Jeg er ikke teknologiforskrækket - kan se mange gode ting ved computer, Ipad, telefon osv.
Men når det er skrevet bliver jeg lidt overrasket over, at vi ikke kan erkende hvad Ipaden er for mange børn og unge - det er i første omgang en skøn babysitter på samme måde som en halv time foran ramasjang. Børnene er optaget, de er glade og vi kan enten slappe af eller få lavet maden eller hvad det nu er vi skal. Så kan nogen mene det er mere lærerigt med en Ipad end med fjernsyn - det vil jeg så gerne stille spørgsmålstegn ved for ser mangelærerige børne/unge programmer på såvel ramasjang som ultra.
Børn og unge bliver ikke klogere at spille memory på Ipad end i virkeligheden, de lærer ikke bedre engelsk ved at se youtube eller lave engelsk spil end de ville gøre hvis en voksen spillede et engelsk spil med dem eller talte med dem på engelsk. De bliver såmænd heller ikke dummere....
Hvad så med Ipad for børn under 5 år som jo egentlig var spørgsmålet? Jeg ville da ønske, at alle forældre havde tiden i hverdagen så de selv kunne spille memory, billedlotteri eller hvad ved jeg - for jeg tror på, at samspillet og hyggestunden giver langt mere end blot at lære. Men jeg er heller ikke naiv og har selv været en fortravlet småbarns mor - hold nu op hvor var det skønt at have en babysitter i form af en skærm - dog havde mine ikke en Ipad/tablet - eller jo vi havde en i familien fra den mellemste var 4 og der havde han et lær at læse spil, men de måtte kun bruge det.
Jeg gad godt man kunne tale om det her på en måde hvor linjerne ikke var trukket skarpt op:
1. nej børn bliver ikke klogere fordi de bruger en Ipad
2. nej børn bliver ikke dummere eller voldsomt afhængige fordi de får lov at bruge en Ipad i 30 minutter en onsdag eftermiddag fordi mor og far er trætte og også skal have lavet aftensmad
Ipad/fjernsyn/telefon/computer er et stykke legetøj om man vil det, og ofte et hvor man garanteret ro som voksne på en anden måde end bilerne og biltæppet.
Ville jeg give mine børn en Ipad når vi ude og på besøg - nope ikke med mindre jeg havde børn der var udfordrede på det at være i forsamlinger i længere eller kortere tid. Men det er fordi jeg ikke ser noget forkert i at lære at kede sig og selv finde på i den situation, og også fordi det ikke gør mig noget at flytte mig fra det voksne selskab og være legetante, spille kort, spille memory osv. så hvorfor skulle jeg dog ønske at pacificere dem med mere eller mindre lærerige apps.
youtube er hos os no go, når der ikke er en voksen der kontrollere - der er så meget lort på som kan fange og som jeg ikke synes de skal se- Og fx har vi lige fået advarsel om OME tv fordi voksne misbruger det og fx viser de onanerer, eller sågar har sex med meget små børn. Så her hjemme er internettet og surfe rundt noget jeg meget gerne vil være en del af...