Bad - hvor tit ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. februar 2018

Mysonsmama

lineog4 skriver:

Jeg synes nu heller ikke det er mobning - forkert brug af ordet i min optik. Men jeg vil holde fast i det er utrolig dårlig ordvalg og måde at kommentere på andres vaner.

HVis jeg her læser en der skriver de går på McD en gang om ugen, svarer jeg heller ikke - ej jeg kommer der en gang om året, at komme der så tit er klamt. Hvorfor skulle jeg dog skrive det - en unødvendig information, og ikke mindst en stempling og en pegen fingre af mennesker der er anderledes end jeg er. Et andet eksempel om jeg bruger en del tid på som lærer er at andre ikke er klamme fordi de spiser svinekød (torskerogn er sjovt nok også en af de madvarer der foranlediger børn til at kalde hinanden klamme) - er det så også okay at sige, skal jeg stoppe med at fortælle børn/unge at det ikke er klamt at spise noget bestemt mad - skal de ikke bare have lov at være ærlige og ytre deres holdning?

Jeg synes det er klamt at tænde på børn, og det skriver jeg gerne, men du får mig ikke til at skrive at andre er klamme fordi de bader mere eller mindre end jeg gør, spiser andet mad end jeg gør, har andre seksuelle præferencer end jeg har, er tyndere eller tykkere end jeg er. Jeg har mine præferencer og du har dine, og selvom jeg egentlig er fløjtende ligeglad hvad jeg bliver kaldt, så bliver jeg faktisk oprigtig overrasket over at voksne mennesker kan synes det er okay at kalde andre klamme (generelt eller personligt) fordi de træffer nogle andre valg end dem selv - og ja så er det nærliggende at sammenligne med den mobning der kan forekomme, for det er jo netop det den er født ud af, retten til at ytre lige hvad fanden man har lyst til uden at tænke på modtageren eller dem eller den man taler om. Har man ikke noget pænt at sige om andre så er det faktisk okay at tie. 

Men jeg tror hun forstod at I synes hun har dårlig pli osv i de første mange beskeder. Derfor er det ikk en grund til at hoppe med på vognen og skyde skarpt. Hun har ikke direkte skrevet til en de var klamme, men at hun synes det var klamt voksne ikke gik i bad. Det vel det samme som at sige voksne der tænder på børn er klamme? Hvor ligger forskellen?

Det er noget småt noget at gå op I, hendes ordvalg. Der er vel ingen dagsorden for hvordan man skal sætte ord sammen, eller det er forkert ifølge dig? Bare fordi det er forkert for dig er det ikke ens betydende med man har dårlig pli fordi man ikke Sugar coater alting..

Det er endnu mere nedladende at få fortalt man er dårlig opdraget (har dårlig pli osv), end det er at blive kaldt klam. Og jeg synes det er modbydeligt at voksne mennesker skal tale om andres opførsel og pli på den måde, som om i er bedre mennesker. Synes simpelthen i er stride herinde sådan generelt. Hele banden kommer efter en hvis man lige kommer til at træde en over tæerne.

Pisse anstrengende at skulle være så forpasselig hver gang man skal kommentere i et indlæg!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. februar 2018

Mysonsmama

Du undrede dig? Derfor skrev du “Godt jeg ikke er den eneste med god hygiejne!“ - ? Og siden, at du syntes, det er ulækkert ikke at gå i bad dagligt som voksen - det var stadig bare udtryk for en undren? 

Det store flertal i tråden her er nærtagende, og du og Flomama formulerer jer lige efter bogen. Anderledes kan det ikke opfattes. 

Ja jeg undrede mig det var vidst det jeg skrev.

Jeg synes det dårlig hygiejne ikke at bade hver dag når man er voksen. Ligesom det er ikke at skifte tøj hver dag, undertøj osv osv. Jeg er opdraget til at dette er normen, så derfor synes jeg andet er ulækkert. Jeg synes det er god hygiejne at gå i bad hver dag. Det er helt normalt i min verden.

