Bad - hvor tit ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. februar 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11
heaven skriver:

Jeg er blevet lidt nysgerrig

- jer der ikke går i bad dagligt - kan i godt komme igang om morgenen f.eks? Jeg selv kan simpelthen ikke vågne, og jeg synes det er rarest at blive vasket grundigt forneden osv.... synes ikke det er det samme med en vaskeklud f.eks - ikke for mig i hvert fald...

Sagtens. Det handler om vane. Du vågner af et bad, jeg vågner af min kaffe - og stress over unger der er 1000 år om at tage tøj på 

jeg har aldrig i mit liv taget et bad som det første på dagen. Jeg vil simpelthen hellere sove de 10-20min længere. Jeg tager bad enten aften eller i løbet af dagen (luksus, jeg er hjemme det meste af tiden pt) 

jeg går i bad ca hveranden dag. Jeg vasker mig pletvis hvis jeg føler for det, men jeg føler mig ikke sådan klammo forneden uden at have lavet noget fysisk fx. Faktisk oplever jeg at når jeg bader dagligt føler  jeg mig hurtigere "klam"? Ligesom med hår, hvis jeg vasker det hver dag, eller hveranden, bliver det fedtet på 1døgn. Men hvis jeg nøjes med at vaske det 1-2 gange i ugen, holder det sig rent i længere tid og ser også meget mindre tørt og skadet ud. 

Jeg tænker vi skal passe lidt på med at overføre egne vaner til andre. Nogen sveder måske en del eller har kraftig lugt og bader derfor dagligt, og synes alt andet ville være lidt klamt. Men det er jo udfra at man har lige præcis dén krop. Min krop laver ikke ret meget sved og slet ikke lugtende, hvis jeg ikke knokler. Og mit underliv sejler heller ikke rundt i udflåd osv der kan skabe en ubehagelig følelse eller lugt på så kort tid. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2018

Soonmom

heaven skriver:

- jer der ikke går i bad dagligt - kan i godt komme igang om morgenen f.eks? Jeg selv kan simpelthen ikke vågne, og jeg synes det er rarest at blive vasket grundigt forneden osv.... synes ikke det er det samme med en vaskeklud f.eks - ikke for mig i hvert fald...

Jeg går altid i bad om aftenen, med to små børn jeg også skal have klar om morgenen, forstår jeg slet ikke hvordan folk har tid til det om morgenen? - I må jo stå op midt om natten

Anmeld Citér

8. februar 2018

Soonmom

Konjac skriver:

Jeg er sundhedsfagligt uddannet

Som jeg skrev, så er det nyere viden, så alle skal jo også opsummeres.

Desuden har jeg selv en datter, der har lidt af børneeksem. Så jeg har også mine personlige erfaringer

Men det du skrev var jo netop ikke nyere viden

Anmeld Citér

8. februar 2018

Konjac

Profilbillede for Konjac
Soonmom skriver:

Men det du skrev var jo netop ikke nyere viden

Man er begyndt at forske meget mere i det med bakterierne på huden og hvad det har af betydning.

Bevares, det er længe siden man først begyndte at snakke om det. Men derfra, til vejledninger bliver lavet om, der kan godt gå lang tid.

Anmeld Citér

9. februar 2018

Zelinasmor

Min datter på 13 måneder kommer i bad 1-2 gange i ugen og uden sæbe!

Min ældste datter på 6 år kommer i bad 2 gange i ugen og vasker sig ned neutral sæbe.

Jeg selv går i bad hver anden dag og oftere hvis jeg har været meget aktiv eller har mens. Dog vasker jeg kun hår hver 10 dag  Mit hår ville ikke vokse og jeg tabte store totter. Så begyndte jeg at lade der gå lang tid imellem hårvask og stoppede med at føntørre. Nu har jeg den tykkeste og lækreste manke  og det er vokset helt vildt i længden  Desuden fedter håret ikke længere. 

Anmeld Citér

9. februar 2018

lineog4

Jeg voksende op i lejlighed på 180 kvm hvor den eneste varmekilde var en petroleums ovn i stuen (jeg kunne nogle gange se min ånde på mit værelse). Derfor var bad om morgenen om vinteren ikke noget jeg overhovedet overvejede ergo jeg fik ikke den vane med at skulle have et morgenbad for at vågne. Jeg fik derimod en vane, hvor et langt varmt bad og direkte ind under dynen er lykken.

Så ja vågner uden problemer uden bad, er faktisk sådan en når jeg endelig tager mig sammen til at stå af sengen så er jeg frisk med det samme.

