Øremærket barsel -for/imod

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. januar 2019

Carina:-)

Abracadabra skriver:

Måske ville skilsmisseraten falde, hvis mænd og kvinder blev mere ligestillede i hjemmet...

Så stressen for begge parter der bliver tvunget til noget ingen af dem har lyst til skulle nedbringe skilsmisseraten? 

Hvis man går så meget op i ligestilling kan man jo bare dele den .

Det lyder som om får som Det er nu ikke kan holde barsel. Sådan er det jo netop ikke.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. januar 2019

Abracadabra

Carina:-) skriver:

Så stressen for begge parter der bliver tvunget til noget ingen af dem har lyst til skulle nedbringe skilsmisseraten? 

Hvis man går så meget op i ligestilling kan man jo bare dele den .

Det lyder som om får som Det er nu ikke kan holde barsel. Sådan er det jo netop ikke.

Jeg læser om og ser mange konflikter blandt forældre til små børn, der kunnes bedres ved at forældrene havde større forståelse for den andens opgaver - og med dét mener jeg, at det er sundt for parforholdet OG forældreskabet, at man tidligt vænner sig til ligeværdighed. 

Derudover tror jeg også, at det vil blive godt for arbejdsmarkedet, at yngre mænd og kvinder ligestilles mere i forhold til fravær ifm barsel. 

Anmeld Citér

27. januar 2019

Carina:-)

Abracadabra skriver:

Jeg læser om og ser mange konflikter blandt forældre til små børn, der kunnes bedres ved at forældrene havde større forståelse for den andens opgaver - og med dét mener jeg, at det er sundt for parforholdet OG forældreskabet, at man tidligt vænner sig til ligeværdighed. 

Derudover tror jeg også, at det vil blive godt for arbejdsmarkedet, at yngre mænd og kvinder ligestilles mere i forhold til fravær ifm barsel. 

Men hvorfor så ikke bare benytte sig af muligheden for at dele som den er nu.

Ved tvang giver det stress uvilje og irritation 

Og der skal vist mere end 2 mdr til at rette op på det hvis man har det så svært i ens parforhold pga manglende forståelse.

Anmeld Citér

27. januar 2019

Abracadabra

Men hvorfor så ikke bare benytte sig af muligheden for at dele som den er nu.

Ved tvang giver det stress uvilje og irritation 

Og der skal vist mere end 2 mdr til at rette op på det hvis man har det så svært i ens parforhold pga manglende forståelse.

Fordi mange mænd og mandearbejdspladser bevidst eller ubevidst modarbejder fædrebarsel. Derfor er lovgivningen så vigtig. 

Anmeld Citér

27. januar 2019

Sprit25

lineog4 skriver:

Men nogen har bare sat sig økonomisk så det ikke kan lade sig gøre. Da vi fx fik den første havde jeg ikke mere SU (ja jeg var lidt langsom) dvs. Vi levede stort set af min mands indkomst. Vi kunne ikke have levet af hans dagpenge to voksne og et barn - det havde så ikke betydet så meget for ds jeg skulle tilbage til studie og ingen indkomst (troede vi for troede ikke jeg kunne få de 12 klip for barsel når jeg ikke havde mere su), så var det hip som hap om jeg har på barsel eller ej. Men havde jeg nu haft SU som den gang var på den nette sum af 3400 om måneden før skat og intet ekstra når man var forsørger så havde vi på ingen måde kunne aige: penge betyder ikke noget, for vi havde færde udgifter der bille tangere vores indkomst og dermed to måneder uden penge til mad. 

Jeg kan se den store forskel for fædrene i mit erhverv og i min mands. Hos os hvor fædrene også får fuld løn i op til 6 måneder tager alle barsel, hos min mand hvor fædrene får dagpenge har jeg endnu til gode at høre om en der tog mere end de 14 dage. 

Derfor skal der med reglen også komme fornuftige forhold til mænd der tager barsel fx fuld løn og der skal tages lige løn for samme arbejde (og ikke kun i det offentlige og jo ulig løn er et faktum, har fx bekendt hvor hun tjener 10.000 mindre end sin mandlige kollega for samme arbejde og næsten samme ancinitet). 