Ligesom det er at skifte sengetøj en gang om ugen, og håndklæder, og spritte håndtag og gøre rent i klorin. Måske er jeg hysterisk som flomama. Men det betyder ikk man skal ha jer alle på nakken fordi man ikke namser i en hel uge og synes det lækkert 

Anmeld Citér

11. februar 2018

lineog4

Men jeg tror hun forstod at I synes hun har dårlig pli osv i de første mange beskeder. Derfor er det ikk en grund til at hoppe med på vognen og skyde skarpt. Hun har ikke direkte skrevet til en de var klamme, men at hun synes det var klamt voksne ikke gik i bad. Det vel det samme som at sige voksne der tænder på børn er klamme? Hvor ligger forskellen?

Det er noget småt noget at gå op I, hendes ordvalg. Der er vel ingen dagsorden for hvordan man skal sætte ord sammen, eller det er forkert ifølge dig? Bare fordi det er forkert for dig er det ikke ens betydende med man har dårlig pli fordi man ikke Sugar coater alting..

Det er endnu mere nedladende at få fortalt man er dårlig opdraget (har dårlig pli osv), end det er at blive kaldt klam. Og jeg synes det er modbydeligt at voksne mennesker skal tale om andres opførsel og pli på den måde, som om i er bedre mennesker. Synes simpelthen i er stride herinde sådan generelt. Hele banden kommer efter en hvis man lige kommer til at træde en over tæerne.

Pisse anstrengende at skulle være så forpasselig hver gang man skal kommentere i et indlæg!

Jeg må nok bare konstatere vi ikke er enige og formodentlig aldrig bliver det.

Og jeg vil fortsætte med at fortælle de mennesker børn, unge og voksne jeg er sammenme,  at jeg ikke synes det er okay at kalde andre klamme, ulækre, uhygiejniske, forkerte, dumme og andre negative tillægsord fordi de ikke synes og gør det samme som dem selv.

Og ja hvad er mon forskellen på at tænde seksuelt på børn og så ikke gå i bad dagligt 

Anmeld Citér

11. februar 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Mysonsmama skriver:

Ja jeg undrede mig det var vidst det jeg skrev.

Jeg synes det dårlig hygiejne ikke at bade hver dag når man er voksen. Ligesom det er ikke at skifte tøj hver dag, undertøj osv osv. Jeg er opdraget til at dette er normen, så derfor synes jeg andet er ulækkert. Jeg synes det er god hygiejne at gå i bad hver dag. Det er helt normalt i min verden.

Ligesom det er at skifte sengetøj en gang om ugen, og håndklæder, og spritte håndtag og gøre rent i klorin. Måske er jeg hysterisk som flomama. Men det betyder ikk man skal ha jer alle på nakken fordi man ikke namser i en hel uge og synes det lækkert 

Det sjove er, at jeg går i bad dagligt. Så nej, I får ikke folk på nakken, fordi de bliver personligt ramt af jeres ord - men fordi, det er respektløst og udtryk for dårlig pli at skrive, andre er klamme og ikke har god hygiejne. Især er det virkelig dårlig stil at skrive et åbent spørgsmål og så skyde på dem, der svarer noget andet, end man selv står for. Var jeg én af dem, der havde besvaret dit indlæg, ville jeg virkelig holde mig langt væk fra at gøre det fremover, eftersom din påståede nysgerrighed og undren blev til fordømmelse og selvhævdelse. 

Det er ikke ligegyldigt, hvilke ord, man bruger. Af samme grund er der regler for, hvordan man ytrer sig på bl.a. dette forum, og der er moderatorer til at holde øje med, disse overholdes. Er man af den overbevisning, at alt skal være tilladt at ytre, må man jo finde et forum, hvor det er muligt. Personligt opfatter jeg Ekstrabladets Nationen som et skrækeksempel på, hvor lavt, man som voksent menneske kan synke, når man ytrer sig - derfor holder jeg mig væk fra at “debattere” der. Kan man ikke tage til sig, at formuleringer i langt de fleste debatfora vægtes af de øvrige brugere, så må man enten tage de hug, det koster at skille sig negativt ud, eller lære at moderere sig, før man skriver. Det kræver altså ikke en umenneskeligt stor indsats. 

