Jeg må indrømme, at jeg bliver en lille smule mundlam. Din mand melder ud; jeg vil ikke have flere børn. Du melder ud, så smider jeg spiralen og tager dermed sagen i egen hånd, og krydser fingre for, at din mand er så lidt tænkende, at han tror at stå af i Roskilde er en sikker metode.
Hvad så når du bliver gravid? Hvad tror du så der sker? Tror du han bliver jublende lykkelig og velvidende om, at det var han selv skyld i - du havde jo været ærlig?
Jeg har barn nummer 3 (4) som min mand ikke ønskede. Nej jeg gjorde ikke som dig, jeg blev gravid på p-piller regner med det var fordi jeg i den cyklus have kastet op pga sygdom. Jeg havde ønsket mig endnu et barn, men min mand havde været afklaret som din, og jeg var nået der til, hvor jeg var med på, at vi ikke skulle have flere og vupti så var jeg gravid.
Min søn er nu 9 år, og selvsagt elsker vi ham over alt på jorden. Hans far har været verdens bedste far til ham, som han har til sine andre børn. Han vil ikke være ham foruden osv. Men og der er et men, for vores forhold ændrede sig pga den graviditet. Vores sexliv led, fordi min mand helt irrationelt gav min krop skylden, og da jeg i forvejen irrationelt gav min krop skylden for at min datter blev født med en hjertefejl og døde - så havde den intime del svære kår.
Jeg oplevede, hvordan min mand trak sig fra mig - selvom han vidste jeg ikke havde snydt ham og aldrig ville snyde ham, at jeg havde anvendt prævention, så blev han gal på mig. Han ønskede ikke et barn, og han ønskede ikke at presse mig til en abort - så ligegyldigt, hvad der skete vidste han, at det var et dårligt valg. Og fordi jeg oplevede det, så blev jeg frustreret og jeg trak mig, for hvorfor kunne han ikke “bare”...?
Nu 9 år efter er der stadig efterdønninger, jeg kan stadig blive ramt af følelsen af, at han tager afstand fra mig, at han giver mig skylden. Han elsker sin søn, han elsker sine børn, men han ønskede ikke flere børn. Han ønskede ikke den del af loven som er forbundet med små børn - han vidste ikke om han kunne rumme mere. Han kunne rumme mere, og han kunne sikkert rumme 10 børn mere, men det var ikke hans ønske og det forandrede os.
Ville jeg ønske at kunne gøre det om, nej selvsagt ville jeg ikke for noget i verden vælge min søn fra - men stod jeg igen i situationen så ville jeg ikke risikere vores parforhold - vi ville ikke blive skilt (som min store datter siger, det er I blevet for gamle til), men der ville komme nye skår, skår som ikke kan klinkes.
Så mit råd til dig er, tænk dig om - det er ikke uden omkostninger at presse et barn igennem. Og det kan godt være din mand ved, at I ikke er beskyttet, men vær voksne og tal om det. Fortæl ham, at jeres metode lige nu formodentlig betyder, at I har et barn mere om et par år - er han med på det? For ellers skal I bruge anden form for prævention.