Bad - hvor tit ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. februar 2018

Cherraly

Profilbillede for Cherraly
Mysonsmama skriver:

Tak for jeres svar! Jeg kan altså ikke lade vær at tænke, bader i selv så sjælendt som jeres børn? 

Der er jo slet ikke samme behov. Jeg får et hurtigt brusebad hver dag, især da jeg ikke kan vågne uden, vasker hår en gang om ugen, vasker mig også forneden om aftenen. I weekenden kan jeg godt vade rundt med morgenfjæs hele dagen uden bruser. Men min 3-årige kommer i bad en gang om ugen, hvis der er ekstra behov, bliver det til 2 gange. Da hun var baby, var det også ca. 1 gang. Huden er anderledes sart og de lugter jo ikke før engang puberteten banker på døren, så er det en anden sag. Dog får datteren ren numse/tissekone morgen og aften også, kun med vand, for ellers lugter hun dernede.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2018

Anonym

Mysonsmama skriver:

Jeg er egentlig lidt nysgerrig. Jeg bader pt. Min søn hver 2 dag. (4 en halv måned). Men når han begynder at få mos osv, tænker jeg at han skal i bad hver dag.

Hvor tit bader I? Og hvor gamle er jeres babyer?

Bruger i sæbe, olier eller ? jeg selv bruger kun en økologisk baby sæbe.

Nej det mener du bare ikke??? De kan få børneeksem af at gå i bad hver dag??? Puha synes du skulle tænk dig om igen.. han er trods alt kun 4 måneder??

Anmeld Citér

8. februar 2018

Anonym8200

Mysonsmama skriver:

Jeg er egentlig lidt nysgerrig. Jeg bader pt. Min søn hver 2 dag. (4 en halv måned). Men når han begynder at få mos osv, tænker jeg at han skal i bad hver dag.

Hvor tit bader I? Og hvor gamle er jeres babyer?

Bruger i sæbe, olier eller ? jeg selv bruger kun en økologisk baby sæbe.

Mine drenge kommer i bad hver søndag, med mindre de har været i mudder eller har sand i håret.. hvis de er syge kan vi sagtens vente til de er friske igen så det ikke bliver værre med sygedommen.. min ældste er snart 3 og min yngste er lige fyldt 1 år.. din babys hud er meget sensitiv.. synes du skulle overveje om du skulle vaske dit barn 1 gang om ugen.. de kan altså få børne eksem af det det er heller ikke sundt :/

Anmeld Citér

8. februar 2018

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Mysonsmama skriver:

Tak for jeres svar! Jeg kan altså ikke lade vær at tænke, bader i selv så sjælendt som jeres børn? 

Jeg må ærligt indrømme, at jeg også undres over hvor lidt nogle bader. Min mand og jeg går helt fast i bad hver morgen og derudover naturligvis efter sport osv. Da vores drenge var små fik de et aftenbad sin en del af aften/godnat rutinen. 

I dag hvor de er 5 / 10 år bader de også hver dag. Nogle gange aften og andre gange morgen. Vi vasker os alle med sæbe.

Anmeld Citér

8. februar 2018

Mysonsmama

Anonym skriver:

Nej det mener du bare ikke??? De kan få børneeksem af at gå i bad hver dag??? Puha synes du skulle tænk dig om igen.. han er trods alt kun 4 måneder??

Jo det mener jeg egentlig. Hvor har du den information fra? 

https://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/alle-temaer/babyhaandbogen/sygdomme-og-ulykker/boerneeksem/

Læs lidt inden du kommer med en nedladende kommentar, fordi jeg går op i mit barns hygiejne.

Desuden er eksem arveligt, og HVIS man har eksem skal man tage korte både ofte, da ens sved er fyldt med bakterier og forværre eksemen! Og nej jeg mener ikke motions sved, men bare det sved man afgiver om natten, er der bakterier i. Hilsen en der har haft eksem )))

Anmeld Citér

8. februar 2018

Mysonsmama

SØS skriver:

Jeg må ærligt indrømme, at jeg også undres over hvor lidt nogle bader. Min mand og jeg går helt fast i bad hver morgen og derudover naturligvis efter sport osv. Da vores drenge var små fik de et aftenbad sin en del af aften/godnat rutinen. 

I dag hvor de er 5 / 10 år bader de også hver dag. Nogle gange aften og andre gange morgen. Vi vasker os alle med sæbe.

Godt jeg ikke er den eneste med god hygiejne! Herhjemme bader vi os hver dag ( min kæreste endda 2 ). Jeg bruger nemlig os bad som en del af rutinen, og min dreng ELSKER bad. Han plasker og griner og hygger sig ekstremt.

Anmeld Citér

8. februar 2018

Soonmom

Jo det mener jeg egentlig. Hvor har du den information fra? 

https://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/alle-temaer/babyhaandbogen/sygdomme-og-ulykker/boerneeksem/

Læs lidt inden du kommer med en nedladende kommentar, fordi jeg går op i mit barns hygiejne.

