Hvorfor IPads til børn under 5 år?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. december 2018

Boyz2

Profilbillede for Boyz2

Jeg er helt på linje med dig - der er en del børn der har mere engelsk end vi havde da vi startede i skole. Men desværre er der også en del børn der kommer i skole og har et langt mindre ordforråd end de bare havde for 10 år siden - så det er ikke sort/hvidt, og der er fordele og ulemper ved alt. 

Der var også virkelig mange kvikke unge mennesker på gymnasiet for 20 år siden.

For mig er verden ikke sort/hvid og min holdning til Ipad/tablet er heller ikke sort/hvid - mine egne unger har begrænsninger, men jeg ville jo også lave en begrænsning hvis de fx spillede yoyo i 7 timer om dagen eller stod på hovedet (der er så også en fysisk begrænsning).

For mig er det bare forkert at sætte verden så skarpt op, og nej man bliver ikke klogere af Ipad, og nej man bliver ikke dummere af Ipad. og det kunne være skønt, at man hverken argumenterede med:

- hvordan kan du dog lade dit barn sidde og blive afhængig af en Ipad...

- hvordan kan du dog undlade at lære dit barn at bruge en IPad, så bliver de sat helt af og ikke lige så kloge som de andre...

Jeg er til dels enig. Min holdning er dog ret sort / hvid mht iPads til børn under 5 år.

Jeg begrunder min holdning, med undersøgelser jeg har gjort og som jeg mener er korrekte (måske bliver jeg klogere på et senere tidspunkt 

jeg forsøger at argumentere for min holdning - ikke at dømme og jeg føler heller ikke, at der er nogen der dømmer mig i denne diskution.

Jeg mener heller ikke, at man er en dårlig forældre, fordi man giver sit barn under 5 år en ipad.  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. december 2018

Soonmom

Min dreng på knap 3 får lov at bruge FAMILIENS ipad en gang i mellem, men der kan gå uger imellem.

Han får ikke sin egen endnu og der går forhåbentlig mange år endnu (tænker så længe han går i børnehave er det ikke nødvendigt, så må vi se når han engang starter i skole) 

Anmeld Citér

13. december 2018

lineog4

Boyz2 skriver:

Jeg er til dels enig. Min holdning er dog ret sort / hvid mht iPads til børn under 5 år.

Jeg begrunder min holdning, med undersøgelser jeg har gjort og som jeg mener er korrekte (måske bliver jeg klogere på et senere tidspunkt 

jeg forsøger at argumentere for min holdning - ikke at dømme og jeg føler heller ikke, at der er nogen der dømmer mig i denne diskution.

Jeg mener heller ikke, at man er en dårlig forældre, fordi man giver sit barn under 5 år en ipad.  

Jeg har også principper, jeg er også sort/hvid om nogle ting (og spilelkoncoller) hører faktisk under en af de ting hvor jeg er tæt på sort/hvid (og langt mere på linje med dig end det kommer frem). Men jeg ved også at mine principper ikke er sandheden nødvendigvis og jeg skal ikke pådutte dem andre, men meget gerne spille djævlens advokat, meget gerne udfordre og provokere, men jeg har ikke sandheden (selvom jeg selv synes det ).

Anmeld Citér

13. december 2018

Boyz2

Profilbillede for Boyz2
Tjullehej skriver:

Men hvad er problemet med af de ser på en skærm på en lang flyrejse og så forstyrre andre mindre og sikkert hygger sig væsentlig mere.

undskyld hvis jeg ikke fatter hvorfor man er så firkantet i sit syn - det er ikke narko...?

Her tror jeg faktisk, det var fordi vi ikke havde en Ipad. De så filmene i flyet. Jeg har faktisk ikke nogen begrundelse for, at de som små (nu har de) ikke havde ipad med på fly/bilture, andet end vi ikke havde en.

