Børns madkasser i skolen.....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. maj 2019

Anonym

Jeg er helt enig i at du burde intet gør ved, have tillid til lærerne og pas dit eget.

Der ingen forældre der skulle pege fingre af andre forældre og hvordan de lever deres liv og vaner.

Mit barn har en kronisk sygdom der gør at man blive nødt til at have tynd blandet saftevand i drikkedunk(hvor kun drikke 1\3del) udover det er man nød til at have noget sødt i løbet af dagen om det er efter frokost eller på fritidshjem. 

Jeg respekterer at mit barn har ikke lyst til alle i klassen skal vide hvorfor eller børnenes forældre. Da det er vores privat sager er det vigtigste er at lærerne og lederen er informeret.

Min familie er amerikanske og jeg er opvokset med cornflakes, pandekage eller æg, pølse og bacon til morgenmad istedetfor havregrød eller rugbrød som min mand har. 

Bare fordi man har forskellig måde, vaner, kultur eller tradition betyder ikke at man er dårlig forældre, ligeglad eller usundt. 

Du ved aldrig hvad grunden er til den individuelle person gør som de gør. Det giver dig ingen ret til at lege politibetjent i en verden hvor efterhånden alt er kontrolleret. 

F. Eks. Hvis et barn er overvægtig, underernæret eller forældrene er usunde mon ikke lægen eller lærerne ville havde bemærket?!?! 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. maj 2019

drabo

Profilbillede for drabo

Tænker der nævnes to-tre stykker som havde noget usundt med, hvis vi taler om en standard klasse på 25 og hver forælder giver noget usundt med en gang om ugen, så vil der jo hver dag være ca. Fem børn som har dessert med.

Det kan også være man opdagede at rugbrødet var mugnet om morgenen eller arbejdet træk ud og man ikke fik handlet dagen før som planlagt eller andet der gjorde at man måtte kigge lidt dybt og kreativt i skabene for at få skrabet en madpakke sammen, som barnet gider spise.

Jeg glemmer aldrig da jeg fik skæld ud af sundhedsplejersken i anden klasse, fordi jeg svarede franskbrød med pålægschokolade til spørgsmålet. Hvad fik du til morgenmad? Og fik en seddel med hjem om hvor vigtigt det var at spise rigtigt. Det var så eneste gang i den måned jeg ikke havde fået havregryn, og kun fordi min far havde glemt at købe frisk mælk. 

Så hver dag kan man nok finde nogen i en klasse, som af mange forskellige grunde ikke har den optimale madpakke med.

Anmeld Citér

30. maj 2019

DueFar

Hvis jeg sad i forældrerådet eller skolebestyrelsen og nogen mente at jeg skulle gå i gang med få håndhævet madpolitiken - så vil jeg nok bede dem om selv at stille op.

Anmeld Citér

30. maj 2019

Mortilpiger

Profilbillede for Mortilpiger

Jeg bliver også forarget. 

Min datter går i 2. klasse og beretter også ofte om slik, kager og chokolade i de andres børns madkasser. Jeg forklarer hende at familier er forskellige og det synes hendes far og jeg ikke er passende hverdagskost. Dermed ikke sagt, at hun ikke også får noget usundt med en gang imellem, men der går langt imellem. Klasselæreren er nu ret skrap og der kommer ind imellem et formanende skriv omkring indholdet af madkasserne. Det synes jeg faktisk er helt i orden!

De børn, min datter nævner ofte har usunde ting med, er også dem der ikke hører til blandt de letteste, om man så må sige... Så jeg tænker, der nok bliver serveret andre lækkerier on a regular basis, end blot en chokoladebar i madkassen

Anmeld Citér

30. maj 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11

Halleluja for madordningen på den stores skole

Ååh dog, vi fik også indført kostpolitik i børnehaven hvor den mindste går , men det er da gudskelov ikke en lov de kan håndhæves specielt højt. Hvad vil de gøre? Kassere madpakken eller bortvise vores barn? Ej vel. Helt ærligt så tænker jeg ikke en hatfis over den politik når jeg laver madpakker til den lille. Hun er totalt normalvægtig og spiser godt og varieret. Jeg vil sk*** på hvad bhv tænker om figenstænger, pålægschokolade og peanuts - som altsammen sagtens kunne være en del af hendes sortiment  

I stedet for at bruge energi på at være forarget over andres kostvaner, så brug istedet din observation konstruktivt og tal med dine børn om kost og hvorfor du gør som du gør. Børn lærer rigtig meget af de der samtaler omkring forskelle og hvorfor mennesker gør som de gør. Selvfølgelig helt uden at tale nedladende om deres klassekammeraters forældre! Det siger sig selv.  

Anmeld Citér

30. maj 2019

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
DueFar skriver:

Hvis jeg sad i forældrerådet eller skolebestyrelsen og nogen mente at jeg skulle gå i gang med få håndhævet madpolitiken - så vil jeg nok bede dem om selv at stille op.

Nå. Jeg sad i skolebestyrelse i mange år og opfordrede - som alle andre skolestyrelser gør det - indtrængende forældrene til at kontakte os med ønsker, forslag, observationer, som vi opfattede det som vores væsentligste opgave at følge op på. Når det gælder en politik, der er beskrevet og formidlet, men ikke efterleves, ville det da være meget arrogant blot at reagere med et “Du kan da selv stille op!” 

Hvordan opfatter du skolebestyrelsens opgaver? 

Anmeld Citér

30. maj 2019

Roselil

Profilbillede for Roselil

Der er en stor social slagside mht. Usunde madvaner. Derfor mener jeg ikke, at man kan blande sig helt uden om, de uuddannede og ofte fattigere i dk er også de tykkeste. Når man går rundt på gaden i et område med lavtuddannede så er der bare rigtig mange overvægtige børn, det synes jeg er super trist. I de områder mener jeg, at det er super vigtigt, at skolerne håndhæver en sund kostpolitik.

Anmeld Citér

30. maj 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11
Roselil skriver:

Der er en stor social slagside mht. Usunde madvaner. Derfor mener jeg ikke, at man kan blande sig helt uden om, de uuddannede og ofte fattigere i dk er også de tykkeste. Når man går rundt på gaden i et område med lavtuddannede så er der bare rigtig mange overvægtige børn, det synes jeg er super trist. I de områder mener jeg, at det er super vigtigt, at skolerne håndhæver en sund kostpolitik.

Men det er skolens og sundhedsplejerskens bord de, som reelt har et indblik i den konkrete familie. ikke en anden forældre der fra tid til anden får et lille blik i en tilfældig madkasse. 

Anmeld Citér

30. maj 2019

Anonym

Roselil skriver:

Ja for det får de fattigeste, jo helt klart flere midler af, så de kan købe andet mad.. 

Skolerne skal slet ikke blande sig, så længe de ikke betaler og servere mad for børnene. 

Anmeld Citér

30. maj 2019

Mom

Profilbillede for Mom
Roselil skriver:

Hvordan forventer du at skolerne reelt skal håndhæve en kostpolitik? Altså praktisk?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.