Børns madkasser i skolen.....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. maj 2019

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

På “min” skole har vi en kostpolitik, som bl.a. indebærer, at eleverne slet ikke må spise den slags på skolen. Det lyder da også helt grotesk. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. maj 2019

Anonym trådstarter

Det jo heller ikke fordi jeg "vil bestemme".

Men jeg tænker, at når der forlanges af børn, at de skal bevare koncentrationen mv, også de kører på ren sukker (ja, der var 10 kyskager i hans madpakke), så tænker jeg det er op ad bakke, både for barn og lærer. 

Syntes bare det er sørgeligt, at man spiser sine unger af med så usunde sager i en hverdag, hvor faglig læring skal foregå. 

Anmeld Citér

29. maj 2019

Roselil

Profilbillede for Roselil

Min søn gik tidlige på folkeskole. Her sad flere kammerater også med saftevand, kager og slik i 0. Kl. Som nogle skriver, så kan man være ligeglad og dog, min søn blev da ret bevist om, at der var tydelig forskel og spurgte meget ind til hvorfor nogle gør sådan. Når jeg forklarer at vi kun spiser slik om fredagen fordi, sådan blive man sundest og stærkest. Så kan det være meget mærkeligt for en 6 årig at opleve, at andre forældre er “ligeglade” med deres børn.

en anden ting jeg har oplevet som lærer. Slik mv. Bliver brugt som børnevaluta, det bliver foræret til dem man vil være venner med, byttet osv. Det skaber en del splid.

Anmeld Citér

29. maj 2019

Mor og meget mere

Anonym skriver:

Kan du ikke være ligeglad med hvad andres børn spiser? 

Du kontrollerer vel heller ikke dine kollegers mad eller bliver forarget over hvad de spiser? 

Mine børn går ikke i skole, så jeg er endnu ikke nået dertil. Men jeg håber da ikke at jeg bliver forarget over de andre børns madpakker. Jeg håber da, at jeg er pænt ligeglad. 

Der er jeg godt nok af den opfattelse, at man som helt almindelig samfundsborger er i sin fulde ret til at blive bekymret over folkesundhed generelt, og børns sundhed - eller mangel på samme - i særdeleshed. Jeg ville i den grad også tænke mit, hvis en kollega dagligt indtog noget tilsvarende. Jeg er heller ikke ligeglad med, om andres børn udsættes for passiv rygning i store mængder, om de får junkfood til aftensmad på daglig basis etc. etc. 

Jeg ser ikke, at TS “kontrollerer” - hun har observeret noget, som ærligt talt forekommer meget skadeligt, og hun deler sin reaktion her. Jeg ville finde det mere uforståeligt, hvis hun var ligeglad. 

Anmeld Citér

29. maj 2019

Anonym

Mor og meget mere skriver:

Der er jeg godt nok af den opfattelse, at man som helt almindelig samfundsborger er i sin fulde ret til at blive bekymret over folkesundhed generelt, og børns sundhed - eller mangel på samme - i særdeleshed. Jeg ville i den grad også tænke mit, hvis en kollega dagligt indtog noget tilsvarende. Jeg er heller ikke ligeglad med, om andres børn udsættes for passiv rygning i store mængder, om de får junkfood til aftensmad på daglig basis etc. etc. 

Jeg ser ikke, at TS “kontrollerer” - hun har observeret noget, som ærligt talt forekommer meget skadeligt, og hun deler sin reaktion her. Jeg ville finde det mere uforståeligt, hvis hun var ligeglad. 

Så vi skal være bekymret for folkesundheden fordi “Bent” har 10 kyskager med på en hverdag. Måske var der fødselsdag igår og derfor var der rester. Du ved jo ikke om “bent” får det dagligt eller om det er den ene dag om året. Mine børn får fx ikke fredags slik, da jeg ikke kan forstå den tradition. Tilgengæld kan de da sagtens få slik en hverdag. De får faktisk langt mindre slik end dem der får hver fredag. Så hvis du så mine børn en hverdag ville du være bekymret for folkesundheden, mens du ikke ville være bekymret for folkesundheden hvis du så naboens unger få fredags slik (vel at mærke hver fredag). Det var faktisk det jeg mente med mit indlæg, at vi desværre er rigtig gode til at dømme folk og være unødigt bekymret når vi ikke er sammen med lige de omtalte personer dagligt, men ser et øjebliksbillede. 