Min datter havde heller ikke ipad med i sommers, da vi også rejste langt og det var udelukkende fordi, hun ikke har en. Hun så film i flyet og det måtte hun også have gjort, hvis hun havde haft en ipad. 

Det er nok ipad spil til små børn og det at have ipad med rundt, som jeg har en udfordring med. Jeg kan dog godt se det praktiske i det. Vi har ude med min veninde i tirsdags og da de små blev trætte, så satte hun noget på sin iPhone, som de kunne se, hvilket gav os 30 minutters længere cafe tid hvilket sgu egentligt var meget rart

Anmeld Citér

13. december 2018

Boyz2

Profilbillede for Boyz2
lineog4 skriver:

Jeg har også principper, jeg er også sort/hvid om nogle ting (og spilelkoncoller) hører faktisk under en af de ting hvor jeg er tæt på sort/hvid (og langt mere på linje med dig end det kommer frem). Men jeg ved også at mine principper ikke er sandheden nødvendigvis og jeg skal ikke pådutte dem andre, men meget gerne spille djævlens advokat, meget gerne udfordre og provokere, men jeg har ikke sandheden (selvom jeg selv synes det ).

Hahahahahaha det er ligesom mig jeg er heller ikke så firkantet, der er aldrig en regel uden en undtagelse.

Og ligesom dig er det mere spil og spillekonsoller, jeg har en udfordring med og ipad i det omfang at det bliver slæbt med overalt og ukritisk sat på.

Jeg oplever, at især i drenge sammenhænge, går tiden med at spille og ikke lege.

Anmeld Citér

13. december 2018

lineog4

Boyz2 skriver:

Her tror jeg faktisk, det var fordi vi ikke havde en Ipad. De så filmene i flyet. Jeg har faktisk ikke nogen begrundelse for, at de som små (nu har de) ikke havde ipad med på fly/bilture, andet end vi ikke havde en.

Min datter havde heller ikke ipad med i sommers, da vi også rejste langt og det var udelukkende fordi, hun ikke har en. Hun så film i flyet og det måtte hun også have gjort, hvis hun havde haft en ipad. 

Det er nok ipad spil til små børn og det at have ipad med rundt, som jeg har en udfordring med. Jeg kan dog godt se det praktiske i det. Vi har ude med min veninde i tirsdags og da de små blev trætte, så satte hun noget på sin iPhone, som de kunne se, hvilket gav os 30 minutters længere cafe tid hvilket sgu egentligt var meget rart

Mine unger havde heller ikke IPad eller lignende med da vi tog til Thailand i sommers. De måtte gerne se film på flyet - begrundelsen for ikke at have iPad og lignende med var at se ikke skulle bruges på ferien så hvorfor dog skæve dem med rundt i 4 uger bare for at have dem til flyveturen.

De har dem aldrig med på ferien, så har vi heller ikke dem at passe på -  nu har de så heller ikke en hver.

Anmeld Citér

13. december 2018

lineog4

Boyz2 skriver:

Hahahahahaha det er ligesom mig jeg er heller ikke så firkantet, der er aldrig en regel uden en undtagelse.

Og ligesom dig er det mere spil og spillekonsoller, jeg har en udfordring med og ipad i det omfang at det bliver slæbt med overalt og ukritisk sat på.

Jeg oplever, at især i drenge sammenhænge, går tiden med at spille og ikke lege.

Jeg Har en stor pige på 15 og har aldrig haft behov for at sætte begrænsninger på alle firkanter.

Men med drengene er det nødvendigt og så har vi begrænsninger, for det er os voksne opgave at guide og bestemme som en hjælp. Tilgengæld bruger jeg det fx aldrig som straf, tager aldrig spilletid fra dem.

Og jeg elsker regler fordi jeg elsker at bryde dem 

Anmeld Citér

13. december 2018

FruStolpe

Anonym skriver:

Tror mig det kommer at være en stort problem i den vestlig verden 

Vores børn er prøve kaniner, og vi ser allerede på 8 år med IPads det går galt 

tror mig om 10 år er vi alle klogere, og der kommer at være direkte forbud på at børn skal ha iPads -

Det hedder en diskussion .... hvorfor er du ellers på baby.dk? 