Nu havde vi heller ikke ret meget mere end min mands løn. Men hvad så hvis manden mister sig job? Så er man jo stadig på skideren? 

Ja jeg håber virkelig mændene får forhandlet bedre barselsorlov! 

Anmeld Citér

27. januar 2019

lineog4

Sprit25 skriver:

Nu havde vi heller ikke ret meget mere end min mands løn. Men hvad så hvis manden mister sig job? Så er man jo stadig på skideren? 

Ja jeg håber virkelig mændene får forhandlet bedre barselsorlov! 

Ja så havde vi vitterlig været på skideren og nok måtte gå fra vores hjem (som var en lejet lejlighed) og flyttet hjem til min mor. Sådan er tingene en gang imellem og for nogle par og for dem er det ikke muligt at manden går på barsel på dagpenge uafhængigt af hvad andre tænker. Sådan kan livet falde ud fx som med os, hvor vores datter ikke var planlagt. Og så længe mænd tjener mere (statiatisk) og oftere er i fag, hvor der er dårligere barselsaftaler, så vil der være familier der så må fravælge de sidste 2 mnds barsel (vi havde stået der). 

Derfor ville jeg gerne man ikke bare sagde flotte ord om at mændene skal holde barsel, men også fandt pengene til ordentlige barselsaftaler.

Anmeld Citér

27. januar 2019

Abracadabra

lineog4 skriver:

Ja så havde vi vitterlig været på skideren og nok måtte gå fra vores hjem (som var en lejet lejlighed) og flyttet hjem til min mor. Sådan er tingene en gang imellem og for nogle par og for dem er det ikke muligt at manden går på barsel på dagpenge uafhængigt af hvad andre tænker. Sådan kan livet falde ud fx som med os, hvor vores datter ikke var planlagt. Og så længe mænd tjener mere (statiatisk) og oftere er i fag, hvor der er dårligere barselsaftaler, så vil der være familier der så må fravælge de sidste 2 mnds barsel (vi havde stået der). 

Derfor ville jeg gerne man ikke bare sagde flotte ord om at mændene skal holde barsel, men også fandt pengene til ordentlige barselsaftaler.

Men har vi ikke passeret det punkt, hvor kvinder generelt er højere uddannet end mænd i Danmark? Så ER det da sært, at mænd tjener mere... Eller måske ligger (noget af) forklaringen i den manglende ligestilling mht barsel! Nu bliver barsel noget, mændene har incitament til at kæmpe for. Ligesom at to lige kvalificerede kandidater til et job bliver mere ligestillede, fordi den unge kvinde ikke er en ligeså dårlig ‘deal’ som nu. 

Anmeld Citér

27. januar 2019

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Abracadabra skriver:

Men har vi ikke passeret det punkt, hvor kvinder generelt er højere uddannet end mænd i Danmark? Så ER det da sært, at mænd tjener mere... Eller måske ligger (noget af) forklaringen i den manglende ligestilling mht barsel! Nu bliver barsel noget, mændene har incitament til at kæmpe for. Ligesom at to lige kvalificerede kandidater til et job bliver mere ligestillede, fordi den unge kvinde ikke er en ligeså dårlig ‘deal’ som nu. 

Præcis! Det gør helt ondt i mit feministiske hjerte at læse, at kvinder i DK i almindelighed opfattes som så afhængige af mandens høje indtjening, at ligestilling på barselsområdet forekommer at være en umulighed.

Selvfølgelig er der familier, hvor det ser sådan ud. Men det bliver da netop et incitament til at tage ligestillingsdebatten op på alle områder og kæmpe for såvel ligeløn som (næsten) lige barselsforhold. 

Vore formødre, der kæmpede de store slag for kvinderettigheder, ville græde snot og dunke hovedet ind i væggen, hvis de så, at et argument imod barsel til mænd i 2019 lyder, at familierne er afhængige af mandens indtægt, eftersom han tjener mest. Tilmed i en tid, hvor vi har bedre muligheder end nogensinde før for at planlægge, hvornår vi får børn. 

