Hjælp til tilbagesvar

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. august 2018

Anonym trådstarter

Tommelise skriver:

Hvis han er optaget at det, så er det måske, fordi han kan mærke, at DU synes, at det er et problem. Så du giver måske netop dit barn komplekser, fordi du går op i, hvad folk siger. 

Jeg kan simpelt hen ikke sætte mig ind i, at det er et problem at få at vide, at man er lille.

Det lyder lidt, som om du vil skærme din søn for uheldige bemærkninger. 

Og hvis han ikke tør hilse - ja så ER han måske genert. Det er ikke negativt at være genert.

Plus jeg har aldrig skræmte ham Jwg når det ikke -

jeg har bare kigget og aner ikke hvad fanen Jwg skal sige - 

DA det for mit vedkommende er mærkeligt at kommentere andres udseende voksen som børn

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. august 2018

Tommelise

Anonym skriver:

Alle har ikke empati og det er sådan det er 

- Nej det handler hellere ikke om hvad DU synes -

udseende e private og jeg synes bare ikke man skal kommentere på andres udseende - det må mennesker selvom 

Vilde du sige til en voksen mand du er godt nok lille for din alder? Elle du er lille? 

Nej vel?

så hvorfor sige det til det barn?

Sådan som jeg ser det, handler det ikke om empati. Men lige så meget om, hvor sart man er.

Som sagt - jeg har tit fået kommentarer på mit udseende. 

Men har lært, at det ikke behøver at være et problem.

Så må jeg måske heller ikke sige til en mand på 196 cm, at han godt nok er høj ? - 

Og ja - jeg synes netop, at forældre kan komme til at gøre det til et problem for børnene, fordi forældrene viser børnene, at DE synes, at det er et problem.

Anmeld Citér

27. august 2018

Tommelise

Anonym skriver:

Plus jeg har aldrig skræmte ham Jwg når det ikke -

jeg har bare kigget og aner ikke hvad fanen Jwg skal sige - 

DA det for mit vedkommende er mærkeligt at kommentere andres udseende voksen som børn

Jeg var f.eks. meget genert som barn. Og hvad så ?

Det er vel ikke mere forkert at være genert end at være frembrusende.

Anmeld Citér

28. august 2018

Anonym trådstarter

CBbaby skriver:

Men det svar du søger, findes kun i hoveder på dem, som giver kommentaren “hvor er han lav” 

du kan jo sige “undskyld. Kan du gentage? For jwg forstår ikke hvorfor hans højde er relevant” (hvis du vil være spids. 

Men umiddelbart så siger folk det jo fordi, de ikke har noget bedre at sige. 

Min svoger har aspergers. Han siger ting som “den væg er meget gul” “sikke en lille seng” “hun har kort hår” 

jeg talte engang med ham om det, og hans svar var “hvad skulle jeg ellers sige? Det er jo det jeg ser? Og ellers ved jeg ikke hvordan jeg skal tale med dem” 

Og det synes jeg er rigtig fint sagt. Folk siger det for at føre en samtale. Også siger de det, der falder dem ind og virker i øjenfalden. Og for mange mennesker er højde ikke man bliver fornærmet over. 

Folk kommenterer altid min cykel. Den er ret særlig. Og har el. Og jeg blev faktisk ked af det, fordi jeg følte de synes, jeg var forkert, når jeg havde valgt sådan en særlig cykel som kunne hjælpe mig. Og for mange er cykler er ret ufarligt emne at tale om...

Men det handler om, at de faktisk bare gerne ville i kontakt med mig. Og det er jo så noget jeg tager ind som en fornærmelse - det er det ikke. Det er forsøg på kontakt som falder i dårlig jord. Hos mig. 

Men alternativet er værre - at folk ignorerer min tilstedeværelse - lader som om jeg ikke er der og ikke har værdi.

