Øremærket barsel -for/imod

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. januar 2019

Soonmom

Tjullehej skriver:

Jeg er for.

De første uger giver det mening mht at mor skal komme dig efter fødslen .. men der er godt nok mange kvinder der ikke ser noget som helst naturligt i at dele DERES barsel. Der har sågar været kvinder herinde som har skrevet noget med “jeg ville være ked af hvis min mand tog noget af min barsel”. Det er ikke noget far skal tigge om og fra alles sider, skal det bare være mere naturligt at mænd selvfølgelig også bidrrager som primær omsorgsperson.

Min mand var hjemme med vores børn i 3 måneder begge gang og har et fantastisk tæt bånd .. det har en betydning.

Hvis mændene ikke får lov er det måske forholdet det er galt med,  det behøver man jo ikke lovgive omkring 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. januar 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11
Abracadabra skriver:

Hehe... men den chef, de fleste mænd har mest respekt for, er trods alt den kvindelige derhjemme, der bliver rasende, hvis hendes unge skal 2 mdr for tidligt i institution, hvis deres mand ikke mander sig lidt op på arbejdet og tager, hvad han (og hans barn) har RET til. 

Selvstændige kvinder og højtlønnede kvinder har altså fået det til at fungere i en del år. Det skal mændene nok også. 

(For de fleste børns vedkommende giver det nok sig selv: Det er jo ikke garanteret med institutionsplads fra 8 mdr mange steder, KBH fx)

Men hvis forholdet er sådan stykket sammen at det er kvindens beslutning om "hendes barn" - tror du så manden har lyst til at tage barsel? Eller den mor har lyst til at holde mindre barsel? Det tror jeg ikke. Der er rigtig mange mænd der ikke føler behovet for småbørns dikkedikke 24/7. Ville de have godt af at prøve det? Ja! Men vil det gavne barnet hvis far bare venter på det er overstået i 2mdr? Nej.. 

Jeg kan sagtens se og forstå at det er sindsygt problematisk at mænds barsel ikke er en selvfølge, men jeg tror simpelthen ikke at det hjælper at fratage det frie valg. Vi vælger selv at få børn, vi bør også selv kunne bestemme hvordan vores familie derefter skal køres, alt efter hvem vi er. Og hvis en mand ikke har lyst, enten fordii det ikke er ham, eller pga frygt for job, så går de 2 øremærkede måneder bare tabt. Min kæreste har fx et job som mere er en livsstil end et arbejde på mange måder. Der får du ikke bare lige et nyt job hvis chefen kyler dig ud pga barsel . Så nej, der tror jeg faktisk chefen vinder over konen derhjemme, for hun VED i det tilfælde at hans job er vigtigere for at han kan fungere end noget andet og det har hun vidst siden den dag de mødte hinanden. Og Wupti, så røg der 2 mdr barsel fra alle deres børn. 

Men hvad vigtigst er. Jeg ser den her debat SÅ tit. Og det er altid kvinderne der debattere det heftigst. Mon ikke de der mænd i virkeligheden skulle kæmpe den her kamp? Hvis flertallet overhovedet vil? 

Anmeld Citér

26. januar 2019

Abracadabra

Mor11 skriver:

Men hvis forholdet er sådan stykket sammen at det er kvindens beslutning om "hendes barn" - tror du så manden har lyst til at tage barsel? Eller den mor har lyst til at holde mindre barsel? Det tror jeg ikke. Der er rigtig mange mænd der ikke føler behovet for småbørns dikkedikke 24/7. Ville de have godt af at prøve det? Ja! Men vil det gavne barnet hvis far bare venter på det er overstået i 2mdr? Nej.. 

Jeg kan sagtens se og forstå at det er sindsygt problematisk at mænds barsel ikke er en selvfølge, men jeg tror simpelthen ikke at det hjælper at fratage det frie valg. Vi vælger selv at få børn, vi bør også selv kunne bestemme hvordan vores familie derefter skal køres, alt efter hvem vi er. Og hvis en mand ikke har lyst, enten fordii det ikke er ham, eller pga frygt for job, så går de 2 øremærkede måneder bare tabt. Min kæreste har fx et job som mere er en livsstil end et arbejde på mange måder. Der får du ikke bare lige et nyt job hvis chefen kyler dig ud pga barsel . Så nej, der tror jeg faktisk chefen vinder over konen derhjemme, for hun VED i det tilfælde at hans job er vigtigere for at han kan fungere end noget andet og det har hun vidst siden den dag de mødte hinanden. Og Wupti, så røg der 2 mdr barsel fra alle deres børn. 

Men hvad vigtigst er. Jeg ser den her debat SÅ tit. Og det er altid kvinderne der debattere det heftigst. Mon ikke de der mænd i virkeligheden skulle kæmpe den her kamp? Hvis flertallet overhovedet vil? 