Personligt ville jeg overveje, om jeg havde strammet den, hvis en stor del af brugerne herinde tog kraftigt afstand fra mine ord. Jeg har fået hhv. 13 og 16 likes på indlæg, hvori jeg har påtalt din og Flomamas tone, og så kan du selvfølgelig vælge at tro, at de 13 og 16 er stinkende, uhygiejniske individer - men det KUNNE også være et vink med en vognstang om, at mange slet og ret ikke ønsker at se dette forum forvandlet til et rum for grimt sprog. Som tidligere nævnt - herinde skriver vi heller ikke, at KH-modtagere er tabere, og at enlige mødre nasser. 

Anmeld Citér

11. februar 2018

Mor og meget mere

lineog4 skriver:

Og jeg vil fortsætte med at fortælle de mennesker børn, unge og voksne jeg er sammenme,  at jeg ikke synes det er okay at kalde andre klamme, ulækre, uhygiejniske, forkerte, dumme og andre negative tillægsord fordi de ikke synes og gør det samme som dem selv.

Og ja hvad er mon forskellen på at tænde seksuelt på børn og så ikke gå i bad dagligt 

Off topic: At tænde seksuelt på børn er næppe selvvalgt eller noget, man ønsker sig som seksuel præference, så i mine øjne er det ikke i sig selv klamt - snarere meget ulykkeligt og yderst behandlingskrævende. At handle på det og begå overgreb er derimod voldsomt forkasteligt og ja, klamt. 

Anmeld Citér

12. februar 2018

Mysonsmama

lineog4 skriver:

Princippet er fuldstændig det samme.

Anmeld Citér

12. februar 2018

Mysonsmama

Mor og meget mere skriver:

Det sjove er, at jeg går i bad dagligt. Så nej, I får ikke folk på nakken, fordi de bliver personligt ramt af jeres ord - men fordi, det er respektløst og udtryk for dårlig pli at skrive, andre er klamme og ikke har god hygiejne. Især er det virkelig dårlig stil at skrive et åbent spørgsmål og så skyde på dem, der svarer noget andet, end man selv står for. Var jeg én af dem, der havde besvaret dit indlæg, ville jeg virkelig holde mig langt væk fra at gøre det fremover, eftersom din påståede nysgerrighed og undren blev til fordømmelse og selvhævdelse. 

Det er ikke ligegyldigt, hvilke ord, man bruger. Af samme grund er der regler for, hvordan man ytrer sig på bl.a. dette forum, og der er moderatorer til at holde øje med, disse overholdes. Er man af den overbevisning, at alt skal være tilladt at ytre, må man jo finde et forum, hvor det er muligt. Personligt opfatter jeg Ekstrabladets Nationen som et skrækeksempel på, hvor lavt, man som voksent menneske kan synke, når man ytrer sig - derfor holder jeg mig væk fra at “debattere” der. Kan man ikke tage til sig, at formuleringer i langt de fleste debatfora vægtes af de øvrige brugere, så må man enten tage de hug, det koster at skille sig negativt ud, eller lære at moderere sig, før man skriver. Det kræver altså ikke en umenneskeligt stor indsats. 

Personligt ville jeg overveje, om jeg havde strammet den, hvis en stor del af brugerne herinde tog kraftigt afstand fra mine ord. Jeg har fået hhv. 13 og 16 likes på indlæg, hvori jeg har påtalt din og Flomamas tone, og så kan du selvfølgelig vælge at tro, at de 13 og 16 er stinkende, uhygiejniske individer - men det KUNNE også være et vink med en vognstang om, at mange slet og ret ikke ønsker at se dette forum forvandlet til et rum for grimt sprog. Som tidligere nævnt - herinde skriver vi heller ikke, at KH-modtagere er tabere, og at enlige mødre nasser. 

Det er ligeså respektløst at fortælle mig jeg har dårlig pli. Udover det så undrede det mig nu oprigtigt at folk badede deres børn så sjælendt, og ikke kun babyer åbenbart. Men det gir jo god mening når forældrene heller ikke selv gør det. Jeg har altid lært at man skal i bad hver dag. 

