Umulig vagtplanlægger

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. oktober 2019

Tommelise

Anonym skriver:

Omg ....

Jeg forstår simpelt hen ikke, hvad du vil med din tråd.

Du beskriver din situation og bliver sur, fordi du ikke kun får rygklapperi.

Hvis dine kolleger er enige med dig - så byt da - og informér jeres leder samt den, der lægger vagtplanen om, at I har byttet. 

I er vel voksne mennesker.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. oktober 2019

LSS

Anonym skriver:

Omg ....

Du godt nok moden haha. Håber du ter dig pænere irl end du gør her. Sikke et sprog. 

Anmeld Citér

10. oktober 2019

Tommelise

Nielsen32 skriver:

Hold op hvor jeg synes den er tråd er trist at læse - nogle af kommentarerne er simpelthen 

jeg har selv i 12 år arbejdet inden for faget. Ja jeg har selv valgt det og ja jeg vidste på forhånd det betød vagter på alle dage og tidspunkter af døgnet. Men det betyder da ikke at jeg jublende tager på arbejde juleaften og efterlader min familie derhjemme. 
hvis TS er en dårlig kollega fordi hun nu kommer af med en vagt og en anden kollega så får den - hvad er hendes kollegaer så? De er blevet informeret om at hun har 7!! Vagter hvor andre kun har 3. De er da ligeså dårlige kollegaer fordi de ikke byder sig til at udligne en unfair fordeling. 
Jeg ville aldrig blive sur på en kollega der havde påpeget at noget var skævt fordelt og der då blev rettet op på det! Jeg ville da ønske mine kollegaer også støttede op omkring mig hvis der var mig der stod i situationen året efter. 
TS er da overhovedet ikke egoistisk - tingene skal da så vidt muligt være fair for alle. Det er i forvejen en hård branche vi arbejder i. Det er vigtigt at kollegaer støtter og hjælper hinanden, så alle har et godt arbejdsmiljø. 

Du skriver "Jeg ville aldrig blive sur på en kollega, der havde påpeget,a t noget var skævt fordelt, og der blev rettet op på det"

Det behøver man jo altså ikke en barnepige til at "rette op på".

Man kan selv tilbyde at bytte en vagt - så har hun den vagt mindre. Måske er der en kollega mere, der vil bytte en vagt. Så har hun to vagter mindre.

Det er da kun, hvis det går totalt i hårdknude, man går til chefen. Gode kolleger kan tit selv finde ud af det.

Anmeld Citér

10. oktober 2019

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)

Jeg er sku glad for at jeg ikke har kollegaer for tiden, hvis det er sådan man behandler hinanden, og de stakkels mennesker der sidder og prøver at få det hele til at passe sammen.. Når man bare kommer og siger; Jeg synes det er unfair, jeg har flere vagter end Lone og Lene, i EN Uge.. Hvad så med andre uger, hvor du har mindre end dem, skal de så også klage og sige at du skal bare have flere vagter?? 

Nogen siger, det hjælper ikke at bytte, for Ts vil stadigvæk have syv vagter, ja men sku da ikke i den uge, det vil jo være i november, januar, eller først i December. Og jeg regner ikke med at planlæggeren har givet Ts flere timer end hun må have(eller de andre)Så at en har 4 vagter en uge, ja, så har hun jo nok flere næste uge.. Sådan er det med vagter, man kan ikke alle og stå og have præcis lige mange hver uge.. Men så har man fridage på andre tidspunkter.. Ja det er nederen at det sker i julen, men næste år er det to eller måske tre der går glip af det, hvo ts får den lette jul. 