Der er masser der rammer. Min datters sygdom er altid er stort emne. Men jeg er begyndt at tage det i forkøbet, for så kommer der ikke kommentarer, som minder mig om, at hun ikke er som andre (hun har meget ondt nogle gange) 

Men i stedet for at sige “åh hvorfor ser hun sådan ud” så svarer der “åh, hun klarer det godt nok godt så” eller “jeg kan slet ikke se det” osv.

men igen - det ER dårlig stil at kommentere andres udsende, børn, valg af hund, eller andet meget personligt. Men det er altså en kontaktmekanisme - om man vil det eller ej. Det er det dit svar på “hvorfor folk siger det og tror det er en ret; de vil i kontakt med dig. Og mener ikke det er deres ret at fornærme dig eller barnet. De er klumpede i deres kommunikation” det er svaret....

Og ellers så spørg dem næste gang, hvis det optager dig så meget, hvorfor de siger det og åbenbart tror, det er deres menneskeret. 

Jeg er 100 på at alle siger “undskyld, jeg ville ikke fornærme dig”

og 0 procent siger “fordi jeg synes dit barn er helt vildt lavt - det er mærkeligt og det er en menneskeret at sige sine tanker højt”

Igen hvorfor overhovedet sige det ?

det er et barn, han sidder lige ved siden af, og hører det hele - Jeg vilde ha det på samme måde om nogle sagde Hold kæft han er høj?! Eller hold kæft han er tyk ! Det var en store næse hvad?

- Min ex kæreste havde en kæmpe næse, den blev altid kommentere på som barn, hans farmor sagde altid de skulle ha trykket den indad da han KOm ud så havde den ikke vokset sig så store

Han havde mega mange komplekser om det fordi der ALTID var en kommentar på det igennem hele livet - Ingen hemmelighed den var stor, men jeg synes han var utrolig lækker med den - Og jeg sagde det aldrig til ham at jeg synes det var stor - Hvorfor skulle jeg det?!

hvad vilde JEG få ud af det?

- Jeg har det bare sådan med udseende punktum - hold din mund om det er et barn der ikke kan forsvare sig selv eller er så modtagelig - min søn har i gennemsnit hørte det hver anden dag i hans liv nu - af idiotiske random mennesker - Ingen skal fortælle mig at han ikke tænker på det eller om det 

- og i siger hele tiden JEG giver ham komplekser jeg snakker overhovedet ikke om det med ham eller kommentere højden eller noget som helst - hans farl og. jeg snakker om det når han er i seng OM vi skal snakke om det 

Anmeld Citér

28. august 2018

100%anonym

Vil lige tilføje. Selvom jeg ikke er generet af kommentarerne på min drengs højde. Så er jeg til dels enig i hvad du siger. At folk godt kan få kommenteret på en uheldig og unødvendig måde. 

Oftes oplever jeg dog at det siges med er smil og ikke som noget negativt. Men har da også oplevet folk der kommenterer med et hint af “er han helt rask”. Og det er da irriterende. 

Eftersom du ikk ville svarer på mit første indlæg går jeg udfra at du bare ikk vil fortælle det. Og fair nok med det så. 

En ting jeg ofte tænker når folk kommenterer og som jeg også siger til dem. “Tja. Han er ikke så stor. Men Hey så skal jeg ikke købe nyt tøj så ofte.” Vend det til noget positivt. De fleste “tuder” over at deres børn bliver så hurtigt store og gror ud af alt deres tøj. Men vi er heldige. Vi har de små længere og tøjbudgettet eksploderer ikke 

Anmeld Citér

28. august 2018

Babilooo

da jeg var barn var der en anden der sagde “hold da op nogle stritører du har”.

min mor blev ked af det i 2 sek før hun hørte mit gensvar “.. ja - og du er sikkert platfoddet”. 

