Bad - hvor tit ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. februar 2018

Anonym

Jeg er simpelthen nødt til at byde ind med et mikrobiologisk/klamheds- indlæg. 

Med udgangspunkt i følgende artikel, er det ikke “klamt” ikke at gå i bad hver dag, men det er, såfremt man ikke bruger skrap sæbe, heller ikke skadeligt at gøre det:

https://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvor-ofte-skal-man-ga-i-bad

Pointen er, at kroppe er forskellige, og udskiller forskellig lugt/sekreter. 

Herhjemme er baderutinerne således:

Barn 3 år: når det er snavset, dvs alt fra hver dag til en gang om ugen

Barn 12 år; hver anden dag, da det er begyndt at lide af “hormon-beskidt hår” og dårlig lugt

Mor: hver dag når hun træner, dog kun med sæbe hver 3 dag. Ellers efter behov, og der er det oftere håret end kroppen der sætter dagsordenen 

Far: hver dag. Han har hårdt fysisk arbejde, men også meget tør hud, der mystisk nok er noget bedre i ferier hvor han ikke er nødt til at gå i bad så ofte ����

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. februar 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Flomama skriver:

Fordi jeg syntes det er dårlig hygiejne at man ikke går I bad dagligt og et bad inkludere selvfølgelig vask af hele kroppen. 

Jo debatten har udviklet sig. 

Ja det er også klamt  det er også klamt med bremsespor og folk der ædet bussemænd.. 

Skifter du så også ALT tøj hver dag? Altså tøj  på hver dag.

Anmeld Citér

11. februar 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Flomama skriver:

Stop dig selv. 

Skal man gå og lyve? Hvis nogen direkte spørger mig om det er klamt at de kun går I bad en gang om ugen, skal jeg så lyve for dem? Så kan vi da først snakke om dårlig opførsel 

så det er klamt ikke at gå i bad hver dag, men hvad så med at tørre sig efter toiletbesøg, trække bukserne op og tager sin taske/pose og så gå ud og vaske hænder, for at samle taske/pose op igen... Og før man går i seng, tager man bukserne af og kravler under dynen.... 

Hvis man ikke sveder i løbet af en hel dag, hvorfor så gå i bad? Hvad er det man skal vaske væk? 

Anmeld Citér

11. februar 2018

Anonym

Flomama skriver:

Sidste svar herfra I denne debat overvejer om jeg sletter min Profil. 

Jeg debatterede et emne, jeg ytrede min holdning. 

Jeg har ikke sagt noget grimt eller kaldt nogen noget som helst. 

Nej jeg vil ikke pakke Ind I vat, jeg er ærlig 

Nej jeg vil ikke læse børnebørger

Ja jeg har forstå pointen I den hetz I fik dannet pâ 2 minutter, jeg er bare ikke enig. 

Jeg syntes I mobber og er meget personlige! Ikke en gang har jeg udtalt mig om jeres personligheder eller vaner, men I kalder mig alt muligt og tillægger mig en masse ting. Simpelthen tarvelig opførsel syntes jeg. 

Farvel og tak. 

Og hvad med dem der føler sig mobbet, fordi de får at vide at de er klamme?? Du bruger ganske vist ikke navne, men en fælles betegnelse for alle der ikke går i bad dagligt. Faktisk rammer du rigtig mange ved at bruge de ord. Så ja, det er meget muligt at du føler dig mobbet, men der sidder også folk bad skærmen der føler sig mobbet af dig (og andre).

Der sidder folk der uberettiget føler at folk nu syntes de er klamme fordi de ikke føler dagligt bad nødvendigt. Måske ikke har overskud til at presse er bad ind dagligt. 

Alt sammen startet fordi enkelte brugere er uvidende omkring kroppen og bakterier. (Og ja, du er uvidende omkring emnet hvis du tror man skal vaske alle B-aktierne af kroppen for ikke at være klam). 

Og hvis du virkelig er sådan en type der altid siger sandheden og sin mening, selv på et debatforum for du mener alt er tilladt for det er jo bare en holdning, så er det nok ikke første gang at der er nogen der føler sig mobbet af dig. Jeg håber at du vil tage det til dig, for nu ved du hvordan det føles at føle sig mobbet. - Og ja, mobning foregår ofte uden mobberen faktisk er klar over at det er hvad de gør.

