Bad - hvor tit ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. februar 2018

Soonmom

Konjac skriver:

Nej, skrønen er, at de ikke skal i bad ofte.

Børn med børneeksem skal i bad/vaskes hver dag, især hvis det er sådan et hævet og rødt eksem. Børn med tendens til eksem har 7-8 gange flere bakterier på huden, end personer med "rask" hud. Så når huden er ødelagt pga. eksem (huden er åben, har revner - ingen immunforsvar) så er det vigtigt, at vaske hver dag med sæbe eller helst vaskeprodukter med vaskeaktive ingredienser, ellers kan eksemen forværres, klø endnu mere og komme infektion i.

Men det skal være meget korte bade/vask og med lunken vand, så det ikke udtørrer for meget. Barnet skal duppes tør og smørres med creme indenfor 2 minutter efter bad, for at holde på fugtigheden og cremen kan bedre trænge ind, når huden er fugtig i forvejen.

Jeg er uddannet i pleje af børneeksem. Da jeg startede min uddannelse i 2010, var det med anbefalingerne om bad 2 gange om ugen, uden nogen form for sæbe - kun olie. Men retningslinjerne er ændret, du kan læse dem på sundhed.dk (som er sundhedsstyrelsens og er de anbefalinger, som lægerne også gerne skulle give).

Det er godt nok sjovt at alle andre sundhedsfarligt personale anbefaler at man mindsker bade

Du lyder efter min menning lidt bedre vidne.

Jeg kan desuden se på min søn at hans eksem blusser op ved flere end to bade om ugen.

Han kommer i bad en gang om ugen, og vi formår kun at have 2-5 udbrud om året 

Så her lytter vi til sundhedspersonalets råd ��

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2018

Mysonsmama

Nej, skrønen er, at de ikke skal i bad ofte.

Børn med børneeksem skal i bad/vaskes hver dag, især hvis det er sådan et hævet og rødt eksem. Børn med tendens til eksem har 7-8 gange flere bakterier på huden, end personer med "rask" hud. Så når huden er ødelagt pga. eksem (huden er åben, har revner - ingen immunforsvar) så er det vigtigt, at vaske hver dag med sæbe eller helst vaskeprodukter med vaskeaktive ingredienser, ellers kan eksemen forværres, klø endnu mere og komme infektion i.

Men det skal være meget korte bade/vask og med lunken vand, så det ikke udtørrer for meget. Barnet skal duppes tør og smørres med creme indenfor 2 minutter efter bad, for at holde på fugtigheden og cremen kan bedre trænge ind, når huden er fugtig i forvejen.

Jeg er uddannet i pleje af børneeksem. Da jeg startede min uddannelse i 2010, var det med anbefalingerne om bad 2 gange om ugen, uden nogen form for sæbe - kun olie. Men retningslinjerne er ændret, du kan læse dem på sundhed.dk (som er sundhedsstyrelsens og er de anbefalinger, som lægerne også gerne skulle give).

Lige præcis. Jeg har selv lidt forfærdeligt af Det, hvis jeg ikk gik i bad hver dag kløede min hud helt ekstremt og der kom som du skriver infektion i de slemme steder. Om sommeren både morgen og aften for at holde det nede.

Men der er så mange forskellige informationer og meninger på det område.

Desuden kan jeg se hvis min søn har rød hud i folderne i bleen og han ikk har badet 2 dage, det forsvinder efter bad.

Når jeg siger bad mener jeg ikk i 20 min i brændende varmt vand.

5 min i lunkent vand med mild sæbe, tørre sig og creme på med det samme. Og bomulds tøj så huden kan ånde.

Anmeld Citér

8. februar 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Mysonsmama skriver:

Godt jeg ikke er den eneste med god hygiejne! Herhjemme bader vi os hver dag ( min kæreste endda 2 ). Jeg bruger nemlig os bad som en del af rutinen, og min dreng ELSKER bad. Han plasker og griner og hygger sig ekstremt.

