Bad - hvor tit ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. februar 2018

lineog4

Flomama skriver:

Stop dig selv. 

Skal man gå og lyve? Hvis nogen direkte spørger mig om det er klamt at de kun går I bad en gang om ugen, skal jeg så lyve for dem? Så kan vi da først snakke om dårlig opførsel 

Nu ville jeg ellers ikke mere, men der findes en helt vild god børnebog af Kim Fupz Aakeson “Verdens uartigste dreng” -  den tager netop den problematik op, må man lyve for at gøre andre mennesker glade? 

På samme måde har man en masse snak i moralfilosofi om netop det - et meget brugt eksempel er en fisker båd mellem Danmark og Sverige der bliver stoppet af tyskerne. I båden er der gemt jøder, fiskeren bliver spurg direkte: er der jøder ombord - må man så lyve?

Jeg selv tror ikke på det kategoriske imperativ “du må ikke lyve” gør sig gældende i alle situationer og står over alle andre forhold og hensyn. Så jo jeg er faktisk af den mening du gerne må lyve i visse tilfælde. Men lige i dit tilfælde tænker jeg ingen spurgte dig om det var klamt, så du var ikke i gang med at lyve blot at fortie en sandhed og ikke svare på noget du ikke blev spurgt om. Men vildt spændende filosofisk debat om man må lyve for at skåne, for at redde, for at være høflig osv. Børnene elsker Kim Fupz bog og har mange gode betragtninger -bare en anbefaling hvis nogle mangler en god billed børnebog der sætter tankerne i gang 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. februar 2018

Flomama

lineog4 skriver:

Nu ville jeg ellers ikke mere, men der findes en helt vild god børnebog af Kim Fupz Aakeson “Verdens uartigste dreng” -  den tager netop den problematik op, må man lyve for at gøre andre mennesker glade? 

På samme måde har man en masse snak i moralfilosofi om netop det - et meget brugt eksempel er en fisker båd mellem Danmark og Sverige der bliver stoppet af tyskerne. I båden er der gemt jøder, fiskeren bliver spurg direkte: er der jøder ombord - må man så lyve?

Jeg selv tror ikke på det kategoriske imperativ “du må ikke lyve” gør sig gældende i alle situationer og står over alle andre forhold og hensyn. Så jo jeg er faktisk af den mening du gerne må lyve i visse tilfælde. Men lige i dit tilfælde tænker jeg ingen spurgte dig om det var klamt, så du var ikke i gang med at lyve blot at fortie en sandhed og ikke svare på noget du ikke blev spurgt om. Men vildt spændende filosofisk debat om man må lyve for at skåne, for at redde, for at være høflig osv. Børnene elsker Kim Fupz bog og har mange gode betragtninger -bare en anbefaling hvis nogle mangler en god billed børnebog der sætter tankerne i gang 

Okay? 

Men nu er jeg ikke barn og jeg lyver aldrig! Hvis folk spørger mig så svarer jeg og det ved alle omkring mig, til gengæld dømmer jeg ikke, eller kommentere på ting jeg ikke er blevet spurgt om 

Anmeld Citér

11. februar 2018

Anonym

Flomama skriver:

Okay? 

Men nu er jeg ikke barn og jeg lyver aldrig! Hvis folk spørger mig så svarer jeg og det ved alle omkring mig, til gengæld dømmer jeg ikke, eller kommentere på ting jeg ikke er blevet spurgt om 

Du er vel ikke blevet spurgt, i denne tråd, om hvad din mening er om ANDRES baderutiner. Så det må jo være en løgn? 

Anmeld Citér

11. februar 2018

lineog4

Flomama skriver:

Okay? 

Filosofi er nu ikke kun henvendt til børn - og tænkte du måske havde børn og så kunne du høre barnlige men også ofte meget dybe tanker om netop at lyve. Og ja så elsker jeg børnebøger lige så højt som jeg elsker bøger til voksne, og jeg elsker især dem der får dig til at reflektere over egen praksis og eget liv og netop kunne se tingene fra flere sider end sin egen. 

