Mor11 skriver:
Det er egentlig ikke fordi jeg er uenig med dig. Jeg synes optimalt set også at det skal være et fælles ansvar og du har helt ret i at der er alt for mange tilfælde hvor kvinden bruger kondom som "våben" fordi de ved at manden hader at bruge det - og så er der chance for graviditet og forhåbentlig en mand der overgiver sig for ikke at splitte familien.
Men. Når det så er sagt.. hvad med kvindens prævention? Hvor fælles er det? Hvis vi siger at kvinden skal tage ansvaret på sig og sikre sig at der bliver brugt gummi, skal manden så egentlig ikke også hver aften overvære og huske kvinden på, at tage sin pille? Have en alarm hver 3. År når spiralen skal skiftes osv? Jeg tvivler på det nogensinde er sket.
Princippet om at være fælles om ansvaret er super. Men i realiteten er det jo bare ikke helt sådan. Jeg ville nok mere sige at kvinder bare skal passe ekstra på sig selv, fordi det immervæk bare er os der står med det hårde valg hvis en uønsket graviditet opstår. Nogen ting kan vi bare ikke få ligestilling på, desværre. Jeg kan sgu nogengange blive helt sur over at jeg skal gå og æde hormoner og huske at få dem købt når pakken er tom, huske at komme til læge årligt osv, mens han ikke skal gøre en skid andet end at knalde ubekymret. Men sådan er det jo bare så længe der ikke er mandlige alternativer.
Man kan jo aftale, hvem der beskytter sig.
Hvorfor er det ikke en mulighed, at du aftaler med din mand, at I bruger kondom ? - hvis du ikke vil beskytte dig.
Kvinden kan snyde manden og undlade prævention - det synes jeg, så er totalt respektløst.
En kvinde kan IKKE undgå at opdage det, hvis manden ikke tager kondomet på.
Biologien er, som den er, og derfor må man som kvinde passe ordentligt på sig selv - dvs. enten selv beskytte sig eller kræve, at kondomet kommer på, hvis manden ikke tager det på af sig selv.
Det er bare min pointe - alle andre kvinder må selv om, om de vil risikere at stå med en uønsket graviditet - jeg vil bare ikke.
Og jeg har ikke så ondt af en kvinde, der bliver gravid, hvis hun knalder ubeskyttet med en mand, som hun godt ved, ikke vil have flere børn.
Det kunne hun jo have undgået.