Hvorfor IPads til børn under 5 år?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. december 2018

Boyz2

Profilbillede for Boyz2
BAE skriver:

Og jeg siger at det er forældrenes ansvar. 

Et barns udvikling bliver ikke ødelagt fordi et barn sidder 10 minutter og ser lidt tegnefilm. 

Sjovt jeg har set den anden udvikling, at børn er utrolig kloge, og lære ting hurtigere end jeg gjorde som barn. 

Alt det du nævner, kan man ændre, igen ved at have regler for forbruget. 

Enig - det er forældrene, der skal sætte grænserne (i det omfang de mener er korrekt) og det er også derfor vi har dissucionen på et forældre forum. 

Selvfølgelig tager børn ikke skade af 10 minutters tegnefilm, min datter ser også tegnefilm.

jeg synes så bare ikke, at ipad spil skal introdukseres til børn under 5 år og min datter får heller ikke lov til at have en ipad (eller låne vores iPhone) med uden for huset fx. Til fest, resturant eller bilture og flyveture (heller ikke lange). 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. december 2018

lineog4

BAE skriver:

Og jeg siger at det er forældrenes ansvar. 

Et barns udvikling bliver ikke ødelagt fordi et barn sidder 10 minutter og ser lidt tegnefilm. 

Sjovt jeg har set den anden udvikling, at børn er utrolig kloge, og lære ting hurtigere end jeg gjorde som barn. 

Alt det du nævner, kan man ændre, igen ved at have regler for forbruget. 

Jeg oplever ikke børn er blevet klogere generelt - egentlig oplever jeg desværre flere børn der starter i skolen med mindre ordforråd end tidligere... Det er ikke Ipadens skyld overhovedet, men en masse faktorer lagt sammen.

Jeg oplever heller ikke at børn er blevet mindre kloge generelt.

Jeg oplever de kan ting jeg ikke kunne, men jeg kunne ting de ikke kunne - og sådan er udvikling. Fx kunne jeg langt flere kabaler, jeg kunne flere kortspil, jeg læste langt flere bøger end mine egne børn (jeg havde jo ligesom ikke et fjernsyn der kunne give mig de gode historier, så det gjorde bøgerne) - jeg tror mit engelsk var ringere, jeg anede intet om at google og skulle jeg slå noget op så var det i et fysisk leksikon, så det med alfabetisk rækkefølge var enormt vigtigt...

Så summa sumarum - jeg ser skønne og dygtige børn præcis som for 20 år siden 

Anmeld Citér

13. december 2018

Sprit25

Anonym skriver:

Ja, Steve Jobs var kendt for at være en røvhul - 

Det handler om penge penge penge - 

De er fuldstændig ligeglad med alle andre end sig selv 

Hvergang man laver et nyt produkter er der en masse trials og de har viste noget negative som de selvfølge ikke deler med omverden. 

Denne artikel er gode - 

https://www.google.dk/amp/s/amp.businessinsider.com/silicon-valley-parents-raising-their-kids-tech-free-red-flag-2018-2

Du tager altså helt fejl af Steve. 

Manden havde en formue ja, men kun den 39 rigeste da han døde. 

Han boede minimalistisk og var faktisk ligeglad med sine penge. Ja han var hård og ja han kunmr tiltider være modbydelig! Men han ændrede altså verden. Bule for bule! 

Jeg indrømmer: jeg er fan af manden. Han har ændret vores verden! 

Anmeld Citér

13. december 2018

Boyz2

Profilbillede for Boyz2
Tjullehej skriver:

Det er da lidt idiotisk at det altid skal trækkes sot Hvidt op..

mine børn få både slik og kage og sodavand - hverdag ... nej. Med måde - ja.

Sukker er også afhængighedsskabende..?

der er da ingen grund til at det skal være alt eller intet..? Det er da op til os forældre af sætte gode grænser. Og det er selvfølgelig ikke 4 timer om dagen. Du har jo heller ikke en Nikia går jeg ud fra. Men selvfølgelig skal man være opmærksom på tiden, der bruges.

For mig er det faktisk sort / Hvidt.

Mine børn har aldrig haft en ipad før efter de blev 5 år. Dvs. Vi har aldrig haft ipad eller iPhone til at underholde børnene på resturant, til fester, på bilture eller lange flyture (heller ikke da vi fløj til Japan med to små drenge på 4 og 5 år og ja det var fanme en lang tur). 

De har dog set tv hjemme, men kun Byggemand BOB og Postmand Per eller sigurd og lille nørd, hr. Skæg osv. Vi har også haft restriktioner på ramasjang og bestemte tegnefilm.

Anmeld Citér

13. december 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
lineog4 skriver:

Jeg oplever ikke børn er blevet klogere generelt - egentlig oplever jeg desværre flere børn der starter i skolen med mindre ordforråd end tidligere... Det er ikke Ipadens skyld overhovedet, men en masse faktorer lagt sammen.

