre børn. Kan man stille hendes liv op på den måde ?

Mange ledere, artikler osv. er personlige holdninger - incl. ham, der har skrevet artiklen. Han bygger det også på estimerede tal, som iingen kan vide, er de rigtige.

Jeg tror, vi er mange, der er bekymrede - også over økonomien.

Anmeld Citér

20. marts 2020

Anonym trådstarter

Panther skriver:

“Artiklen” du henviser til er en kommentar fra en management konsulent...

og ved at poste de penge i den nuværende situation redder vi jo ikke kun liv. Du mindsker også smitte, sygedage (dvs dem skal du trække fra i udgifter), et hospitalsvæsen der krakelerer, medarbejderstress, menneskelige psykologiske faktorer.. jamen jeg kan blive ved..

Jeg har ikke sagt du er kynisk - jeg har netop sagt at meget meget kloge mennesker laver den slags udregninger hver dag. Men du er naturligvis klogere uden faglig baggrund, fordi du har læst en kommentar i Berlingeren. Sat på spidsen. Beklager - men man bliver lidt træt.

Man kan sagtens være både enig og uenig i de (økonomiske) tiltag, der foretages pt, men der er ikke noget galt i at prøve at være lidt ydmyg omkring ens eget vidensgrundlag og tale herudfra.

Jeg er på ingen måde altvidende overhoved. 
Men de tiltag der sættes igang (lukkede grænser osv) er der også en hel del der er i tvivl om overhoved har en effekt. 
Selvfølgelig kan vi født sætte de store regnestykke om et års tid fx. Men det er da tankevækkende at det næsten ikke er legitimt at stille spørgmål ved alle de sindsygt mange penge vi poster i dette som samfund.

Selv en yderst kompetent kvinde som Else Smith, melder ud af det er overkill som samfund. Det er en politisk beslutning. jeg forholde mig til alt jeg læser og ikke kun de kulørte overskrifter på ekstrabladet. 

https://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/art7703620/Der-var-og-er-intet-reelt-sundheds-fagligt-belæg-for-at-lukke-hele-landet-ned

Anmeld Citér

20. marts 2020

Anonym

Anonym skriver:

Hej alle

Jeg har læst de flest nuancerede og også unuancerede artikler om corona. 

Det er kun her de seneste dage, at der faktisk er komme en lille smule modstand imod de vilde tiltag der foretages for tiden i coronaens navn. Mange er enige næsten halleluja enige med Mette Frederiksen som læser folkestemningen.

faktum er at det vi redder i denne proces af menneskeliv i mine øjne på ingen måde kan retfærdiggøre den pris vi som samfund og verden kommer til at betale.

At redde en som er 75-80 år koster ca det samme som et superhospital. Jeg ved godt hbad jeg tror der i længden gør os bedre parat til næste corona bølge og redder flere kræftpatienter fx i længden.

https://www.berlingske.dk/kommentarer/foelg-regnestykket-et-enkelt-coronamenneskeliv-koster-det-samme-som-et

hvad tænker I?

Jeg risikerer at dø, fordi jeg har erhvervet mig en kronisk sygdom i lungerne, som kun min egen krop står for. Mit immunforsvar er fucked op. Jeg har børn, og familie. Jeg går normalt på arbejde og arbejder med de svageste og syge i samfundet. Men nu må jeg ikke, fordi jeg er i risiko gruppen og gudskelov for det! Tak til samfundet fordi de ser mit liv vigtigere end evt. Arbejdskraft. Jeg er sikker på mine børn og kommende mand har det på samme måde. Det er skidt for samfundet økonomisk ja... Men sikke et menneskesyn og en indsigt du har i Corona. Jeg er åbenbart et gammel menneske på 30 der ikke fortjener et liv, fordi mit immunforsvar opfører sig anderledes. Tror ikke du har begreb om hvilken følelse du sætter i spil ved det her indlæg hos mig og andre kronikere.

Anmeld Citér

20. marts 2020

Abracadabra

Jeg er ret kynisk: min mand ser helt forskrækket ud, når jeg rigtigt får talt mig varm...

Jeg håber virkelig, at vi på den anden side af denne krise er blevet meget klogere på prioritering. For selvfølgelig skal den raske 8 årige lægges i respirator og helbredes for corona - men skal den multihandikappede 12 årige? Selvfølgelige skal den 72 årige sportsaktive farmor lægges i respirator - men skal den 81 årige hjertesyge KOL-patient? 

Jeg savner en ALVORLIG diskussion om, at alle ikke kan få alt. I alt for lang tid har vi ladet som om, at der ingen grænser er for behandling (bare husk Spinraza). 

Anmeld Citér

20. marts 2020

Tommelise

Anonym skriver:

Jeg er på ingen måde altvidende overhoved. 
Men de tiltag der sættes igang (lukkede grænser osv) er der også en hel del der er i tvivl om overhoved har en effekt. 
Selvfølgelig kan vi født sætte de store regnestykke om et års tid fx. Men det er da tankevækkende at det næsten ikke er legitimt at stille spørgmål ved alle de sindsygt mange penge vi poster i dette som samfund.

Selv en yderst kompetent kvinde som Else Smith, melder ud af det er overkill som samfund. Det er en politisk beslutning. jeg forholde mig til alt jeg læser og ikke kun de kulørte overskrifter på ekstrabladet. 

https://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/art7703620/Der-var-og-er-intet-reelt-sundheds-fagligt-belæg-for-at-lukke-hele-landet-ned

Igen - hvad tænker du om alle de spørgsmål, du får stillet ?

Du svarer ikke rigtigt på dem, men henviser kun til artikler.

Og Else Smith var vist hende, der blev fritstillet på baggrund af nogle uheldige sager.

Jeg synes slet ikke, jeg har kompetencerne til at vurdere, hvad der er de rigtig eller forkerte beslutninger.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.