Og så elsker jeg ikke at have faste rutiner - har så mange i mit arbejde og for at få logistikken til at gå op med to voksne og 3 børn som alle har en masse at lave. Så ingen faste rutiner med bad, nogle dage kan jeg tage to dage og andre gange går der 2 dage mellem - for mig er bad en nydelse og også en stund til at tænke. Hvis jeg fx går i stå med en svær bog, en opgave, noget forberedelse så tager jeg et bad og får tankerne sporet en anden vej.

Anmeld Citér

9. februar 2018

Allenavnevartaget

heaven skriver:

Jeg vil så hellere sove det kvarter længere... har aldrig haft behov for bad om morgenen og jeg kommer altså fint i gang med dagen. Har jeg behov for bad er det om aftenen, efter en aktiv dag eller hvor jeg slappe af med et bad og ikke stresse fordi vi alle skal ud af døren. 

Og er vi så ikke ved at være der hvor debatten burde lukkes? Syntes folk er begyndt at komme med mange indirekte tilsvininger og beskyldninger. Både at nogen giver deres børn eksem fordi de bader dem dagligt og andre der kalder folk for klamme fordi de ikke føler for samme behov for at bade. - Lad os nu acceptere at vi har forskellige behov. Nogen har hud der skal i bad hver dag, andre har hud der ikke kan tåle bad hver dag, nogen vil gerne bade hver dag, andre har det helt fint med at bade sjældnere.

Der er jo ikke noget tilbage at debattere...

Anmeld Citér

9. februar 2018

Flomama

Voksne: hver dag, syntes det er KLAMT at voksne ikke går I bad dagligt, og så er det ligemeget om du svinger en klud, det er stadig klamt. Jeg lugter aldrig af sved eller surt skræv men derfor har jeg da de samme bakterier og sved som alle andre så det er ikke undskyldning I min verden for at lade hver at være bade 

Barn, 5 år: hver anden dag 

Anmeld Citér

9. februar 2018

Lje

Soonmom skriver:

Jeg går altid i bad om aftenen, med to små børn jeg også skal have klar om morgenen, forstår jeg slet ikke hvordan folk har tid til det om morgenen? - I må jo stå op midt om natten

Tja eller bo tæt på vores arbejde og/eller vuggestue og har indrettet vores morgener, behov, rutiner og arbejdsliv efter hinanden? Det kan skam godt lykkes med 30 minutters alenetid til bl.a badet om morgenen, hvis man er lidt effektiv.

Vi stiller vækkeuret til kl. 6:45. Hver voksen har 30 minutter på badeværelset og så skiftes vi til at fixe tøj med barn, spise morgenmad mv. Nogle gange kommer vores barn lige med i bad og får vasket mås. Den som skal hente, kører tidligst på arbejde. Ellers vælter vi ud af døren kl. 8/8:10 med cykler og løbecykle og tilbagelægger hurtigt de 275 meter til vuggestuen. Jeg kører typisk fra vuggestuen 8:25 og er på arbejde 8:40. Meget normalt for mig og mine kollegaer...

Eneste det kræver er, at der er dækket morgenmadsbord, strøget skjorter mv. Lidt forberedelse.

Vh.

Anmeld Citér

9. februar 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11
Lje skriver:

Tja eller bo tæt på vores arbejde og/eller vuggestue og har indrettet vores morgener, behov, rutiner og arbejdsliv efter hinanden? Det kan skam godt lykkes med 30 minutters alenetid til bl.a badet om morgenen, hvis man er lidt effektiv.

Vi stiller vækkeuret til kl. 6:45. Hver voksen har 30 minutter på badeværelset og så skiftes vi til at fixe tøj med barn, spise morgenmad mv. Nogle gange kommer vores barn lige med i bad og får vasket mås. Den som skal hente, kører tidligst på arbejde. Ellers vælter vi ud af døren kl. 8/8:10 med cykler og løbecykle og tilbagelægger hurtigt de 275 meter til vuggestuen. Jeg kører typisk fra vuggestuen 8:25 og er på arbejde 8:40. Meget normalt for mig og mine kollegaer...

Eneste det kræver er, at der er dækket morgenmadsbord, strøget skjorter mv. Lidt forberedelse.

Vh.

Det må være skønt at kunne sove så længe på en hverdag hvor man også skal på job  og samtidig nå alt det. 

Jeg plejede at møde kl 7.... og vi kørte hjemmefra 6.15..skulle aflevere i 2 inst.  jeg havde ikke den vilde lyst til at begynde at planlægge morgenbad ind i morgenrutinen der  det var mest noget med at sove så længe som man nu kunne strække den, også for ungerne, og så ellers bare effektivitet på tøj, tandbørster og overtøj når vi stod op. Morgenmad fik de i inst. Jeg forsøgte at stå tidligere op i en periode for at vi kunne spise sammen om morgenen, men de fungerede helt klart bedre med at få 30min ekstra søvn. Og det gjorde jeg sådan set også. Så det var sådan det var  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.