Umulig vagtplanlægger

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. oktober 2019

Nanana

Den her tråd er da løbet helt af sporet, jeg håber ikke du tager de hårde kommentarer til dig. Selvfølgelig er du ikke en dårlig kollega, og selvfølgelig skal vagterne være fordelt lige. Man kan jo ikke bare håbe på at det er bedre næste år. Hvad nu hvis hende der kun har 2 vagter i år, ikke er der næste år, hvem skal så tage de ekstra vagter? Man er nødt til at planlægge i nuet, alting kan jo forandre sig. Og det er jo ikke en gang sikkert at det bliver en af dine faste kollegaer der skal tage en ekstra vagt for dig, måske det bliver en vikar/afløser. Selvfølgelig må man gå til sin leder hvis man føler at man ikke er blevet tilgode set i samme omfang som sine kolleger, det er jo blandt andet derfor man har en leder!

Det er jo faktisk lige præcis sådanne situationer der gør at det er udmattende at arbejde i det offentlige. Man løber 10× stærkere i hverdagen end man burde, der er ikke ret mange goder i forvejen, og der langt mellem anerkendelserne i form af lønforhøjelse eller lign. I forvejen er det super svært at få fri til de ting man gerne vil en gang i mellem, man arbejder mange weekender osv. Derfor er det bare så vigtigt at man føler sig imødegået og lige værdig behandlet, når det kommer til ferier og højtider. Det afføder jo også at man er mere villig til at tage en ekstra vagt, en dag hvor en kollega har brug for hjælpen.

Du har gjort det helt rigtige, og jeg er faktisk ret sikker på at dine kollegaer ville have reageret på præcis samme måde hvis det var dem der stod i situationen. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. oktober 2019

Nanana

Traditioner kan altså også godt betyder noget, selv om man ikke selv har børn.

Måske vil man gerne have lov til at nyde de børn, der er i familien.

Jeg synes ikke jeg har nævnt noget om, at højtider kke betyder noget for folk uden børn? Hvor kommer den observation fra?

Jeg siger blot, at hvis hun ikke føler hun har lyst til at gå glip af højtiderne, hvilket jeg til fulde forstår, så er der jo bare én mulighed, og det er at løse det ved at finde på noget der passer bedre til liv hun ønsker? 

Det er jo hendes liv, og hendes valg der afgør, hvordan hun lever  Det er lige før os alle sammen. 

Anmeld Citér

10. oktober 2019

Tommelise

Nanana skriver:

Den her tråd er da løbet helt af sporet, jeg håber ikke du tager de hårde kommentarer til dig. Selvfølgelig er du ikke en dårlig kollega, og selvfølgelig skal vagterne være fordelt lige. Man kan jo ikke bare håbe på at det er bedre næste år. Hvad nu hvis hende der kun har 2 vagter i år, ikke er der næste år, hvem skal så tage de ekstra vagter? Man er nødt til at planlægge i nuet, alting kan jo forandre sig. Og det er jo ikke en gang sikkert at det bliver en af dine faste kollegaer der skal tage en ekstra vagt for dig, måske det bliver en vikar/afløser. Selvfølgelig må man gå til sin leder hvis man føler at man ikke er blevet tilgode set i samme omfang som sine kolleger, det er jo blandt andet derfor man har en leder!

Det er jo faktisk lige præcis sådanne situationer der gør at det er udmattende at arbejde i det offentlige. Man løber 10× stærkere i hverdagen end man burde, der er ikke ret mange goder i forvejen, og der langt mellem anerkendelserne i form af lønforhøjelse eller lign. I forvejen er det super svært at få fri til de ting man gerne vil en gang i mellem, man arbejder mange weekender osv. Derfor er det bare så vigtigt at man føler sig imødegået og lige værdig behandlet, når det kommer til ferier og højtider. Det afføder jo også at man er mere villig til at tage en ekstra vagt, en dag hvor en kollega har brug for hjælpen.

Du har gjort det helt rigtige, og jeg er faktisk ret sikker på at dine kollegaer ville have reageret på præcis samme måde hvis det var dem der stod i situationen. 

Nu er der faktisk flere - incl. mig - der skriver, at det er noget, man kan tage op på et personalemøde.

Og ja - jeg synes, det er ude af proportioner, at man ikke bare denne gang kan tage 7 vagter. 

Og helt ærligt så synes jeg, TS reagerer barnligt på de kommentarer, hun får herinde.