Desuden er eksem arveligt, og HVIS man har eksem skal man tage korte både ofte, da ens sved er fyldt med bakterier og forværre eksemen! Og nej jeg mener ikke motions sved, men bare det sved man afgiver om natten, er der bakterier i. Hilsen en der har haft eksem )))

Artiklen du linker til er fra 2003

Det er en skrøne med bad ofte når man har børneeksem. Læger anbefaler faktisk minimalt, med direkte bad.
Selvfølgelig skal man lige tørre barnet af inden man putter creme på, men ellers anbafaler man som sagt minimalt med bad og ingen ting i vandet (olie, sæbe osv.)

Anmeld Citér

8. februar 2018

Allenavnevartaget

Her kommer børnene i bad en gang om ugen, medmindre behovet er for andet. Jeg selv er i bad ved behov, men det er bestemt ikke hver dag. 

Man har ikke dårlig hygiejne fordi man ikke bader hver dag. Bad har intet med hygiejne at gøre på det punkt. Så længe man lige vasker sig de mest udsatte steder, men det behøver man altså ikke er bad for.

At anklage andre for at have dårlig hygiejne fordi de ikke anser et dagligt bad for en nødvendighed, er direkte ondskabsfuldt og fuldstændig forkert opfattet. 

Fint at nogen gerne vil i bad dagligt, det blander jeg mig ikke i. I må også bruge al den tid i vil på at vaske jeres børn. Så længe I blander jer uden om hvordan andre gør det. 

----

og så den sundhedsfaglige side af sagen.

Børn har sartere hud end voksne, og bad, sæbe, kemikalier mm. Er ikke sund for deres hud. Den tørrer ud og du vasker en del af hudens naturlige fedtlag af alt alt for tidligt. Babyer bliver ikke beskidte og de sveder ikke samme slags sved som voksne gør, eftersom de ikke skal udskille lige så mange affaldsstoffer som voksne skal.

Bader I alligevel jeres børn hver dag, så sørg for vandet har tilpas temperatur. Høje temperaturer udtørrer hurtigere. Undlad at bruge sæbe, olier mm. Det er fuldstændig unødvendigt til de helt små, og er igen med til at udtørre. I skal altså ikke bade babyer med det formål at gøre dem rene, men fordi det for jer er et hyggeligt ritual på samme niveau som leg.

Man har ikke dårlig hygiejne fordi man bader for lidt. En hurtig afvaskning er i mange tilfælde rigeligt, selvom nutidens forfængelighed har ændret opfattelsen af behov for bad, sæbe og lign. 

Anmeld Citér

8. februar 2018

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Min datter kommer i bad efter behov. Hun er 3. Men det er virkelig forskelligt, hvad der er behov for. 

Nogle uger er hun flere gange i bad, fordi hun er mega beskidt efter bh.. andre uger mindre. 

Vi har ikke et fast antal bade om ugen her. 

Dog kommer hun ikke i bad hver dag. 

Da hun var baby var det vist kun 1-2 gange om ugen. Det var det vi blev anbefalet, netop fordi huden er sart, så det råd fulgte vi

jeg synes heller ikke behovet har været der

Anmeld Citér

8. februar 2018

Konjac

Profilbillede for Konjac
Soonmom skriver:

Artiklen du linker til er fra 2003

Det er en skrøne med bad ofte når man har børneeksem. Læger anbefaler faktisk minimalt, med direkte bad.
Selvfølgelig skal man lige tørre barnet af inden man putter creme på, men ellers anbafaler man som sagt minimalt med bad og ingen ting i vandet (olie, sæbe osv.)

Nej, skrønen er, at de ikke skal i bad ofte.

Børn med børneeksem skal i bad/vaskes hver dag, især hvis det er sådan et hævet og rødt eksem. Børn med tendens til eksem har 7-8 gange flere bakterier på huden, end personer med "rask" hud. Så når huden er ødelagt pga. eksem (huden er åben, har revner - ingen immunforsvar) så er det vigtigt, at vaske hver dag med sæbe eller helst vaskeprodukter med vaskeaktive ingredienser, ellers kan eksemen forværres, klø endnu mere og komme infektion i.

Men det skal være meget korte bade/vask og med lunken vand, så det ikke udtørrer for meget. Barnet skal duppes tør og smørres med creme indenfor 2 minutter efter bad, for at holde på fugtigheden og cremen kan bedre trænge ind, når huden er fugtig i forvejen.

Jeg er uddannet i pleje af børneeksem. Da jeg startede min uddannelse i 2010, var det med anbefalingerne om bad 2 gange om ugen, uden nogen form for sæbe - kun olie. Men retningslinjerne er ændret, du kan læse dem på sundhed.dk (som er sundhedsstyrelsens og er de anbefalinger, som lægerne også gerne skulle give).

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.