Vilja2019 skriver:
Tak for alle jeres indlæg, forståelse og velmente råd. Jeg tager dem alle ind. Baggrundshistorien er også, at jeg har forsøgt med familierådgivning, for at få en uvildig ind over, samt fortsat på egen hånd hos en psykolog for at få værktøjer til at rumme hende. Kernen af det hele er nok, at jeg har svært ved at finde vejen til det længere. Den største grund er, at jeg igennem disse sessioner også har lært, at det er vigtigt at tilgodese alles behov, derunder selvfølgelig min steddatters, men i høj grad også mine og min datters. Jeg vil elske at finde vejen frem til et sted, hvor vi alle kan fungere godt og have tryghed og lyst til at være i det. Og hvis ikke det kan lykkes, så ja, var mit oprindelige spørgsmål: om det så ikke er bedre at gå.
Faren er på banen meget langt væk. Han er den bedste mand, man kan ønske sig, men konfliktsky. Og standardsvaret er altid: sådan kan man ikke sige til hende, for hun er ikke vant til, at man siger sådan noget til hende. Fx hvis jeg siger: Jeg vil ikke have du hænger ved bordet og siger du vil hjem, når vi er ude. Det ødelægger stemningen for os alle. Det har jeg sagt direkte til hende. Andre gange siger jeg det til faren, at jeg ikke vil have hun afbryder og at hun ikke skal kommentere på alt min datter siger med en sarkastisk tone. Min datter er 11 og hendes person er at trække sig i stedet for at svare igen.
Vores andres behov for respekt af vores grænser skal også tilgodeses, og i hvert fald også min datters, fordi hun (også) er et barn. Derfor er det ikke kun et spørgsmål om, at vi andre rummer 'den anden', men at vi alle er tilstede og ses som personer, med grænser der overholdes og følelser og tanker, der respekteres.
For at vende tilbage til udgangspunktet i dette indlæg. Min steddatter er kommet i går, og jeg vil forsøge at rumme hende, men jeg vil samtidig også være opmærksom på, at der er plads til alle, og ikke kun hende, i den fælles weekend vi skal have nu. Fordi jeg håber, at vi vil lykkes som familie.
God weekend til alle 
Jeg tænker da, at selvfølgelig skal du sætte grænser. Vend det om og tænk, at du gør det for hendes skyld. Hun har brug for at blive guidet i det sociale samvær så hun ikke ender som en, ingen gider være sammen med. Det kan jo sagtens gøres på en ordentlig måde