Men okay du ville lyve i fiskerbåden? Der er jo forskellige etiske retninger og Kant fx ville også komme i knibe der, for netop det at lyve er for ham essentielt forkert og et kategorisk imperativ. Spændende... men nu bevæger vi os ret langt væk fra emnet, men måske også hen i forklaringen på hvorfor du møder modstand fra fx mig, for jo jeg tror på at med ærlighed kommer du langt, men jeg sørme også på at der er situationen hvor tale er sølv men tavshed er guld. 

Anmeld Citér

11. februar 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Flomama skriver:

Wow hvor er du grov 

Okay, dén var sjov!  

Anmeld Citér

11. februar 2018

Flomama

Sidste svar herfra I denne debat overvejer om jeg sletter min Profil. 

Jeg debatterede et emne, jeg ytrede min holdning. 

Jeg har ikke sagt noget grimt eller kaldt nogen noget som helst. 

Nej jeg vil ikke pakke Ind I vat, jeg er ærlig 

Nej jeg vil ikke læse børnebørger

Ja jeg har forstå pointen I den hetz I fik dannet pâ 2 minutter, jeg er bare ikke enig. 

Jeg syntes I mobber og er meget personlige! Ikke en gang har jeg udtalt mig om jeres personligheder eller vaner, men I kalder mig alt muligt og tillægger mig en masse ting. Simpelthen tarvelig opførsel syntes jeg. 

Farvel og tak. 

Anmeld Citér

11. februar 2018

Flomama

Mor og meget mere skriver:

Okay, dén var sjov!  

Godt du morer dig. Jeg er ærlig talt pisse ked af det 

Anmeld Citér

11. februar 2018

Mysonsmama

Flomama skriver:

Ja jeg har forstå pointen I den hetz I fik dannet pâ 2 minutter, jeg er bare ikke enig. 

Jeg syntes I mobber og er meget personlige! Ikke en gang har jeg udtalt mig om jeres personligheder eller vaner, men I kalder mig alt muligt og tillægger mig en masse ting. Simpelthen tarvelig opførsel syntes jeg. 

Farvel og tak. 

Sådan er det desværre herinde, hvis man ikke følger strømmen eller har en anderledes måde at se tingene på, og formulere sig så bliver man haglet ned. Hver eneste gang.

Jeg er helt enig, det ER mobning.

Anmeld Citér

11. februar 2018

lineog4

Flomama skriver:

Farvel og tak. 

Ej børnebogen var vitterlig ikke ment som kritik - helt alvorligt der kan du se hvordan det skrevne kan misforståes (både dit og mit), for det er fordi jeg synes det er interesant og den børnebog er vitterlig en af mine favoritter fordi den netop sætter fokus på et stort etisk filosofisk spørgsmål på en sjov og nærværende måde og viser det kæmpe paradoks, at den lille dreng opfattes som den mest uartige dreng i verden netop fordi han ikke kan lyve og siger om sine fasters kålroulader at de smager af prut og bæ fx og vi har en høflighedsnorm der kræver vi siger: de smagte godt og så undlader at spise.

Anmeld Citér

11. februar 2018

Carina:-)

Flomama skriver:

Godt du morer dig. Jeg er ærlig talt pisse ked af det 

Det forstår jeg godt du er.

Du kunne evt have formuleret dig på en anden måde.

Men det har taget overhånd ,og der er ingen grund til at blive ved- tænker du har forstået pointen. 

Desuden så er det vist ikke værre end de der har skrevet at det er usundt og ungerne får børneeksem i flæng - 

Har læst tråden igennem - og du har ingen steder skrevet direkte til nogen at de er klamme-men en anden gang så formulere dig anderledes ,så du ikke støder nogen . 

Synes ikke du skal slette din profil pga lidt modvind- 

Op på hesten igen 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.