Nej, skrønen er, at de ikke skal i bad ofte.
Børn med børneeksem skal i bad/vaskes hver dag, især hvis det er sådan et hævet og rødt eksem. Børn med tendens til eksem har 7-8 gange flere bakterier på huden, end personer med "rask" hud. Så når huden er ødelagt pga. eksem (huden er åben, har revner - ingen immunforsvar) så er det vigtigt, at vaske hver dag med sæbe eller helst vaskeprodukter med vaskeaktive ingredienser, ellers kan eksemen forværres, klø endnu mere og komme infektion i.
Men det skal være meget korte bade/vask og med lunken vand, så det ikke udtørrer for meget. Barnet skal duppes tør og smørres med creme indenfor 2 minutter efter bad, for at holde på fugtigheden og cremen kan bedre trænge ind, når huden er fugtig i forvejen.
Jeg er uddannet i pleje af børneeksem. Da jeg startede min uddannelse i 2010, var det med anbefalingerne om bad 2 gange om ugen, uden nogen form for sæbe - kun olie. Men retningslinjerne er ændret, du kan læse dem på sundhed.dk (som er sundhedsstyrelsens og er de anbefalinger, som lægerne også gerne skulle give).
Lige præcis. Jeg har selv lidt forfærdeligt af Det, hvis jeg ikk gik i bad hver dag kløede min hud helt ekstremt og der kom som du skriver infektion i de slemme steder. Om sommeren både morgen og aften for at holde det nede.
Men der er så mange forskellige informationer og meninger på det område.
Desuden kan jeg se hvis min søn har rød hud i folderne i bleen og han ikk har badet 2 dage, det forsvinder efter bad.
Når jeg siger bad mener jeg ikk i 20 min i brændende varmt vand.
5 min i lunkent vand med mild sæbe, tørre sig og creme på med det samme. Og bomulds tøj så huden kan ånde.