Hvorfor IPads til børn under 5 år?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. december 2018

lineog4

Jeg er ikke teknologiforskrækket - kan se mange gode ting ved computer, Ipad, telefon osv. 

Men når det er skrevet bliver jeg lidt overrasket over, at vi ikke kan erkende hvad Ipaden er for mange børn og unge - det er i første omgang en skøn babysitter på samme måde som en halv time foran ramasjang. Børnene er optaget, de er glade og vi kan enten slappe af eller få lavet maden eller hvad det nu er vi skal. Så kan nogen mene det er mere lærerigt med en Ipad end med fjernsyn - det vil jeg så gerne stille spørgsmålstegn ved for ser mangelærerige børne/unge programmer på såvel ramasjang som ultra. 

Børn og unge bliver ikke klogere at spille memory på Ipad end i virkeligheden, de lærer ikke bedre engelsk ved at se youtube eller lave engelsk spil end de ville gøre hvis en voksen spillede et engelsk spil med dem eller talte med dem på engelsk. De bliver såmænd heller ikke dummere.... 

Hvad så med Ipad for børn under 5 år som jo egentlig var spørgsmålet? Jeg ville da ønske, at alle forældre havde tiden i hverdagen så de selv kunne spille memory, billedlotteri eller hvad ved jeg - for jeg tror på, at samspillet og hyggestunden giver langt mere end blot at lære. Men jeg er heller ikke naiv og har selv været en fortravlet småbarns mor - hold nu op hvor var det skønt at have en babysitter i form af en skærm - dog havde mine ikke en Ipad/tablet - eller jo vi havde en i familien fra den mellemste var 4 og der havde han et lær at læse spil, men de måtte kun bruge det. 

Jeg gad godt man kunne tale om det her på en måde hvor linjerne ikke var trukket skarpt op:

1. nej børn bliver ikke klogere fordi de bruger en Ipad

2. nej børn bliver ikke dummere eller voldsomt afhængige fordi de får lov at bruge en Ipad i 30 minutter en onsdag eftermiddag fordi mor og far er trætte og også skal have lavet aftensmad

Ipad/fjernsyn/telefon/computer er et stykke legetøj om man vil det, og ofte et hvor man garanteret ro som voksne på en anden måde end bilerne og biltæppet. 

Ville jeg give mine børn en Ipad når vi ude og på besøg - nope ikke med mindre jeg havde børn der var udfordrede på det at være i forsamlinger i længere eller kortere tid. Men det er fordi jeg ikke ser noget forkert i at lære at kede sig og selv finde på i den situation, og også fordi det ikke gør mig noget at flytte mig fra det voksne selskab og være legetante, spille kort, spille memory osv. så hvorfor skulle jeg dog ønske at pacificere dem med mere eller mindre lærerige apps.

youtube er hos os no go, når der ikke er en voksen der kontrollere - der er så meget lort på som kan fange og som jeg ikke synes de skal se- Og fx har vi lige fået advarsel om OME tv fordi voksne misbruger det og fx viser de onanerer, eller sågar har sex med meget små børn. Så her hjemme er internettet og surfe rundt noget jeg meget gerne vil være en del af...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. december 2018

Anonym trådstarter

Sprit25 skriver:

Den viser ikke at de opdrog dem IT frit, men med restrektioner. Ganske som alle forældre gør. 

Nu er forskellen også på Steves barn og mit barn at Steves børn var "gamle". Hans anden computer er opkaldt efter hans første datter. De er ikke på samme måde digitale indfødte som vores børn er og dermed ikke samme forhold til det. 

Min mand er kok, men derfor er min datter stadig kræsen. Bare fordi far er opfinder behøver børn ikke være det. Og mon ikke deres børn har Ipads idag

?????

Anmeld Citér

13. december 2018

Sprit25

Anonym skriver:

?????

?  

Anmeld Citér

13. december 2018

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Jeg er ikke teknologiforskrækket - kan se mange gode ting ved computer, Ipad, telefon osv. 

Men når det er skrevet bliver jeg lidt overrasket over, at vi ikke kan erkende hvad Ipaden er for mange børn og unge - det er i første omgang en skøn babysitter på samme måde som en halv time foran ramasjang. Børnene er optaget, de er glade og vi kan enten slappe af eller få lavet maden eller hvad det nu er vi skal. Så kan nogen mene det er mere lærerigt med en Ipad end med fjernsyn - det vil jeg så gerne stille spørgsmålstegn ved for ser mangelærerige børne/unge programmer på såvel ramasjang som ultra. 

Børn og unge bliver ikke klogere at spille memory på Ipad end i virkeligheden, de lærer ikke bedre engelsk ved at se youtube eller lave engelsk spil end de ville gøre hvis en voksen spillede et engelsk spil med dem eller talte med dem på engelsk. De bliver såmænd heller ikke dummere.... 

