Øremærket barsel -for/imod

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. januar 2019

Pb18

Imod. 

Min mand har 12 uger betalt barsel som han kommer til at bruge, men vi måtte være lidt kreative med min brug af ferie og have min arbejdsgiver til at være meget fleksibel for at få det til at lykkedes. Grunden er at han tager noget arbejdsgiverbetalt uddannelse hvor han ikke må være på barsel samtidig og han ville egentlig skulle starte barsel lige i slutningen af det. Nu kunne vi få det til at hænge sammen men ellers havde han taget lidt mindre barsel for at kunne blive færdig.

Det er selvfølgelig en meget specifik problemstilling men det illustrerer jo netop at det bare ikke altid flasker sig for den enkelte familie. Heller ikke selvom barslen er betalt. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. januar 2019

Miti's mama

Imod... men er generelt imod når vi taler om mikromanaging. Den slags detaljer bør ikke bestemmes på nationalt plan, men i den enkelte familie. Alle Danmarks familier kan ikke fungere under de nøjagtig samme regler 

Anmeld Citér

26. januar 2019

IenFart

Profilbillede for IenFart

Jeg er meget splittet. På den ene side er jeg i mod at det skal dikteres med lov hvordan familier planlægger. På den anden har vi brug for et kraftigt signal til de brancher hvor barsel til mænd stadig er totalt no go og hvor de næste et ikke en gang kan få de 2 uger efter fødslen. 

Vi har snakket om mænd og barsel i årevis nu og de har ikke rykket en skid. 

Anmeld Citér

26. januar 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11
IenFart skriver:

Jeg er meget splittet. På den ene side er jeg i mod at det skal dikteres med lov hvordan familier planlægger. På den anden har vi brug for et kraftigt signal til de brancher hvor barsel til mænd stadig er totalt no go og hvor de næste et ikke en gang kan få de 2 uger efter fødslen. 

Vi har snakket om mænd og barsel i årevis nu og de har ikke rykket en skid. 

Jeg vendte lige emnet med min bedre halvdel. Det er simpelthen så latterligt komplekst. Som skrevet tidligere er jeg imod da jeg mener det skal besluttes i familien og i forvejen har vi 32 uger som mor og far har lige meget ret til. Men overenskomsterne er ikke med ift barsel med løn i mandefagene, så økonomien kan spænde ben for mange og så tror jeg der er mange der slet ikke ved at de har ret til at dele med mor.

Noget andet er arbejdsgiverne der praktisk ikke ser barsel som en mulighed for mændene - så får de sparket "af andre årsager " efterfølgende, beretter min kæreste. Han er i et 97% mandefag og der er ikke én der tør tage barsel af frygt for deres job. Han mener det vil tvinge arbejdsgiverne til at løsne op hvis det blev øremærket - jeg tror det vil ramme børnene at mændene stadig ikke tør sige de vil have barsel af frygt for jobbet bagefter - det er jo ikke anderledes end nu, tænker jeg, hvor de også har ret til det.. og så er han ude i at det kan være svært i mindre firmaer hvor de ansatte typisk har faste kunder fx - men for fanden, man har måtte navigere rundt og få enderne til at mødes i årevis for kvinderne, jeg forstår ikke hvorfor det er så svært at rykke den tankegang over til mændene også. De kan jo ovenikøbet komme og melde barsel over et år før det er aktuelt (hvis de fx skal tage de sidste 2 mdr, kan de melde en cirka dato ud allerede når kvinden  er gravid) Det kan sgu ikke være rigtigt at en arbejdsgiver går på røven når de har så lang tid at forberede sig i.. suk altså. 

Og som han siger. Mænd ødelægger det for dem selv. For det er typisk mænd der sidder på chefstolen og siger nej til egne "artsfæller" , selvom de gerne selv vil kunne  benytte det den dag de selv står i det. Men så siger DERES mandlige chef nej.. det er jo håbløst. 

Anmeld Citér

26. januar 2019

Abracadabra

Mor11 skriver:

Jeg vendte lige emnet med min bedre halvdel. Det er simpelthen så latterligt komplekst. Som skrevet tidligere er jeg imod da jeg mener det skal besluttes i familien og i forvejen har vi 32 uger som mor og far har lige meget ret til. Men overenskomsterne er ikke med ift barsel med løn i mandefagene, så økonomien kan spænde ben for mange og så tror jeg der er mange der slet ikke ved at de har ret til at dele med mor.

