Når svigermor laver værelse...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. december 2017

Carina:-)

Tobabyer skriver:

Nu behøver man jo ikke være et monster for kkke at “måtte” passe, det kan være ting som at farmor synes det er noget pjat at små børn ikke bør få rå gulerødder eller nødder, at farmor mener at børn bare skal falde ned af trappen, før de lærer at færdes på den, eller at farmor tænker at det er okay børnene brænder sig på stearinlysene, for ellers lærer de det aldrig. I så fald ville jeg heller ikke stole på at hun kunne passe mit barn forsvarligt ligemeget hvor meget hun så elskede det, kærlighed til barnet er bare ikke altid nok, i MINE øjne 

TS har netop ikke skrevet at hun er et monster, men at de ikke stoler på hende, det kan være ting som ovenstående, men i bund og grund så kender vi jo hverken den lille familie eller farmor, så vi kan jo ikke gøre os til dommere over hvir synd det er for farmor og børnene, for måske lige netop i dette tilfælde kan det jo være at relationen IKKE er sund for børnene. 

Jeg er med på at nogle svigerdøtre formentlig skaber problemer der ikke er såvel som nogle svigermødre formentlig skaber problemer der ikke er, men jeg synes det er unuanceret altid at forsvare farmor/svigermor i disse debatter. 

Monster var det ord hende jeg citerede brugte 

Og for lige at gentage mig selv.

Så har selve tråd startet flere gange haft mulighed for at nævne alle de grunde du nævner men det har hun ikke kun skrevet farmor vil for meget og brokker sig når de siger nej til tidl hentning i inst 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. december 2017

lineog4

Tobabyer skriver:

Nu behøver man jo ikke være et monster for kkke at “måtte” passe, det kan være ting som at farmor synes det er noget pjat at små børn ikke bør få rå gulerødder eller nødder, at farmor mener at børn bare skal falde ned af trappen, før de lærer at færdes på den, eller at farmor tænker at det er okay børnene brænder sig på stearinlysene, for ellers lærer de det aldrig. I så fald ville jeg heller ikke stole på at hun kunne passe mit barn forsvarligt ligemeget hvor meget hun så elskede det, kærlighed til barnet er bare ikke altid nok, i MINE øjne 

TS har netop ikke skrevet at hun er et monster, men at de ikke stoler på hende, det kan være ting som ovenstående, men i bund og grund så kender vi jo hverken den lille familie eller farmor, så vi kan jo ikke gøre os til dommere over hvir synd det er for farmor og børnene, for måske lige netop i dette tilfælde kan det jo være at relationen IKKE er sund for børnene. 

Jeg er med på at nogle svigerdøtre formentlig skaber problemer der ikke er såvel som nogle svigermødre formentlig skaber problemer der ikke er, men jeg synes det er unuanceret altid at forsvare farmor/svigermor i disse debatter. 

Vi kan selvsagt ikke vide hvad der ligger til grund. Men jeg læser bare tit: farmor vil ikke respektere vi ikke synes de skal have slik, eller de ikke må få saftevand (ja jeg kender faktisk nogle hvor de opgav kontakten med en farmor fordi hun tillod sig at giv barnet et glas light saftevand, ja det er jeg da heller ikke vild med, men det er måske lige i overkanten at fratage farmor og barn retten til en relation og samvær pga et enkelt glas saftevand). Og ofte må mormødrene helt det samme, og så er det bar åh så hyggeligt for barnet at blive forkælet.

Ærligt jeg ser ikke frem til at jeg skal være en svigermor til en pige og forhåbentlig til to og endda også farmor. For jeg ved jeg fylder, jeg ved jeg elsker børn og ikke kan undgå at forkæle, jeg ved jeg er den jeg er, og jeg ønsker et ægte forhold til mine børnebørn og ikke et hvor jeg forstiller mig for at please. Jeg ved også, at det må jeg med min datter, men hvad om mine sønner møder en pige, der ikke kan rumme, ikke kan rumme at vi ikke er hundrede procent ens, en der ikke vil rumme jeg forkæler (på linie med mormor)? Jeg bliver ofte desillusioneret når jeg læser ed her inde om svigermødre og farmødre, og ar glad da jeg lavede en tråd og nogle fortalte om deres gode forhold - for ærligt jeg bliver skræmt af det ofte er bagateller der fylder og gør at farmor ikke får lov at få en reel rolle i sin egen søns og børnebørns liv.