Men ingen mand vil jo miste sit arbejde, hvis alle mænd holder barsel. Øremærket barsel vil bedre mændenes retsstilling i forhold til barsel uendelig meget. Det vil blive så naturligt med fædrebarsel, at de færreste mænd vil fravælge det - ligesom de færreste kvinder fravælger det nu. 

Det frie valg har indtil nu betydet, at mændene reelt ikke har haft et frit valg. 

Anmeld Citér

26. januar 2019

drabo

Profilbillede for drabo

Jeg er i sidste ende for - og de argumenter jeg ser her er:

1) vores økonomi kunne slet ikke hænge sammen, hvis min man skulle tage 2 måneders barsel - og hvis vi nu skal sætte det lidt perspektiv - så det jo stadigt muligt at holde lige så lang barsel som idag - det eneste der reelt bliver øremærket er 2 måneders dagpenge dvs- mor kan sagtens forlænge barslen så lille pus er 1 år før h*n skal starte i institution, og hvis far tjener så meget - så skulle det være muligt at spare de 20.000 kr i løbet af de ca. 1,5 år, der går fra man opdager den positive test til slutningen af barslen. Og lur mig om ikke også der kommer til at ske ting i næste overenskomst i en del mandefag (her har man jo traditionelt valgt lønfremgang over ting som f.eks. løn under barsel - fordi det ikke var noget der var behov for)- nu er der jo 3 år til at reglerne skal være indfaset.

2) Far tør ikke være alene med barnet - så er der vel netop behov for at far rent faktisk bruger noget tid med barnet og lærer det at kende.

3) Far gider ikke - helt ærligt. Jeg synes heller ikke det var nogen dans på roser at være i barselsboblen - og skulle høre for hvordan jeg dog kunne nøjes med kun 8-9 måneders barsel (far tog 3 måneder her) - mens far fik alle roserne for at tage hele 3 måneders barsel. Og måske ville far nyde det, hvis han nu prøvede det. Og hvorfor skal kvinder tvinges til at gå hjemme i 12 måneder fordi det er synd for barnet det skal starte tidligt i institution (ved godt der ikke er tvang, men man mødt med sådan en hvorfor fik du så overhovedet børn attitude, hvis man nævner det), mens det er direkte synd for en mand, hvis han skal tilbringe hele 2 måneder sammen med sit barn.

4) Mange nævner noget omkring rettigheder ved skilsmisse - måske der også ville ske noget på det område, hvis nu mændene faktisk fik noget barsel og dermed blev en mere aktiv spiller i barnet liv fra start og så måske også senere ved sygedage og forældremøder - legeaftaler ......

5) Synes jeg det er ideelt at lovgive om det - nok egentlig ikke. Men nogen gange skal der måske lidt mere pisk og mindre gulerod til - og faktisk tror jeg at vinderne i sidste ende bliver børnene og fædrene - tænk at få lov til at knytte tætte bånd med begge forældre tidligt - at få hele to omsorgspersoner. Måske sker det ikke overnight, men håber da at der kommer en eksplosion af involverede fædre, som det er sket i vores nabo-lande, og forhåbentlig også langt flere mødre som tør lade far være med i børneopdragelsen og pasningen.

Anmeld Citér

26. januar 2019

Sprit25

Soonmom skriver:

Ved så ikke om der er blevet stemt om det, men det var på tale på samme tid som øremærket barsel,, så gik ud fra det var under samme afstemning, kan dog ikke finde noget om, om det er blevet vedtaget

https://www.jv.dk/regionalt/EU-vil-sikre-udlaendinge-danske-dagpenge-efter-en-maaned/artikel/2621929

Nu kan jeg ikke få linket til at virke så skyder i blinde her. 

Men det er nummer 1 problem med EU! Folk læser ikke, hvad de stemmer om eller hvornår  

I og med vi har en regering, der lige nu går MÅLRETTET efter udlandsdanskere tror jeg ikke det bliver en del af dk

Anmeld Citér

26. januar 2019

Babilooo

I gamle dage var kvinder i køkkenet og fædrene havde ikke så meget med børnene at gøre.

i dag er der nogle men langt fra alle der tager barsel. Og dem der siger fædrene ikke ønsker det... det er altså i høj grad også fordi vores samfund (familien, venner, chefen osv) ikke forventer det. Det er ikke “mandigt/ ddt man gør som mand”. Det er altså noget fis at sige st kvinder bare naturligt synes det er fantastisk at gå hjemme. Nej men man skal forsvare det hvis man ikke har det sådan. Modsat er det for karriere mændene.. deres identitet er at være på jobbet og tjene pengene. Og det er helt fint at ryste lidt ved opfattelsen af at det er ok for far bare at frasige sig ansvaret og “kun” tjene pengene. 

Det fede ville være hvis en “rigtig mand” faktisk er en der er omsorgsperson og ud over sit job også tager sig af børnene. Og flere mænd på barsel kan presse i den retning.