(Ja, jeg har som studerende og mor været primært forsørget af min mand. Ja, jeg har oplevet, at præventionen svigtede, så jeg “pludselig” var gravid med nr. tre. Men skal det virkelig være “hvad nu hvis’erne”, vi sætter som forhindringer for at opnå ligestilling?) 

Anmeld Citér

27. januar 2019

*Toffee*

Mor og meget mere skriver:

Præcis! Det gør helt ondt i mit feministiske hjerte at læse, at kvinder i DK i almindelighed opfattes som så afhængige af mandens høje indtjening, at ligestilling på barselsområdet forekommer at være en umulighed.

Selvfølgelig er der familier, hvor det ser sådan ud. Men det bliver da netop et incitament til at tage ligestillingsdebatten op på alle områder og kæmpe for såvel ligeløn som (næsten) lige barselsforhold. 

Vore formødre, der kæmpede de store slag for kvinderettigheder, ville græde snot og dunke hovedet ind i væggen, hvis de så, at et argument imod barsel til mænd i 2019 lyder, at familierne er afhængige af mandens indtægt, eftersom han tjener mest. Tilmed i en tid, hvor vi har bedre muligheder end nogensinde før for at planlægge, hvornår vi får børn. 

(Ja, jeg har som studerende og mor været primært forsørget af min mand. Ja, jeg har oplevet, at præventionen svigtede, så jeg “pludselig” var gravid med nr. tre. Men skal det virkelig være “hvad nu hvis’erne”, vi sætter som forhindringer for at opnå ligestilling?) 

Jeg læser nu ikke at der er nogen der er imod barsel til mænd. Tværtimod! Men der er modstand imod at det skal være tvang og hvis manden trods tvang, ikke tager barsel, så kommer barnet to måneder tidligere i pasning. Det synes jeg er skævt. 

Der skal være ordentlige muligheder for at mænd kan tage barsel såfremt det er et ønske, men i sidste ende må det være hver enkelt familie,  der beslutter hvad der fungere bedst for dem.

Anmeld Citér

27. januar 2019

Stivdie

Der er rigtig mange der ikke ville kunne opretholde en deltidsamning med fuldtidsarbejde.  Både pga tiden væk men også pga manglende hvile .

Desuden kan man jo bare dele den nu hvis man har lyst. 

Så hvorfor tvinge det igennem og hvad med alle solomødrene? Det er bare ærgerligt for deres børn? 

Oh de små selvstændige?  Hvem skal træde ind for dem?  Det er også bare ærgerligt for deres børn? 

Ah, de fleste jeg kender der har opgivet deres delvise amning har altså gjort det længe inden de startede på arbejde... Og hvis det var sandt ville delvist ammende mødre så være nødt til at opgive amningen, når de selv startede på arbejde? 

Hvis amningen kører og er velfungerende frem til barnet er 8 mdr, så behøver det altså ikke være de 8 timers adskillelse, der ødelægger det. 

Min store pige var ørebarn, så fra hun var 9 mdr til hun var 1 år og 9 mdr, var hun vågen gennemsnitligt 8 gange hver nat, og jeg fuldtidsarbejdede. Det var det hårdeste jeg nogensinde har gjort, men det til trods blev hun ammet til hun var over 2 år.

Min lille pige er knap 15 mdr nu, og friammes når jeg er hjemme (= så meget som hun har lyst til), og det har virket fint på trods af, at jeg fuldtidsarbejder og min mand havde 8 ugers orlov.

Dét sagt, så er jeg heller ikke for en øremærkning, som den er lagt ud nu. Simpelthen fordi konsekvensen for en del børn vil være, at de skal tidligere i institution. For mig ville de to måneders øremærkning ideelt set skulle lægges i forlængelse af den eksisterende orlov, så vi netop lægger os tættere op af de svenske vilkår, der har noget længere barsel end her (mener det er 16 mdr og hvor der er 3 mdr øremærket til hver forælder samt resten til deling)  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.