Børns madkasser i skolen.....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. maj 2019

Roselil

Profilbillede for Roselil
Mom skriver:

Hvordan forventer du at skolerne reelt skal håndhæve en kostpolitik? Altså praktisk?

Har arbejdet på flere skoler både med og uden kostpolitik. Det er ikke svært at håndhæve, de fleste retter ind, ellers fortæller man bare forældrene, på en pæn måde at de ikke må give slik etc. med i madpakken. De steder med kostpolitik er det også nemmere at tale sund kost med eleverne, det smitter i høj grad af på forældrene:-)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. maj 2019

Roselil

Mor11 skriver:

Men det er skolens og sundhedsplejerskens bord de, som reelt har et indblik i den konkrete familie. ikke en anden forældre der fra tid til anden får et lille blik i en tilfældig madkasse. 

Det er da alles bord hvis der er en kostpolitik. Selvfølgelig skal forældrene ikke selv påpege noget overfor hinanden, men det er da fint at man tager det op på forældremøde, i en snak med læreren eller forældrebestyrelsen. Det kan jo sagtens gøres på en ordentlig måde.

Anmeld Citér

30. maj 2019

Roselil

Anonym skriver:

Ja for det får de fattigeste, jo helt klart flere midler af, så de kan købe andet mad.. 

Skolerne skal slet ikke blande sig, så længe de ikke betaler og servere mad for børnene. 

En gulerod er vel ikke dyrere end en mælkesnitte

Anmeld Citér

30. maj 2019

321

Profilbillede for 321
Roselil skriver:

En gulerod er vel ikke dyrere end en mælkesnitte

Lige præcis. Synes faktisk det er billigere at lave en sund madpakke end det er at lave en usund madpakke. 

Anmeld Citér

30. maj 2019

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4

Ja for det får de fattigeste, jo helt klart flere midler af, så de kan købe andet mad.. 

Skolerne skal slet ikke blande sig, så længe de ikke betaler og servere mad for børnene. 

Ej jeg er serøs mundlam nu så at skoler og børnehaver tænker på dine børn at de skal være sunde og kan klare dagen med sund med ( derfor madpolitik) Men du ovenikøbet vil ha at de betaler og laver maden for dine børn. Men du vil ikke tænk på at give dine børn en sund og solid madpakke med som de kan stå fast med i alle de timer de er i børnehave og skole????

Anmeld Citér

30. maj 2019

Mom

Profilbillede for Mom
Roselil skriver:

Har arbejdet på flere skoler både med og uden kostpolitik. Det er ikke svært at håndhæve, de fleste retter ind, ellers fortæller man bare forældrene, på en pæn måde at de ikke må give slik etc. med i madpakken. De steder med kostpolitik er det også nemmere at tale sund kost med eleverne, det smitter i høj grad af på forældrene:-)

Men hvad er det så at forvente af sanktioner hvis der ik rettes ind?

Hvad hvis forældrene rent faktisk mener at deres børns madpakker er deres ansvar, deres ret som forældre. Man kan mig bekendt som skole ikke forlange at forældre overholder en kostpolitik, men man kan højst henstille, i alt fald i en folkeskole.?

Anmeld Citér

31. maj 2019

Anonym trådstarter

TAK for alle jeres input, en spændende debat med mange synspunkter. 

Jeg forholder mig stadig vanvittig kritisk overfor forældre der sender kager, slik osv. med i deres børns madpakker. 

Tak for en spændende debat! 

Anmeld Citér

31. maj 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11
Roselil skriver:

Det er da alles bord hvis der er en kostpolitik. Selvfølgelig skal forældrene ikke selv påpege noget overfor hinanden, men det er da fint at man tager det op på forældremøde, i en snak med læreren eller forældrebestyrelsen. Det kan jo sagtens gøres på en ordentlig måde.

En kostpolitik er fin ift dem der ikke selv kan se at kage i hver madpakke er et skråplan. Og de forældre kan lærerne jo så tage fat i og henstille til politikken om mad . Men jeg ville seriøst få en nedsmeltning hvis nogen kom og henstillede til en politik fordi min datter fik fx en bolle med pålægschokolade med 1 dag ud af 5... eller en mælkesnitte ved siden af rugbrødet.

Madpakker er i min optik forældrenes ansvar, kan de slet ikke finde ud af det, er det fint at have nogen retningslinjer at henstille til, så det ikke bliver en alt for personlig diskussion. Men jeg brækker mig over at det skal være så rigidt at selv dem der godt kan finde ud af det - men slækker, både for egne og barnets skyld et par dage i måneden - også skal have løftede pegefingre. Det giver ingen mening, og personligt ville jeg være mega mega mega ligeglad. Jeg har personligt oplevet at en 100% økologisk frugtsmoothie uden tilsat sukker, blev konfiskeret fra min datters madpakke med kostpolitikken som baggrund.... Sådan noget.. det bliver jeg hidsig over. Mildest talt. Ved siden af den var en grov bolle med smør og ost. Det var eftermiddags madpakken i børnehave. 

Jeg har absolut  ikke driblet udenom smoothies af den grund. Hvis jeg ikke kan se meningen, så retter jeg ikke ind. De kan have en politik, men de er ikke kost-politiet  

Anmeld Citér

31. maj 2019

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

TAK for alle jeres input, en spændende debat med mange synspunkter. 

Jeg forholder mig stadig vanvittig kritisk overfor forældre der sender kager, slik osv. med i deres børns madpakker. 

Tak for en spændende debat! 

Men du kan forholde dig vanvittig kritisk ligeså længe du vil, jeg tænker ikke at du kan ændre noget, du kan blot sørge for dit eget barn.

Anmeld Citér

31. maj 2019

Roselil

Mom skriver:

Men hvad er det så at forvente af sanktioner hvis der ik rettes ind?

Hvad hvis forældrene rent faktisk mener at deres børns madpakker er deres ansvar, deres ret som forældre. Man kan mig bekendt som skole ikke forlange at forældre overholder en kostpolitik, men man kan højst henstille, i alt fald i en folkeskole.?

Nu svarer jeg ud fra, at jeg synes der skal være en kostpolitik Som jeg skriver, de fleste retter ind. Folk vil jo som regel gerne passe ind i normen. Der vil altid være nogle der ikke gør. Det synes jeg egentlig ikke er noget særligt problem, bare det ikke er dem der dominerer.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.