Anmeld Citér

28. december 2017

Tobabyer

lineog4 skriver:

Vi kan selvsagt ikke vide hvad der ligger til grund. Men jeg læser bare tit: farmor vil ikke respektere vi ikke synes de skal have slik, eller de ikke må få saftevand (ja jeg kender faktisk nogle hvor de opgav kontakten med en farmor fordi hun tillod sig at giv barnet et glas light saftevand, ja det er jeg da heller ikke vild med, men det er måske lige i overkanten at fratage farmor og barn retten til en relation og samvær pga et enkelt glas saftevand). Og ofte må mormødrene helt det samme, og så er det bar åh så hyggeligt for barnet at blive forkælet.

Ærligt jeg ser ikke frem til at jeg skal være en svigermor til en pige og forhåbentlig til to og endda også farmor. For jeg ved jeg fylder, jeg ved jeg elsker børn og ikke kan undgå at forkæle, jeg ved jeg er den jeg er, og jeg ønsker et ægte forhold til mine børnebørn og ikke et hvor jeg forstiller mig for at please. Jeg ved også, at det må jeg med min datter, men hvad om mine sønner møder en pige, der ikke kan rumme, ikke kan rumme at vi ikke er hundrede procent ens, en der ikke vil rumme jeg forkæler (på linie med mormor)? Jeg bliver ofte desillusioneret når jeg læser ed her inde om svigermødre og farmødre, og ar glad da jeg lavede en tråd og nogle fortalte om deres gode forhold - for ærligt jeg bliver skræmt af det ofte er bagateller der fylder og gør at farmor ikke får lov at få en reel rolle i sin egen søns og børnebørns liv.

Jeg er også mor til to drenge og bliver forhåbentlig selv en dag svigermor og farmor, men jeg vælger ikke at tage sorgerne på forskud og tro det værste om mine fremtidige svigerbørn 

jeg tror på man i høj grad får tilbage hvad man giver.

Men med det sagt så synes jeg da også det lyder helt vildt med det saftevand, i sådan et tilfælde håber jeg jeg får opdraget mine drenge til ikke at finde sig i den adfærd, men har også svært ved at tro st der ikke er noget underliggende i sådan et tilfælde for igen, det lyder jo helt tosset. 

Jeg læser jo også tit de samme tråde med at svigermor ikke vil ditten og datten, men jeg tror også at det er fordi der primært er unge mennesker på disse fora, jeg tænker at hvis flere farmødre/svigermødre var her, ville det sikkert være mere ligeligt fordelt med brok over svigermor/svigerdatter 

Anmeld Citér

28. december 2017

Drwhosaidthat

lineog4 skriver:

Der findes masser gode farmor-barnebarn relationer! 

Mine unger har verdens bedste farmor, som er en kæmpe del af deres liv, og fylder meget mere end mormor og morfar. Hun har passet dem og haft dem siden de var spæde.

Jeg er ikke altid enig med hende, men jeg kan se at hendes og mine børns relation er helt speciel, så jeg sluger en gang imellem nogle kameler. Og jeg er SÅ fucking taknemmelig for at hun vil mine børn så meget. Også selvom hun gør mange ting med dem, som jeg faktisk er lodret uenig i. Men de lærer, at der er forskellige regelsæt alt efter om man er hjemme eller hos sine bedsteforældre, de lærer at få forskellige relationer og de lærer også, at far og mor ikke altid har ret  

men jeg bliver - ligesom dig - så ked af at høre om trælse relationer til farmor/svigermor! 

Til ts, så synes jeg ikke at det er mærkeligt at lave sådan et rum, jeg synes det er sødt og viser engagement. Forståeligt at i ikke vil have passet barnet nu, fordi det ikke er jeres behov. Det er nok heller ikke barnets behov endnu. Men på et tidspunkt, får jeres barn måske et behov, som ikke er jeres. Fx at blive passer hos farmor. 

Anmeld Citér

28. december 2017

Tobabyer

Carina:-) skriver:

Monster var det ord hende jeg citerede brugte 

Og for lige at gentage mig selv.

Så har selve tråd startet flere gange haft mulighed for at nævne alle de grunde du nævner men det har hun ikke kun skrevet farmor vil for meget og brokker sig når de siger nej til tidl hentning i inst 

Hvis det nu er det rigtige for denne familie at de gerne selv vil hente deres barn, så skal det da ikke ligge dem til last, det må de vel selv om. 

