lineog4 skriver:
Nej jeg mener ikke nødvendigvis man billiger opførslen, man kan fortælle sandheden til sit barn: Desværre er det sådan at farmor er underlig for hun kan ikke rumme at mor er med hjemme hos hende, men jeg elsker hende fordi hun er min mor ligesom du elsker din mor fordi hun er din mor, og heldigvis er din mor så skønt et menneske så hun siger det er okay. Derfor besøger du og jeg farmor sammen - også selvom vi synes det er lidt dum måde at opføre sig, men vi syns jo ikke farmor er dum, men det hun gør lige på det punkt er dumt.
Min mor har vokset op sådan - og hendes forældre var ikke så pædagogiske så det blev ikke forklaret - det var da absolut ikke sjovt men hun var glad for at se sin farmor og have et forhold til sin farmor og hun har ikke nogle problemer på det etiske kompas og ved godt det er dumt at opføre sig sådan
Men jeg kan jo vende den om og spørge om det er godt at lære sit barn at fordi man som menneske træffer nogle dumme valg og måske er oldsomt stædigt, så er det okay at lukke dem ude af sit liv. Så når Hugos bedste ven gør noget dumt og holder stædigt fas på at det var okay, så er det bedste for Hugo at lukke sin bedste ven ude af sit liv? For ingen tvivl om farmor opfører sig dumt og er voldsomt stædigt, men det gør hendes da ikke til et menneske man bare stopper med at elske/holde af og dermed lukker ude af sit liv. Eller jo det er det hvis far bestemmer sig for det, men igen det er fars valg.
Okay, spændende, nej jeg mener ikke Hugo skal stoppe med at være venner med sin bedste ven, men jeg mener at de i så fald bør tale om hvad det er uenigheden går ud på, og hvis de ikke selv kan, så guides af en uvildig voksen, at de så måske stadig er uenige om hvordan man skal opføre sig, gør jo ikke at de ikke kan ses og gå i klasse sammen længere, men Hugo må jo mærke efter om han i så fald ønsker et venskab med en som handler så forkert i Hugos øjne, eller om de fremadrettet bare skal være klassekammerater og ikke ses i fritiden.
Jeg ved i hvert fald, at jeg vil lære mine børn at man skal sige fra, også overfor mennesker som de holder af, eller deres nære holder af.
Men jeg ville jo så heller ikke vælge at mine egne forældre skulle se os uden min mand, det ved jeg ville gøre mine børn kede af det, hvis far aldrig måtte komme med, så jeg står op for min mand på det punkt, men det er som om at de fleste mænd ikke gør det samme når det er omvendt fortegn, eller også er de bare konfliktsky, for hver gang en mand ikke siger fra overfor sin mor når hun taler grimt om hans kone, så er det vand på morens mølle om at hun da må have lidt ret, siden han ikke retter hende og siger: “det der, det er ikke okay, og jeg ville ikke høre dig tale sådan om min elskede” DET ville være et godt forbillede for børn, synes jeg.