Anmeld Citér

27. januar 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11
Abracadabra skriver:

Men ingen mand vil jo miste sit arbejde, hvis alle mænd holder barsel. Øremærket barsel vil bedre mændenes retsstilling i forhold til barsel uendelig meget. Det vil blive så naturligt med fædrebarsel, at de færreste mænd vil fravælge det - ligesom de færreste kvinder fravælger det nu. 

Det frie valg har indtil nu betydet, at mændene reelt ikke har haft et frit valg. 

Jeg tror bare ikke på det ændrer sig fordi mændene ikke tør tage det første skridt. De første mange mange mænd vil unægteligt blive smidt på porten af chefen - nøjagtig som nu, inden det bliver normalen og velanset osv osv. At det er øremærket gør det jo ikke mere til en ret end det er nu, hvis  man vælger at holde barsel , det har han stadig 100% RET til, men hvem vil bryde mønsteret og gå forrest ? Miste jobbet, og måske indtægten - for der vil nok først blive behandlet løn under barsel når mændene begynder at bruge det mere kontinuerligt. Jeg ser bare ikke at situationen ændres med en øremærkning, netop fordi de i forvejen har ret til at holde barsel - men ikke tager kampen om at få det gjort velanset på arbejdspladserne. Det tror jeg ikke ændrer sig

Anmeld Citér

27. januar 2019

Astoria

Profilbillede for Astoria
Mor11 skriver:

Jeg tror bare ikke på det ændrer sig fordi mændene ikke tør tage det første skridt. De første mange mange mænd vil unægteligt blive smidt på porten af chefen - nøjagtig som nu, inden det bliver normalen og velanset osv osv. At det er øremærket gør det jo ikke mere til en ret end det er nu, hvis  man vælger at holde barsel , det har han stadig 100% RET til, men hvem vil bryde mønsteret og gå forrest ? Miste jobbet, og måske indtægten - for der vil nok først blive behandlet løn under barsel når mændene begynder at bruge det mere kontinuerligt. Jeg ser bare ikke at situationen ændres med en øremærkning, netop fordi de i forvejen har ret til at holde barsel - men ikke tager kampen om at få det gjort velanset på arbejdspladserne. Det tror jeg ikke ændrer sig

Forskning viser bare at øremærket barsel gør en forskel. Det kan man se på de andre nordiske lande, såsom Sverige. 

Anmeld Citér

27. januar 2019

Anonym

Anonym skriver:

Absolut imod!

- og nu siger jeg det så bare, som det er; min mand tjener godt (det gør jeg nu også), vi ville dog sagtens kunne realisere, at han gik hjemme - men HAN VIL IKKE! Det lyder på alle, som om det er lønnedgangen, det afhænger af- men jeg tror bestemt også, at mange mænd ikke har interesse i det der ble/husholdning/dikke-dikke/babysvømning-ræs. Jeg var selv ved at dø i det, dog blev det bedre for hvert barn. Jeg er lykkelig for at have fået alle mine, mens der var selvbestemmelse, for den er indskrænket nu.

Men det burde ikke afhænge af, hvad manden har lyst til. Så burde han - sat på spidsen - overveje om, han overhovedet har lyst til at få barn. Det bør dreje sig om BARNETS tarv. Og derfor skal vi væk fra, at det drejer sig om løn, og om manden gider..

Det lyder for mig fuldstændigt absurd, at en mand kan gemme sig bag, at han ikke GIDER at være sammen med sit barn? Barnet har brug for at knytte bånd med sin far.

Anmeld Citér

27. januar 2019

Soonmom

Anonym skriver:

Men det burde ikke afhænge af, hvad manden har lyst til. Så burde han - sat på spidsen - overveje om, han overhovedet har lyst til at få barn. Det bør dreje sig om BARNETS tarv. Og derfor skal vi væk fra, at det drejer sig om løn, og om manden gider..

Det lyder for mig fuldstændigt absurd, at en mand kan gemme sig bag, at han ikke GIDER at være sammen med sit barn? Barnet har brug for at knytte bånd med sin far.

Ej come on 

Min kæreste synes ikke at babyer er specielt interessante og ville kede sig så meget og ikke aner hvordan han skulle aktivere baby. 

Jeg elsker barsel og elsker små børn. 

Nu er vores ældste snart 3 og min kæreste synes da det er meget sjovere nu hvor han kan snakke og formidle sine behov - jeg derimod savner da han var baby.

Ikke at jeg ikke kan lide alderen nu og ikke at min kæreste ikke kan lide babyer, men vi har hver vores ynglings alder og det skal der da være plads til. Jeg egner mig klart bedst til når de er små og min kæreste egner sig klart bedst til når de bliver større og det gør os til super gode forældre sammen. 

Derfor ville det heller ikke give mening hverken for barnets trivsel, økonomisk, praktisk at far skulle tage barsel 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.