Anmeld Citér

11. februar 2018

Carina:-)

Og hvad med dem der føler sig mobbet, fordi de får at vide at de er klamme?? Du bruger ganske vist ikke navne, men en fælles betegnelse for alle der ikke går i bad dagligt. Faktisk rammer du rigtig mange ved at bruge de ord. Så ja, det er meget muligt at du føler dig mobbet, men der sidder også folk bad skærmen der føler sig mobbet af dig (og andre).

Der sidder folk der uberettiget føler at folk nu syntes de er klamme fordi de ikke føler dagligt bad nødvendigt. Måske ikke har overskud til at presse er bad ind dagligt. 

Alt sammen startet fordi enkelte brugere er uvidende omkring kroppen og bakterier. (Og ja, du er uvidende omkring emnet hvis du tror man skal vaske alle B-aktierne af kroppen for ikke at være klam). 

Og hvis du virkelig er sådan en type der altid siger sandheden og sin mening, selv på et debatforum for du mener alt er tilladt for det er jo bare en holdning, så er det nok ikke første gang at der er nogen der føler sig mobbet af dig. Jeg håber at du vil tage det til dig, for nu ved du hvordan det føles at føle sig mobbet. - Og ja, mobning foregår ofte uden mobberen faktisk er klar over at det er hvad de gør.

Så du tager alt til dig?

Hvis nogen skriver at de ikke kunne tænke sig at blive tykke for det synes de er utiltrækkende,så skal alle overvægtige føle sig mobbet?

( jeg er selv overvægtig ,bare lige inden du skriver jeg er ufølsom fordi nu mobber jeg tykke mennesker)

Eller den tråd om size 0 hvor der blev diskuteret hvor vidt en size 0 er for meget eller ej- er det så også mobning.

Hvad med de tråde om børnetøj hvor man skiftevis skriver at dem der går op i mærker osv er nogle miljøsvin - og stakkels deres børn for man er jo enormt overfladisk hvis man går op i mærketøj- eller dem der kun køber genbrug er nærige og det er synd for deres børn-. er det også mobning?

Hvad med amning kontra flaske?

Eller hjemmepasning kontra inst?

Og hvad med dem der går ind for abort- er det ikke stødende for dem der ikke kan få børn? 

Uha hvis man ikke må skrive noget som helst uden at få skudt i skoen at så sidder der nogen der føler sig mobbet- hvor længe tror du så vi har et debatforum herinde?

Jeg er tyk - jeg hjemmepasser-langtidsammer har været teenmor og nu gammel mor- har født 8 børn og er arbejdsgiver.

Rigtig mange ting som folk har en holdning til - men jeg formår stadig at se objektivt på debatten for det den er - en debat hvor holdninger udveksles og debatten kan gløde Også når folk fortæller mig at alt hvad jeg er og står for - er det modsatte af dem- så føler jeg mig ikke mobbet ,men synes det giver en int debat at forskelligheder debatteres. . 

Og ikke som om at nu skal vi dælme ikke skrive andet end tillykke til den næste gravide og ikke andet-

Lad os nu passe på vi ikke bliver for sarte ,og ja det skrev jeg med fare for at få skyld for at mobbe- men synes sgu det her er lidt overkill at blive ved med at dunke en  person for at svare i en debat. 

Anmeld Citér

11. februar 2018

Anonym

Carina:-) skriver:

Så du tager alt til dig?

Hvis nogen skriver at de ikke kunne tænke sig at blive tykke for det synes de er utiltrækkende,så skal alle overvægtige føle sig mobbet?

( jeg er selv overvægtig ,bare lige inden du skriver jeg er ufølsom fordi nu mobber jeg tykke mennesker)

Eller den tråd om size 0 hvor der blev diskuteret hvor vidt en size 0 er for meget eller ej- er det så også mobning.

Hvad med de tråde om børnetøj hvor man skiftevis skriver at dem der går op i mærker osv er nogle miljøsvin - og stakkels deres børn for man er jo enormt overfladisk hvis man går op i mærketøj- eller dem der kun køber genbrug er nærige og det er synd for deres børn-. er det også mobning?

Hvad med amning kontra flaske?

Eller hjemmepasning kontra inst?

Og hvad med dem der går ind for abort- er det ikke stødende for dem der ikke kan få børn? 

Uha hvis man ikke må skrive noget som helst uden at få skudt i skoen at så sidder der nogen der føler sig mobbet- hvor længe tror du så vi har et debatforum herinde?

Jeg er tyk - jeg hjemmepasser-langtidsammer har været teenmor og nu gammel mor- har født 8 børn og er arbejdsgiver.

