Øremærket barsel -for/imod

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. januar 2019

Abracadabra

lineog4 skriver:

Jeg tænker man skulle starte et andet sted:

- de mandsdominerede fag får barsel med fuld løn i 2 med

- ligeløn 

Tænker en del familier desværre har sat sig sådan økonomisk, at de har svært ved at det er manden der går på barselsdagpenge. Jeg er fx lærer og en mandlig lærer har ret til 6 mnd på fuld løn præcis som en kvinde og der er langt flere mandlige lærere der tager barsel end der er i min mands erhverv (bygningsindustrien). Så er er for, hvis der samtidig også tænkes i barselsordninger for mændene....

Jeg ser øremærket barsel til mændene som første skridt til bedre barselsforhold for mændene. De mandsdominerede fag HAR jo traditionelt dårlige barselsvilkår - det bliver formentlig ændret nu. For NU har mændene noget at kæmpe for. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. januar 2019

HapsHapsHaps

Jeg synes det ville være helt fantastisk hvis flere mænd tog barsel, og at det blev mere normalt. Men jeg er virkelig, virkelig imod at en del af barslen skal øremærkes. Jeg tænker det ville være bedre at tænke mere i overenskomster fx, frem for at det skal handle om tvang såfremt man ikke ønsker at sende dit barn i institution i 8 måneders alderen. Herhjemme er mit støre ønske at amme vores søn så længe jeg kan slippe afsted med det - allerhelst et helt år eller mere. Jeg håber virkelig ikke det når at træde i kræft inden vores dreng kommer til juni. Desuden synes min kæreste heller ikke at det lyder særligt fedt at gå hjemme i 2 måneder, hvor det for mig er det fedeste. Der er bare forskel på vores ønsker, og det er 100% fair. 

Anmeld Citér

26. januar 2019

Mille123

Abracadabra skriver:

Jeg ser øremærket barsel til mændene som første skridt til bedre barselsforhold for mændene. De mandsdominerede fag HAR jo traditionelt dårlige barselsvilkår - det bliver formentlig ændret nu. For NU har mændene noget at kæmpe for. 

Som sådan enig, peoblemer er jo bare at de har skruet det sådan sammen nu, at børnene bliver taberne, to mdr kortere barsel for ligestillingens skyld. Det rammer alle dem som ikke kan tage barsel af alle

mulig andre grunde end manglende ligestilling. - jeg kan bare ikke lige med min graviditetshjerne komme på et godt krompromis. Men jeg er helt imod fordi det her går ud over ungerne. 

Anmeld Citér

26. januar 2019

Sprit25

Jeg er for! 

Dog skal der kigges på enlige mødre osv, hvad vi kan gøre for dem. 

Men herhjemme betydee penge heller ikke alt. Min mand gik ned, da han tog 4! Mdrs barsel, men det bånd han har med den mindste er fantastisk. Elsker der

Anmeld Citér

26. januar 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11

Imod. Jeg mener mændene allerede har noget at kæmpe for, jeg tror bare de glemmer det - vi har idag, er det 32 uger, til fri opdeling mellem far og mor. Derfra må det være de mands dominerede fags overenskomster der skal forbedress, så det bedre kan svare sig økonomisk for familierne at far også kan holde barsel - HVIS han vil. Jeg bryder mig ikke om at det er noget han SKAL, da alle mennesker er forskellige og den forskel skal der være plads til uden at det bevirker at ungerne sendes afsted når de er 8mdr gamle.  

At der er øremærket barsel til kvinden giver mening ift ordentlig restitution efter  graviditet og fødsel og evt amning. Begge ting noget vi bare ikke kan tillægge mænd - uanset hvor ligestillede vi ønsker at være  

Anmeld Citér

26. januar 2019

Sprit25

Soonmom skriver:

Så meget imod, forstår slet ikke at EU skal have lov at gå ind og bestemme over os. Synes snart det er på tide der kommer en afstemningen om vi fortsat skal være medlem af EU

Det eneste den lov gør, er at børnene bliver 2 måneder yngre når de starter i institution og det er normeringen slet ikke giret til. Så mange små pus, der har brug for en til en. De store tabere er børnene, synes det er helt grotesk. 

