Børns madkasser i skolen.....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. maj 2019

IenFart

Profilbillede for IenFart

Kort og godt, burde du passe din egen butik. 

Du ser kun et øjebliksbillede, og kender ikke til børnenes spisevaner for resten af dagen. 

På langt de fleste skoler har de fra 1.klasse 15 minutter til at spise, også bliver de sparket ud til frikvarter, så maden skal være noget, der meget hurtigt kan kastes ned, eller tages med på legepladsen, uden det sviner og er alt for besværligt. 

Selvfølgelig skal man passe sin egen butik. Men det er da et tyndt argument at man kan give børnene noget bras med bare fordi tiden er knap.

Jeg forstår så heller ikke grunden til at de skal sidde med en donut eller chokoladekiks i madpakken, selvom de spiser sundt resten af dagen. Og nej, jeg tror ikke på at det bare tilfældigvis var den ene dag, at der var rester fra fødselsdagen. 

Men som sagt ville jeg aldrig blande mig, men nøjes med at undre mig.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. maj 2019

ChesireKitty

Min pige går godt nok kun i børnehave og har kun madpakke med én gang om ugen, når de skal på tur, men hun får altså også enten  en frugtstang, ostehaps, mælkesnitte, en lille yogurt, en enkelt småkage eller noget med som "dessert", som hun må spise når hun har spist alle sine rugbrødder. Det er ikke altid alt rugbrøddet er spist, men det ser jeg ikke så højtideligt på.

Samtidig får de fredags slik hver fredag, hvor de selv får lov at blande. Hun blander for mellem 5-10 kr bland-selv-silk og synes at det er vildt fedt og at der er vildt meget slik, så hun gemmer som regel noget af det til både kørdag og søndag. 

Jeg synes faktisk at hun har et rigtig fint forhold til det med sukker og hun kan selv styre det.

De får også tit en frugtstang, en ostehaps eller noget hvis de er sultne og ikke lige kan vente på aftensmaden når vi kommer hjem. Det ser jeg heller ikke som et problem.

Anmeld Citér

30. maj 2019

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4

Jeg har ikke skole barn endnu. Min pige på 4 (5 år til aug ) skal først i skole næste år. Og når den tid kommer så skal hun ha en sund spændende og godt mættende madpakke. Om fredagen kan hun få en bitte ting med som kunne være lækkert som kan være til dessert, men stadig ha en god sund mættende madpakke. Når hun så kommer hjem fra skole fredag også når der self er lørdag og søndag så kan hun få slik og Chips og de slags sager. Men når det hverdag er det nul slik. (Det er det faktisk også nu ) 

Jeg vil godt nok ha blivet chorket men direkte efter chorket vil jeg bare undre mig og tænke HVIS det er HVERDAG. Sådan her så synes jeg det er synd for børnene pga de har en lang dag i skolen og skal ha noget mad de kan stå fast med. Ingen skal kunne fortælle mig/bilde mig ind at det ikke er usundt, og at børnene stadig kan stå fast og kan konsentrer sig med alt det usunde de indtag i løbet af dagen mens de er i skole

Anmeld Citér

30. maj 2019

Anonym

Wauw tænk at man vil bestemme over andre på den måde .. 

Hvad andre giver deres børn med, hverken kan eller vil aldrig blive dit problem.. Lad dog andre forældre være.. Kan være, at der er gode grunde til, at de her børn har fået de her ting med.. 

Ærlig talt pas du dit eget.. Du skal ikke gøre noget som helst.. Det er forældre som dig, der ødelægger tingene for mange andre.. Hvad går der af dig, at et andet barn eller flere får lidt snack med i madpakken? Hvis det er fordi, at dit barn bliver misundelig, så lær dit barn, at det ikke skal have alt det, som alle andre får.. Da jeg gik i folkeskole fik jeg enten 50 kr. om ugen eller måneden (kan ikke huske det) OG skulle selv betale p-piller, telefon og bind.. Nogle andre fra min klasse fik 500 kr. om ugen og fik betalt det hele af forældrene ved siden af.. Jeg fik bare af vide, at sådan var det for mig, og hvis jeg var utilfreds, så kunne jeg undvære mine lommepenge.. Og jeg har squ ikke taget skade.. Så pas du din egen butik, og lad andre gøre som de gør 