Rigtig mange ting som folk har en holdning til - men jeg formår stadig at se objektivt på debatten for det den er - en debat hvor holdninger udveksles og debatten kan gløde Også når folk fortæller mig at alt hvad jeg er og står for - er det modsatte af dem- så føler jeg mig ikke mobbet ,men synes det giver en int debat at forskelligheder debatteres. . 

Og ikke som om at nu skal vi dælme ikke skrive andet end tillykke til den næste gravide og ikke andet-

Lad os nu passe på vi ikke bliver for sarte ,og ja det skrev jeg med fare for at få skyld for at mobbe- men synes sgu det her er lidt overkill at blive ved med at dunke en  person for at svare i en debat. 

Nej, jeg tager ikke alt til mig - Men må indrømme at jeg tit finder mobning på både denne og andre sider, fordi folk ikke kan styre sig når de sidder anonyme bag en skærm. - Du, og andre, ved ikke hvem der læser med. I kender ikke folks historie. Og lige hvad dette angår, så har vedkommen flere gange skrevet at folk der ikkegåe i bad dagligt er klamme. - havde hun omformuleret det til fx "jeg føler mig klam hvis jeg ikke går i bad dagligt" eller "jeg bliver klam hvis jeg ikke går i bad dagligt", så var det ikke et angreb på samme måde. Istedet holder hun på sin ret til at syntes folk er klamme, og bliver endda ved når folk påpeger tingene for hende. - for selvfølgelig må hun, og andre, syntes det er klamt, men man behøver ikke råbe højt om det.

Jeg syntes mange ting er klamme, irriterende og alt muligt andet, men jeg råber da ikke højt om det, fordi jeg ved der kan sidde nogen og føle sig ramte. 

Og hvis vi så vender den, så syntes jeg ikke at vedkommen i dette tilfælde, bliver mobbet. Nogen forsøger at forsvare sig og sin ret til ikke at gå i bad dagligt, men bliver fortsat dunket i hovedet med at man må have sin egen mening osv. Der bliver argumenteret for hvorfor det ikke er klamt at springe badet over og senere hvorfor man ikke altid skal råbe sandheden ud for alle og enhver. - Hvis jeg er nærtagende fordi jeg mener det er mobning at kalde folk klamme, så er vedkommen i dette tilfælde da mindst lige så nærtagende og kan tydeligvis ikke tåle modstand.

og så er denne debat vist kørt helt helt af sporet. Det hele handlede bare om hvor tit vi puttede vores børn i bad, og så var der åbenbart en del der svarede forkert.

Anmeld Citér

11. februar 2018

Carina:-)

Nej, jeg tager ikke alt til mig - Men må indrømme at jeg tit finder mobning på både denne og andre sider, fordi folk ikke kan styre sig når de sidder anonyme bag en skærm. - Du, og andre, ved ikke hvem der læser med. I kender ikke folks historie. Og lige hvad dette angår, så har vedkommen flere gange skrevet at folk der ikkegåe i bad dagligt er klamme. - havde hun omformuleret det til fx "jeg føler mig klam hvis jeg ikke går i bad dagligt" eller "jeg bliver klam hvis jeg ikke går i bad dagligt", så var det ikke et angreb på samme måde. Istedet holder hun på sin ret til at syntes folk er klamme, og bliver endda ved når folk påpeger tingene for hende. - for selvfølgelig må hun, og andre, syntes det er klamt, men man behøver ikke råbe højt om det.

Jeg syntes mange ting er klamme, irriterende og alt muligt andet, men jeg råber da ikke højt om det, fordi jeg ved der kan sidde nogen og føle sig ramte. 

Og hvis vi så vender den, så syntes jeg ikke at vedkommen i dette tilfælde, bliver mobbet. Nogen forsøger at forsvare sig og sin ret til ikke at gå i bad dagligt, men bliver fortsat dunket i hovedet med at man må have sin egen mening osv. Der bliver argumenteret for hvorfor det ikke er klamt at springe badet over og senere hvorfor man ikke altid skal råbe sandheden ud for alle og enhver. - Hvis jeg er nærtagende fordi jeg mener det er mobning at kalde folk klamme, så er vedkommen i dette tilfælde da mindst lige så nærtagende og kan tydeligvis ikke tåle modstand.

og så er denne debat vist kørt helt helt af sporet. Det hele handlede bare om hvor tit vi puttede vores børn i bad, og så var der åbenbart en del der svarede forkert.

