Anonym skriver:
Vi er ikke enige herhjemme, og jeg ved simpelthen ikke, hvordan vi kommer videre.
Da vi mødtes drømte min mand om 4 børn. Jeg var lidt mere sådan “lad os nu se”. Nu har hi to børn, og nu vil han ikke have flere. Jeg vil til gengæld gøre alt for at få bare ét barn mere.
Vi har pladsen, bilen og økonomien. Der er ingen ydre faktorer, der skal ændres ret meget på for at få plads til endnu et barn.
Min mand føler bare ikke, at han kan dele sin tid godt nok mellem tre børn.
Vi kommer ingen vegne i denne situation. Aktuelt bruger vi “stå af i Roskilde”-metoden, da jeg har sagt til ham, at jeg ikke ønsker at bruge prævention. Han ved udmærket godt, hvad risikoen så er. Jeg ønsker ikke at snyde ham, så jeg har været åben om det helt fra jeg fik fjernet spiralen. Jeg har foreslået parterapi, men det er han ikke umiddelbart med på.
Udover denne uenighed, er vores forhold godt, men jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre.
Er der nogen ned nogle gode råd?

Nu ved jeg ikke hvor gamle jeres børn er, men det spiller en faktor her. Jeg kan komme med min egen erfaring. Efter vi fik nummer 2, har jeg gerne ville have 3 børn. Men nu hvor den lille er blevet 2,5 år, så nyder jeg i stor stil at jeg ikke har en baby mere, og at begge børn er selvstændige (2,5 og 6 år). I dag sagde jeg til min mand, at jeg faktisk ikke havde lyst til at få flere, og at det virkede så perfekt og fuldendt det vi har nu, hvortil han svarer at han har det helt anderledes, og ønsker virkelig et barn mere på et tidspunkt. Det sjove ved det er, at han absolut ikke ville have mere end 2 børn, og det har han sagt helt fra starten af inden vi fik børn.
Pointen med at jeg fortæller historien fra mit eget parforhold, er at det kan ændre sig. Hvis i har meget små børn nu, kan det være din mand om 1 år eller 2 kommer og siger, at han er skruk. Det er der ingen der ved. Men en ting er sikkert og det er at det er bedst for alle, at få børn når begge parter ønsker det. Ikke kun den ene part. Personligt ville jeg syntes det var træls at min mand nu plagede mig om flere, når jeg faktisk har det sådan PT. at jeg ikke ønsker flere. Men ingen ved om lysten kommer. Men der kommer intet godt ud af at "tvinge ham". Det er ikke for at være hård, fordi jeg anerkender virkelig dine følelser i det her, fordi da jeg havde født nummer 2, var jeg SÅ klar på en mere lige efter fødslen, men min mand sagde nej!!
Men lad der gå et par år og se om han en dag kommer og siger at han er klar til en mere. Hvis ikke, så må i tage snakken op igen på et tidspunkt, men han skal nok lige have ro de næste par år. Derudover kan du forsøge og se fordelene ved to børn, for dem er der også mange af