IenFart skriver:
Jeg er meget splittet. På den ene side er jeg i mod at det skal dikteres med lov hvordan familier planlægger. På den anden har vi brug for et kraftigt signal til de brancher hvor barsel til mænd stadig er totalt no go og hvor de næste et ikke en gang kan få de 2 uger efter fødslen.
Vi har snakket om mænd og barsel i årevis nu og de har ikke rykket en skid.
Jeg vendte lige emnet med min bedre halvdel. Det er simpelthen så latterligt komplekst. Som skrevet tidligere er jeg imod da jeg mener det skal besluttes i familien og i forvejen har vi 32 uger som mor og far har lige meget ret til. Men overenskomsterne er ikke med ift barsel med løn i mandefagene, så økonomien kan spænde ben for mange og så tror jeg der er mange der slet ikke ved at de har ret til at dele med mor.
Noget andet er arbejdsgiverne der praktisk ikke ser barsel som en mulighed for mændene - så får de sparket "af andre årsager " efterfølgende, beretter min kæreste. Han er i et 97% mandefag og der er ikke én der tør tage barsel af frygt for deres job. Han mener det vil tvinge arbejdsgiverne til at løsne op hvis det blev øremærket - jeg tror det vil ramme børnene at mændene stadig ikke tør sige de vil have barsel af frygt for jobbet bagefter - det er jo ikke anderledes end nu, tænker jeg, hvor de også har ret til det.. og så er han ude i at det kan være svært i mindre firmaer hvor de ansatte typisk har faste kunder fx - men for fanden, man har måtte navigere rundt og få enderne til at mødes i årevis for kvinderne, jeg forstår ikke hvorfor det er så svært at rykke den tankegang over til mændene også. De kan jo ovenikøbet komme og melde barsel over et år før det er aktuelt (hvis de fx skal tage de sidste 2 mdr, kan de melde en cirka dato ud allerede når kvinden er gravid) Det kan sgu ikke være rigtigt at en arbejdsgiver går på røven når de har så lang tid at forberede sig i.. suk altså.
Og som han siger. Mænd ødelægger det for dem selv. For det er typisk mænd der sidder på chefstolen og siger nej til egne "artsfæller" , selvom de gerne selv vil kunne benytte det den dag de selv står i det. Men så siger DERES mandlige chef nej.. det er jo håbløst.
Anmeld
Citér