Alle svarede forkert- alt afhængig af hvem der læser det.

For dem der putter deres børn i bad på daglig basic eller selv går i bad hver morgen udøver ressoursespild og deres børn er i højrisiko for at få børneksem-Og selv om der kom en fagperson på banen ,så var der ingen der ville give sig .

Så dem der bader dagligt svarede forkert når dem der bader en gang om ugen læste det og omvendt. 

Hun råber det heller ikke ud- hun skrev det som en kommentar akkurat som dem der skrev at det er nogo at bade sine børn her dag.

Hvis man ud af det blå opretter en tråd hvor man skriver at alle herinde der ikke går i bad hele tiden er klamme - var hun gået over stregen .,

Men hvis man intet må skrive fordi man risikere at skrive noget som nogen ikke er enige i fordi så bliver de mobbet- ja så synes jeg det er rendt af sporet

For så skal hver evige eneste debat stoppes lige så snart der e rden mindste risiko for at en eller anden kan føle sig stødt.

Og ja hun kunne have formuleret det anderledes- og det har så så gentagende gange fået fortalt- det bliver jo ikke bedre bare fordi man selv bliver personlig. 

Anmeld Citér

11. februar 2018

Mysonsmama

Anonym skriver:

Hvor har du det fra at en del svarede forkert?

Jeg oprettede egentlig tråden fordi Jeg troede jeg badede min søn for sjælendt og var nysgerrig hvad andre gjorde. Og da jeg så fik de svar, så undrede jeg mig over om de fik sjælens bad grundet de var babyer eller man bare badede lidt i familien.

Det er ikke mobning at ytre at det er klamt ikke at gå i bad hver dag . I er bare nærtagende. 

Anmeld Citér

11. februar 2018

lineog4

Jeg oprettede egentlig tråden fordi Jeg troede jeg badede min søn for sjælendt og var nysgerrig hvad andre gjorde. Og da jeg så fik de svar, så undrede jeg mig over om de fik sjælens bad grundet de var babyer eller man bare badede lidt i familien.

Det er ikke mobning at ytre at det er klamt ikke at gå i bad hver dag . I er bare nærtagende. 

Jeg synes nu heller ikke det er mobning - forkert brug af ordet i min optik. Men jeg vil holde fast i det er utrolig dårlig ordvalg og måde at kommentere på andres vaner.

HVis jeg her læser en der skriver de går på McD en gang om ugen, svarer jeg heller ikke - ej jeg kommer der en gang om året, at komme der så tit er klamt. Hvorfor skulle jeg dog skrive det - en unødvendig information, og ikke mindst en stempling og en pegen fingre af mennesker der er anderledes end jeg er. Et andet eksempel om jeg bruger en del tid på som lærer er at andre ikke er klamme fordi de spiser svinekød (torskerogn er sjovt nok også en af de madvarer der foranlediger børn til at kalde hinanden klamme) - er det så også okay at sige, skal jeg stoppe med at fortælle børn/unge at det ikke er klamt at spise noget bestemt mad - skal de ikke bare have lov at være ærlige og ytre deres holdning?

Jeg synes det er klamt at tænde på børn, og det skriver jeg gerne, men du får mig ikke til at skrive at andre er klamme fordi de bader mere eller mindre end jeg gør, spiser andet mad end jeg gør, har andre seksuelle præferencer end jeg har, er tyndere eller tykkere end jeg er. Jeg har mine præferencer og du har dine, og selvom jeg egentlig er fløjtende ligeglad hvad jeg bliver kaldt, så bliver jeg faktisk oprigtig overrasket over at voksne mennesker kan synes det er okay at kalde andre klamme (generelt eller personligt) fordi de træffer nogle andre valg end dem selv - og ja så er det nærliggende at sammenligne med den mobning der kan forekomme, for det er jo netop det den er født ud af, retten til at ytre lige hvad fanden man har lyst til uden at tænke på modtageren eller dem eller den man taler om. Har man ikke noget pænt at sige om andre så er det faktisk okay at tie. 

Anmeld Citér

11. februar 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Mysonsmama skriver:

Du undrede dig? Derfor skrev du “Godt jeg ikke er den eneste med god hygiejne!“ - ? Og siden, at du syntes, det er ulækkert ikke at gå i bad dagligt som voksen - det var stadig bare udtryk for en undren? 

Det store flertal i tråden her er nærtagende, og du og Flomama formulerer jer lige efter bogen. Anderledes kan det ikke opfattes. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.