Der er mange sætte sjæle herinde. Jeg går da heller ikke ned med flaget fordi jeg nærmest gir mit barn Børne eksem og kan være det bekendt at give ham bad SÅ OFTE.. Men sådan er der så meget.

Og tillykke med alle dine likes, det virkelig flot. Skulderklap herfra!!

Anmeld Citér

12. februar 2018

Mysonsmama

Jeg har stadig min mening, om du så havde fået 1000 likes. Men hvis det gør du føler du har mere ret så fred være med det. Derfor behøver man stadig ikk være så mange om at køre på en så hun sletter sin profil. Og lets be real, det er langt fra første gang det er sket  desværre.

Jeg synes det er ærgerigt at man skal gå i flok på den måde mod en, så har man fundet en bussemand. Hvorfor er behovet så stort for at fortælle at det er forkert opførsel og lege debat politi? Jeg forstår det ikk. Men sådan som du fokusere på dine likes, så er det måske fordi det gir dig en god følelse. Jeg gætter bare .. Jeg ændrer ihvertfald ikke mening med jeg synes det er ulækkert ikke at tage en skyller dagligt. Det er almindelig hygiejne. Ikke fordi man sveder eller lugter, men fordi man afgiver væske fra hele kroppen, er ude blandt andre mennesker, rør ting og ja det er bare personlig hygiejne. Det skal man lære sine børn. Og børn der er ininsitution og løber på væggene, kravler på gulvene og rør ved alle tingene skal da ISÆR i bad dagligt.

Jeg gider egentlig ikke diskutere mere, fordi jeg har sagt min mening og som den måske eneste er enig med flomama. Jeg ikk bange for at gå imod strømmen. men det her føre ingen vejne, tvært imod. Jeg skal ikk diskutere min opdragelse eller pli, eller belæres af en med flere likes end mig. (For så har man nemlig ret! Det ved alle) Det er jeg godt nok for gammel til . farvel.

Anmeld Citér

12. februar 2018

lineog4

Jeg har stadig min mening, om du så havde fået 1000 likes. Men hvis det gør du føler du har mere ret så fred være med det. Derfor behøver man stadig ikk være så mange om at køre på en så hun sletter sin profil. Og lets be real, det er langt fra første gang det er sket  desværre.

Jeg synes det er ærgerigt at man skal gå i flok på den måde mod en, så har man fundet en bussemand. Hvorfor er behovet så stort for at fortælle at det er forkert opførsel og lege debat politi? Jeg forstår det ikk. Men sådan som du fokusere på dine likes, så er det måske fordi det gir dig en god følelse. Jeg gætter bare .. Jeg ændrer ihvertfald ikke mening med jeg synes det er ulækkert ikke at tage en skyller dagligt. Det er almindelig hygiejne. Ikke fordi man sveder eller lugter, men fordi man afgiver væske fra hele kroppen, er ude blandt andre mennesker, rør ting og ja det er bare personlig hygiejne. Det skal man lære sine børn. Og børn der er ininsitution og løber på væggene, kravler på gulvene og rør ved alle tingene skal da ISÆR i bad dagligt.

Jeg gider egentlig ikke diskutere mere, fordi jeg har sagt min mening og som den måske eneste er enig med flomama. Jeg ikk bange for at gå imod strømmen. men det her føre ingen vejne, tvært imod. Jeg skal ikk diskutere min opdragelse eller pli, eller belæres af en med flere likes end mig. (For så har man nemlig ret! Det ved alle) Det er jeg godt nok for gammel til . farvel.

Du er da ikke nødvendigvis den eneste der mener det samme som flomama - du er lige pt bare en af de eneste der støtter i det er okay at kalde andre klamme - i bund og grund kunne jeg jo såmænd sidde med samme holdning, jeg kunne være en der gik i bad to gange om dagen og mine børn det samme. 

Nå men det var slet ikke det jeg ville skrive og egentlig burde jeg stoppe, for kan godt se vi to ikke bliver enige - men må lige skrive det sidste. 

Jeg har nu forstået du er trådstarter (jeg kigger sjældent på hvem der svarer hvad, men forholder mig til svarene). Og jeg kan egentlig godt forstå din bevæggrund for tråden, du giver din søn bad hverandre dag og er usikker på om det er nok. Du bliver så overrasket over svarene, for en del går den modsatte vej og de giver deres børn bad i langt mindre omfang. 