Det var da en grov konklusion - at de øvrige, der har skrevet, ikke har god hygiejne!! Mærkeligt at starte en tråd under påskud af nysgerrighed og så pege fingre ad dem, der har svaret “forkert” i din opfattelse. 

Anmeld Citér

8. februar 2018

heaven

Min mand og jeg går i bad hver dag, jeg om morgenen og han om aftenen....

den store på 10 går i i bad ca hver anden dag herhjemme og så til svømning, gym og efter fodbold...

den bette på lidt over 1 år kommer i bad 2-3 gange om ugen...

Anmeld Citér

8. februar 2018

Mysonsmama

Mor og meget mere skriver:

Det var da en grov konklusion - at de øvrige, der har skrevet, ikke har god hygiejne!! Mærkeligt at starte en tråd under påskud af nysgerrighed og så pege fingre ad dem, der har svaret “forkert” i din opfattelse. 

Gør jeg heller ikke, men jeg synes da det er små ulækkert hvis voksne ikke går i bad hver dag .

Anmeld Citér

8. februar 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11

Gør jeg heller ikke, men jeg synes da det er små ulækkert hvis voksne ikke går i bad hver dag .

Det kommer da ret meget an på hvad man foretager sig? Jeg gik i bad hver dag da jeg arbejde som håndværker og brugte min krop dagen lang og derfor genererede en del sved osv. Men nu? Jeg studerer, og sidder på min flade hele dagen enten på skolebænken eller i bilen under transport  det er altså ret begrænset hvor klam jeg bliver  

Anmeld Citér

8. februar 2018

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Mysonsmama skriver:

Tak for jeres svar! Jeg kan altså ikke lade vær at tænke, bader i selv så sjælendt som jeres børn? 

Ja, tæt på. Jeg går i bad ca 2 gange om ugen, og min datter kommer i bad 1 gang om ugen, og derudover ved behov. Men vi bliver begge vasket hver dag, så det er ikke fordi hygiejnen fejler noget. Vi er ikke beskidte eller lugtende, selvom vi ikke går i bad hver dag. 

Anmeld Citér

8. februar 2018

Konjac

Profilbillede for Konjac
Soonmom skriver:

Det er godt nok sjovt at alle andre sundhedsfarligt personale anbefaler at man mindsker bade

Du lyder efter min menning lidt bedre vidne.

Jeg kan desuden se på min søn at hans eksem blusser op ved flere end to bade om ugen.

Han kommer i bad en gang om ugen, og vi formår kun at have 2-5 udbrud om året 

Så her lytter vi til sundhedspersonalets råd ��

Jeg er sundhedsfagligt uddannet

Som jeg skrev, så er det nyere viden, så alle skal jo også opsummeres.

Desuden har jeg selv en datter, der har lidt af børneeksem. Så jeg har også mine personlige erfaringer

Anmeld Citér

8. februar 2018

heaven

Jeg er blevet lidt nysgerrig

- jer der ikke går i bad dagligt - kan i godt komme igang om morgenen f.eks? Jeg selv kan simpelthen ikke vågne, og jeg synes det er rarest at blive vasket grundigt forneden osv.... synes ikke det er det samme med en vaskeklud f.eks - ikke for mig i hvert fald...

Anmeld Citér

8. februar 2018

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
heaven skriver:

Jeg er blevet lidt nysgerrig

- jer der ikke går i bad dagligt - kan i godt komme igang om morgenen f.eks? Jeg selv kan simpelthen ikke vågne, og jeg synes det er rarest at blive vasket grundigt forneden osv.... synes ikke det er det samme med en vaskeklud f.eks - ikke for mig i hvert fald...

Jeg tænker helt det samme. Jeg er hverken helt eller halvt menneske før jeg har fået mit morgenbad. Og jeg kan godt se, at det er en upopulær holdning her i gruppen, men jeg synes nu også det er mest lækkert at voksne tager et dagligt bad.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.