Jeg ville da ønske at min egen svigermor ville det, men bare fordi jeg kunne tænke mig det, gør det det jo ikke rigtigt for alle

Anmeld Citér

28. december 2017

Anonym

Jeg kan godt forstå du føler, at farmor kommer for tæt på... jeg tror, at det kunne være undgået hvis farmor havde spurgt ind til Jer hvad I ville synes om hun lavede et værelse og købte lidt ting til Jeres barn. Så ville I ikke føle hun overrumplede Jer...

Når det så er sagt, tror jeg bare at hun ikke har "andet" at gå op i. Det er vel det eneste som hun udfylder sin hverdag med. Men hun gør det jo fordi hun vildt gerne vil være en del af Jeres og Jeres barns liv. 

At hun ville hente 3 gange om ugen synes jeg virkelig I skal revurdere, det vil nok være den største gave... forstår godt det kan være  en svær tanken lige nu. Men I kunne overveje at "øve" lidt med hende og se om "hun vokser med opgaven" og her mener jeg Jeres tillid til hende (ikke at jeg mener at hun ikke ved hvordan man håndtere et barn, bare så du ikke misforstår mig) men måske ses med hende engang imellem og sid på et tæppe i suen og lad farmor sidde med Jeres barn og lege lidt. Se om du bliver tryg med situationen og prøv at lave lidt andet imens du sidder tæt på - fx. strikke eller læse i et blad - men hvor du stadigvæk er opmærksom. Men prøve at lade farmor lege uden du/I blander Jer i fx. 10 min.

Og gør denne øvelse hver gang i ses... og med tiden hvis du synes det går godt og farmor håndterer det godt og er opmærksom kan du måske gå i bad mens hun gør det eller lige gå på toilet.. så du træner hende OG dig selv i hun er alene med jeres barn. Og med tiden kan det måske blive en kort indkøbstur mens hun er alene med jeres barn... og med tiden kan du/I måske blive trygge ved hun er helt alene med Jeres barn og måske ikke. Men så har I gjort et forsøg..

Og derudover skal I bare sige fra, sig til hende at hjemme hos Jer bestemmer I og hun skal ikke blande sig I jeres beslutninger eller hvordan I opdrager. Sig det direkte, så hun forstår det. Måske bliver hun sur og skal lige tygge på det og bliver god igen - men hun skal nok forstå det. Det er så vigtigt at sige fra.... og så kan hun jo, hvis hun en dag passer jeres barn, gøre på hendes måde. Som andre skriver hos bedsteforældrene må man godt blive forkælet lidt

Anmeld Citér

28. december 2017

Carina:-)

Tobabyer skriver:

Hvis det nu er det rigtige for denne familie at de gerne selv vil hente deres barn, så skal det da ikke ligge dem til last, det må de vel selv om. 

Jeg ville da ønske at min egen svigermor ville det, men bare fordi jeg kunne tænke mig det, gør det det jo ikke rigtigt for alle

Det ændre jo ikke på at hvis det bare er fordi man ikke synes farmor skal have lov- at så vil det stadig være godt for barnet.

Og så må man jo lære at sætte egne behov til side. 

Man ved aldrig hvad fremtiden bringer- og man kan komme i den situation at man får brug for farmor pga fx sygdom .

Og så er det da trist hvis de ingen relation har . Eller tænkt hvis farmor så siger nej til at hjælpe,fordi hun i flere år har fået af vide hun ikke må ,og så tænker at nu kan man godt bruges men nej tak jeg var ikke god nok før? 

Min svigermor har bestemt fejl ,og kan være en pain in the ass.

Men ikke nok til at min mands storebror og svigerinde skulle skubbe hende helt ud af børnenes liv til fordel for hendes mor.

Da min svigerinde blev alvorligt syg,og hendes egen mor ikke ville være fuldtidbarnepige - ja der kunne de sjovt nok godt bruge farmor. 

Men farmor og børnene havde ingen relationer og det var grædende børn der blev afleveret til en person de ikke kendte,og en farmor der egentligt var ret skuffet over at nu duede hun da der ikke var andre muligheder. 

Man behøver ikke elske sin svigermor,men man burde som et voksent menneske kunne se at ens egne behov ikke skal komme forud for ens barns behov for at have familie fra begge forældre. 

