Vilja2019 skriver:
Tak fordi I tager jer tid til at svare @rockertand, @rundtpågulvet, @321.
Det er alle de tanker jeg selv har haft. Mit største problem er pt: Jeg har ikke lyst til at skabe en relation med hende, fordi så mange af mine grænser er blevet overskredet. Men jeg ved, at jeg burde have lyst til det/burde ville gøre det, men min motivation for det er pist væk. Jeg har forsøgt at inkludere hende med min egen datter, hvis vi skal noget, fx sushihygge på restaurant eller shoppe, og resultatet bliver altid at hun 'overtager' hele dynamikken, dvs. klistrer op ad mig, når vi går rundt i byen, kommenterer alt min datter siger osv, og min datter trækker sig, og har ikke lyst til at være del af det. Jeg ved godt, at jeg skal se det positivt, at hun gerne vil mig, problemet er at det går ud over min datter, og det har jeg ikke lyst til.
At jeg skal tilbringe kvalitetstid med hende har jeg også forsøgt, men mister lysten når jeg foreslår noget, fx at tage i bif, når hendes naturlige reaktion er: hvad må jeg få. Det er så usympatisk et svar, istedet for at sige. ej, det vil jeg vildt gerne.
@321: Hun har altid været sådan. I de år jeg har kendt hende, er det når hun får sin vilje og får opmærksomhed, at hun opfører sig pænt. Hvis ikke er det smækken med døre, surmuleri og et ansigt, som jeg ikke kan lade være med at sammenligne med Droopy: altså ren elendighed.
Jeg vil så gerne rumme hende, men har brug for at se forbedringer på hendes side (efter 3 år) før jeg får lyst til at have hende tæt på igen. Aner ikke om det er et urimeligt krav, men har virkeligt forsøgt at se på det, også fra 'dybere psykologiske vinkler, men jeg synes hun er et selvnytteoptimerende, egoistisk, utaknemmelig barn. Og det er ikke egenskaber jeg bryder mig om hos nogen overhovedet. Så det er frustrerende, for man burde kunne rumme sin nærmeste familie
Så du har haft hende med på mor/datter+ tredje hjul? Hun føler sig udenfor, så det går ud over din datter, fordi hun er den rigtige datter, det er hun ikke. Hun reagerer.
Du siger at du ikke gider at tage hende med f.eks i biffen, fordi hendes første spørgsmål er; hvad må jeg få? (Det tror jeg faktisk at andre børn og unge også kunne finde på at sige, ikke i ond mening) Og derfor kommer I ikke af sted... Hvad med at svare; Det ved jeg ikke, hvad med at vi kigger på hvilken film vi skal se. Vend det til noget positivt.
Hvad med at tage hende med til ting, der ikke går ud på at få noget(ikke cafe, bio...) En tur på stranden, i svømmehallen, et eller andet, hvor I kan være "sammen" og få nogle gode minder.
De to andre børn er mindre end hende, din datter er kun lige ramt den alder din steddatter havde da I fandt sammen, så du kan ikke sammenligne dem. Din steddatter kan også have haft en voldsom reaktion, som hun har gemt på, og så reagere hun sådan her.
Har I sat jer ned Og SNAKKET med hende? Høre hvordan hun har det.. Om der er noget der trykker hende?
Hvad siger faren til det her?
jeg tror at hun føler sig udenfor.