Men at man synes det er ok, at bare få smidt en vagt i hovedet, uden at høre om det er muligt, er ikke ok i min bog ikke ok(ja kollegaerne tilbød det ikke, men vi kender jo ikke grundene... Vi kender kun til hvad ts skriger)

Jeg bliver sku lidt skræmt, når jeg ser teenagere der klarer vagtplaner bedre end voksne mennesker.. De SPØRG om der er nogen der kan tage deres vagt, eller nævner overfor deres leder at den her vagt, fungere ikke kan vi finde en løsning, ikke bare jeg vil have fri, en anden kan bare få den smidt på sit skema. 

Anmeld Citér

10. oktober 2019

Tommelise

BAE skriver:

Jeg er sku glad for at jeg ikke har kollegaer for tiden, hvis det er sådan man behandler hinanden, og de stakkels mennesker der sidder og prøver at få det hele til at passe sammen.. Når man bare kommer og siger; Jeg synes det er unfair, jeg har flere vagter end Lone og Lene, i EN Uge.. Hvad så med andre uger, hvor du har mindre end dem, skal de så også klage og sige at du skal bare have flere vagter?? 

Nogen siger, det hjælper ikke at bytte, for Ts vil stadigvæk have syv vagter, ja men sku da ikke i den uge, det vil jo være i november, januar, eller først i December. Og jeg regner ikke med at planlæggeren har givet Ts flere timer end hun må have(eller de andre)Så at en har 4 vagter en uge, ja, så har hun jo nok flere næste uge.. Sådan er det med vagter, man kan ikke alle og stå og have præcis lige mange hver uge.. Men så har man fridage på andre tidspunkter.. Ja det er nederen at det sker i julen, men næste år er det to eller måske tre der går glip af det, hvo ts får den lette jul. 

Men at man synes det er ok, at bare få smidt en vagt i hovedet, uden at høre om det er muligt, er ikke ok i min bog ikke ok(ja kollegaerne tilbød det ikke, men vi kender jo ikke grundene... Vi kender kun til hvad ts skriger)

Jeg bliver sku lidt skræmt, når jeg ser teenagere der klarer vagtplaner bedre end voksne mennesker.. De SPØRG om der er nogen der kan tage deres vagt, eller nævner overfor deres leder at den her vagt, fungere ikke kan vi finde en løsning, ikke bare jeg vil have fri, en anden kan bare få den smidt på sit skema. 

Præcis. Min kærestes 20-årige søn og hans ret jævnaldrende kolleger kan selv finde ud af at spørge, om der er en, der vil bytte. 

Og hvis de har brug for hjælp til at få det til at gå op, så kan de spørge chefen.

Anmeld Citér

10. oktober 2019

*Toffee*

Tommelise skriver:

Der er da ingen der siger, at man skal bytte lige over.

Der kan være to, der bytter en vagt med hende, så har hun kun 5 vagter.

Og så meddeler man, at man selv har byttet, og så rettes vagtplanen til.

Sværere burde det ikke være.

Men det har de jo ikke byttet af  Hvis de skal bytte skal hun jo også tage en af deres. 

Så uanset hvordan man vender og drejer det, vil der jo være en eller flere der bliver pålagt en vagt. 

Ikke mere fra mig i denne debat. Jeg vil bare påpege at det må være ok at tale med sin leder. Det bliver man ikke en dårlig kollega af. 

Anmeld Citér

10. oktober 2019

Tommelise

*Toffee* skriver:

Men det har de jo ikke byttet af  Hvis de skal bytte skal hun jo også tage en af deres. 

Så uanset hvordan man vender og drejer det, vil der jo være en eller flere der bliver pålagt en vagt. 

Ikke mere fra mig i denne debat. Jeg vil bare påpege at det må være ok at tale med sin leder. Det bliver man ikke en dårlig kollega af. 

Jo, selvfølgelig har de byttet.

Hun vil ikke have 7 vagter i julen - hvis hun så bytter 2 - så betyder det jo bare, at hun skal tage 2 vagter senere - måske i påsken eller engang, hvor en af hendes kollger har brug for at få fri.

Når man bliver pålagt en vagt  - så er det chefen, der kommer og siger, at man skal tage vagten.