Hvad så med Ipad for børn under 5 år som jo egentlig var spørgsmålet? Jeg ville da ønske, at alle forældre havde tiden i hverdagen så de selv kunne spille memory, billedlotteri eller hvad ved jeg - for jeg tror på, at samspillet og hyggestunden giver langt mere end blot at lære. Men jeg er heller ikke naiv og har selv været en fortravlet småbarns mor - hold nu op hvor var det skønt at have en babysitter i form af en skærm - dog havde mine ikke en Ipad/tablet - eller jo vi havde en i familien fra den mellemste var 4 og der havde han et lær at læse spil, men de måtte kun bruge det. 

Jeg gad godt man kunne tale om det her på en måde hvor linjerne ikke var trukket skarpt op:

1. nej børn bliver ikke klogere fordi de bruger en Ipad

2. nej børn bliver ikke dummere eller voldsomt afhængige fordi de får lov at bruge en Ipad i 30 minutter en onsdag eftermiddag fordi mor og far er trætte og også skal have lavet aftensmad

Ipad/fjernsyn/telefon/computer er et stykke legetøj om man vil det, og ofte et hvor man garanteret ro som voksne på en anden måde end bilerne og biltæppet. 

Ville jeg give mine børn en Ipad når vi ude og på besøg - nope ikke med mindre jeg havde børn der var udfordrede på det at være i forsamlinger i længere eller kortere tid. Men det er fordi jeg ikke ser noget forkert i at lære at kede sig og selv finde på i den situation, og også fordi det ikke gør mig noget at flytte mig fra det voksne selskab og være legetante, spille kort, spille memory osv. så hvorfor skulle jeg dog ønske at pacificere dem med mere eller mindre lærerige apps.

youtube er hos os no go, når der ikke er en voksen der kontrollere - der er så meget lort på som kan fange og som jeg ikke synes de skal se- Og fx har vi lige fået advarsel om OME tv fordi voksne misbruger det og fx viser de onanerer, eller sågar har sex med meget små børn. Så her hjemme er internettet og surfe rundt noget jeg meget gerne vil være en del af...

Synes virkelig altid når jeg ser du har skrevet du er virkelig gode at formulere dig selv, og ikke svarer træls osv.

Jeg er enige med dig, iPads er ikke ondskaben selv, men alt med måde, men synes stadigvæk det skal holdes væk fra småbørn

det er 100% et god redskab i skoler osv. 

Anmeld Citér

13. december 2018

Anonym trådstarter

Boyz2 skriver:

Det er bare en diskussion vi har

Lige præcis 

Anmeld Citér

13. december 2018

Anonym trådstarter

FruStolpe skriver:

Nu har jeg ikke læst hele tråden.

Men jeg synes det er skræmmende at man som forældre i 2018 ikke har andre og bedre ting ar tage sig til, end at ytre sig belærende om hvordan andre gør. 

Vores børn på 4 og 8 har altid brugt IT. De har haft egen tablet fra de var 2 og nu har de hver deres telefon der jo kan det samme. Det er ikke spor skræmmende, med mindre vi som forældre gør til til det. 

Der er også forældre der lever på veganer kost med deres børn og børn der er det meste af deres vågne til i institutionen.  

Hvis ikke vi har større problemer i vores respektive liv, Ja så går det nok meget godt -trods alt 

Tror mig det kommer at være en stort problem i den vestlig verden 

Vores børn er prøve kaniner, og vi ser allerede på 8 år med IPads det går galt 

tror mig om 10 år er vi alle klogere, og der kommer at være direkte forbud på at børn skal ha iPads -

Det hedder en diskussion .... hvorfor er du ellers på baby.dk? 

Anmeld Citér

13. december 2018

Babilooo

Det er da lidt idiotisk at det altid skal trækkes sot Hvidt op..

mine børn få både slik og kage og sodavand - hverdag ... nej. Med måde - ja.

Sukker er også afhængighedsskabende..?

der er da ingen grund til at det skal være alt eller intet..? Det er da op til os forældre af sætte gode grænser. Og det er selvfølgelig ikke 4 timer om dagen. Du har jo heller ikke en Nikia går jeg ud fra. Men selvfølgelig skal man være opmærksom på tiden, der bruges.

Anmeld Citér

13. december 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Boyz2 skriver:

Min diskussion går på, at iPads kan være afhængighedsskabende, bl.a. Den lette tilgængigehed til spil, underholdning og information og den mulighed, at du kan tage den med hvor som helst.

min diskussion går også på, at jeg ikke mener, at børn under 5 år skal have adgang til spil på en ipad, idet det kan være afhængighedsskabende bl.a. fordi spil udløser dorphminer ca. Hver 2. 3. Minut og det kan børn blive afhængige af. Ikke spillet som sådan, men dorphmine hittet. Det kan bevirke, at børn på kort sigt bliver vant til hurtig tilfredsstillelse ved et dorphmin hit og på lang sigt får svært ved udholdenhed og koncentration. Herudover lærer det børn, at hvis du fejler, får du altid en chance til, hvilket ikke altid er en mulighed i det virkelige liv.