Anmeld Citér

30. maj 2019

Mortilah

Jeg kan godt forstå dine tanker. Jeg tænker selv (næsten) det samme. Mine får altid en madpakke med uden slik, kager osv. Herhjemme får de dog ofte kager i weekenden, da vi elsker at bage og eksperimentere med mad som en hobby vi deler alle på tværs af alder. Men de får ikke lov nogensinde at tage det med i skole/bh. De har alle steder en politik om nul kage/kindermælkesnitte etc. Den bakker jeg op om! De dage jeg starter med dårlig kost- der ender jeg flad på sofaen. Derfor synes jeg også det er en rigtig dårlig ide at give børnene “dårligt brændstof” til en skoledag hvor de skal lære noget..

Anmeld Citér

30. maj 2019

Carina:-)

Er ostehaps noget skrammel? 

Min den yngste går i sukkerfri inst.

Med madordning 

Men når de fester- så er ostehaps på bordet.  Så troede det var en okay snack?

Anmeld Citér

30. maj 2019

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Wauw tænk at man vil bestemme over andre på den måde .. 

Hvad andre giver deres børn med, hverken kan eller vil aldrig blive dit problem.. Lad dog andre forældre være.. Kan være, at der er gode grunde til, at de her børn har fået de her ting med.. 

Ærlig talt pas du dit eget.. Du skal ikke gøre noget som helst.. Det er forældre som dig, der ødelægger tingene for mange andre.. Hvad går der af dig, at et andet barn eller flere får lidt snack med i madpakken? Hvis det er fordi, at dit barn bliver misundelig, så lær dit barn, at det ikke skal have alt det, som alle andre får.. Da jeg gik i folkeskole fik jeg enten 50 kr. om ugen eller måneden (kan ikke huske det) OG skulle selv betale p-piller, telefon og bind.. Nogle andre fra min klasse fik 500 kr. om ugen og fik betalt det hele af forældrene ved siden af.. Jeg fik bare af vide, at sådan var det for mig, og hvis jeg var utilfreds, så kunne jeg undvære mine lommepenge.. Og jeg har squ ikke taget skade.. Så pas du din egen butik, og lad andre gøre som de gør 

Hun vil ikke bestemme over andre. Hun lader de andre forældre være. Hun ødelægger ikke tingene for mange andre. Hun deler en oplevelse, som har overrasket og forarget hende, fordi den står i grel kontrast til både den pågældende skoles indstilling og de mere officielle vejledninger. Det er helt legitimt og i mine øjne forståeligt. 

Anmeld Citér

30. maj 2019

Anonym

Mor og meget mere skriver:

Hun vil ikke bestemme over andre. Hun lader de andre forældre være. Hun ødelægger ikke tingene for mange andre. Hun deler en oplevelse, som har overrasket og forarget hende, fordi den står i grel kontrast til både den pågældende skoles indstilling og de mere officielle vejledninger. Det er helt legitimt og i mine øjne forståeligt. 

Hun vil jo netop bestemme over de andre i stedet for at lade dem være, når hun vil "gøre noget".. Altså når hun vil skrive til nogle (forældrerådet eller skolebestyrelsen eller noget).. Fint nok med undren, men at hun rent faktisk vil gøre noget, det er dét, der irriterer mig, for så bestemmer hun, at andre ikke må have sådan noget med.. 

Reglerne siger bare, at de helst ser, at man ikke har det med til hverdag, men der er ikke forbud mod det 

Anmeld Citér

30. maj 2019

lineog4

Får mange tanker når jeg læser den her tråd.

Den første er: tilliden til lærerne og de andre professionelle voksne på skolen. Hvis de oplever usunde madpakker, og at der gør noget ved børnenes mulighed for læring, så tænker jeg, at de reagerer. Stoler man ikke på det, så tænker jeg udfordringen stikker langt dybere end madpakker og hvad der potentielt er i dem.