Men når man er så låst i sine holdninger som du er, så giver en diskussion ingen mening. 

Det bliver blot til en gang "jeg har ret, og det har du ikke" pladder.

Der er, for at blive ved emnet masser af forskning både for og imod. Det er an på de øjne der ser. 

Men jeg giver dig på ingen måde ret i at det er eller bliver et kæmpe problem. Teknologi er kommet for at blive. Der kommer kun mere af det. 

Det er helt an på hvad man som forældre gær det til. 

Hvis man lever efter "alt med måde" princippet, så går verden nok ikke under af at de ser en tegnefilm eller spiller et spil. og hvis du er bange for at lyden "belønner" dem, så sluk da for den -så er det ikke værre... 

Anmeld Citér

13. december 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg er nu ikke så skræmt  

Jeg synes ikke små børn skal hsve en ipad de egenrådigt bestemmer over brugen af, men det synes jeg nu heller ikke en 10årig skal. 

Det må være de voksnes ansvar at lære ungerne om fornuftig brug. Ligesom alt andet. Jeg siger fx også nej til tv hvis mine ikke er trætte .så kan de lige så godt bruge deres krop og  hoveder og finde på en leg eller vi kan spille et spil sammen. 

Jeg købte 2 iPads sidste sommer. En til min dreng der skulle starte i skole hvor skolen havde sagt de brugte dem lidt af og til, og en til mig selv, til fælles brug hjemme .den mindste var 3år der

Bliver de brugt hjemme? Ja. Hvor tit? 1 time fordelt over ugen maks vil jeg tro. 

Vi kunne sagtens undvære. Men derfor er jeg absolut heller ikke skræmt over de bsgsider der kan være, fordi mine unger viste sig ikke at være særlig  sygeligt tiltrukket af denne her dims, som man ellers altid hører om. I perioder bruger de dem mere end sndre, både til spil og tv men i lange perioder ligger de sltså bare og samler støv. 

iPad medtages ALDRIG til sociale arrangementer eller lign og de skal eddermaneme være udkørte før vi tænder for en tegnefilm på tv eller telefon når vi er sammen med andre mennesker. 

Jeg kan ikke se hvorfor man skulle forbyde at ens barn brugte en iPad til det ene eller andet i begrænsede mængder af tid. Men omvendt synes jeg heller ikke man behøver anskaffe en iPad til sit lille barn. Men hvis familien har en til fælles brug (som mor og far har købt til dem selv som udgangspunkt fx) ville jeg ikke være hysterisk omkring at mit barn ikke måtte bruge den af og til. Slet ikke. 

Anmeld Citér

13. december 2018

Miti's mama

jeg er enig i at det ikke skal være noget der sker flere timer om dagen, og ville heller ikke selv give til familie arrangementer når der er børn at lege med osv. Meeen det med afhængigheden kan skam også bruges positivt...

... hvis du helt fjerner ipad, slik eller andet der er 'spændende' og ikke lærer barnet at nyde det med måde, så er der meget større sandsynlighed for afhængighed eller have et skævt forhold til det senere. Min datter bliver rigtig hurtigt afhængig af en iPad, og reagerer meget voldsomt når man tager den (hun er 4). Så i stedet, ca 1 gang om ugen, får hun den og får at vide at hun kan se youtube (hun gider ikke spil) i én time. Når der er 10 min igen siger jeg til, og igen når der er 5 min. Efter en del øvelse, har hun lært at stoppe selv, og helt uden brok. Så går hun bare hen og finder en bog, tegne redskaber eller noget andet i stedet. Tror det er meget sundere end at deprivere det helt. Hun skal jo få det hos kammerater osv når hun bliver ældre, så vil hellere at hun lærer at styre det nu.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.