Vilja2019 skriver:
Knap 3 år har jeg været sammen med min kæreste, som er en fantastisk god person. Målt på alle tænkelige parametre og jeg værdsætter ham hver eneste dag. Men jeg kan ikke rumme hans barn, min steddatter. Og nu, efter så længe, og efter mange taktiske manøvrer for min side, for at 'være i det', så har jeg næsten givet op, og vil i bund og grund gerne ud af et forhold, med en mand, som jeg virkelig elsker og som er god for mig. Men konstellationen omkring vores sammenbragte familie er ikke god, og jeg føler den ødelægger mig, dvs. jeg har mindre overskud rent mentalt, bliver sur over ting, jeg ellers ville sige 'nå ja' over, jeg planlægger IKKE at være hjemme, når min steddatter er på samvær hos os - hvilket også ødelægger nærheden mellem mig og min kæreste, for han vil gerne være sammen altid, allesammen. Men jeg har lyst til at græde når hun kommer på besøg: simpelthen fordi jeg ikke kan lide hendes personlighed. Hun er 14 år, og er som sådan ikke 'ond', men hun er en energityv. Hendes person er udspekuleret og fej synes jeg. Jeg har min egen datter på 11 og så hans søn på 10, og de er skønne. Ukomplicerede, storsindede og bare til at omfavne
Det bliver et længere indlæg, hvis jeg skal skrive alle de ting, som har skurret i fht min steddatter, men jeg vil forsøge at opsummere de seneste: Hun afbryder konstant med ting, vi andre har sagt, så en naturlig (og hyggelig) samtale drukner i, at hun afbryder og gentager præcist det samme, hun er egoistisk i sociale sammenhænge, hvor hun brokker sig og sidder og hænger, hvis vi er ude hos familie og venner. Så 'keder' hun sig og klistrer op af sin far mens hun ser sur og siger hun vil hjem - ved bordet hvor vi andre hygger os, hvilket ødelægger stemningen for alle. Hun er grådig, fx hvis jeg foreslår vi tager i biffen, er hendes første svar: 'hvad må jeg få?' og senest nu her i forbindelse med hendes konfirmation, siger hun ikke tak for gaven, og når man nævner det for hende, så lyver om, at hun har sagt tak, og sådan kan jeg blive ved. Det er både utaknemligt og uærligt, synes jeg. Faktum er, at jeg synes hendes personlighed er forfærdelig, og jeg har har mistet lysten til overhovedet at forsøge at rumme hende. Men det betyder, at jeg skal sige farvel til ham, som jeg virkelig elsker. Tror mit store spørgsmål er, om jeg er blændet af antipati for hende, og det forhindrer det mig i at se det store billede, fordi ærligt: jeg har nævnt en promilledel af de 'uhensigtsmæssige' karaktertræk hun har, og faktum er: at jeg vil allerhelst være fri for at skulle tvinges ind i en familiekonstellation med hende. Jeg er bare ked af, at det har så store konsekvenser på andre områder at bryde fri af det. Så: Kære medebatører, hvad ville I stille op med den her situation ?
Et barn (eller bare menneske), der bliver anerkendt, set i øjnene i øjenhøjde, smilt til, forstået og aet, har ikke brug for at hævde sig selv og opfører sig generelt ikke forfærdeligt. Det er ikke hendes karaktertræk, det er hendes reaktion.
Hvis du vil blive sammen med hendes far, må du ændre din indstilling til og opførsel overfor hende. Hvis du går fra din kæreste, er det pga af dig selv og dine manglende ændringer, og ikke pga din steddatter.