Børns madkasser i skolen.....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. juni 2019

Strain

IenFart skriver:

Du lagde selv op til at snakke isoleret om madpakken i et tidligere indlæg, så det må være det vi snakker om. 

Derudover er jeg da enig. Vitaminer kan man få fra mange steder og alting i for store mængder kan lede til overvægt. Men det betyder stadig ikke at det er ligemeget hvad man vælger og jeg synes egentlig bare du snakker uden om.

Okay, jeg er ikke helt med. Jeg nævnte isoleret madpakken, fordi debatten om lavere sociale klasser og deres mad allerede var blevet nævnt flere gange. Så for ikke at ende i en “madpakken er dårlige fordi Karl-Ametyst’s familie er fattige og lever af friture mad i alt for store mængder...” debat.

Madpakken i skolen, isoleret set, så længe barnet bliver mæt og har energi til dagen, så er det ligegyldigt om den energi kommer fra klidkiks og rosiner eller fra en chokoladekiks.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. juni 2019

IenFart

Profilbillede for IenFart
Strain skriver:

Okay, jeg er ikke helt med. Jeg nævnte isoleret madpakken, fordi debatten om lavere sociale klasser og deres mad allerede var blevet nævnt flere gange. Så for ikke at ende i en “madpakken er dårlige fordi Karl-Ametyst’s familie er fattige og lever af friture mad i alt for store mængder...” debat.

Madpakken i skolen, isoleret set, så længe barnet bliver mæt og har energi til dagen, så er det ligegyldigt om den energi kommer fra klidkiks og rosiner eller fra en chokoladekiks.

Jeg er helt med på hvad du mener. Min holdning er jo så bare at mætheden og energien fra frugt og nødder er bedre end fra chokoladekiks og lignende pga de andre gavnlige ting som findes i de først nævnte. Jeg tror de giver et bedre velbefindende i forhold til at klare sig frisk igennem en lang dag. Og det skal ikke forstås sådan at jeg ikke forstår lysten til at give ting med som barnet synes er lækkert og det er nok også helt fint. Jeg synes bare man skal have det hele med i sine overvejelser. Men det er helt fint at vi ikke er enige på emnet - det ændrer sig nok på den her måde 

Mine indlæg gik ikke så meget på snakken om sociale klasser og deres kost. 

Anmeld Citér

6. juni 2019

Tommelise

Strain skriver:

For voksne? Ja, så skal vi være OB’s på mættede og umættede fedtsyre. Men børn? Nej, slet ikke på samme måde.

Og det jeg prøvede at vise er, at den virtue signaling der er her i tråden om at nogle mad-pakker er den hellige gral indenfor kost til børn. Og det er jo ikke rigtigt. 

Hvis vi kun ser på mad-pakken i skolen (og ikke kommer nærmere ind på spørgsmålet om madpakken er  prædikativ i forhold til den kost barnet ellers indtager i løbet af dagen eller kosten der serveres i hjemmet uden for skoletid) så er det fuldstændigt ligegyldigt om Ole’s madpakke indeholder;

2 stk rugbrød med karry sild og leverpostej. 1 æble, 1 pære, 1 banan og en lille pakke rosiner.

eller

2 stk rugbrød med pålægschokolade, 1 chokoladekiks, 3 kys kager og 1 æble.

Og hvis der er sporstoffer af vitaminer og mineraler som skiller vandene, så kan madpakke nr 2 så indeholde 1 vitaminpille.

Begge madpakker er fine. Med fin energi, ca lige meget sukker og fedt (måske med lidt mere sukker i madpakke nr 1, da karry sild indeholder meget af det). 

Men pointen var, at der her i tråden er en ‘hellighed’ over madpakke nr 1, som om den er bedre. Når det rent  kost mæssigt for et barn ikke er rigtigt.

Jeg beklager, at det kom ud som et surt opstød den anden aften. 

Jeg havde været til et aftenarrangement og var så træt, at jeg lod mig provokere af dit "Så du tror ,,,,,,,"

For det handler ikke om noget, jeg tror, men noget jeg faktisk har sat mig en del ind i.

Jeg tænker ikke kun på, hvad der er af sukker og fedt. Men også af forskellige næringsstoffer.

Og jeg er ikke enig med dig i, at det er fuldstændig ligegyldigt, hvor man får sin energi fra.

Hvis jeg har haft nogle dage, hvor jeg har spist temmelig usundt, så kan jeg mærke, at min energi ikke er på samme måde, som de dage, hvor jeg har været mere opmærksom på, hvad jeg spiste.

Det, tænker jeg også, er gældende for børn. 

Hvis resten af barnets madpakke er sund - så vil jeg alt andet lige hellere give et barn 5 mandler med i madpakken end en chokoladekiks. 

Det handler ikke om at "leve af mandler og klidkiks", eller om at "leve af smarties" - man skal jo ikke spise hele posen. 

Jeg er meget enig med IenFart

Og jeg ser det ikke som hellighed.

Ude i det virkelige liv har jeg aldrig blandet mig i, hvad andre giver børn med i madpakken, men nu er det her jo en debatside.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.