Når man bytter, så gør man det frivilligt. 

Det er altså to forskellige ting.

Og hvis man synes, man skal involvere lederen hver gang - så bliver det op ad bakke at være leder. 

Og jeg synes ikke, det er ok at gå til lederen, hvis man selv kan finde ud af det.

Kan man ikke finde ud af det, så bliver lederen nødt til at være "træls" og sige:

"Helle du tager vagten den 26. december og Lone du tager vagten den 31. december"

Jeg har altid været vant til, at man selv løser problemerne, medmindre man ikke kan blive enige. 

Anmeld Citér

10. oktober 2019

lineog4

Dejligt din leder var forstående - håber så også hun er, når hun står med puslespillet. For det kan jo fx være der så ikke kan dækkes i første uge i januar med mindre man ikke holder hvilketidsregler eller andet - det kan jo være det har været et puslespil som har været utroligt svært at få til at gå op, hvis fx en skal holde ferie i januar osv. For tænker jer, der arbejder med rul ikke bare kan se isoleret på en enkelt uge eller periode på 9 dage, men skal se på en langt større periode og så selvsagt også på fx hviletid.

Jeg tænker også, at det ville være en god ide om I på jeres MED lavede en retningslinje for fordeling af helligdage (og måske dagene fra d. 27.12 til d. 31.1. for de er jo ret beset bare "almindelige" hverdage). På den måde er det måske mere forståeligt, hvis man et år står med nitten, fordi man så ved, at man til næste år så er skånet. 

Anmeld Citér

10. oktober 2019

Tommelise

lineog4 skriver:

Dejligt din leder var forstående - håber så også hun er, når hun står med puslespillet. For det kan jo fx være der så ikke kan dækkes i første uge i januar med mindre man ikke holder hvilketidsregler eller andet - det kan jo være det har været et puslespil som har været utroligt svært at få til at gå op, hvis fx en skal holde ferie i januar osv. For tænker jer, der arbejder med rul ikke bare kan se isoleret på en enkelt uge eller periode på 9 dage, men skal se på en langt større periode og så selvsagt også på fx hviletid.

Jeg tænker også, at det ville være en god ide om I på jeres MED lavede en retningslinje for fordeling af helligdage (og måske dagene fra d. 27.12 til d. 31.1. for de er jo ret beset bare "almindelige" hverdage). På den måde er det måske mere forståeligt, hvis man et år står med nitten, fordi man så ved, at man til næste år så er skånet. 

Du beskriver det meget godt. 

Det er nemt for lederen at være forstående - det er jo ikke ham eller hende, der skal få vagtplanen til at gå op.

Anmeld Citér

10. oktober 2019

K&S

Anonym skriver:

Omg ....

Omg...? 

Du har stadig ikke svaret på, om vagtplanlæggeren også synes, vagtplanen skal laves om. Jeg er helt sikker på, at den er lavet ud fra de forudsætninger og ressourcer, hun har haft til rådighed. Eller har du ikke selv konfronteret hende - blot gået videre til leder og andre kollegaer? 

Du kan - og skal heller ikke - vide, hvis der er særlige forhold, der gør sig gældende ifht. at ikke alle har samme antal vagter.  

Det er jo fint, at både din leder og kollegaer synes, det er synd for dig, men hvorfor skabe et stort problem ud af noget, som muligvis kunne være blevet løst ved blot at spørge om en/flere kollegaer kunne bytte vagter? 

Ved at gøre det på din måde, risikerer du en dårlig stemning, fordi en eller flere vil blive pålagt dine vagter - og så fordi du kun har fri juleaften! 

Juleaften er i mine øjne den vigtigste dag i den periode, især når man har børn :-) 

Alt andet kan man da planlægge sig ud af - måske bliver traditionen en anden i år, men på et eller andet tidspunkt vil du skulle arbejde på de dage, hvor I normalvis julehygger i din familie. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.