Anmeld Citér

28. august 2018

Ayasmor

Jeg er heller ikke særlig høj, hvilket afspejler sig i mine børn 

Jeg har altid bare sagt, når folk kommenterede på min højde, "Ja, vi vokser alle til vi er perfekte..... nogen skal bare have længere tid til det, end andre "

Anmeld Citér

28. august 2018

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Jeg er selv lille og fået kommentar om det hele mit liv. 

Jeg har haft perioder, hvor jeg også synes, det var træls at høre på, men det var mest i teenageårene. 

Faktum er jeg ER lav, og sådan er det bare! hvis jeg har fået en kommentar på det, mens min mor var der, så har hun vendt det til noget positivt... 

det gjorde, at jeg selv vendte det til noget positivt, når folk kommenterede det. 

Nu hvor jeg er blevet voksen, laver jeg sjov med det selv. Så få det vendt det til noget positivt, hvis folks kommentar generer ham.

og JA, det er træls at høre folks kommentar om ens barns udseende , hvis man får den samme sætning hver gang. Men sådan er folk bare, og det kan man ikke lave om på - med mindre man vil opdrage på alle de voksne mennesker. 

Man kan til gengæld bestemme selv, hvor meget man vil gøre det til et issue, ens reaktion osv....

Anmeld Citér

28. august 2018

ChesireKitty

Nu har jeg ikke læst hele tråden (det har jeg slet ikke overskud til her sådan en tidlig morgen), men jeg kan give dig et lille råd med på vejen.

Min datter er også mindre end gennemsnittet. Jeg er selv forholdsvist høj (176 cm), men hendes far er ikke særlig høj.
Så det var lidt 50/50 om hun ville være en bette ski' eller en bønnestage, da begge mine brødre er vokset min far over hovedet, til trods for at han er 186 og min mor "kun" er 168.

Hver gang nogen har kommenteret på min datters højde, har jeg bare sagt, "Ja, hendes far er heller ikke så høj".
På den måde er det både en slags forklaring for de der virkelig ikke ved bedre og det giver barnet en fornemmelse af at det er okay at være en bette ski', for det er hendes far jo også!

Du er jo så selv den korte, så det er jo meget simpelt bare at sige "Det har han efter sin mor" eller noget i den stil, for det kan folk jo godt se.

PS. Jeg var selv en lille lort indtil jeg ramte puberteten - så skød jeg opad og nu er jeg jo så 176 (gennemsnitshøjden er vist omkring 167-168).

Anmeld Citér

28. august 2018

Mom

Profilbillede for Mom
Loa skriver:

Det har da ikke noget med at finde sig i noget. 

Det var da en mærkelig forsvarsholdning. 

Jeg kunne i øvrigt ikke finde på at komme med hverken den ene eller anden kommentar om et barn, medmindre jeg kendte det/forældrene. Og der har jeg da før sagt at deres barn var et lille nips, altså både lav og tynd, men på INGEN måde ment som kritik. Hun er vitterligt et nuser lille nips.

Dem som VIL opfatte tingene negativt, må sgu da være de eneste der har noget de bør arbejde med. 

Men jeg kan da være fuldstændig ligeglad. Er da kun TS og sønnen det går ud over. 

Jeg tænker så at det er en mærkelig holdning, at man som et voksent rationelt empatisk menneske, føler at det er helt ok at kommentere andre folks krops udformning, også selvom om man kender forældre, barn og måske direkte den man kommentere til - for vend den da om. Jeg ser da dagligt folk som meget tykke - det kunne jeg da aldrig finde på at kommentere på, og selvom jeg da syntes de ser godt ud imens. 

Jeg tænker at menneskerne i al almindelighed bør arbejde på deres almen høflighed, men det er bare mig. Omvendt kan jeg jo så begynde at kommentere på damernes kæmpe kasser, at de er tykke og deres mænd er skaldet, for de ser jo søde ud imens, og så er det jo ikke mig som er uhøflig, det er jo dem som er nærtagende hvis de bliver kede, eller hvad?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.