Jeg oplever heller ikke at børn er blevet mindre kloge generelt.

Jeg oplever de kan ting jeg ikke kunne, men jeg kunne ting de ikke kunne - og sådan er udvikling. Fx kunne jeg langt flere kabaler, jeg kunne flere kortspil, jeg læste langt flere bøger end mine egne børn (jeg havde jo ligesom ikke et fjernsyn der kunne give mig de gode historier, så det gjorde bøgerne) - jeg tror mit engelsk var ringere, jeg anede intet om at google og skulle jeg slå noget op så var det i et fysisk leksikon, så det med alfabetisk rækkefølge var enormt vigtigt...

Så summa sumarum - jeg ser skønne og dygtige børn præcis som for 20 år siden 

Jeg siger ikke at klogskab kommer kun fra Ipad, men jeg oplever mange børn der kan mere engelsk før de starter i skole end jeg gjorde. Og der er virkelig nogle kvikke unge mennesker på gymnasium. De kan virkelig stille spørgsmål, og komme med argumenter. 

Det er et svært emne at diskutere, for nogen vil opleve at deres børn lære mere og hurtigere(klogere) og andre vil opleve noget andet. 

Ja, man lære af alt, ipad, verden, andre mennesker og sådan noget. 

Jeg oplever sagtens at computer/Mobil/tablet sagtens kan ligges væk, og der bliver spillet kort, der bliver tegnet(og der er faktisk rigtig mange der skriver i notesbøger frem for computer) 

Men igen, ja det er et svært emne, for du kan lave så, så mange studier og sådan, men det er bare forskelligt og sådan vil det altid være. De kan være gode og de kan være dårlige, men lige frem at komme med den her skræmme kampagne synes jeg er for meget. 

Nej, jeg vil ikke give mine børn en tablet, men de må gerne spille på min eller min mobil, også selvom at de er under 5 år. (youtube, ikke uden voksen) 

Anmeld Citér

13. december 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Boyz2 skriver:

Enig - det er forældrene, der skal sætte grænserne (i det omfang de mener er korrekt) og det er også derfor vi har dissucionen på et forældre forum. 

Selvfølgelig tager børn ikke skade af 10 minutters tegnefilm, min datter ser også tegnefilm.

jeg synes så bare ikke, at ipad spil skal introdukseres til børn under 5 år og min datter får heller ikke lov til at have en ipad (eller låne vores iPhone) med uden for huset fx. Til fest, resturant eller bilture og flyveture (heller ikke lange). 

Nej, de skal ikke sidde med næsen i tablet under hele barnedåben, det har vi heldigvis heller ikke oplevet, vi kan sagtens lege, og have det sjovt. (de er 5 år, 11, 15 og 16) 

Om man tager den med ud, pas. 
Jeg har kendt en dreng, der ikke kunne spise uden en mobil foran sig(de havde brugt den, fordi han brækkede sig hver gang han spiste til han var 1½ år) så det var for at distrahere ham, så han spiste. Og de kunne ikke køre 10 minutter uden at der skulle køre en film) Det er trist og det var fordi forældrene tog den lette løsning. 

Men jeg vil ikke sige at mit barn ikke ville få lov til at låne min mobil, når vi var ude, men ville ikke bare give den, bare fordi.. For det er der ingen grund til, legetøj er lige så godt 

Anmeld Citér

13. december 2018

Boyz2

Profilbillede for Boyz2

Hvorfor er du sikker på at børn får forbud? 

Hvorfor sidder man og skræmmer sig selv med så mange ting? Ja, det er ikke sundt at sidde flere timer som et lille barn, men ligefrem at sende en skræmme kampagne i gang, over HVORFOR børn under 5 skal have en ipad i x antal minutter.? At det er farligt, deres hjerne "Krymper", deres udvikling forsvinder... Hvad er det præcis du vil med ? 

En nitendo DS har reddet MANGE familieting og ture, fordi jeg har en nevø der har sine problemer. Han ville IKKE kunne sidde og slappe af med at tegne, så der fik han den til at slappe af(Og så vil I sige, Hvad havde I gjort i gamle dage???? Ja, det er et mysterium, og det er ikke vigtigt, for det er sådan tingene er i dag) 

Ja, der er børn og unge der er afhængige, men der er LIGESÅ mange voksne, hvordan forklarer du det? 

Men det er ikke en skræmmekampagne.

jeg fortæller min holdning og kommer med argumenter, jeg mener bakker den op. Andre kommer med deres holdninger og argumenter der bakker dem op.

Du har din holdning, udfra de undersøgelser du har læst i forbindelse med, at du har taget stilling til iPads til små børn. Du skal ikke lade dig skræmme af min eller andres holdning, du skal tro på de undersøgelser som du har læst og som du mener er det rigtige for dine børn.

