Hvorfor IPads til børn under 5 år?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. december 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Min søn er 3,4 år og har tablet. Den har han brugt siden han var knap 1,5 år. Men med måde. 

Han leger (af egen fri vilje) mere med sit legetøj end med tabletten. Derudover er han yderst intelligent og inden han blev 2 kunne han samtlige farver og tal både på dansk og engelsk. Takket være tablet. 

Han bruger den til youtube men også lærerige og udviklende spil som puslespil og hvor hvor han skal sætte ting i bokse i forskellige farver og størrelser. Finde ud af hvor dyr holder til, i luften, jorden eller vandet osv. 

Jeg synes du lyder hysterisk hvad angår iPads/tablets. 

Ikke når du kigger udfra forskning 

en 2 årig skal ikke ha nogle som helst skærm tid lyder anbefalingerne på 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. december 2018

Boyz2

Profilbillede for Boyz2

https://meremobil.dk/2017/05/ipads-stimulerer-boerns-leg-fantasi/

En hurtig google søgning giver begge slags resultater. Forskere der fraråder og forskere der anbefaler. 

Her er en hvor det anbefales at de starter så tidligt som muligt da det stimulerer barnet. 

Ja der er ogsp negative. Og der er endda artikler der siger at der ikke er nok forskning på området. 

Alle artikler fra samme periode og fra forskellige kilder. 

Malt med måde. 

Selvfølgelig er det ikke sundt for et barn uanset alder at sidde i timevis om dagen. Men det er heller ikke skadeligt at de sidder er par timer om ugen. 

Synes faktisk det er rigtig synd at din søn ikke engang ved hvad det er. Det sætter han langt bagud til når du mener at han er stor nok. 

Sid sammen med ham og leg med spillene med ham. Se youtube med dyr og farver og snak om tingene. 

Men artiklen tager jo ikke stilling til iPads og spil - kun iPads som projektor til at få sanglege op på vægen.

det er iPads og spil, iPads som babysitter, iPads til familiesamkomster, hvor børn ikke leger men kun spiller, iPads på reastaurent hvor børn ikke deltager ved bordet osv. der i min mening er problemet - ikke ipad som projektor og ikke iPads i begrænset grad som tv.

Og jeg er ikke enig i at børn der ikke har iPads sættes langt bag ud

mine store børn fik først ipad da de var over 5 år og de er bestemt ikke bagud

Anmeld Citér

13. december 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

https://meremobil.dk/2017/05/ipads-stimulerer-boerns-leg-fantasi/

En hurtig google søgning giver begge slags resultater. Forskere der fraråder og forskere der anbefaler. 

Her er en hvor det anbefales at de starter så tidligt som muligt da det stimulerer barnet. 

Ja der er ogsp negative. Og der er endda artikler der siger at der ikke er nok forskning på området. 

Alle artikler fra samme periode og fra forskellige kilder. 

Malt med måde. 

Selvfølgelig er det ikke sundt for et barn uanset alder at sidde i timevis om dagen. Men det er heller ikke skadeligt at de sidder er par timer om ugen. 

Synes faktisk det er rigtig synd at din søn ikke engang ved hvad det er. Det sætter han langt bagud til når du mener at han er stor nok. 

Sid sammen med ham og leg med spillene med ham. Se youtube med dyr og farver og snak om tingene. 

Ej, stop det er ikke synd en 3 årig ikke ved hvad en ipad er 

Ipad er utrolig nemme at bruge så når han engang får en skal han nok lære det

Min niece var under 2 år der hun scrollede igennem sin mors billeder på sin mobile 

Anmeld Citér

13. december 2018

Anonym trådstarter

Boyz2 skriver:

Men artiklen tager jo ikke stilling til iPads og spil - kun iPads som projektor til at få sanglege op på vægen.

det er iPads og spil, iPads som babysitter, iPads til familiesamkomster, hvor børn ikke leger men kun spiller, iPads på reastaurent hvor børn ikke deltager ved bordet osv. der i min mening er problemet - ikke ipad som projektor og ikke iPads i begrænset grad som tv.

Enig 

Anmeld Citér

13. december 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Boyz2 skriver:

At små børn sidder med en iPad som "babysitter" eller til sammenkomster er da forældrenes skyld, det er dem der stikker den i hånden på dem, og sig; sæt dig hen i hjørnet. 

At børn bliver afhængige eller ej kommer da an på forældrene og folk omkring dem. 

I vores familier behøver vi ikke tablet eller telefoner til sammenkomster, der leges. Både børn, unge og voksne. Og ja de har det, men de har lært at den ikke bruges hele tiden når man er sammen med familie.

Så hvis forældrene nu sætter regler for det, og holder fast i dem. Og jeg kan ikke se forskellen på at se ramasjang eller se Gurli gris på iPad. Eller spille et pudlespil. 

De sidder jo ikke med den i 2timer i træk, men måske lige et kvarter når de kommer trætte hjem midt i ulvetimen.