Anmeld Citér

28. december 2017

Tobabyer

Carina:-) skriver:

Det ændre jo ikke på at hvis det bare er fordi man ikke synes farmor skal have lov- at så vil det stadig være godt for barnet.

Og så må man jo lære at sætte egne behov til side. 

Man ved aldrig hvad fremtiden bringer- og man kan komme i den situation at man får brug for farmor pga fx sygdom .

Og så er det da trist hvis de ingen relation har . Eller tænkt hvis farmor så siger nej til at hjælpe,fordi hun i flere år har fået af vide hun ikke må ,og så tænker at nu kan man godt bruges men nej tak jeg var ikke god nok før? 

Min svigermor har bestemt fejl ,og kan være en pain in the ass.

Men ikke nok til at min mands storebror og svigerinde skulle skubbe hende helt ud af børnenes liv til fordel for hendes mor.

Da min svigerinde blev alvorligt syg,og hendes egen mor ikke ville være fuldtidbarnepige - ja der kunne de sjovt nok godt bruge farmor. 

Men farmor og børnene havde ingen relationer og det var grædende børn der blev afleveret til en person de ikke kendte,og en farmor der egentligt var ret skuffet over at nu duede hun da der ikke var andre muligheder. 

Man behøver ikke elske sin svigermor,men man burde som et voksent menneske kunne se at ens egne behov ikke skal komme forud for ens barns behov for at have familie fra begge forældre. 

Det er jeg da fuldstændig enig i, man må enten lade passe eller ikke, man kan ikke komme og sige at det pludselig virker når det aldrig har gjort, men igen, det er jo ikke rigtigt for alle fordi vi har den holdning 

Anmeld Citér

28. december 2017

Soonmom

lineog4 skriver:

Men du vil jo så heller ikke accepterer at en evt svigerdatter til dine børnebørn ikke vil have at du forkæler (hvis det fx er i form af sukker). Det lyder altså meget som om du siger at din kommende svigerdatter bare skal indordne sig dig.

No offence, men et godt svigermor / svigerdatter forhold skal der altså to til at lave

Det er bedsteforældrene der skal indordne sig (både på mors og fars side), det er forældrene der bestemmer thats it.

Og btw var jeg blevet lige så sur på min mor som på svigermor hvis du gav mit barn saft

Anmeld Citér

28. december 2017

lineog4

Tobabyer skriver:

Jeg er også mor til to drenge og bliver forhåbentlig selv en dag svigermor og farmor, men jeg vælger ikke at tage sorgerne på forskud og tro det værste om mine fremtidige svigerbørn 

jeg tror på man i høj grad får tilbage hvad man giver.

Men med det sagt så synes jeg da også det lyder helt vildt med det saftevand, i sådan et tilfælde håber jeg jeg får opdraget mine drenge til ikke at finde sig i den adfærd, men har også svært ved at tro st der ikke er noget underliggende i sådan et tilfælde for igen, det lyder jo helt tosset. 

Jeg læser jo også tit de samme tråde med at svigermor ikke vil ditten og datten, men jeg tror også at det er fordi der primært er unge mennesker på disse fora, jeg tænker at hvis flere farmødre/svigermødre var her, ville det sikkert være mere ligeligt fordelt med brok over svigermor/svigerdatter 

Jeg vælger også at være optimistisk og tro jeg har givet mine drenge så meget godt med i bagagen, så de forelsker sig netop i kvinder/piger som har et værdisæt, hvor man ikke fravælger en farmor pga bagateller. 

Jeg har dog selv oplevet, hvordan svigerfamilie kunne vælges fra og til (og jeg der var noget underliggende, men det underliggende behøver ikke kun handle om svigerfamilien, men kan også være en udfordring svigerdatter har personligt og kan ende i verdens bedste svigerfamilie men pga for mange skeletter i skabet hos hende selv ikke kan rumme tætte relationer).

Men ja er da optimistisk, men bliver lige et sekund desillusioneret ved nogle af trådene her inde. Fx i denne, hvor der da sagtens kan være en masse forhistorie, en masse gnidninger. Men lige med det første er det eneste jeg læser en voldsom mistænkeliggørelse pga en ja måske lidt overdrevet glæde ved at få et barnebarn og man derfor slet ikke ved alle de gode ting man skal gøre: lave et værelse, hente 3 gange om ugen og og og 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.