Børns madkasser i skolen.....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. juni 2019

Tommelise

Mor og meget mere skriver:

Men når det nu HAR en effekt med en synlig kostpolitik, hvorfor så lige i dette tilfælde undlade retningslinjer? Det er også forældrenes ansvar, at deres børn møder veludhvilede, medbringer pennalhus, har hjemmesko med i SFO etc. etc., og hér er der jo heller ikke tale om sanktioner, hvis det ikke sker - ikke desto mindre er forventningsafklaringen glimrende, når skoledagen skal fungere. 

Jeg forstår vitterlig ikke, hvorfor lige akkurat madpakkens indhold er så helligt og privat et område, at retningslinjer er no-go i dine øjne. 

Jeg forstår godt TS´s undren. 

Og jeg har svært ved at forstå, at lidt fokus på sundhed kan virke som en rød klud og provokere SÅ meget.

Der er mange overvægtige børn i dag, og lidt fokus på madpakken samt  kostpolitik i skoler og børnehaver kan vel aldrig være skadeligt. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. juni 2019

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Mom skriver:

Sat på spidsen, så handler det for mig om, HVOR meget skolen skal have lov til at diktere. Ja mit barn skal have hjemmesko med, ja mit barn skal have penalhus med, ja mit barn skal være veludhvilet, ja mit barn skal have madpakke med. Men jeg slår mig i tøjet hvis skolen ville bestemme hvilke slags hjemmesko, hvilket slags penalhus, og hvilke senge tider mit barn skulle have, ligesom jeg slår mig i tøjet over at skolen vil bestemme hvad der skal være i mit barns madpakke. 

Det behøves ikke give mening for dig, men det giver mening for mig.

Nej, det giver virkelig ikke mening for mig - det har du ret i. Særligt, fordi der jo på ingen måde er tale om diktater om, hvad madpakken skal rumme - der er en verden af muligheder - men hvad den ikke skal rumme. 

Nuvel - skolebestyrelserne, som typisk står for at udfærdige og formulere kostpolitik, er demokratisk valgt af forældrene som disses repræsentanter, og man må jo formode, at uenige forældre selv stiller op, hvis de har en mission om, at børn for enhver pris skal have ret til at medbringe slik og kage.

Jeg kan som lærer nøjes med at håndhæve de forældrevalgtes regler ved at konfiskere den enlige citronmåne eller pose med chips, som en elev fra 8. vælger at købe i Fakta i frikvarteret. Det giver mig lidt bøvl, men selvfølgelig bakker jeg op om forældrenes ønske og valg om, at det er no-go på skolen. 

Anmeld Citér

3. juni 2019

Mor og meget mere

Tommelise skriver:

Jeg forstår godt TS´s undren. 

Og jeg har svært ved at forstå, at lidt fokus på sundhed kan virke som en rød klud og provokere SÅ meget.

Der er mange overvægtige børn i dag, og lidt fokus på madpakken samt  kostpolitik i skoler og børnehaver kan vel aldrig være skadeligt. 

Jeg forstår det heller ikke. At man ikke ser det større perspektiv - hensigten om at fremme børns og unges sundhed - men gør det til en privat principsag om, hvad skolen (ikke) skal bestemme om lige netop MIT barns madpakke. Hos os må de store elever fx heller ikke ryge, når de forlader skolens grund i frikvartererne. Det må vel også være indgriben i den enkelte families ret til selv at bestemme, hvad deres barn må og ikke må. 

Forståelsen for, at kostpolitikken reelt er til gavn for andres børn end lige mit, mit, mit - at den kan medvirke til, at også Emma og Lars får et nogenlunde sundt måltid dagligt og i hvert fald ikke dagligt spises af med mælkesnitter og cola - virker helt fraværende. 

Anmeld Citér

3. juni 2019

Mom

Profilbillede for Mom

Jeg forstår det heller ikke. At man ikke ser det større perspektiv - hensigten om at fremme børns og unges sundhed - men gør det til en privat principsag om, hvad skolen (ikke) skal bestemme om lige netop MIT barns madpakke. Hos os må de store elever fx heller ikke ryge, når de forlader skolens grund i frikvartererne. Det må vel også være indgriben i den enkelte families ret til selv at bestemme, hvad deres barn må og ikke må. 

Forståelsen for, at kostpolitikken reelt er til gavn for andres børn end lige mit, mit, mit - at den kan medvirke til, at også Emma og Lars får et nogenlunde sundt måltid dagligt og i hvert fald ikke dagligt spises af med mælkesnitter og cola - virker helt fraværende. 

Det er nu for mig mere pudsigt, om man vil, at fordi man ikke er enig, så er man egocenteret hvad med om man bare tog debatten for hvad den er? Forskellige holdninger og synspunkter.

Herfra skal der i alt fald lyde, tak for en fin debat. Jeg sætter altid pris på at høre (læse) andre menneskers holdning. 

Anmeld Citér

3. juni 2019

Mor og meget mere

Mom skriver:

Det er nu for mig mere pudsigt, om man vil, at fordi man ikke er enig, så er man egocenteret hvad med om man bare tog debatten for hvad den er? Forskellige holdninger og synspunkter.

Herfra skal der i alt fald lyde, tak for en fin debat. Jeg sætter altid pris på at høre (læse) andre menneskers holdning. 

Jeg har nu ikke brugt ordet egocentreret, og min holdning kommer ikke af, at du ikke er enig, men af dine konkrete synspunkter. 

