drabo skriver:
Nu er der jo op til 3 år til disse regler skal træde i kraft, hvilket netop giver mulighed for at mændene og kvinderne kan forhandle sig til bedre til bedre barselforhold i de kommende overenskomstforhandlinger - i mange mandefag har man systematisk valgt lønstigninger fremfor de mere bløde forbedringer som omsorgsdage og løn under barsel. Nu kan man sige der er kommet mere motivation for at vælge disse.
Noget andet som ingen nævner herinde er at der med forslaget også er vedtaget retten til 5 omsorgsdage (sikkert stadig uden løn), men det er dog også en forbedring for mange i forhold til sygdom i familien.
Og igen - mor kan sagtens holde lige så lang barsel som i dag, de sidste to måneder bliver så bare uden dagpenge - eller en lavere sats hele perioden. ( det er så bare penge man må indregne i babybudgettet - men hvis man ser på prisen på en vuggestueplads i forhold til hvad man får udbetalt på dagpenge - så er vi nede på et reelt tab på omkring 10-15.000 kr)
Og nu læste jeg lige en artikel om en advokat, der kun havde holdt 2 uger barsel efter sin fødsel, og tænk hvis mænd blev udsat for bare lidt af den samme fordømmelse, hvis de valgte ikke holde barsel. Der er stadig en enorm fortælling i samfundet idag om at hjemmet og børnene er noget kvinderne skal tage sig af (uanset, hvor meget vi bryster os af ligestilling) - og det er helt ok for en mand bare at sige "jeg gider sgu ikke børnene hele tiden - jeg trænger til en pause" og faktisk er en mand lidt en helt, hvis han putter en dag eller to om ugen og måske henter i daginstitution og leger med børnene 2 dage om ugen - mens piger opdrages til at tage ansvar og det forventes at mødre altid smider alt hvad de har i hænderne for at være der for deres børn. Bare se på i hvor mange hjem, selv der hvor far er meget med i opdragelsen, det stadig er mor der har styr på alle aftaler, lægger madplanerne og kan telefonnumrene på legekammeraterne. Om mændene er bedre til at give slip på ansvaret for hjemmet og prioritere sig selv eller kvinderne har sværere ved det, dels fordi mærker vægten af samfundets forventninger - godt spørgsmål - men synes faktisk at et signal om at barsel også er noget mænd har ret til er godt.
Så kan vi diskutere omkring de specielle situationer, hvor faren ikke er inde i billedet (eller to mødre)- men idag er jo også særregler for forskellige situationer, som ikke lige falder i den kendte mor, far og barn kategori.
Din beregning af det økonomiske tab passer ikke helt med virkelighedenn for hele familien. Det er korrekt, at moderen har et tab på 10-15.000 ved at holde 2 måneders ekstra barsel uden løn eller dagpenge, men for familien vil der komme et større tab, hvis far skal gå 2 måneder på dagpenge i stedet for løn. Hos os skal du ligge 30.000 oveni i tabt løn for far, når han skal 2 måneder på dagepenge i stedet for løn.
Man kan selvfølgelig argumentere for, at familierne kan nå at spare det op, når der nu er 3 år til de nye regler skal være på plads, men det kan være et væsentligt beløbe en enkelt familie skal finde med de nye regler. Vælger moderen ikke at tage 2 måneder uden dagpenge, er tabet selvfølgeligt mindre for familien, da hun så vil få løn i de 2 måneder, hun ellers i dag kunne have været på barsel på dagpenge.
Jeg kan ikke selv finde ud af, om jeg er for eller imod. I princippet er jeg imod tvang, men nu kommer jeg også fra en familie, hvor vi selv kan finde ud af at dele forældreorloven, så den tilgodeser begges ønsker og hele familiens behov, så her har manden ikke haft behov for hjælp for at tilkæmpe sig noget hverken i hjemmet eller arbejdspladsen.
Jeg kan godt se, at det andre steder kan være en hjælp, hvor manden ikke "får lov" af enten konen eller arbejdspladsen. Jeg ville dog foretrække, at mændene selv havde nosser nok til at kæmpe for disse ting uden at skulle have en lov i ryggen for at opnå et mål om mere barsel, så der også var plads til de familer, hvor det af den eller anden grund ikke fungerer, at manden tager 2 måneders barsel.
Jeg er spændt på, hvordan det kommer til at se ud om 3 år. Tal fra andre lande giver jeg ikke så meget for, da der kan være andre faktorer, der gør sig gældende for at tallene udvikler sig som de gør og derfor ikke vil have samme betydning i Danmark som f.eks. den noget længere barsel i Sverige.