Det andet jeg tænker er, at jeg ofte har stødt på voksne som mener de har fundet den "rigtige" måde at spise på (og det er fordi der står ostehaps og frugtstænger defineres som dårligt). Der bliver kommenteret på, at der ikke er rugbrød men fx hvidt pasta for det kan man ikke vokse af (skal hilse fra min italienske mand og fortælle de vokser fint i Italien uden rugbrød og med hvidt pasta), der bliver kommenteret på kulhydrater, hvis man er til en kost med få, der bliver kommenteret på manglen på frugt, eller på det kedelige rugbrød osv osv osv. Jeg er helt med 10 marengs ikke er super smart og slet ikke på en skole, hvor kostpolitikken frabeder det - men jeg er ikke med på, at et normalvægtig barn skal passe på frugtstænger eller for den sags skyld en muslibar. Og jeg tænker ikke forældreevnen ligger i, at man er i stand til at skære rugbrødsmaden ud som et hjerte, få skrællet to gulerødder og har bagt oceaner af pizza snegle vel og mærke med spelt mel og økologisk ost. Det er fantastisk nogle har både overskud og børn der vil spise det - men det gør dem ikke til bedre forældre. Barnet med de flade leverpostej madder som bare har form som et rugbrød, og hvor den lette løsning var en frugtstang og en ostehaps kan være lige så optaget af sundhed, stimulering og så videre.... 

Nå men det var lige fra hende, der synes hun gør et godt job som mor, men hvor børnene helst vil have flade leverpostej madder, elsker muslibarer og far synes alt andet end hvidt pasta er helligbrøde.... Men de klarer sig faktisk meget godt, er godt med i skolen, normalvægtige, fysisk aktive og efter min mening de skønneste mirakler på denne jord.

Anmeld Citér

30. maj 2019

Anonym

Anonym skriver:

Jeg har været med mit barn på forbesøg i skole idag, da han skal starte efter sommerferien

Der er spisepause kl 10 og 12 og det er så fint.

Jeg er meget striks med at mine børn har nogle gode, solide madpakker med, som jeg ved mætter og er sunde

Kl bliver 10 og jeg kigger rundt i klassen.

En sidder og spiser en DOUNUT, en spiser 5 KYSKAGER og den sidste jeg fik øje på sidder med 4 chokoladekiks!

. Jeg spørger min store dreng, som går i 3. om det også er standart inde i hans klasse, hvor han siger ja, der er flere der har slikket og kager med flere gange om ugen.

Øh, hva sker der? En ganske alm mandag, sidder flere og pakker kager, kyskaser og chokolade ud af deres sølvpapir i deres madpakker!!!!!

Sorry, jeg ved ikke om det bare er mig der er hys???? Syntes det er fuldstændig vanvittig!!!! 

Hej

Jeg vil gernne fortælle om min søn. Han er på grænsen til undervægtig har altid været det. Det har været 7 års kamp med mad og vi går forsigtig efter råd fra læger og sundhedsfagligt personale. Jeg putter alle de greønsager i ham jeg kan i det skujlte og han øver sig selv, men der er en modstand i ham(hans 2 søskende er alt spisende så tvivler vi har gjort noget forkert) Men men  Min søn ELSKER fodbold spiller gerne 3-5 timer hver dag og helt ærligt han er bygget på muskler. I starten af 0 klassen fik han den store sunde madpakke med, med det resultat den ikke blev spist. Det kunne han virkelig ikke nå når han skulle spille fodbold - ergo blev der ikke spist nok i løbet af en dag. Nu får han en stor muslibar med kl 10 gerne med mørk chokolade. Til frokost skal han spise 2 skiver rugbrød og lidt agurk, men det skal kunne indtages hurtigt. til kl.14 spiser han en bolle og gerne noget frugtstang eller hurtig frugt og ja bliver han hentet sent har jeg putter noget med lidt sukker i. Jeg ved han spiller fodbold non stop fra 14 til 16.30 så der skal fyldes på. Når vi kommer hjem spiser han sundt.

Jeg ville godt nok bliver æverlig hvis jeg ikke måtte give min søn det med jeg vurderer han har brug for. Han ligger i toppen af klassen rent læringsmæssigt går i 2. klasse og løser 3-4 klasses opgaver så nej det går ikke ud over hans lærring. Måske alle forældre bare kender deres børn bedst, ville være en skøn tanke og sådan håber jeg de fleste har det.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.