Vi vil ikke have mulighed for at far tager barsel. Han tjener over 4 gange så meget som mig plus at han oveni er selvstændig, så det vil aldrig kunne lade sig gøre. Håber ikke den når at træde i kraft imens jeg skal holde barsel. Men vil da også gerne have flere børn, men det vil jeg så overveje mere, da jeg synes det er synd at sende dem afsted så tidligt

Men det er jo flot, det skal nok få børnetallet til at stige og øge børns trivsel. Halleluja. 

Og den anden regl med dagpenge som de også har indført. Ja det gør jo nok bare at hele dagpengesystemet falder. Flot EU

Hvad har de indført med dp? 

Er et exit virkelig at foretrække? Se på England! De står til nogle voldsomme konsekvenser, når de ikke kan aftale noget! 

Anmeld Citér

26. januar 2019

Anonym

Jeg er meget imod. Hos os ville barnet skulle afsted tidligere. Far tjener 12 gange min månedsløn efter skat, han vil på ingen måde kunne tilsidesætte arbejdet. Han har absolut heller ikke lyst. Hvorfor skal den slags ikke bare aftales i familien Jeg synes hellere de skulle se på rettighederne i forbindelse med skilsmisse. Der halter det virkeligt. 

Anmeld Citér

26. januar 2019

Soonmom

Hvad har de indført med dp? 

Er et exit virkelig at foretrække? Se på England! De står til nogle voldsomme konsekvenser, når de ikke kan aftale noget! 

Ved så ikke om der er blevet stemt om det, men det var på tale på samme tid som øremærket barsel,, så gik ud fra det var under samme afstemning, kan dog ikke finde noget om, om det er blevet vedtaget

https://www.jv.dk/regionalt/EU-vil-sikre-udlaendinge-danske-dagpenge-efter-en-maaned/artikel/2621929

Anmeld Citér

26. januar 2019

Astrid&alex

ForFor ligestilling, for fædrene der vil få mere tid til at bygge tættere bånd med deres børn, for kvindernes stilling på arbejdsmarkedet, for mere ligeværdige parforhold, for de selvstændige kvinder der kan tage kortere barsel, og for de selvstændige mænd for at undgå at de arbejder deres børns barndom væk.  

Ps. Til alle dem der har selvstændige mænd som “ikke” kan tage barsel. hvad hvis jeres situation var omvendt at i var de selvstændige - ville udgangspunktet så være at i ingen barsel skulle have, og manden skulle tage det hele? Det ville jeg personligt heller ikke syntes var rimeligt  

Anmeld Citér

26. januar 2019

Oddi

Profilbillede for Oddi

Jeg er splittet. På den ene side synes jeg det er et rigtigt skridt mod ligestilling og det tvinger de meget konservative arbejdspladser til at acceptere at mænd også vil på barsel. Min mand arbejder indenfor et mandsdomineret fag og hans leder var i forvejen ikke helt med på de 14 dage med fædreorlov ( der måtte kæmpes og smides love på bordet før end han ‘ fik lov’ til 14 dage i forbindelse med fødsel). 

Så et ja for ligestillingen, MEN - hvis det fx betyder 2 måneder på barselsdagpenge ( og at der ikke forhandles en overenskomst der fx giver fuld løn i de 2 måneder til far ( ligesom de fleste kvinder har minimum de første 14 uger) - så ville det herhjemme have store økonomiske konsekvenser da jeg er ledig og min mand derfor tjener det primære økonomiske hjem i den her periode. 

Så jeg synes det er et skridt i den rigtige retning men synes der ligger et arbejde i overenskomsterne - så barselen faktisk giver det den er tiltænkt - nemlig mere kvalitetstid mellem far og barn. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.