Anonym skriver:
Så vi skal være bekymret for folkesundheden fordi “Bent” har 10 kyskager med på en hverdag. Måske var der fødselsdag igår og derfor var der rester. Du ved jo ikke om “bent” får det dagligt eller om det er den ene dag om året. Mine børn får fx ikke fredags slik, da jeg ikke kan forstå den tradition. Tilgengæld kan de da sagtens få slik en hverdag. De får faktisk langt mindre slik end dem der får hver fredag. Så hvis du så mine børn en hverdag ville du være bekymret for folkesundheden, mens du ikke ville være bekymret for folkesundheden hvis du så naboens unger få fredags slik (vel at mærke hver fredag). Det var faktisk det jeg mente med mit indlæg, at vi desværre er rigtig gode til at dømme folk og være unødigt bekymret når vi ikke er sammen med lige de omtalte personer dagligt, men ser et øjebliksbillede.
Det er klart, at TS kan have været på besøg tilfældigvis lige netop dén ene dag om året, hvor tre af børnene havde kager/slik med. Det kan også være, at hendes ældre søn er utroværdig. Det virker bare ikke så sandsynligt.
Jeg har blot aldrig i mine tyve år som lærer hørt om eller set noget lignende, så det virker virkelig vildt og uforståeligt på mig, at det finder sted, og jeg kan til fulde forstå hendes undren. Jeg mener, det er virkelig uheldigt, at det finder sted på en skole - det siger jo sig selv, at børnene påvirker hinanden, og at det kan komme til at holde ret hårdt for forældre, der ikke vil give deres børn donuts med i skole, at stå fast på princippet, når “de andre” må.
Jeg ser ikke, at TS fordømmer det enkelte barns forældre, men tendensen - eller øjebliksbilledet, om du vil - er i mine øjne helt legitim at spærre øjnene op over.
Anmeld
Citér