Anmeld Citér

3. juni 2019

Mom

Profilbillede for Mom

Jeg har nu ikke brugt ordet egocentreret, og min holdning kommer ikke af, at du ikke er enig, men af dine konkrete synspunkter. 

Fair nok, du har ret til sin holdning. Jeg har en anden en din, og det er helt okay. 

Jeg vil til enhver tid mene at det er mit ansvar som forældre at sørge for mit barns madpakke inkl. Muslibar og ostehaps

Anmeld Citér

3. juni 2019

Tommelise

Præcis - der findes jo ressourcesvage forældre, som ikke magter at tage ansvaret for at give barnet en sund madpakke med. Og i de tilfælde kan det fremme børnenes sundhed, at der er en kostpolitik, og at man hjælper forældrene med at tage ansvaret.

Og de forældre, som fuldt ud er i stand til at tage ansvaret, kan da bare give deres børn de usunde ting uden for skoletiden.

Anmeld Citér

3. juni 2019

lineog4

Tommelise skriver:

Præcis - der findes jo ressourcesvage forældre, som ikke magter at tage ansvaret for at give barnet en sund madpakke med. Og i de tilfælde kan det fremme børnenes sundhed, at der er en kostpolitik, og at man hjælper forældrene med at tage ansvaret.

Og de forældre, som fuldt ud er i stand til at tage ansvaret, kan da bare give deres børn de usunde ting uden for skoletiden.

At der er en kostpolitik gør bare ikke, ar forældrene pludselig får overskuddet, kan sige nej mælkesnitten eller vupti får skrællet en masse gulerødder.

Jeg er for en kostpolitik, når denne som der også skrives i denne tråd handler om, hvad der ikke slå puttes i madpakken og her tænker jeg på de åbenlyse ting som slik, sodavand, chips osv. Men skulle en familie tænke at ostehaps er det bedste i verden (jeg personlig kan ikke se der lækre i den), så skal der selvsagt være plads til det.

En kostpolitik handler om overordnede retningslinjer og ikke detailstyring, hvor godt pasta partout skal erstattes af fuldkorns og ostehapsen skal være af den hjemmegjorte og alt brød skal være rugbrød.

Jeg er for kostpolitik, men stejler når jeg møder de voksne, de tænker de har fundet den eneste rigtige måde ar spise på - hvor en madpakke, der ikke lever op til enten madpyramiden, lchf, vegetar, sense eller rawfood, kritiseres. Så ja til en kostpolitik der fortæller slik hører til hjemme, men en fornuftig mad også selv om den måske indeholder de hurtige kulhydrater med hvide ris er helt okay og man ikke skal skamme sig over at der er en frugtstang, et stykke hvidt brød fordi det er der Ib får spist med leverpostej.

Anmeld Citér

3. juni 2019

Tommelise

lineog4 skriver:

At der er en kostpolitik gør bare ikke, ar forældrene pludselig får overskuddet, kan sige nej mælkesnitten eller vupti får skrællet en masse gulerødder.

Jeg er for en kostpolitik, når denne som der også skrives i denne tråd handler om, hvad der ikke slå puttes i madpakken og her tænker jeg på de åbenlyse ting som slik, sodavand, chips osv. Men skulle en familie tænke at ostehaps er det bedste i verden (jeg personlig kan ikke se der lækre i den), så skal der selvsagt være plads til det.

En kostpolitik handler om overordnede retningslinjer og ikke detailstyring, hvor godt pasta partout skal erstattes af fuldkorns og ostehapsen skal være af den hjemmegjorte og alt brød skal være rugbrød.

Jeg er for kostpolitik, men stejler når jeg møder de voksne, de tænker de har fundet den eneste rigtige måde ar spise på - hvor en madpakke, der ikke lever op til enten madpyramiden, lchf, vegetar, sense eller rawfood, kritiseres. Så ja til en kostpolitik der fortæller slik hører til hjemme, men en fornuftig mad også selv om den måske indeholder de hurtige kulhydrater med hvide ris er helt okay og man ikke skal skamme sig over at der er en frugtstang, et stykke hvidt brød fordi det er der Ib får spist med leverpostej.

Jeg proteserer ikke over ostehaps og noget i den "genre". 

Og jeg har aldrig fulgt ichf eller andre modediller.  Kun glutenfrit, og det er jeg nødt til, fordi jeg har cøliaki.

Men jeg synes ikke, at f.eks. kyskager hører hjemme i en madpakke.

Og det er TS´s undren, jeg godt kan forstå.

For en del år siden arbejdede jeg i en børnehave, og jeg undrede mig nogle gange over børnenes madpakker - men kun i mit stille sind.

Det, jeg synes er mærkeligt her i tråden, er, at man kan blive så ophidset over fokus på ganske almindelig lødig kost. 

Og jeg tænker egentlig, at TS jo netop har fokus på, hvad hun synes, der ikke hører hjemme i en madpakke.

Jeg læser ikke, at hun er en fanatiker eller følger en modedille.

Anmeld Citér

3. juni 2019

Tommelise

lineog4 skriver:

Begge mine forældre var lærere, så jeg ved godt, at det ikke er så nemt med de ressourcesvage familier.

Jeg har bare generelt svært ved at forstå, at helt almindelige forældre som dem i denne tråd stejler så meget over en kostpolitik.

Men sådan er folk jo så forskellige.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.