Anmeld Citér

13. december 2018

Boyz2

Profilbillede for Boyz2
Anonym skriver:

Ej, stop det er ikke synd en 3 årig ikke ved hvad en ipad er 

Ipad er utrolig nemme at bruge så når han engang får en skal han nok lære det

Min niece var under 2 år der hun scrollede igennem sin mors billeder på sin mobile 

Min mor fik ipad som 66 årige og hun er virkelig god til den jeg tænker at din søn og min datter, nok skal lære det, når tid kommer

Anmeld Citér

13. december 2018

FruStolpe

Nu har jeg ikke læst hele tråden.

Men jeg synes det er skræmmende at man som forældre i 2018 ikke har andre og bedre ting ar tage sig til, end at ytre sig belærende om hvordan andre gør. 

Vores børn på 4 og 8 har altid brugt IT. De har haft egen tablet fra de var 2 og nu har de hver deres telefon der jo kan det samme. Det er ikke spor skræmmende, med mindre vi som forældre gør til til det. 

Der er også forældre der lever på veganer kost med deres børn og børn der er det meste af deres vågne til i institutionen.  

Hvis ikke vi har større problemer i vores respektive liv, Ja så går det nok meget godt -trods alt 

Anmeld Citér

13. december 2018

Boyz2

Profilbillede for Boyz2
BAE skriver:

At små børn sidder med en iPad som "babysitter" eller til sammenkomster er da forældrenes skyld, det er dem der stikker den i hånden på dem, og sig; sæt dig hen i hjørnet. 

At børn bliver afhængige eller ej kommer da an på forældrene og folk omkring dem. 

I vores familier behøver vi ikke tablet eller telefoner til sammenkomster, der leges. Både børn, unge og voksne. Og ja de har det, men de har lært at den ikke bruges hele tiden når man er sammen med familie.

Så hvis forældrene nu sætter regler for det, og holder fast i dem. Og jeg kan ikke se forskellen på at se ramasjang eller se Gurli gris på iPad. Eller spille et pudlespil. 

De sidder jo ikke med den i 2timer i træk, men måske lige et kvarter når de kommer trætte hjem midt i ulvetimen.

Min diskussion går på, at iPads kan være afhængighedsskabende, bl.a. Den lette tilgængigehed til spil, underholdning og information og den mulighed, at du kan tage den med hvor som helst.

min diskussion går også på, at jeg ikke mener, at børn under 5 år skal have adgang til spil på en ipad, idet det kan være afhængighedsskabende bl.a. fordi spil udløser dorphminer ca. Hver 2. 3. Minut og det kan børn blive afhængige af. Ikke spillet som sådan, men dorphmine hittet. Det kan bevirke, at børn på kort sigt bliver vant til hurtig tilfredsstillelse ved et dorphmin hit og på lang sigt får svært ved udholdenhed og koncentration. Herudover lærer det børn, at hvis du fejler, får du altid en chance til, hvilket ikke altid er en mulighed i det virkelige liv.

Sex, slik, alkohol osv udløser også dorphminer. Sex og alkohol har børn ikke tilgang til og de fleste voksne forsøger også at begrænse mængden af slik hos deres børn til fx. kun i weekenden.

Børns hjerne udvikles meget hurtigt mellem 0-3 år og her lægges et permanent fundament for den videre hjerneudvikling. For at børns hjerneudvikling i disse år kan udvikles normalt, har den brug for stimulans udefra og denne stimulans kan ikke findes i iPads overhovedet. Når et barn bliver stimuleret for meget digitalt og ikke fra den virkelige verden, bliver han/huns udvikling tilbageholdt.

Anmeld Citér

13. december 2018

Boyz2

Profilbillede for Boyz2
FruStolpe skriver:

Nu har jeg ikke læst hele tråden.

Men jeg synes det er skræmmende at man som forældre i 2018 ikke har andre og bedre ting ar tage sig til, end at ytre sig belærende om hvordan andre gør. 

Vores børn på 4 og 8 har altid brugt IT. De har haft egen tablet fra de var 2 og nu har de hver deres telefon der jo kan det samme. Det er ikke spor skræmmende, med mindre vi som forældre gør til til det. 

Der er også forældre der lever på veganer kost med deres børn og børn der er det meste af deres vågne til i institutionen.  

Hvis ikke vi har større problemer i vores respektive liv, Ja så går det nok meget godt -trods alt 

Det er bare en diskussion vi har

Anmeld Citér

13. december 2018

Sprit25

Anonym skriver:

Lol! Sølvpapir hatten  den er gode

Denne artikel er gode  

https://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/bill-gates-and-steve-jobs-raised-their-kids-techfree-and-it-shouldve-been-a-red-flag-a8017136.html

Den viser ikke at de opdrog dem IT frit, men med restrektioner. Ganske som alle forældre gør. 

Nu er forskellen også på Steves barn og mit barn at Steves børn var "gamle". Hans anden computer er opkaldt efter hans første datter. De er ikke på samme måde digitale indfødte som vores børn er og dermed ikke samme forhold til det. 

Min mand er kok, men derfor er min datter stadig kræsen. Bare fordi far er opfinder behøver børn ikke være det. Og mon ikke deres børn har Ipads idag

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.