Noget andet er arbejdsgiverne der praktisk ikke ser barsel som en mulighed for mændene - så får de sparket "af andre årsager " efterfølgende, beretter min kæreste. Han er i et 97% mandefag og der er ikke én der tør tage barsel af frygt for deres job. Han mener det vil tvinge arbejdsgiverne til at løsne op hvis det blev øremærket - jeg tror det vil ramme børnene at mændene stadig ikke tør sige de vil have barsel af frygt for jobbet bagefter - det er jo ikke anderledes end nu, tænker jeg, hvor de også har ret til det.. og så er han ude i at det kan være svært i mindre firmaer hvor de ansatte typisk har faste kunder fx - men for fanden, man har måtte navigere rundt og få enderne til at mødes i årevis for kvinderne, jeg forstår ikke hvorfor det er så svært at rykke den tankegang over til mændene også. De kan jo ovenikøbet komme og melde barsel over et år før det er aktuelt (hvis de fx skal tage de sidste 2 mdr, kan de melde en cirka dato ud allerede når kvinden  er gravid) Det kan sgu ikke være rigtigt at en arbejdsgiver går på røven når de har så lang tid at forberede sig i.. suk altså. 

Og som han siger. Mænd ødelægger det for dem selv. For det er typisk mænd der sidder på chefstolen og siger nej til egne "artsfæller" , selvom de gerne selv vil kunne  benytte det den dag de selv står i det. Men så siger DERES mandlige chef nej.. det er jo håbløst. 

Hehe... men den chef, de fleste mænd har mest respekt for, er trods alt den kvindelige derhjemme, der bliver rasende, hvis hendes unge skal 2 mdr for tidligt i institution, hvis deres mand ikke mander sig lidt op på arbejdet og tager, hvad han (og hans barn) har RET til. 

Selvstændige kvinder og højtlønnede kvinder har altså fået det til at fungere i en del år. Det skal mændene nok også. 

(For de fleste børns vedkommende giver det nok sig selv: Det er jo ikke garanteret med institutionsplads fra 8 mdr mange steder, KBH fx)

Anmeld Citér

26. januar 2019

Anonym

Jeg er for og tænker det er på tide. 

1. Hvis det var så nemt som I siger det er op til de enkelte familier. Hvorfor er der så ikke flere mænd der har taget barsel. (man kan jo som kvinde i nu dags Danmark give noget af sin barsel til manden) men facts er at det ikke er sket.

2. Ligestilling og arbejdsgiverne skal til se at der skal være plads til det

3. Men ved at det har stor betydning for barnet at være sammen med sin far som lille. Senere hen i livet.

4. Da Kvinderne fik deres barsel den gang. Var der mange der var imod det og Alle (dansker) synes at det er en god ide nu. 

Anmeld Citér

26. januar 2019

Astoria

Profilbillede for Astoria
Abracadabra skriver:

For. Det er en af de virkelig virkningsfulde metoder til at opnå ligestilling herhjemme - både i hjemmene og på arbejdspladserne. 

Fuldstændig enig. 

Jeg er for. 

Anmeld Citér

26. januar 2019

Babilooo

Jeg er for.

De første uger giver det mening mht at mor skal komme dig efter fødslen .. men der er godt nok mange kvinder der ikke ser noget som helst naturligt i at dele DERES barsel. Der har sågar været kvinder herinde som har skrevet noget med “jeg ville være ked af hvis min mand tog noget af min barsel”. Det er ikke noget far skal tigge om og fra alles sider, skal det bare være mere naturligt at mænd selvfølgelig også bidrrager som primær omsorgsperson.

Min mand var hjemme med vores børn i 3 måneder begge gang og har et fantastisk tæt bånd .. det har en betydning.

Anmeld Citér

26. januar 2019

babylife.

Jeg kan både se fordelene og ulemperne i den lov, men når alt kommer til alt, så synes jeg at det er op til den enkelte familie at bestemme, hvordan de vil fordele barslen. 

Faderen har jo rig mulighed for at tage en del af barslen nu også, så jeg tror i sidste ende bare det ville ende med, at børnene ville komme det før i institution. Min egen datter er startet i dagpleje som 6 mdr gammel, grundet presserende studie, hvilket jeg ikke mener hun tager skade af, men jeg synes det er ærgerligt for dem, som gerne vil beholde børnene hjemme i hele barselsperioden 

Anmeld Citér

26. januar 2019

Anonym

Absolut imod!

- og nu siger jeg det så bare, som det er; min mand tjener godt (det gør jeg nu også), vi ville dog sagtens kunne realisere, at han gik hjemme - men HAN VIL IKKE! Det lyder på alle, som om det er lønnedgangen, det afhænger af- men jeg tror bestemt også, at mange mænd ikke har interesse i det der ble/husholdning/dikke-dikke/babysvømning-ræs. Jeg var selv ved at dø i det, dog blev det bedre for hvert barn. Jeg er lykkelig for at have fået alle mine, mens der var selvbestemmelse, for den er indskrænket nu.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.