Jeg er i sidste ende for - og de argumenter jeg ser her er:
1) vores økonomi kunne slet ikke hænge sammen, hvis min man skulle tage 2 måneders barsel - og hvis vi nu skal sætte det lidt perspektiv - så det jo stadigt muligt at holde lige så lang barsel som idag - det eneste der reelt bliver øremærket er 2 måneders dagpenge dvs- mor kan sagtens forlænge barslen så lille pus er 1 år før h*n skal starte i institution, og hvis far tjener så meget - så skulle det være muligt at spare de 20.000 kr i løbet af de ca. 1,5 år, der går fra man opdager den positive test til slutningen af barslen. Og lur mig om ikke også der kommer til at ske ting i næste overenskomst i en del mandefag (her har man jo traditionelt valgt lønfremgang over ting som f.eks. løn under barsel - fordi det ikke var noget der var behov for)- nu er der jo 3 år til at reglerne skal være indfaset.
2) Far tør ikke være alene med barnet - så er der vel netop behov for at far rent faktisk bruger noget tid med barnet og lærer det at kende.
3) Far gider ikke - helt ærligt. Jeg synes heller ikke det var nogen dans på roser at være i barselsboblen - og skulle høre for hvordan jeg dog kunne nøjes med kun 8-9 måneders barsel (far tog 3 måneder her) - mens far fik alle roserne for at tage hele 3 måneders barsel. Og måske ville far nyde det, hvis han nu prøvede det. Og hvorfor skal kvinder tvinges til at gå hjemme i 12 måneder fordi det er synd for barnet det skal starte tidligt i institution (ved godt der ikke er tvang, men man mødt med sådan en hvorfor fik du så overhovedet børn attitude, hvis man nævner det), mens det er direkte synd for en mand, hvis han skal tilbringe hele 2 måneder sammen med sit barn.
4) Mange nævner noget omkring rettigheder ved skilsmisse - måske der også ville ske noget på det område, hvis nu mændene faktisk fik noget barsel og dermed blev en mere aktiv spiller i barnet liv fra start og så måske også senere ved sygedage og forældremøder - legeaftaler ......
5) Synes jeg det er ideelt at lovgive om det - nok egentlig ikke. Men nogen gange skal der måske lidt mere pisk og mindre gulerod til - og faktisk tror jeg at vinderne i sidste ende bliver børnene og fædrene - tænk at få lov til at knytte tætte bånd med begge forældre tidligt - at få hele to omsorgspersoner. Måske sker det ikke overnight, men håber da at der kommer en eksplosion af involverede fædre, som det er sket i vores nabo-lande, og forhåbentlig også langt flere mødre som tør lade far være med i børneopdragelsen og pasningen.
Anmeld
Citér