Så er det menneskelig at prøve at forstå, du spørger derfor til om logikken er: I går heller ikke særlig tit i bad - og så knækker filmen for mig, for så går det til værdidommen: I er derfor ikke så hygiejniske som jeg, ja I er ligefrem klamme.

Først logikken passer ikke på mig; min datter gik i bad hveranden dag (husker jeg det som kan også være hver dag - hun er 14 nu) fordi hun elskede sit bad, det var en fantastisk hyggestund med hendes far om aftenen og derfor valgte vi den til. Min søn var ikke en gang et år så begyndte badet at være en situation med skrig og skrål (jeg tror han var bange for lyden i badet) og et bad betød jeg måtte med ind og holde om ham og fortælle det hele nok skulle gå mens han skreg som besat. Resultat badet blev en mere sjælden affære. Lillebror var sådan midt imellem og nu var der pludselig tre børn og tiden i hverdagen gik stærkt så han kom vel i bad hveranden eller hver 3. Dag. Og nu kommer chokket - jeg er en af dem der som oftest går i bad hver dag, jeg kan også springe over, og jegkan endda have dage hvor jeg går i bad to gange fordi det giver varmen, fordi jeg skal have det break som badet giver hvor jeg tænker aller aller bedst eller bare fordi det har jeg lyst til. 

Og så det næste og jeg håber du vil svare - du ged af på om det var okay at kalde det klam at spise svinekød og det er egentlig okay for det kan hurtigt ryge hen i rascisme debatten - men så kan man jo tage torskerogn, som tro mig bliver kommenteret i hver evig eneste klasse jeg har netop med ordenen: adrr hvor klamt. Og måske jeg misforstår, men synes som om I er et par stykker der mener det er helt okay at sige, for det handler jo blot om hvad man er vant til.

Men lad os leg jeg opretter en tråd: jeg går kun i teatret med mine børn en gang om måneden og tænker det er for lidt. HVad gør I? Jeg får forskellige svar og en del skriver de måske kun går en gang om året og mit svar er så: nej det undrer mig, er det fordi I heller ikke har gjort det som børn. For jeg kan ike lade være at tænke; I er lidt ukulturelle.

Eller jeg opretter en tråd: vi spiser kun fisk en gang om ugen og kan ikek lade være at tænke det er for lidt. Svarene er forskellige og en del spiser måske slet ikek fisk. Mit svar er: ej det undrer mig, for det er jo sundt, er det fordi I ikke har lært det som børn. Ja undskyld men jeg kommer til at tænke I er lidt usunde. 

Og jeg kunne blive ved men skal nok lade være 

Ved ikke om du kan se pointen eller om du rent faktisk tænker det er okay, at jeg lavede sådanne tråde og svarede sådan?

Anmeld Citér

12. februar 2018

Mor og meget mere

Mysonsmama skriver:

Likes giver mig ikke en god følelse i sig selv, nej, men de er da absolut en god indikator for, om jeg som den eneste vægter, at tonen herinde er sober, eller om jeg taler for andre end mig selv. Hvis du mener, det er underordnet, at fx 14 mennesker i et selskab giver udtryk for, at de ikke bryder sig om en bestemt tone og er ukomfortable med, at den bruges, så kan du selvfølgelig vælge at tænke, at du er for gammel til at blive belært af nogen, og at du sgu ikke er bange for at gå imod strømmen. Du kan også vælge at tænke, at det åbenbart er rarest for alle, hvis du lige modererer dig lidt. Jeg synes, den første “løsning” er hensynsløs og bevidst konfrontatorisk - “pyt med, hvad andre ønsker, jeg er sgu, som jeg er”. Du kan i hvert fald ikke bagefter påstå, at du ud af den blå luft bliver angrebet, hvis du efter den første reaktion fortsætter med at blæse på, hvad de andre føler sig dårligt tilpas med. 

Dybest set forstår jeg det nok bare ikke - at det er så utænkelig en tanke, at man lige dropper de grove ord fremadrettet. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.