Sex, slik, alkohol osv udløser også dorphminer. Sex og alkohol har børn ikke tilgang til og de fleste voksne forsøger også at begrænse mængden af slik hos deres børn til fx. kun i weekenden.

Børns hjerne udvikles meget hurtigt mellem 0-3 år og her lægges et permanent fundament for den videre hjerneudvikling. For at børns hjerneudvikling i disse år kan udvikles normalt, har den brug for stimulans udefra og denne stimulans kan ikke findes i iPads overhovedet. Når et barn bliver stimuleret for meget digitalt og ikke fra den virkelige verden, bliver han/huns udvikling tilbageholdt.

Og jeg siger at det er forældrenes ansvar. 

Et barns udvikling bliver ikke ødelagt fordi et barn sidder 10 minutter og ser lidt tegnefilm. 

Sjovt jeg har set den anden udvikling, at børn er utrolig kloge, og lære ting hurtigere end jeg gjorde som barn. 

Alt det du nævner, kan man ændre, igen ved at have regler for forbruget. 

Anmeld Citér

13. december 2018

lineog4

Anonym skriver:

Synes virkelig altid når jeg ser du har skrevet du er virkelig gode at formulere dig selv, og ikke svarer træls osv.

Jeg er enige med dig, iPads er ikke ondskaben selv, men alt med måde, men synes stadigvæk det skal holdes væk fra småbørn

det er 100% et god redskab i skoler osv. 

Jeg tænker man altid skal være kritisk og det gælder begge sider i debatten - man skal ikke bare æde Ipadens fortræffeligheder råt, men sørme heller ikke undersøgelser der viser, at Ipad er dårligt partout. 

I det videnssamfund som vi lever i, er det vigtigt at være kritisk også når det kommer til alt det som kaldes videnskabeligt. 

Jeg ville formodentlig ikke selv give mine børn en Ipad/tablet - de har stadig ikke en - vi har en i familien (som er 7 år gammel), både min mand og jeg har vores til arbejdsbrug som børnene ikke bruger, og den yngste (8 år) har en fra skolen, hvor der er et max i vores familie på 5 spil. Det er ikke fordi jeg er bange for den, men fordi jeg ikke kan se begrundelsen for et fjernsyn er her hjemme lige så god babysitter 

Vi har også en del begrænsninger på diverse spilkoncoller (og for mig er Ipad en spilkoncol på linje med PlayStation og Nintendo) fordi de ellers kan æde den kvalitetstid vi forsøger at have som familie. Men fx lige nu er min yngste kommet hjem, jeg hjælper med problemregnings aflevering til min store datter i 9. klasse (og har derfor også tid til computer og baby.dk), og derfor får den yngste lov at se fjernsyn - alene af den grund, at jeg så kan have fokus på matematik.... Og jeg erkender det gerne - jeg bruger fjernsynet som babysitter, men havde da været skønt, at jeg som en anden blæksprutte og multitasker kunne være super god matematiktutor mens jeg spillede ludo med sønnen, men det kan jeg ikke efter en arbejdsdag hvor jeg også har haft børn og stemmer i hovedet hele dagen...

Og ja Ipad kan være et godt redskab i skolen, men det er bog, papir, klodser, billedlotteri, ludo med ord og meget andet også. Der er intet forksning der viser, at eleverne bliver klogere ved at indføre digitale devices - faktisk er der en del der tyder på, at eleverne husker mindre af det de læser på ipad end i en bog.

Anmeld Citér

13. december 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Tror mig det kommer at være en stort problem i den vestlig verden 

Vores børn er prøve kaniner, og vi ser allerede på 8 år med IPads det går galt 

tror mig om 10 år er vi alle klogere, og der kommer at være direkte forbud på at børn skal ha iPads -

Det hedder en diskussion .... hvorfor er du ellers på baby.dk? 

Hvorfor er du sikker på at børn får forbud? 

Hvorfor sidder man og skræmmer sig selv med så mange ting? Ja, det er ikke sundt at sidde flere timer som et lille barn, men ligefrem at sende en skræmme kampagne i gang, over HVORFOR børn under 5 skal have en ipad i x antal minutter.? At det er farligt, deres hjerne "Krymper", deres udvikling forsvinder... Hvad er det præcis du vil med ? 

En nitendo DS har reddet MANGE familieting og ture, fordi jeg har en nevø der har sine problemer. Han ville IKKE kunne sidde og slappe af med at tegne, så der fik han den til at slappe af(Og så vil I sige, Hvad havde I gjort i gamle dage???? Ja, det er et mysterium, og det er ikke vigtigt, for det er sådan tingene er i dag) 

Ja, der er børn og unge der er afhængige, men der er LIGESÅ mange voksne, hvordan forklarer du det? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.