Og det kan da være akkurat lige så udmattende at arbejde i det private. Der er godt nok mange, der løber meget stærkt i det private (jeg har arbejdet både i det private og det offentlige).

Anmeld Citér

10. oktober 2019

Mamman

Profilbillede for Mamman

Jeg tænker at måske den kollega der kun har 2 vagter måske var hende der havde 7 vagter sidste år???

Anmeld Citér

10. oktober 2019

Tommelise

Nanana skriver:

Jeg synes ikke jeg har nævnt noget om, at højtider kke betyder noget for folk uden børn? Hvor kommer den observation fra?

Jeg siger blot, at hvis hun ikke føler hun har lyst til at gå glip af højtiderne, hvilket jeg til fulde forstår, så er der jo bare én mulighed, og det er at løse det ved at finde på noget der passer bedre til liv hun ønsker? 

Det er jo hendes liv, og hendes valg der afgør, hvordan hun lever  Det er lige før os alle sammen. 

Jeg skriver heller ikke, at du siger, at højtider ikke betyder noget for folk uden børn.

Men det bliver tit nævnt (ikke bare i dit indlæg), at traditioner kommer til at betyde ekstra meget for nogle, efter at de har fået børn.

Og de tager det nogle gange nærmest for givet, at de altid står først til de "gode" vagter. 

Og ja - jeg synes, hun skal "sluge" de 7 vagter i denne jul og så må hun finde ud af, hvad hun hellere vil end at arbejde som sygeplejerske.

Anmeld Citér

10. oktober 2019

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Mamman skriver:

Jeg tænker at måske den kollega der kun har 2 vagter måske var hende der havde 7 vagter sidste år???

Ja den tænker jeg også..

Anmeld Citér

10. oktober 2019

Nanana

Mamman skriver:

Det kan godt være, det kan også være at hun slet ikke var ansat sidste år, det kan også være at hun havde 3 vagter sidste år. Det er der jo ingen af os der ved noget om? Der er heller ingen der siger at det bliver hende der skal tage en ekstra vagt. Det kan jo også være at vagtplanlæggeren har lavet en ærlig fejl, eller bare havde svært ved at få tingene til at gå op, og bare håbede på at TS var helt ok med at arbejde alle dagene. Men det gør altså ikke TS til en dårlig kollega..

Anmeld Citér

10. oktober 2019

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Jeg er også overrasket over, hvordan den her tråd har udviklet sig. Jeg har fulgt med på sidelinjen. 

Personligt havde jeg nok bidt det i mig, da det vil gå udover andre, men jeg synes, at planlæggeren har været ringe til det ellers er du ikke blevet informeret nok om, hvordan det foregår der? Der er jo nogle, som skal have vagterne. 

på mit arbejde skifter vi hvert år til at have de vagter. Men det er vist forskelligt, hvad man gør på arbejdspladser. 

Måske der har været en grund til det? Fx. En ansat som har bedt om flere dage fri? Nå, men du har jo snakket med lederen. 

Jeg ville også være ked af at skulle arbejde så meget i julen, og ville nok også være i “chok” først, som det virker til du var i ud fra nogle af dine reaktioner. 

jeg var fx. Tvunget til at arbejde i sommerferien, fordi min kollega havde bestilt ferie. Det var drønhårdt, men det kom heldigvis mig til gode. 
jeg ved godt, at det ikke er det samme som julen. 

Anmeld Citér

10. oktober 2019

Mortilmajbørn

Syntes godt nok, at du har fået mange hårde ord med på vejen. Egoistisk, barnlig, ukollegial mv. 

Jeg kan godt forstå, at du syntes fordelingen virker uretfærdig. Og ja, det kan godt være, at de betyder, at nogle af dine kollegaer, bliver pålagt en ekstra vagt i år. 

Men mon ikke den gode kollega kan forstå, hvis det har vist sig, at vagtplanlæggeren har sovet lidt i timen, da vagterne blev fordelt. 

Jeg ville have svært ved at blive sur, hvis jeg med tre vagter blev pålagt en ekstra, hvis det betød, at min kollega kunne få bare lidt tid med familien i julen. 

Anmeld Citér

10. oktober 2019

Tommelise

Nanana skriver:

Jeg synes simpelt hen, det er så fjollet at begynde på den der "jamen jeg arbejde inden for det offentlige, og det er bare så meget hårdere, og vi skal løbe så meget stærkere" -

Den der konkurrence om, hvem det nu er, der har det hårdest, eller om det er hårdest at arbejde inden for det offentlige eller det private.

For sådan kan det ikke stilles op.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.