Anmeld Citér

29. maj 2019

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Lige præcis, du fik det bare skrevet meget bedre, end jeg kunne formulere mig. 

Det er netop fordi jeg bliver mega ærgelig over, at folk vil være det bekendt, overfor deres egne børn, det ikke at give dem noget ordentligt så deres hjerner kan vokse, og bevare koncentrationen i en lang skoledag. 

Har faktisk lige tjekket skolens hjemmeside og der står faktisk under madpakker følgende: 

Sidste dag inden juleferien, medbringes en slikpose. Barnet må også gerne dele lidt ud på sin fødselsdag (Flødebolle, slikkepinde etc.) Ud over ovenstående ønsker vi ikke at se slik, chips, chokolade etc. i indskolingen.

Anmeld Citér

29. maj 2019

Abracadabra

Tjah, det lyder ikke meget sundt. Men du kan nok ikke gøre så meget. 

Anmeld Citér

29. maj 2019

Carina:-)

Ingen kostpolitik på vores skole.

Men en opfordring til ordentligt .mad 

Vi har så mulighed for at bestille mad - og der er Det også " rigtig" mad.

Det lyder ekstremt Det du beskriver. 

Men tænker ikke du kan gøre så meget ved det.

Anmeld Citér

29. maj 2019

Mor og meget mere

Anonym skriver:

Så vi skal være bekymret for folkesundheden fordi “Bent” har 10 kyskager med på en hverdag. Måske var der fødselsdag igår og derfor var der rester. Du ved jo ikke om “bent” får det dagligt eller om det er den ene dag om året. Mine børn får fx ikke fredags slik, da jeg ikke kan forstå den tradition. Tilgengæld kan de da sagtens få slik en hverdag. De får faktisk langt mindre slik end dem der får hver fredag. Så hvis du så mine børn en hverdag ville du være bekymret for folkesundheden, mens du ikke ville være bekymret for folkesundheden hvis du så naboens unger få fredags slik (vel at mærke hver fredag). Det var faktisk det jeg mente med mit indlæg, at vi desværre er rigtig gode til at dømme folk og være unødigt bekymret når vi ikke er sammen med lige de omtalte personer dagligt, men ser et øjebliksbillede. 

Det er klart, at TS kan have været på besøg tilfældigvis lige netop dén ene dag om året, hvor tre af børnene havde kager/slik med. Det kan også være, at hendes ældre søn er utroværdig. Det virker bare ikke så sandsynligt. 

Jeg har blot aldrig i mine tyve år som lærer hørt om eller set noget lignende, så det virker virkelig vildt og uforståeligt på mig, at det finder sted, og jeg kan til fulde forstå hendes undren. Jeg mener, det er virkelig uheldigt, at det finder sted på en skole - det siger jo sig selv, at børnene påvirker hinanden, og at det kan komme til at holde ret hårdt for forældre, der ikke vil give deres børn donuts med i skole, at stå fast på princippet, når “de andre” må. 

Jeg ser ikke, at TS fordømmer det enkelte barns forældre, men tendensen - eller øjebliksbilledet, om du vil - er i mine øjne helt legitim at spærre øjnene op over. 

Anmeld Citér

29. maj 2019

Anonym trådstarter

Carina:-) skriver:

Ingen kostpolitik på vores skole.

Men en opfordring til ordentligt .mad 

Vi har så mulighed for at bestille mad - og der er Det også " rigtig" mad.

Det lyder ekstremt Det du beskriver. 

Men tænker ikke du kan gøre så meget ved det.

Men jeg kan vel netop gøre noget ved det, når det står i folderen der er udleveret fra skolen??

(Altså at de skriver, at de ikke ønsker slik, kage osv. udover ved højtider eller fødselsdage)

Jeg syntes virkelig at det er uansvarligt fra forældrenes side, og at det ikke høre hjemme på en skole. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.