BAE skriver:
At små børn sidder med en iPad som "babysitter" eller til sammenkomster er da forældrenes skyld, det er dem der stikker den i hånden på dem, og sig; sæt dig hen i hjørnet.
At børn bliver afhængige eller ej kommer da an på forældrene og folk omkring dem.
I vores familier behøver vi ikke tablet eller telefoner til sammenkomster, der leges. Både børn, unge og voksne. Og ja de har det, men de har lært at den ikke bruges hele tiden når man er sammen med familie.
Så hvis forældrene nu sætter regler for det, og holder fast i dem. Og jeg kan ikke se forskellen på at se ramasjang eller se Gurli gris på iPad. Eller spille et pudlespil.
De sidder jo ikke med den i 2timer i træk, men måske lige et kvarter når de kommer trætte hjem midt i ulvetimen.
Min diskussion går på, at iPads kan være afhængighedsskabende, bl.a. Den lette tilgængigehed til spil, underholdning og information og den mulighed, at du kan tage den med hvor som helst.
min diskussion går også på, at jeg ikke mener, at børn under 5 år skal have adgang til spil på en ipad, idet det kan være afhængighedsskabende bl.a. fordi spil udløser dorphminer ca. Hver 2. 3. Minut og det kan børn blive afhængige af. Ikke spillet som sådan, men dorphmine hittet. Det kan bevirke, at børn på kort sigt bliver vant til hurtig tilfredsstillelse ved et dorphmin hit og på lang sigt får svært ved udholdenhed og koncentration. Herudover lærer det børn, at hvis du fejler, får du altid en chance til, hvilket ikke altid er en mulighed i det virkelige liv.
Sex, slik, alkohol osv udløser også dorphminer. Sex og alkohol har børn ikke tilgang til og de fleste voksne forsøger også at begrænse mængden af slik hos deres børn til fx. kun i weekenden.
Børns hjerne udvikles meget hurtigt mellem 0-3 år og her lægges et permanent fundament for den videre hjerneudvikling. For at børns hjerneudvikling i disse år kan udvikles normalt, har den brug for stimulans udefra og denne stimulans kan ikke findes i iPads overhovedet. Når et barn bliver stimuleret for meget digitalt og ikke fra den virkelige verden, bliver han/huns udvikling tilbageholdt.