Anmeld Citér

13. december 2018

lineog4

BAE skriver:

Jeg siger ikke at klogskab kommer kun fra Ipad, men jeg oplever mange børn der kan mere engelsk før de starter i skole end jeg gjorde. Og der er virkelig nogle kvikke unge mennesker på gymnasium. De kan virkelig stille spørgsmål, og komme med argumenter. 

Det er et svært emne at diskutere, for nogen vil opleve at deres børn lære mere og hurtigere(klogere) og andre vil opleve noget andet. 

Ja, man lære af alt, ipad, verden, andre mennesker og sådan noget. 

Jeg oplever sagtens at computer/Mobil/tablet sagtens kan ligges væk, og der bliver spillet kort, der bliver tegnet(og der er faktisk rigtig mange der skriver i notesbøger frem for computer) 

Men igen, ja det er et svært emne, for du kan lave så, så mange studier og sådan, men det er bare forskelligt og sådan vil det altid være. De kan være gode og de kan være dårlige, men lige frem at komme med den her skræmme kampagne synes jeg er for meget. 

Nej, jeg vil ikke give mine børn en tablet, men de må gerne spille på min eller min mobil, også selvom at de er under 5 år. (youtube, ikke uden voksen) 

Jeg er helt på linje med dig - der er en del børn der har mere engelsk end vi havde da vi startede i skole. Men desværre er der også en del børn der kommer i skole og har et langt mindre ordforråd end de bare havde for 10 år siden - så det er ikke sort/hvidt, og der er fordele og ulemper ved alt. 

Der var også virkelig mange kvikke unge mennesker på gymnasiet for 20 år siden.

For mig er verden ikke sort/hvid og min holdning til Ipad/tablet er heller ikke sort/hvid - mine egne unger har begrænsninger, men jeg ville jo også lave en begrænsning hvis de fx spillede yoyo i 7 timer om dagen eller stod på hovedet (der er så også en fysisk begrænsning).

For mig er det bare forkert at sætte verden så skarpt op, og nej man bliver ikke klogere af Ipad, og nej man bliver ikke dummere af Ipad. og det kunne være skønt, at man hverken argumenterede med:

- hvordan kan du dog lade dit barn sidde og blive afhængig af en Ipad...

- hvordan kan du dog undlade at lære dit barn at bruge en IPad, så bliver de sat helt af og ikke lige så kloge som de andre...

Anmeld Citér

13. december 2018

Babilooo

Boyz2 skriver:

For mig er det faktisk sort / Hvidt.

Mine børn har aldrig haft en ipad før efter de blev 5 år. Dvs. Vi har aldrig haft ipad eller iPhone til at underholde børnene på resturant, til fester, på bilture eller lange flyture (heller ikke da vi fløj til Japan med to små drenge på 4 og 5 år og ja det var fanme en lang tur). 

De har dog set tv hjemme, men kun Byggemand BOB og Postmand Per eller sigurd og lille nørd, hr. Skæg osv. Vi har også haft restriktioner på ramasjang og bestemte tegnefilm.

Men hvad er problemet med af de ser på en skærm på en lang flyrejse og så forstyrre andre mindre og sikkert hygger sig væsentlig mere.

undskyld hvis jeg ikke fatter hvorfor man er så firkantet i sit syn - det er ikke narko...?

Anmeld Citér

13. december 2018

Anonym

Mit barn har haft ipad (det sidste halve år en anden tablet, men hvem går op i det) siden det var ca halvandet. Til frit brug når vi er hjemme. Barnet spiller spil, ser Netflix, bruger ramasjanappen, youtube og alt muligt andet. Der kan snildt gå dage mellem den er i brug, men andre gange (som eks en mega sløv efterårssøndag hvor ingen i huset har energi ril noget) er den i brug flere timer hen over dagen. 

Og det synes jeg faktisk er okay. Barnet udviklet sig helt normalt, taler, tæller, leger, hopper og danser som alle andre. Det bedste barnet ved er at være sammen med sine venner. Barnet har modsat lov til at “trække sig” når vi er hjemme og spille/se tablet. Med det program vi som almindelig dansk familie med fuldtidsjob, gymnastik, ridning og alt muligt andet holder os, så bebrejder jeg dælme ikke barnet. Når det sidder med ipaden, kobler det af. Ligesom det andre dage gør når det sidder med en bog eller leger med en barbiedukke. Hver ting til sin tid

og nej, vi har aldrig haft ipad, telefon eller andet med til familiefester mv som underholdning. Der må barnet lege med de andre børn. MEN er barnet det eneste barn blandt en hel flok voksne, så ja, så kan jeg godt lade det se pyjamasheltene på min telefon, når barnet har brugt 3 timer på at tale med bedstemor om, hvem det nu er kærester med i børnehaven i denne uge

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.